paard "hopst" mij in draf op andere been (lichtrijden)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

terpentijn

paard "hopst" mij in draf op andere been (lichtrijden)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-13 14:33

Vind het moeilijk te omschrijven, maar zal poging doen:

Mijn Tinker x Fries van 8,5 jaar (24/7 year round buitenpaard) heb ik recent weer opgepakt. Daarvoor reed ik er fijn dressuur mee, eens per week doorgereden door prof dressuurruiter, waarvan ik ook eens per week prive les kreeg.Verder reed ik de boel zelf na. Ging uitstekend.
Af en toe ook buiten of andere leukere dingen.
Maar....
Heb hem een tijdje laten staan omdat ik er een nieuwe jonge onbeleerde merrie bij kreeg, die bij hem in de weide kwam. Die twee werden meteen zo dikke mik met elkaar, dat je mijn Bonte Jaopie er niet uit kon halen zonder dat de merrie volledig door het lint/draad ging of dreigde te springen (had dat al eens gedaan).

Inmiddels lopen er wat paarden van anderen langszij, en heb ik het voor elkaar dat ik sedert enkele weken Jaopie weer weg kan halen, en de merrie niet meer hysterisch reageert... dus zijn we weer begonnen met aan te rijden.
Dat gaat ook uitstekend, zijn neiging tot eeuwige opkrullerij heeft mijn speciale aandacht,en het halsstrekken gaat beter dan ooit..... maar doet zich opnieuw een probleem voor, dat ik al eens meegemaakt heb toen hij nog jong/ongetrained/net in training was....

Rijd ik in draf op het rechtervoorbeen licht (ik ga dan dus in de bak linksom), maakt hij geregeld een raar hupsje om mij daardoor op zijn andere been te werpen. Ik tracht dit eenvoudig uit te leggen.
Daardoor rijd ik dus plots op het binnenbeen licht.
Ik zit dan even door en herneem lichtrijden op buitenbeen.
Maar hij probeert dit steeds opnieuw.
Ik bemerk hierbij, dat hij hoewel hij geen tempo versnelt, eigenlijk liever in galop wil gaan.
Dat sta ik niet toe. Want we zijn aan het draven.

Dit fenomeen doet zich OOK voor als ik buitenrijd op bijv. een heel lang schouwpad langs een sloot, dus rechtuit, waarbij ik afwisselend op links of rechts lichtrijd. Bij dit rechtuit draven wil hij mij dan ook liefst op zijn linkerbeen doen lichtrijden. Uiteraard ga ik hier niet in mee, wat kan resulteren in "heel wat hupsjes en hopjes" van zijn kant.

In de bak rechtsom en dus opkomen bij linker(buiten)been gebeurt dit nooit, ook niet als ik buiten op zijn linkerbeen lichtrijd.

Ik vermoed een stevig balansprobleem, vooral omdat ik dit nog herken van toen hij in vroegere jaren dressuurmatig "begon", en nu ook een totale ongetrainede vakantie-weideconditie heeft, want net weer opgepakt (ik rijd om de 1-2 dagen ).

Het is toen eigenlijk vanzelf over gegaan, nu is het er weer.

Ongetrainendheid? Balansprobleem? Geen kracht genoeg in achterhand? Kwestie van tijd?

Graag invalshoeken van anderen !

Anoniem

Re: paard "hopst" mij in draf op andere been (lichtrijden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 14:37

Zo te lezen heb je jou paarden toch op dezelfde weides (tijdelijk) kunnen houden. Fijn voor jou :)
Merk je soms of hij stijver is langs 1 kant of heeft hij hier dan weer geen probleem mee? Hoe reageert hij op doorzitten?

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 14:40

Ergens last van waardoor hij het prettiger vindt jouw druk op een ander moment op een andere plaats te hebben?
Ik ken dit ook wel van een paard waar ik eens les op had. Als je hem in de weg zat, hupste die ook vaak een keer van "Hé! Ga 's recht zitten!" :+

Maar als jij zegt dat hij het ook op rechte stukken doet, denk ik niet meteen aan een balansprobleem. Eerder in de richting van "ergens last van". Hoeft niet eens ernstig te zijn, maar hij weet hoe hij jou op een andere plek kan krijgen en maakt daar gebruik van. Misschien een lel gehad in de wei? Werveltje scheef?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 14:44

Herkenbaar !
Kan een probleem zijn met de buiging
plakt hij ook tegen je binnen been aan ?
Dat hij eigenlijk liever rechtsom loopt en dus rechtsom gebogen is, maar dat hij linksom buigen lastig vindt en dus daarom ook linksom gewoon in de rechterbuiging doorloopt ?

