Pony gaat aan de teugel "zwaaien" met hoofd.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Pony gaat aan de teugel "zwaaien" met hoofd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 18:21

Hoihoi :)

Ik rijd sinds een paar maanden op een ongelofelijk gaaf merrietje genaamd Amber, wat erg goed gaat. Het is een manegepony, maar ondanks dat loopt ze erg goed.

Fotootje (is erg oud, rijstijl is veranderd en handhouding is beter geworden)
Afbeelding

Nu is er een probleempje: als ik haar verzamel als ze aan de teugel loopt, gaat ze heel erg met haar hoofd "schudden" en een soort van langzaam dribbelen. Haar hoofd gaat zeg maar op en neer, dus achter de loodlijn en weer goed. Daarbij gaat ze heel langzaam draven. Ik geef haar dan weer wat meer ruimte, maar ze blijft dit doen. Als ik dan aandrijf gaat het weer even goed, maar al gauw begint het weer opnieuw.

Mijn instructeur zei dat het met de balans te maken heeft, maar is dat nou echt het probleem? En wat kan ik er aan doen?

Groetjes,
[naam]

ziggy_a

Re: Pony gaat aan de teugel "zwaaien" met hoofd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 19:49

Hey ik rij ook een pony. En die is nog niet zo lang onder het zadel. Deze duidelijk wel ? Maar misschien omdat die een manege paard is is die niet gewend om zo te moeten lopen. En moet die er zelf ook even aan wennen. Ik denk dat met trainen trainen trainen het wel vanzelf beter gaat. Nah succes en een leuke pony !

Eileen_

Re: Pony gaat aan de teugel "zwaaien" met hoofd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 20:00

Al eens naar je eigen houding gekeken? Jij zegt dat je hem aan de teugel laat lopen, hoe doe je dat dan? Ik denk dat je de pony niet aan de teugel hebt maar dat hij de pijn ontwijkt en dus achter de teugel. Dit schudden is waarschijnlijk staken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 20:06

Deze is nu 4 jaar, nog niet zo lang onder het zadel dus.

En ik heb al vermeld dat mijn handhouding heel erg veranderd is, veel rustiger nu. Heb daar helaas geen filmpje van, maar ik doe hem nu zeker geen pijn. Bij In the Picture staat een oud topic van mij met haar. Ik vind niet dat je op basis van één foto kan oordelen. Ik kan best tegen kritiek, maar als niemand in mijn In The Picture topic iets heeft gezegd over dat ik de pony pijn doe (wel over de handhouding, maar dat had ik zelf ook al aangegeven), kan je dat op basis van één foto niet oordelen.

Topic: [RT-HAW] Amber - 4-jarige bonte c-pony

ziggy_a

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 20:10

Eileen_ schreef:
Al eens naar je eigen houding gekeken? Jij zegt dat je hem aan de teugel laat lopen, hoe doe je dat dan? Ik denk dat je de pony niet aan de teugel hebt maar dat hij de pijn ontwijkt en dus achter de teugel. Dit schudden is waarschijnlijk staken.

Ik wil me niet mee bemoeien. Maar het is een foto dus je kan niet echt zien wat der houding is , het is nu een moment waar ze een foto van gemaakt. En ze geeft zelf ook aan dat der hand houding enzo is veranderd. Maar je hebt ook gelijk. Misschien staakt de pony.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 20:13

Ik zeg ook niet dat ik het op basis van die foto heb gekeken, dat heb ik ook niet gedaan want daar is hij te onduidelijk voor :) Ik zeg ook niet dat je het doet, ik zeg ik DENK. ik trek dus nergens een conclusie, ik noem gewoon een mogelijkheid op. :)

Het kunnen heel veel dingen zijn dat hij dit doet. Het kan ook zo zijn dat hij pijn heeft in z'n rug, zadel niet goed ligt, gebit, iets anders. T kan van alles zijn :)

Maar hoe laat jij het paard 'aan de teugel' lopen?

PrimaDonna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 20:19

Heeey Prinsenstad!
Wat een leuke pony :)

Het is erg lastig om het vanaf een foto te zien.
Van wie heb je les?
Lijkt mij dat ze daar wel weten waar ze het over hebben ;)

Wat jammer is, is dat je elke les dat je met haar rijd (neem aan 1x in de week) weer opnieuw kan gaan beginnen met wat je wilt bereiken.. Aangezien er nog 10 kinderen oprijden.

