Sunflair, bak werk na een hele tijd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

myrt3

Sunflair, bak werk na een hele tijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-13 15:05

Hey bokt,
Na lang wikken en wegen, heb ik toch besloten om een topic te openen.
Ik heb al 8 jaar lang niet meer in de bak / dressuurmatig gereden.
Nu heb ik de kans om 2x per week Sunflair te rijden (Zweeds warmbloed) van 168m. (voor 2 maanden)
Sunflair is al 4 jaar niet gereden, en nu pak ik haar rustig op. Voor ons is het beide dus erg wennen.
Ik zou erg graag opbouwende tips willen ontvangen. Het is trouwens niet mogelijk om les te nemen, aangezien ik in Zweden woon. En de les geefster hier alleen Zweeds praat.

Ik ben erg geschrokken van mijn houding. Lees, niet rechtop, hangende schouders, tenen zover naar buiten en ongelofelijke pianohanden.
Sunflair barst van de energie, en wil erg graag lopen. Ik probeer dan ook veel overgangen te rijden en het naar beneden rijden komt later.
Brand los zou ik zeggen..

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Moeder en dochter:
Afbeelding

klaar
Afbeelding

HBZ

Re: Sunflair, bak werk na een hele tijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 19:26

Wat mij opvalt is dat je erg in de stoelzit zit, je onderbenen zijn teveel naar voren.
Probeer een rechtelijn te krijgen in je lijf van je schouders, naar je heup en dan naar je hiel.

horlynnses

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 19:43

Ten eerste leuk paard, probeer je handen wat meer te dragen en rechtophouden en ook je voeten niet zo uitsteken. het ziet er wel ontspannen uit maar er mag best wel meer contact zijn wat ik zo op de foto zie. Veel succes verder.
woon je in zweden of heb je er een stage ?

Whild

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 21:29

Wat een leuk paard zeg, leuk dat je haar mag rijden.
De opmerking over de stoelzit is al gemaakt en dat geef je zelf ook aan. Misschien zou je een lesgever kunnen vinden die Engels spreekt? Over het algemeen spreken Zweedse mensen vrij goed Engels, ik denk dat de hele specifieke termen misschien wel wat verwarrend kunnen zijn, maar over de basis dingen kan vermoedelijk wel goed gecommuniceerd worden? Het is maar een idee, ik heb je openingspost wel gelezen en begrepen. :P
Wat betreft het voorwaarts zijn van het paard, dit zou best kunnen voort komen uit onbalans, omdat zij ook al een tijd niet meer serieus bereden is. Naast het overgangen rijden kan tweede hoefslag en vele andere figuren rijden wel eens goed helpen om een paard te leren zichzelf op vier benen te dragen in een goed basistempo ipv vooral maar heel hard te vliegen. :)

myrt3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-13 21:41

Inderdaad HBZ, de stoelzit was mij inderdaad opgevallen. Net als dat ik mijn onderbenen erg naar voren lijk te drukken. Zouden jullie denken dat het minder is als ik mijn beugels een gaatje langer doe? Al zit ik voor mijn gevoel al erg lang. Sunflair is inderdaad een leuk en vooral lief paard.
Ik vind dat ze erg gevoelig is als ik de teugels all meer oppak, en dan krult ze zichzelf helemaal op. Daarom dacht ik dat t misschien beter was om de teugels iets langer te maken, al verlies ik daardoor inderdaad soms contact. Misschien tips hoe ik dit het best kan aanpakken?
Ik woon in Zweden voor 7 maanden stage. Dit was de 3e x dat op Sunflair zat.

@Whild, daar heb ik inderdaad ook aan gedacht, en sta er ook echt voor open. Maar het punt is dat de paarden aan huis staan en de 2 lesgeefster die hier wel eens komen dus geen Engels spreken. Nu heb ik wel iemand op stage die les geeft, dus zou haar eventueel kunnen vragen om een x langs te komen en een lesje te geven.
2e hoefslag en veel figuren zal ik mee nemen als ik de volgende weer ga rijden. Afgelopen x stond de bak (zoals te zien is op de foto's) vol met hindernissen, aangezien we de jaarling wat wilde laten vrijspringen. Volgende x heb ik dus voldoende ruimte om figuren te gaan rijden!

Whild

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 12:44

Omdat het paard nog wat last heeft van onbalans, kan het best zijn dat ze die druk op de teugels opzoekt om op te leunen. Doet ze dit ook of heb je eerder het gevoel dat ze zich opkrult zonder hierbij op jouw handen te hangen? Als ze wél op je teugels hangt zodra jij het oppakt, is het juist niet verkeerd om die kans niet te geven. Als een paard op de voorhand en op het bit hangt, is het zaak om het paard voorwaarts te houden, zodat het zijn eigen hoofd en lijf gaat dragen ipv die steun op jouw hand te zoeken. Ook bij opkrullen zou ik het paard voorwaarts laten lopen en hiermee proberen wat ruimte aan de voorkant te creëeren. Het is lastig om precies te zeggen wat het is vanaf deze foto's.
Beugels een (paar) gaatje(s) langer mag wel, maar het moet voor jezelf ook fijn zitten. Dat zou ik gewoon eens uitproberen. :j