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-13 15:00

Dat eerste @DeMolenhoek is voor de nabije toekomst nog helemaal niet zeker!!!!
Stripbegrazing is er in elk geval absoluut niet meer bij, dat verrooit de weide te veel. Het gaat om 1 weide overigens.Daar staan ze nu nog in.
Heb er weinig meer over te zeggen en hoe het straks in de winter moet... ik hou mijn hart vast... en dus ook geen idee... Ik stuur je wel PB, of e-mail.

On topic: met doorzitten, wat ik nu natuurlijk nog maar weinig doe (en pas of zes op de langere kanten) omdat hij weer net in training is, merk ik niets, hoewel ik ook dan wel een soort van "voel" dat hij linksom dan eerder in een galopje zou willen, hij draaft linksom "korter" (krabbelender) . Dat merk ik natuurlijk ook op voltes.
Verder mag ik wel zeggen dat ik totaal niet over hem te klagen heb: hij weet het nog allemaal, van stap in de galop aanspringen en na drie-vier galopsprongen terug naar stap, wijken voor de kuit, het gaat alsof we gisteren nog alles zo deden, maar ik moet eerlijk en realistisch blijven, hij weet 't nog wel, maar heeft natuurlijk niet meer de balans en kracht van een tijdje terug. Dat zal weer opgebouwd moeten worden.

Edit: daar slaat vorige poster de spijker raak op de kop: hij is inderdaad rechtsgebogen (ik weet dat vele paarden linksgebogen zijn, Jaopie niet, die is rechtsom makkelijker, slordig, had ik er bij moeten vermelden!
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 20-06-13 15:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 15:01

Bizar, zo'n zelfde gevoel ken ik ook wel. Vooral met buitenrijden merkte ik dat hij het om de een of andere reden vervelender vond als ik op links lichtreed. Hij hopste me alleen nooit terug, ik ging altijd uit mezelf maar weer op het andere been lichtrijden, dat voelde prettiger. Bij hem werd uiteindelijk linksvoor een heel vervelende blessure geconstateerd maar ik kan natuurlijk niet zeker weten of dat er ook echt mee te maken had.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-13 15:04

Rechtsom krijg je hem op voltes ook makkelijker gebogen en ook makkelijker weggedrukt als je hem vanaf de volte wil laten wijken naar buiten (volte vergroten). Linksom heb je dan wel eens dat plankerige gevoel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 21:12

terpentijn schreef:
Rechtsom krijg je hem op voltes ook makkelijker gebogen en ook makkelijker weggedrukt als je hem vanaf de volte wil laten wijken naar buiten (volte vergroten). Linksom heb je dan wel eens dat plankerige gevoel.

Dan heb je bij deze dus de oorzaak.
Links is moeilijk.
en weet je volgens mij ook wel hoe je dat kan oplossen. Kost wat tijd ,maar dan gaat dat beenwissel gehops wel over :)

Strikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 12:08

Dat is niet rechtgericht zijn en ik begrijp niet zo goed waarom dat dat tijd moet gaan kosten, zoiets pak je elke keer dat je erop zit mee. Zorg ervoor dat jij rechtop op je paard zit tijdens het rijden en dat hij je niet naar zijn favoriete kant gooit. Dit kan je zowel in een bak als buiten in het bos goed in de gaten houden. Als jij weet dat je goed blijft zitten en je paard blijft het maar doen, dan wil dit zeggen dat hij toch echt ergens last van heeft en dan zou ik dat na gaan. Maar ik denk dat het er hem meer in zit dat jij denkt goed te zitten, terwijl je paard jouw gewicht nog steeds (een beetje) weet te verplaatsen en dus onbedoeld door jouw wordt ondersteund in zijn gebogenheid. Vraag iemand mee te kijken naar je rijden en te zeggen wanneer dat je zelf naar binnen of buiten valt.
Ik start vrijwel altijd met een (wat ouder) paard die behoorlijk gebogen is, maar mijn doel is wel dat voordat hij terug is, er ook ontspanning is op twee teugels. ik heb daar trouwens wel les in, om aan te kunnen voelen waar ik fouten maak, want paard en ik versterken elkaar met onze zwakke punten.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-13 16:25

Het is er nog, gek genoeg VOORAL op langere (rechtuit) stukken.
Ik rijd nu veel voltes linksom, dan is het vrijwel weg.
Die voltes linksom laat ik overgaan in een volte rechtsom (een 8-je dus), en dan weer terug-om.

