ons vervolg, 2 weken later

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Muronia

ons vervolg, 2 weken later

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-13 23:16

Na dit topic van nog maar pas geleden: [RT-HAW] Topanga en ik, opnieuw vanaf punt nul

ben ik trots dat we nu best weer een stuk zijn opgeschoten! De ontspanning is er nog niet constant, maar het begint toch al ergens op te lijken?

Wij zijn:
Topanga, 13 jaar, KWPN-merrie, stokmaat 1.66, in het verleden M1 gelopen (met mij), maar de laatste jaren recreatief bereden (niet met mij), sinds 1 mei weer terug bij mij op stal en na diagnose spat, behandeling en goede pedicure weer rustig in opbouw

Ik, 32 jaar, 1.80 lang, in het verleden hoger gereden, maar de laatste jaren weinig actief geweest en nu weer blij en lekker aan de slag

werkpunten:
onstpanning
ik rechtop zitten, haar mijn hand laten opzoeken ipv andersom

* mijn beugels zijn ongelijk omdat ik 3 cm beenlengteverschil heb (is 1 gat). Dat moet ik hebben om recht te kunnen zitten. Kan vreemd lijken, dus ik meld het maar even :)

losstappen
Afbeelding

draf, nog niet constant in onstpanning, maar in vergelijking met 2 weken geleden.... :)

Afbeelding

Afbeelding

ik val voorover?
Afbeelding

hand veranderen
Afbeelding

halthouden en hand volgen, blij!
Afbeelding

richting de "enge hoek"
Afbeelding

let niet op mn sexy afzakkend bh-bandje :+
Afbeelding

concentratie
Afbeelding

galop, die nemen we pas sinds een paar dagen weer mee in de training. Ik moet even weer mn evenwicht vinden (was langgg geleden)
Afbeelding

even chillen tussendoor
Afbeelding

andere galop
Afbeelding

beter.. maar er zit echt niks in die manen
Afbeelding

braafffff paardje
Afbeelding

reacties, tips en advies, graag! :))

Anoniem

Re: ons vervolg, 2 weken later

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 05:48

Ziet er vriendelijk en ontspannen uit. Voor dit moment vind ik jouw houding en balans het grootste aandachtspunt. Misschien even een paar zitlesjes pakken om het gevoel weer terug te krijgen? Help je je paardje ook fijner mee.
Fijn dat jullie weer samen zijn!

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-13 07:46

Dank je voor je reactie. Ik denk dat je wel een goed punt hebt. Ik ga teveel voorover zitten. rug hol en merk ook dat ik mijn onderbeen te veel naar achteren leg. Het is niet zo dat ik haar tegenzit, of in de rug val, of evenwicht op mn hand zoek, maar het lijkt niet echt fijn zo.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 08:03

Jullie zijn zeker een stuk vooruitgegaan vergeleken met het vorige topic! :)

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-13 08:32

Dank je wel!

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 11:13

Je zit niet eens heel erg slecht hoor, maar het ziet eruit alsof je met spanning zit, en inderdaad het gevoel een beetje mist. Je armen vooral lijken regelmatig te blokkeren, zoals bij de foto van de enge hoek en het afzakkende bandje. Bij die laatste werk je terug met je armen en blokkeer je in je schouders, bij de ander mis je het fijne contact met de mond. Ook trek je inderdaad je rug hol.

Ik ben recentelijk ook meer met mijn eigen houding aan de slag gegaan, en oh wat merk ik een verschil met hoe mijn paard dan onder me loopt! Hebben ze erg veel profijt van :)

Maar wat een verschil nu al met een paar weken terug. Erg leuk om die vooruitgang te zien hoor!

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 16:15

Kijk, hier wordt gewerkt! Verbetering t.o.v. je vorige topic. Vooral wat betreft de buiging, nu kan ze de rug makkelijker los gaan laten, beter ondertreden en de hals 'laten vallen'. Ga lekker zo door!
Aandachtspuntje zoals hierboven beschreven, je zit en armen/schouders. Dat blokkeren/vastzetten zie ik ook. Houd contact met de voorkant maar wel met ontspannen 'meeverende armen', in het ritme van het hoofd. Probeer dus nog wat meer te ontspannen en vooral te voelen zodat je beter kan gaan meebewegen met je paard, ook wat betreft je zit (heupen). Als je dat wat beter voor elkaar krijgt dan zal je denk ik weer meteen vooruitgang voelen en zien!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 11:00

Ziet er al een stuk beter uit! Inderdaad zou ik ook even goed tijd investeren in goed leren zitten. Ik denk dat dat jullie erg gaat helpen en heel veel problemen voorkomen en genezen.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-13 22:18

Bedankt voor jullie tips, ik ga er zeker mee aan het werk. Ik had ditzelfde "probleem" toen ik net met mijn andere paard begon. Ik durf dan niet genoeg te zitten. Helemaal omdat dit paard een blessure had/heeft en ik dan weer bang ben dat ik te zwaar ben voor haar ofzo. Dan verkramp ik te veel in mijn houding. In stap gaat het heel goed, maar zodra ik aandraaf gebeurt het. Stom eigenlijk, maar ik moet er wel vanaf, dus jullie hebben echt gelijk :j

Ineke282

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 16:00

Dat ziet er al anders uit. Wat een vooruitgang.

basic_21

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 16:10

Dat ziet er goed uit ga zo door.

Ik vind het goed dat je focus zo bij het paard ligt en de verbeterpunten voor je zelf die komen er ook vast wel.
Lekker rustig aan en geniet van elkaar[maar dat doe je vast al ]

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-13 21:35

Bedankt! Genieten doe ik zeker, volop!

marimba

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 21:48

je beugelriem lengte verschil is meer dan 1 gaatje, ik heb ook 1 gaatje verschil dus zie het verschil meteen, probeer dus de korte 1 gaatje langer te doen, ook het af en toe wisselen van de riemen van links naar rechts tijdens het schoonmaken van het zadel kan er voor zorgen dat het verschil minder is, leg de riemen maar eens languit naast elkaar en zie het verschil. de gaatjes zijn niet altijd op gelijke hoogte.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-13 14:39

ohw? Ik ga ze straks meteen ff naast elkaar leggen om te kijken. Ik wissel ze af en toe wel om, ik weet dat de opstap-riem vaak wat meer uitrekt, vandaar. ik zal straks kijken voordat ik ga rijden.

silvia58

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 16:20

Leuke combinatie zijn jullie :)
Over jou is al van alles gezegt, dus dat komt wel goed ;)
Misschien doe je het al wel, maar het lijkt mij goed om je paard regelmatig
even te longeren, en dan met de longeerhulp van Epplejack bv.
Daar word je paard lekker los en nageeflijk van !
Niet het hoofd tussen de benen trekken hoor :D
Misschien dat je paard je dan nog fijner laat zitten, en daar hebben jullie dan
allebei weer wat aan.
Heel veel succes ! +:)+

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-13 22:02

Hey dank je voor de tip, maar longeren is juist uit den boze. Het paard heeft spat, dus ik moet zoveel mogelijk rechte lijnen rijden en zo min mogelijk bochtwerk. op een volte aan de longe wordt teveel gevraagd van haar achterbeen. Zo in een oefening kan ze best links of rechts wendingen maken, maar niet voortdurend in een bocht zeg maar. Ik wil het ook graag gewoon rijtechnisch opbouwen :)