Dus ik geef als tip: laat je instructeur het je uitleggen en leren ;)

Anders zou je ook een filmpje plaatsen, dan kunnen we zien je hoe je rijd en wat de pony precies doet..
Laatst bijgewerkt door PrimaDonna_ op 20-06-13 20:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 20:20

Eileen_ schreef:
Ik zeg ook niet dat ik het op basis van die foto heb gekeken, dat heb ik ook niet gedaan want daar is hij te onduidelijk voor :) Ik zeg ook niet dat je het doet, ik zeg ik DENK. ik trek dus nergens een conclusie, ik noem gewoon een mogelijkheid op. :)

Het kunnen heel veel dingen zijn dat hij dit doet. Het kan ook zo zijn dat hij pijn heeft in z'n rug, zadel niet goed ligt, gebit, iets anders. T kan van alles zijn :)

Maar hoe laat jij het paard 'aan de teugel' lopen?

Haha, ik dacht dat het aanvallend bedoeld was, sorry daarvoor.

Aan de teugel had ik trouwens beter door nageeflijk kunnen vervangen.

Ik werk gewoon rustig in, kleine kneepjes, zoals ieder ander doet. Ik heb veel mensen in mijn les waarvan ik hun manier van "inwerken" vreselijk vind, zo doe ik het zelf niet. Ik trek nooit, dat is logisch. Ik wil de pony geen pijn doen. Het is echt gewoon dat ik zachtjes inwerk, niet vanuit de pols of arm, maar vanuit de vingers. Voorheen deed ik dit vanuit mijn handen die ik dan helemaal krom zette, maar dit heb ik gelukkig afgeleerd. Hoe zachtjes ik het ook doe, pony gaat als ze echt mooi rond loopt (en niet achter de loodlijn) haar hoofd van boven naar beneden schudden. Ik heb vorige week met een wat langere teugel gereden, zodat ze net wat meer vrijheid had, maar ze bleef het doen.

Het zou misschien het zadel kunnen zijn, inderdaad. Op onze manege letten ze helaas nooit zo op wat ze op een rug leggen. Het past wel, maar niet altijd perfect. Ik heb zelf nog niet zo'n verstand van zadels, maar ik weet wel te zeggen dat het niet helemaal fout ligt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 20:23

PrimaDonna_ schreef:
Heeey [naam]!
Wat een leuke pony :)

Het is erg lastig om het vanaf een foto te zien.
Van wie heb je les?
Lijkt mij dat ze daar wel weten waar ze het over hebben ;)

Wat jammer is, is dat je elke les dat je met haar rijd (neem aan 1x in de week) weer opnieuw kan gaan beginnen met wat je wilt bereiken.. Aangezien er nog 10 kinderen oprijden.

Dus ik geef als tip: laat je instructeur het je uitleggen en leren ;)

Anders zou je ook een filmpje plaatsen, dan kunnen we zien je hoe je rijd en wat de pony precies doet..

Ja, [naam]! :)

Ik heb les van Jordy en Jos. Het is inderdaad jammer dat ze zo'n "populaire" pony is, aangezien ze ongelofelijk goed luisterd. Alle kindertjes vinden dat natuurlijk helemaal geweldig.

Ik heb net in een reactie mijn fototopic erbij gezet, misschien dat daar iets meer op is te zien. Mijn handhouding is (dankzij Jos) inmiddels goed, hij was daar allesbehalve goed :')

Jordy zei dat het misschien aan de balans kon liggen, maar dat weet ik niet zeker. En als het zo is, wat kan ik er aan doen?

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 20:25

Leer van achter naar voren rijden. Dus niet met 'kneepjes' of 'spelen' je pony aan de teugel werken. Maar met het been naar een stille hand toe rijden. Zoals ik jouw tekst lees is je paard niet echt nageeflijk, maar wordt door je hand (of vanuit je vingers zoals jij het noemt) in een houding gereden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 20:27

Anoeska schreef:
Leer van achter naar voren rijden. Dus niet met 'kneepjes' of 'spelen' je pony aan de teugel werken. Maar met het been naar een stille hand toe rijden. Zoals ik jouw tekst lees is je paard niet echt nageeflijk, maar wordt door je hand (of vanuit je vingers zoals jij het noemt) in een houding gereden.

Dit is inderdaad waar ja. Ik werk hier aan in de les, en ben er zelf ook achter gekomen dat de pony "beter" loopt, als ik het been er meer aan houd. Ik vergeet het soms nog wel eens (ik rijd pas 3 en een half jaar), maar ik blijf gewoon oefenen :)

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 20:52

Hahah, ja het was misschien een beetje verkeerd geformuleerd. sorry :')

Zelf ben ik niet zo'n fan van kneepjes, maar zolang je het paard niet in de weg zit/ het paard er geen last van heeft, kan ik me er geen zorgen over maken :))
Het is ook erg lastig om er achter te komen en zoiets op te lossen bij manegepaardjes... Het kunnen veel dingen zijn, en aan bijvoorbeeld een verkeerd zadel, kan jij er weinig aan doen.
Als het aan de balans is, moet je rechtrichten (voor zover dat kan in een manegeles), en spieren kweken (kan zijn dat hij kracht mist) en vast nog wel dingen maar dat weet ik niet :P
iig succes :)