Ook laat ik hem momenteel veel proberen de voltes te vergroten en verkleinen... het resultaat is de ene keer beter dan de andere keer. De stelling heb ik niet over te klagen, de buiging kan wel beter, maar ook daar: iets te veel kuitdruk en hij wijkt de volte uit.

Vandaag reed ik hem eens een stuk naar buiten over een lang schouwpad, in draf.
Zelfde, ook viel mij op dat het zadel de neiging heeft enigzins naar rechts te schuiven, het is minimaal, waardoor ik meer gewicht in de linkerbeugel of op de linker-zitbeenknobbel moest leggen. Dat loste het wel op.
Dat was niet voortdurend, natuurlijk, maar af en toe.

Bij doorzitten komt het hele "gehops" niet voor.

Iemand nog een visie hierop?

lauraenabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 16:38

Misschien helpt het om het gangwerk van het dier eens goed te bekijken aan de longe of het door iemand te laten filmen als je er op zit. En bekijk het dan ook eens recht van achter. Zo is het voor je zelf makkelijker om te zien waar het probleem zit.

Het kan goed zijn dat het paard scheef is geworden in de rust periode aangezien ieder paard van nature scheef is en dit met training zo recht mogelijk gemaakt moet worden. Zelf rij ik een paard wat ook wat 'hupst' wat voor komt uit te slappe knie band. Misschien is het bij jou paard ook inderdaad 'gewoon' een balans/kracht probleem.

Tip. Mocht je scheefheid vinden vraag dan je DA of een fysio er naar te kijken wat de beste aanpak is.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-13 17:19

@lauraenabe: het is natuurlijk duidelijk dat B.J. inmiddels volledig uit de voorheen trainingsconditie is geraakt, hij heeft ruim een jaar niks doende 24/7 dag en nacht op de weide gestaan bij zijn merrietje: toen ik hem indertijd (in den beginne) na belering dressuur begon te rijden, had hij exact hetzelfde "euvel".
Opnieuw scheef is hij zeker, geen enkele twijfel over mogelijk.

Hij weet alles van toen nog en kan het ook nog wel uitvoeren (maar da's niet eerlijk), maar vraag niet hoe, we zijn weer van het begin af bezig
Voorwaarts is nooit een punt geweest integendeel, dat overijlde was eerder steeds een punt, we rijden nu om de andere dag op lang en laag, vooral op ontspanning (het is een opgewonden standje), want achter de teugel kruipen was ook een hobby van hem. Dat laatste gebeurt nu eigenlijk zelden of nooit meer, ook heb ik de tempocontrole (het overijld gaan) aardig goed onder beheersing.

Nam je voorheen de teugel op, dook hij er meteen achter, aanleuning dus NUL.
Nu durft hij de teugel mee te nemen naar beneden als ik toesta, en is opnemen ook geen reden voor hem meer om in elkaar te rollen. Wij boeken dus in korte tijd grote vooruitgang, meneer is ook merkbaar rustiger (mentaal).

Het vervelende is, dat ik simpelweg niet weet wat ik zou kunnen doen om het gehupselepups te verhelpen.
Wat heb ik indertijd gedaan toen het zich voordeed?
Tsja, dressuurmatig gaan rijden, op een bepaald moment(ik meen een week of 4-5) verdween het, dus ga ik er vanuit dat het ook nu een kwestie van onbalans/conditie is?

GeorgetteB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 10:10

Doet hij dit ook aan de longeerlijn?

