Hoe stel je een correct trainingsschema samen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

x_Kimberlyxx

Hoe stel je een correct trainingsschema samen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-13 10:25

Hoi blokkers,

Ik wil graag een dressuur trainingsschema voor mijn paard (fries die pas net onder het zadel is) samen stellen, maar heb geen idee waar ik moet beginnen, waar ik op moet letten enzovoort..
Mijn vraag is dus: waar let je op tijdens het samenstellen van een trainingsschema? En hoe begin je?

Meer informatie over m,n paard of mij mag je natuurlijk altijd vragen.

Ik hoop dat iemand me een beetje opweg kan helpen :)

Evelijn

Re: Hoe stel je een correct trainingsschema samen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 10:39

Beginngen bij vragen aan je instructrice vragen of degene die hem ingereden heeft.
Een jong paard hoeft nog niet echt lang bezig te zijn. Daarnaast moet je vooral luisteren naar je paard wat hij aankan. Als je trainingsschema opgeeft dat je X moet doen... maar dat voelt niet goed moet je het ook veranderen en aanpassen aan hoe je paard die dag is.

x_Kimberlyxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-13 13:18

Ik heb hem zelf ingereden :)
Ik kan wel aan een instructeur om hulp vragen hoe het nu verder moet.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 13:28

Hoe oud is het paard en hoe vaak wil je hem rijden?

Belangrijk in een schema is dat je hem voldoende rust geeft om zijn spieren te laten herstellen en dat je de spieren soepel houdt. Dus geen rust geven na een zware training. Ook geen zware trainingen achter elkaar.

Ik rijd recreatief met mijn paard. Ik rijd soms buiten, soms dressuurmatig en longeer regelmatig.
Hoe ik begin.. Ik neem het weerbericht erbij :D :D
Op de meest zonnigste dag plan ik een buitenrit in en op de rotste dag een rustdag. Vaak kan ik daartussen dan goed de rest in delen. En kan dat niet, dan hebben we pech wat betreft het weer.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 13:50

ik kijk naar de wedstrijden die ik wil gaan starten, en daar werk ik naar toe.
een trainingschema is bedoelt om op het moment dat het nodig is te kunnen pieken en om de voortgang bij te houden.

ik begin meestal met een wedstrijd schema te maken.
daarna kijken ik naar de data's en besluit ik hoe ik mijn weken ga indelen.

wat geryon al zegt, het is heel belangrijk om de spieren rust te geven en geen zware training na een zware training te geven.

mijn trainingsweek bestaat meestal uit 1 dag rust, 1 dag springen, 2/3 dagen dressuur, 1 dag longeren/losgooien en 1 dag naar buiten (afhankelijk van de dressuur)

dan ga ik plannen, ik hou er rekening mee dat de dag voor de wedstrijd, ik nooit een zware training geef, want dat is zijn piek moment, verder doe ik ook niet iets wat hij niet leuk vind, dus dressuur valt dan af...
meestal pak ik dan iets makkelijks zoals longeren met dubbele lijnen.

de week voor de wedstrijd kijk ik wat voor een wedstrijd ik me heb ingeschreven, is het een springwedstrijd spring ik meestal 2 keer die week, 1 keer lage sprongetjes op techniek (de gebruikelijke training eigenlijk) en 1 keer op hoogte zodat meneer er op geattendeerd wordt dat de sprongen hoger staan.

verder hou ik in mijn trainingschema ook bij hoe het dier voelde na de training.

dus stel je voor, ik heb zaterdag een springconcours.
dan zou mijn trainingschema als volgt zijn (mijn trainingsschema staat in excel):
ma: springen op techniek en lage sprongetjes en intervaltraining. in de kolom daarna zet ik neer wat voor een lijnen etc.
in de kolom daarna komt de te staan wat er goed ging, wat niet en hoe het dier voelde.
di: dressuur, lang en laag. in de kolom daarna zet ik neer wat voor een lijnen etc.
in de kolom daarna komt de te staan wat er goed ging, wat niet en hoe het dier voelde.
woe: springen op hoogte. in de kolom daarna zet ik neer wat voor een lijnen etc.
don: dressuur lang, laag en buiging, staptraining. in de kolom daarna zet ik neer wat voor een lijnen etc.
vrij: longeren dubbele lijnen. in de kolom daarna zet ik neer wat voor een lijnen etc.
zaterdag: concours
zondag: vrij..

zoals je zit, zware training afgewisseld door een rustige training.
veel aandacht voor hoe het paard voelt etc...

edit: ik zet ook altijd de tijdsduur van de training neer...

