Paard doet wild met hoofd tijdens het rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xMarye

Paard doet wild met hoofd tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-13 17:02

hallo!

Ik heb een vijfjarige merrie die al een tijdje erg wild doet met haar hoofd als we gaan rijden.
Ze doet dit zowel in de bak als tijdens buitenritjes in het bos, en voornamelijk tijdens het stappen.

Verder vind ze het wel altijd erg leuk om te rijden.

Om wat duidelijkheid te scheppen heb ik er een filmpje van gemaakt, het filmpje is een beetje chaotisch, maar er is duidelijk te zien wat ik bedoel.
http://www.youtube.com/watch?v=vSlXN_YOX28

Is er iemand die dit herkent of die weet wat het kan zijn?

Alvast bedankt!

_Carpediem

Re: Paard doet wild met hoofd tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 17:04

Hoe is het met haar gebit? Of misschien heeft ze last van vliegjes?

xMarye

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-13 17:05

_Carpediem schreef:
Hoe is het met haar gebit? Of misschien heeft ze last van vliegjes?

Gebit is oke, daar is laatst naar gekeken en ze doet dit ook 's winters, al is het dan wel minder

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 17:08

een allergie?

Chivanah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 17:09

Misschien heeft ze last van het hoofdstel achter haar oren? sommige paarden vinden dat niet fijn;) als dat zo is kan je beter z'on hoofdstel hebben : http://www.ej.nl/products/10000011/2000157/
Of gewoon last van vliegjes

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 17:09

Mijne doet dat ook wel eens als we buiten rijden. Puur voor de vliegjes die tegen haar hoofd aan vliegen.

_Michelle__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 17:10

Die van mij doet dut ook weleens. Maar meer als hij zich verveelt of wanneer hij gespannen is tijdens buiten rijden.

zhippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 17:17

mijn merrie (6) doet het omdat de aanleuning niet perfect is. ze komt dan soms tegen de hand, maar niet zo. ik denk dat dit een andere reden heeft. nou heeft een paard op stal dat ook, vooral in de zomer door vliegjes. maar het kan ook zijn dat zij een tik heeft, het bit niet prettig vind en daarmee probeert te gooien. Rijd je dressuurmatig? Welk niveau?

xMarye

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-13 17:50

zhippo schreef:
mijn merrie (6) doet het omdat de aanleuning niet perfect is. ze komt dan soms tegen de hand, maar niet zo. ik denk dat dit een andere reden heeft. nou heeft een paard op stal dat ook, vooral in de zomer door vliegjes. maar het kan ook zijn dat zij een tik heeft, het bit niet prettig vind en daarmee probeert te gooien. Rijd je dressuurmatig? Welk niveau?

Nee ik denk ook niet dat dat de reden is. Ik rij puur recreatief

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 17:51

mijn paard heeft pollen allergie[ en nog meer allergien ]
en met warm weer als de pollen loskomen gaat hij extreem briesen en ook schudden en jeuken aan zijn neus.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 17:53

Doe er eens een pollennetje aan als je gaat rijden, als ze het vooral in deze tijd heel erg doet dan denk ik dat je toch richting allergie moet denken.

Zorro_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 17:54

Wij hadden ook een merrie op stal die zo wild was met haar hoofd, na een bezoekje aan de Osteo is dit beter geworden! :)

*Hiermee wil ik niet zeggen dat dat bij ieder paard de oplossing is..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 17:55

bigone schreef:
Doe er eens een pollennetje aan als je gaat rijden, als ze het vooral in deze tijd heel erg doet dan denk ik dat je toch richting allergie moet denken.

Ze doet het in de winter ook.

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 17:56

Mijne gaat met zijn hoofd wiegen (boven naar onder) als hij zenuwachtig loopt, misschien heeft je paardje dit ook?

Rachel_Gipsy

Idd een allergie zou heel goed kunnen!

delvira

Zorro_ schreef:
Wij hadden ook een merrie op stal die zo wild was met haar hoofd, na een bezoekje aan de Osteo is dit beter geworden! :)

*Hiermee wil ik niet zeggen dat dat bij ieder paard de oplossing is..

die van mij deed het ook, en idd een osteo heeft uitkomst gegeven..

Lon83

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 18:00

Mijn paard deed dit ook heel erg, zelfs nog een tik erger soms. Sinds ik met zo'n pollennetje en vliegenkap (ogen en oren bedekt) rij, is er niets meer aan de hand. Alleen in hoogzomer ook nog een vliegenuitrijdeken, anders is het hem alsnog soms te veel :')

Vlinder1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 18:00

dacht ook eerst aan een pollen allergie, maar je zegt dat ze het in de winter ook doet dus dan zou het bijna niet kunnen, misschien heel raar hoor maar misschien heeft ze wel last van haar manen die langs haar oren gaan, omdat uit te zoeken is heel makkelijk even een vlechtje in de eerste stuk van de manen zo dat niks meer bij haar oren kan kriebelen!
succes

zhippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 18:26

Doet ze dit als je haar nagefelijk vraagt?

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 18:42

OPG --> RT-P

annick12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 18:48

Een merrie (11) op de manege waar ik rij doet dat ook soms, ik weet nieg precies waardoor het komt maar ze is wel wat hengstig en heeft bij de vorige eigenaar lang stilgestaan en is dus een tijdje niet bereden geweest dus kan soms wat fris/opgewonden doen.

Vanky

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 18:55

Naar mijn idee een heel duidelijk beeld van pollenallergie. Mijn pony heeft het ontzettend en die doet precies hetzelfde zonder neusnetje. ;)
In draf heeft ze er ook een stuk minder last van, maar omdat ze zo erg schud evengoed is ze daardoor soms zelfs onbestuurbaar.
Verder zegt het niks dat ze het in de winter ook doet. dat doet mijn pony namelijk ook, het hele jaar door.

Gewoon een weekje proberen zou ik zeggen (moet even doordringen dat ze er geen last meer van hebben)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 00:17

Als het een pollenallergie is doen ze het niet in de winter, dan zijn er namelijk geen pollen.
Het ziet er in ieder geval typisch uit als headshaking, en spijtig genoeg zijn daar veel mogelijke oorzaken voor (en is het niet zeker dat je een oorzaak vind). Bij medisch loopt een centraal topic over headshaking, kan je altijd eens doornemen ;)

Als je paard het zowel zomer als winter doet, zowel in de (binnen?)piste als buiten, dan denk ik eerder aan dingen als tanden, oren, hoofdstel/bit, nek, rug, zadel, ... en als dat allemaal nagekeken is en in orde dan kan het ook nog aan de ruiter zelf liggen.

Succes ermee.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 01:14

Mindim schreef:
bigone schreef:

Ze doet het in de winter ook.

Naast die pollenallergie kan ze ook nog een stromijt allergie hebben, waardoor ze het in de winter in mindere mate ook doet ;) En ja komt voor. Ik heb een merrie die naast een pollenallergie ook een stromijt allergie heeft. Alleen begon zij er niet echt van te headshaken, eerder te hoesten. Was dus zomer en winter feest. Poos met een neusnetje gereden wat wel hielp, maar zij is iets meer dan een jaar geleden begonnen met een desensibilisatietherapie. Die bij haar heel veel goeds heeft gedaan. Het hoesten is compleet weg en het schudje wat ze soms gaf is ook weg.

Als ik het filmpje bekijk zeg ook ik allergie. Zou het dus ook testen met een neusnetje, kijken of het dan minder/weg is.