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 10:12

Wat ik ervan begrijp is hij dus scheef waardoor ook zijn gewicht meer op rechts komt te staan. (Het zadel schuift naar rechts omdat die kant lager is, = meer gewicht op die kant) Kan me voorstellen dat Joapie daar niet jouw gewicht ook nog eens bij wilt en je dus meer op zijn linkerkant gooit. (Als ik het dan goed begrepen heb)

Je zult dus inderdaad ook meer op je linkerzitbeenknobbel moeten gaan zitten. Op die manier richt je al een beetje recht met je zit. (Je wilt namelijk haaks op de aarde zitten, waardoor je met jouw heupen zijn scheefheid wilt compenseren)

Iets wat hierbij kan helpen is op de voltes linksom op precies het juiste moment been te geven dat je het linkerachterbeen aanspreekt zichzelf er meer onder te zetten. Wanneer nodig kun je de voorhand aan de buitenkant begrenzen om de voorhand ook in de juiste buiging te krijgen.
Geef dus alleen been wanneer het linkerachterbeen net wilt gaan afzetten. Zo leg je het accent op dat been waardoor hij meer vanuit dat been gaat dragen. Wat ook weer de beenzetting van de andere benen verandert waardoor hij het waarschijnlijk niet meer erg vindt dat je op zijn buitenvoorbeen lichtrijdt.

Want nu corrigeert hij jou eigenlijk (eeh baas, mijn lijf staat gericht op rechtsom ook al ga ik linksom, werk eens meehee!).

Kun je hier iets mee?

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-13 15:59

Ja, daar kan ik iets mee!

Is een taktprobleem wat voortkomt uit een balansprobleem, kan ook nog dat ik niet gelijke teugeldruk heb, dus : gaan we aan werken.

Hij lijkt soms wel uitsluitend lichtrijdend op buiten indien linksom rechterbeen teugelkreupel, dus ik let ook gloeiend op mijn teugelgebruik.

Paard doet zijn ijverigste best om alles te kunnen doen wat ik vraag, ik moet nu even leren, dat na meer dan een jaar 24/7 weidegang en verder niks, ik niet kan en mag verwachten dat zijn balans onder de ruiter nu maar zo hetzelfde is, als toen.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 17:28

Let er inderdaad op dat je eerst op beide teugels evenveel druk hebt, en niet zozeer op een recht hoofd. Een paard wat rechtsgebogen is, kan gewoonweg niet in een mooie buiging linksom lopen. En dus zul je de volte linksom met enige buitenstelling uit moeten voeren.
Als je het binnenachterbeen goed onder de massa hebt, zul je waarschijnlijk de voorhand langzaam aan kunnen gaan spreken.

Je rijdt van achteren naar voren en van buiten naar binnen. Ik houd die volgorde dus ook aan met rechtrichten. Vanaf de grond, maar ook er op.

Heb je met Joapie wel eens met lange lijnen gewerkt?

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-13 17:53

Nee, nooit, ik heb hem zelfs zelden ooit gelongeerd (terwijl ik voor hele verschillende oudere en paarden op vrijwel dagelijkse basis longeer met uiterst goed gevolg.. ik ben bij die stal inmiddels "meneer Longeer")
Het is net de schoenmaker die zelf op versleten kloffen loopt terwijl die voor de anderen de mooiste schoeisels maakt, hahaha

Het longeren van B.J. bestond in mijn amateur-longeer-dagen uit een keertje of 2-3 in zijn 8,5 jaar nu (ik heb hem al vanaf veulen van 6 maanden).
Had toen echt geen idee wat ik aan het doen was, bij mij was het meer: opstappen en wegrijden er mee.

Wat hij nog "kan" na die "vakantie" is heel wat nog, alleen wat de kop nog weet, en trouw op de hulpen uit voert, kan het lijf van hem niet meer zomaar doen. Dat is het gevolg van ongetraindheid. Dat zie ik ook wel, ik kan niet hem zomaar weer oppakken waar we de laatste keer zijn gestopt (dressuur).Dat is ook bar oneerlijk, we moeten weer terug naar de basis.

Ik geef toe dat dat moeilijk is: want meneer is nou nog verbazend elastiekerig, en stelling en buiging was na een paar keer eigenlijk weer geheel wat het ooit was.

Je wilt dan al gauw te veel.