LotteSpolet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 16:24

M_D_H schreef:
een trainingschema is bedoelt om op het moment dat het nodig is te kunnen pieken en om de voortgang bij te houden.

wat geryon al zegt, het is heel belangrijk om de spieren rust te geven en geen zware training na een zware training te geven.

mijn trainingsweek bestaat meestal uit 1 dag rust, 1 dag springen, 2/3 dagen dressuur, 1 dag longeren/losgooien en 1 dag naar buiten (afhankelijk van de dressuur)

dan ga ik plannen, ik hou er rekening mee dat de dag voor de wedstrijd, ik nooit een zware training geef, want dat is zijn piek moment, verder doe ik ook niet iets wat hij niet leuk vind, dus dressuur valt dan af...

de week voor de wedstrijd kijk ik wat voor een wedstrijd ik me heb ingeschreven, is het een springwedstrijd spring ik meestal 2 keer die week, 1 keer lage sprongetjes op techniek (de gebruikelijke training eigenlijk) en 1 keer op hoogte zodat meneer er op geattendeerd wordt dat de sprongen hoger staan.

verder hou ik in mijn trainingschema ook bij hoe het dier voelde na de training.

dan zou mijn trainingschema als volgt zijn (mijn trainingsschema staat in excel):
ma: springen op techniek en lage sprongetjes en intervaltraining. in de kolom daarna zet ik neer wat voor een lijnen etc.
di: dressuur, lang en laag. in de kolom daarna zet ik neer wat voor een lijnen etc.
woe: springen op hoogte. in de kolom daarna zet ik neer wat voor een lijnen etc.
don: dressuur lang, laag en buiging, staptraining. in de kolom daarna zet ik neer wat voor een lijnen etc.
vrij: longeren dubbele lijnen. in de kolom daarna zet ik neer wat voor een lijnen etc.

hahah wauw! Kom ook maar een x bij mij plannen. Ik heb er zoveel te doen, pfoeii

x_Kimberlyxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-13 16:30

Heel erg bedankt voor de goed uitleg!!! Ik heb al meer een idee over de mogelijkheden.

Mijn paardje is al 10jaar oud. Nu rijd ik zo,n 3/4 keer per week. Voor de rest doe ik veel grondwerk en krijgt m,n paard een dag rust.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 18:58

LotteSpolet schreef:
M_D_H schreef:

hahah wauw! Kom ook maar een x bij mij plannen. Ik heb er zoveel te doen, pfoeii

Zoveel paarden?
Het makkelijkste aan een trainingsschema is dat je je dag ook beter in plant...
Mijn trainingspaarden kon ik super trainen juist door het trainingsschema, en ik kon hun voortgang super zien...
Bovendien was het bestand ook makkelijk te mailen naar hun eigenaren, zodat zij ook goed konden zien hor of wat mbt hun paard...

Nog een voordeel, nu heb ik door mijn studie nog maar 1 paard staan (mijn eigen) en daar zelfs ren bijrijdster voor...
Door het schema weet zij exact wat ze moet doen en kan ik super terug kijken naar hoe het ging...
Let wel, het blijven altijd levende dieren, dus ondanks het schema moet je wel eens zo flexibel zijn dat je het ook meteen weer kunt omgooien...

Als je wilt kan ik je mijn trainingsschema wel sturen, dan kun je zien hoe ik het doe en weer aanpassen op jou paarden...

x_Kimberlyxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-13 19:03

Als je dat zou willen zal dat wel handig zijn!
Ik zal het best aan moeten passen aangezien ik mijn paardje voornamelijk dressuur wil trainen maar dan is er een basis.
Super bedankt!

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 19:08

Ik plan nooit zo strak als hierboven, maar hou wel aantal 'principes' aan:

- Alleen dressuurrijden als ik serieus aan de slag ga, dus niet half/half de bak rond hobbelen
- Na zware training (dressuur, les, wedstrijd of springen) een rustige dag
- Een rustige dag betekent stapmolen of longeren
- Regelmatig buiten rijden, afwisselend in planning rustig rondje of pittig rondje
- Dag voor en na de wedstrijd een rustige dag

Ik kijk waar ik per dag zin in heb en hoe het weer is, het is ook niet erg voor een paard om af en toe eens 2 rustige dagen achter elkaar te hebben :)

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 20:50

Leer kijken naar je paard om te besluiten wat je die dag gaat doen, en naar de conditie van je paard om de intensiteit van de training te bepalen. Een schema is heel leuk, maar paarden houden zich daar vaak niet aan :+

LotteSpolet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 11:58

Zoveel paarden?
Het makkelijkste aan een trainingsschema is dat je je dag ook beter in plant...
Mijn trainingspaarden kon ik super trainen juist door het trainingsschema, en ik kon hun voortgang super zien...
Bovendien was het bestand ook makkelijk te mailen naar hun eigenaren, zodat zij ook goed konden zien hor of wat mbt hun paard...

Nog een voordeel, nu heb ik door mijn studie nog maar 1 paard staan (mijn eigen) en daar zelfs ren bijrijdster voor...
Door het schema weet zij exact wat ze moet doen en kan ik super terug kijken naar hoe het ging...
Let wel, het blijven altijd levende dieren, dus ondanks het schema moet je wel eens zo flexibel zijn dat je het ook meteen weer kunt omgooien...

Als je wilt kan ik je mijn trainingsschema wel sturen, dan kun je zien hoe ik het doe en weer aanpassen op jou paarden...[/quote]

Wauw! Ja als je dat zou willen doen? mijn email is: lotspletski@gmail.com

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 22:46

Voor de gene die mijn trainingsschema willen,
Ik zal hem volgende week zaterdag sturen, moet nu (helaas) eerst met mijn school mee op kennisweek en heb mijn laptop dan niet bij de hand...

Oh, en stuur dan even een pbtje, met je mailadres...

x_Kimberlyxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-13 14:07

Bedankt! Super!

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 14:33

Een paard houdt zich niet aan een schema ;).

Wel moet je na een zware training 2 dagen hersteltraining doen (dus lichte arbeid). Vaak word gezegd 1 dag maar inmiddels is bewezen dat dit 2-3 dagen moet zijn, aan de andere kant 'zware' training dan moet de hartslag bepaalde periode boven bepaalde frequentie komen... En inmiddels is gebleken dat dat erg moeilijk voor elkaar te krijgen is met alleen dressuur training (mits je piaffe/passage werk gaat doen).
Kortom wat wij verstaan onder 'zwaar' blijkt in de praktijk vaak helemaal niet zwaar te zijn voor een paard en zijn we vaak conditie training aan het doen ipv kracht (zware) training.

Tip google even op proefschrift van C.aroline M.unster, zij heeft hier erg veel onderzoek naar gedaan is super interessant!

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 07:03

Een paard kan zich ook niet aan een schema houden, want hij kan niet lezen :+
De ruiter houd zich aan het schema en traint het paard zoals hij zich heeft voorgenomen...
Het paard wordt getraind en heeft geen schema dus kan prima de training volgen...

Grappig dat er wordt gezegd dat een paard zich niet aan een schema houd...
Hoe trainen jullie dan? Jullie bedenken toch ook van te voren wat je wilt doen met je paard?of je het nou van te voren in je hoofd hebt of dat je het opschrijft maakt imo geen verschil...
Alleen kan ik terug zien wat ik gedaan heb...