't Is in geheel een zeer werkwillig type, van het slag " u vraagt en wij antwoorden" (althans, doen ons uiterste best daarvoor), niets over Jaopie zijn inzet te klagen

Ook een hoewel Tinker x Fries uiterst fijngevoelig type (was echt altijd al zo):kuitdruk aan beiden kanten is vooruit (hoger tempo kuitdruk aan een kant wijkt hij meteen er voor. Het is een onverpest en onverreden paard, ik hoef maar met mijn kop naar links of rechts te kijken en hij gaat al daarheen.
Ik moet altijd enorm opletten WAT ik doe, anders is vat hij het als "hulp" op.Wat dat betreft: top-paard

Wil hem graag helpen, dat we nu weer door die begin-fase heen komen, ik begrijp dat hij nu een totaal fysiek beginners-niveau heeft.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 18:09

Misschien een idee om hem af en toe te longeren en hetzelfde toe te passen? (Energie in het binnenachterbeen stoppen op het moment van afzetten)
Is voor Joapie misschien makkelijker om weer in balans te leren lopen, dan met jou er op en het zet misschien ook een beetje rem op jezelf.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-13 18:21

Ja, ga ik zeker doen, "rem op mezelf" mag ook zeker wel. want Jaopie gaat toch gewoon alles proberen wat ik vraag, het is ook te gek dat ik anderen wel ( vaak absoluut niet de makkelijkste paarden!) met veel geduld longeer, en hem niet. Dat moet ergens een soort "blinde vlek" zijn.

Thanks, het is een "wake up call", zeg maar.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 18:44

Graag gedaan, ik vond het ook leuk m'n hersenen weer eens los te laten op dressuur en dit probleem/gedrag was mij nog onbekend.

Vind het ook leuk om te lezen hoe Joapie met jou communiceert en jij met Joapie.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-13 20:33

Gaat wel goed komen, J. en ik zijn weliswaar (inmiddels) mooi aan mekaar gewaagd, we zijn beiden dwarskoppen, voor mij is hij mijn beste paard EVER, voorheen had ik alleen "echte" Friezen, hij is de eerste niet-Fries (want: moederTinker), maar allemachtig wat een paard.
Het is een apart geval, maar zeker wel een tiepetje voor mij. Ik ben ook een apart geval zeg maar, whahhaa.

Maar deze kan lopen, uit de benen komen, daar viel me de bek al van open toen ik hem als veulen zag

En zo hij toen kon, zo is hij altijd blijven bewegen. Ook later, toen ik er dressuur mee ging rijden, en prive lessen dressuur mee ging nemen, was het: Dit kan niet, met een "Tinker"
Meneer IS geen echte Tinker, meneer is een kruising met een Fries, o ja..,. eh... het zal wel kreeg je dan.

Maar ik ging toch door, en nam prive-dressuur-lessen bij een zeer goede jonge nog niet verpeste dressuur- instructeur (namen zal niet noemen: die had overigens een pesthekel aan "Tinkers: maar die reed die van mij toch 1x per week verder door... aanvankelijk met tegenzin , maar het bleel toch een erg ... tsja geen wedstrijd natuurlijk!)leuk paard.

Instructeur heeft Jaopie toen elke maandag doorgereden, en ik kreeg eens per week priveles van hem, verder probeerde ik het lesmateriaal "na te rijden".
Helaas vetrok getalenteerde instructeur naar elders (huurt nu bij Adelinde Cornelissen een deel van het stalcomplex af).

Ik ben hem nog dankbaar, dat hij toch "iets zag: in Jaopie en mij.

En dat hij Jaopie en mij de dressuur principes heeft bijgebracht, EN HOE!

Mark van de Donk is zijn naam.
Wat mij betreft mag hij Mark van de DANK heten

Hij is verder gevlogen, nu ik met Jaopie nog.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-13 12:41

Update: inmiddels op alle mogelijke fouten (van mij) gelet, en eea uitgetest.

Vanochtend tijdens dressuur-halfuurtje voor het eerst GEEN gehops om mij in draf op het andere been te gooien.... zeker wel voelde ik af en toe dat-ie even de neiging had, maar dat zette niet door... wat ik vooral heb aangepakt is gelijke teugeldruk, dat bleek dus inderdaad UIEN te zijn, zodra ik daar bewust op lette waren we er al vrij snel uit: ik neem aan dat ik onbewust raar heb lopen hannesen met de teugellengtes, waardoor dit tactprobleem ook letterlijk door mijzelf "in de hand" werd gewerkt.

Heel fijn was ook, dat het uitschuiven van de hals en die op lengte te kunnen bestendigen in eenzelfde tempo voor Jaopie nu een vertrouwd iets is... hij gaat daarbij nu niet meer in verhoogd tempo, maar zakt mooi vanuit de schoft met een mooie horizontale boog, naar beneden.

Neem ik de teugels op, krijgen we nu ook niet meer die rare oprolling achter de teugel, maar neemt hij aan.
Moet daarbij nog wel steeds wel uitkijken, want iets te veel opname is wel zoefff... achter de teugel duiken.
Bovendien denkt hij dan al gauw dat we dan iets "snellers" gaan doen, zoals draf.

Bijkomend is dat het aanspringen in galop nu -hoewel nog niet steeds altijd foutloos- ook vele malen beter gaat.... en dit alles in zo'n korte tijd.

Wat ik verder heb veranderd: beugels nog een gaatje langer, singel aan beide zijden een paar gaatjes minder strak.

En ben vandaag na half uurtje licht dressuurmatig trainen voor 't eerst weer eens alleen met hem naar buiten gereden, langs de Dorpsstraat en via het natuurpark hier achter weer terug in een grote lus.
Daarbij bij een slagboom (afsluitboom) bij de uitgang van het park er over heen gesprongen.
Jaopie is Meneer-ik-struikel-over-een-stoeprand, dus toen ik in draf verlichte zit aankwam, ging-ie vol in de remmen... Wat is DAT daar?!?
Hahaha, omgedraaid, nogmaals aangedraafd er op af gereden (dit keer opgelet dat ik niet naar de balk keek) en HOPS zonder aarzelen er overheen gesprongen.

Dat gaat nog wat worden, volgend jaar wil ik graag aan de TREC Noord meedoen met hem, hoewel ik ook een grote liefde voor klassiek dressuren blijf houden... maar 't moet voor hem ook vooral leuk blijven.

Er is ook gefilmd bij het dressuurrrijden in de bak, dit filmen zal voortgezet worden, en dan zal ik eens iets plaatsen (heb er zelf nog niks van gezien).

So far al grote verbeteringen!

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 15:40

Wat een goede update!

Geniet ook van je manier van schrijven, communicatie met Joapie (wat ik overigens ook een geweldige naam vind) straalt er doorheen. Zie de situatie met de balk ook al helemaal voor me (ik ben een beelddenker).
Ik vermoed dat je met je teugels je op het hoofd gericht hebt, ipv op de teugeldruk. Maar goed, dat is speculatie.

Joapie klinkt als een fijne sensibele leermeester, helemaal mijn type paard.

Filmen is ook altijd een heel goed idee, met rijden ben je zo druk bezig dat oude gewoontes er nog wel eens in willen sluipen. Dat kan je dan op film terug zien.
En uiteraard wat jij doet op de momenten dat het heel goed gaat, ook niet onbelangrijk om terug te zien.

Regelmatige updates zijn welkom :D

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-13 13:53

Inmiddels weer enkele sessies verder: het gehupselehops is nagenoeg verdwenen, de neiging er toe doet zich voornamelijk nog voor als je voor het eerst linksom gaat draven, dan lijkt hij godsamme wel teugelkreupel, maar probeert mij niet meer "over te gooien". Hierbij moet ik wel heel goed been er aan houden (vooral mijn binnenbeen), en de buitenteugel duidelijk laten begeleiden.

Ik begin nu ook niet meer met in de bak rijden linksom (zoals men met de meeste -linksgebogen - paarden wel doet, maar rechtsom, dus op zijn makkelijke kant).

Ik dressureluur om de dag ongeveer 25 minuten in de grote buitenbak, daarna gaan we naar buiten rijden, eerst via het enorm lange brede schouwpad naar achter (daar nemen we ook wel een draf... het is dan inmiddels geheel weg), en gaan met een grote achterombocht het natuurpark met kronkelzandpaden daarachter in.
Dit vindt Jaopie heerlijk, maar wel erg spannend (door de zware en hoge begroeiing kun je absoluut niet zien wat rondom de volgende bocht "verschijnt"... paard is nooit goed outdoor/verkeerszeker geweest, integendeel!), maar ik merk op dat hij zich zekerder voelt als we in een hogere versnelling buiten rijden (zoals draf: galop kan wel, maar door die kronkelpaden zie ook ik niet of er net om de hoek opeens een wandelaar met honden aankomt). In die buitendraf rijd ik afzonderlijk op links of rechts licht en dan is er niets aan de hand.

Buiten loopt hij vele malen meer door zijn lijf (rug) overigens, met name in stap... in de bak lijkt hij ipv overijld of overtempo nu wat terug te vallen, ik moet hem soms zelfs aanzetten, dat is weer nieuw.

Eigenlijk is erg veel "nieuw", het lijkt alsof we elkaar opnieuw aan het ontdekken zijn, maar dit keer met de buitenwereld er bij. Aparte ervaring, om zo in je eentje met hem op de buiten- tour te gaan zonder ander bomvast paard er bij, en dat het dan beter gaat dan ooit eerder .. voorheen was dit gewoon link! OOK met een ander paard dat wel verkeersvast was. Hoewel hij ook dan altijd per se voorop wilde lopen... misschien waren we daar toen beiden er niet aan toe... weetikveel waarom het nu wel wil?

We zijn beiden ook helemaal dezelfde niet meer als in de dressuurperiode... ik raak er wat van in verwarring, hoewel aangenaam verrast, want hieruit blijkt wel dat we een andere, vertrouwdere omgangswijze met elkaar hebben dan voorheen.
Ik weet dat ik er zelf ook anders in sta (en zit) dan indertijd, ik heb een andere benadering, en dus een "ander" paard.
Er gebeuren merkwaardige en verrassende dingen, eigenlijk iedere keer dat ik hem rijd op het moment.
Wat ik daar mee aan moet weet ik nog niet, op het moment "I go with the flow" die Jaopie aangeeft.

In elk geval il ik met hem graag volgend jaar aan TREC Noord meedoen.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-13 14:26

Update: nou de helft van wat ik schreef gisteren kan ik weer terugnemen, zowel in positieve als in negatieve zin: het was vanmorgen tijdens dressuur-halfuur in de buitenbak weer: "waar zit die rem", zo overijverig ging meneer weer te keer.

Dus: niks "terugvallen". Eerder weer op de opdrachten vooruit (of eigenlijk "onderuit") willen lopen, allemachtig het is dan een hele taak om hem gewoon in een rustiger tempo terug te rijden zonder aan die teugels te willen gaan trekken. Waar was de tijd dat-ie op nauwelijks een hulp terugkwam?
Maar goed: ik heb hem liever vooruit dan op de handrem, dus eigenlijk wel weer positief.

Positief: er wordt niet meer achter de teugel gekropen, maar weerstand geboden, dat heb ik liever dan KNIK erachter en weg aanleuning. Hou ook ik die weerstand vol, geeft hij wel mee, maar ik vind een paar minuten momenteel genoeg.

Mijn teugelvoering is nog steeds een zwak punt: ik moet zo donders goed opletten dat ik ze gelijke lengte hou (ondanks springteugels-met-stopjes), en niet met open hand (duimen los, dus niet als dakje op de teugel) rijd. De voltes gaan vele malen beter, mede door bewust buitenteugel-binnenbeen gebruik en afblijven van dat binnenteugel-gebruik.

Wijken en schoudervoor ging heel soepel, verrassend. Ook achterwaarts hebben we weer te pakken, gevolgd door meteen voorwaarts in galop aanspringen. Hij valt daarbij niet meteen uit mekaar, we komen dus wel weer in de richting van normaal dressuren.

Het gehups in draf is d.m.v. voltes en schoudervoor en wijken goed aan te pakken.

Na een halfuur zijn we ook weer een half uur buiten gaan rijden, dit keer alles in vlotte stap en korte drafstukjes, stuk meer van natuurgebied meegepakt, en een heel stuk langs de Dorpsstraat terug. Ook gedraafd over het harde van de Dorpsstraat.... was dit het paard dat voorheen verkeersBANG was? Niets van gemerkt. Kon met teugels in 1 hand zowel in draf als stap voort.

Jammer dat hij bij de andere slagboom (uitgang) van het parkje weer in de remmen ging. "O maar DIE ken ik nog niet...", maar zelfde als vorige keer: tweede keer aanrijden ging hij er wel over, hahaha!

Het onderwerp van het topic kan volgens mij wel als gepasseerd station beschouwd worden... het is mij inmiddels duidelijk hoe dit probleem in elkaar stak en wat de aanpak moest zijn.