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 08:20

MDH als ik voor een hele week plan... En hij verstapt zich of het wordt heel heet of een training wil ik to h herhalen omdat er iets beter moet enz. Staat nu nog niet in mn "schema" hoor.
Bovendien vind ik krampachtig aan een shema vast houdem niks en train ik liever wat meer op gevoel maar wel met een bepaalde basis/doel. En dat pas ik dan per dag aan aan omstandigheden enz

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 08:37

Ik train ook met gevoel en zoals ik eerder ook al aangaf, een schema moet aanpasbaar zijn...
Dus er is niks krampachtigs aan...
Een schema is er alleen om naar een bepaald doel toe te werken.
Jij ziet het schema duidelijk als een vast gegeven in de training. Maar het is geen vastgegeven het is een leidraad...
Maar als je er niet bekend mee bent kan het idd wel over komen als iets krampachtigs...
Wat het dus niet is...

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 08:48

Dan denken we er dus hetzelfde over ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 09:04

Ik werk steeds 2 à 3 dagen met mijn jonge paard (bijna 5) en dan een dag rust. In die 3 dagen zit 1u les: meestal dressuurmatig maar we gaan springen erbij nemen. Dat zijn mijn "intensieve" trainingsdagen. Ook voor mezelf :P
De andere dagen werk ik op lang en laag, dus gewoon losmaken, stofzuigertje spelen. De 3e dag is longewerk. Dat verschilt ook per keer: de ene keer iets intensiever met pessoa erbij, de andere keer balkjes lopen, nog een andere keer meer conditiegericht en uithouding (dus schakelen, meer galopstukken, overgangen).

Dit schema is er nog maar sinds kort. Ik heb les op dinsdag en zaterdag. Zondag of maandag is altijd een rustdag, net zoals donderdag of vrijdag. Hangt er beetje van af hoe het uitkomt. Eens hij gecastreerd is (hengst) wordt 1 van de longeerdagen of loswerkdagen vervangen voor een buitenrit. Dit kan gewoon een paar uur stappen zijn aan de lange teugel, dit kan evengoed drafwerk of galopwerk zijn volgens intervaltraining. Of bergop en bergaf gaan rijden in de velden. Mijn paard is alleszins vragende partij voor veel variatie. Wil ermee gaan dressuren, springen en heel misschien cross.

x_Kimberlyxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-13 15:15

Ashley5760 schreef:
Een paard houdt zich niet aan een schema ;).

Wel moet je na een zware training 2 dagen hersteltraining doen (dus lichte arbeid). Vaak word gezegd 1 dag maar inmiddels is bewezen dat dit 2-3 dagen moet zijn, aan de andere kant 'zware' training dan moet de hartslag bepaalde periode boven bepaalde frequentie komen... En inmiddels is gebleken dat dat erg moeilijk voor elkaar te krijgen is met alleen dressuur training (mits je piaffe/passage werk gaat doen).
Kortom wat wij verstaan onder 'zwaar' blijkt in de praktijk vaak helemaal niet zwaar te zijn voor een paard en zijn we vaak conditie training aan het doen ipv kracht (zware) training.

Tip google even op proefschrift van C.aroline M.unster, zij heeft hier erg veel onderzoek naar gedaan is super interessant!

Ik weet niet of je hiermee bedoelde dat je dacht dat ik alleen dressuur wil trainen of dat je het gewoon even zei.. Maar in het eerste geval wil ik even zeggen dat mijn doel dressuur wedstrijden zijn en ik dus een trainingsschema wil op basis van dingen die goed zijn voor de dressuur. Niet dat ik niet wil springen, een interval training wil doen of iets dergelijks om mijn paard zijn conditie te verbeteren. :)

Ik ben er wel mee eens dat je een paard niet volgens een vast schema kan trainen, maar ik wil mijn schema dan ook gaan gebruiken als richtlijn en wanneer het dan een keertje heel heet is, m'n paard een blessure krijgt (of iets dergelijks) zal ik altijd het schema aan kunnen passen.

Heel erg bedankt voor je tip!

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 16:51

Kimberly had het niet over jou bedoelde meer algemeen :).

Je moet gewoon voor ogen hebben wat je wil beteiken en dat is niet "z rijden" maar fijn nageeflijk of niet bokkend door de baan (bij net zadelmakke ;)) enz en dat icm mogelijkheden kun je een plan maken

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 16:55

Mee eens! Maar na zoveel tijd begin je je paard natuurlijk door en door te kennen. Weet je alle moeilijkheden, hoe het paard reageert wat betreft spierpijn etc. etc. Daar houd je natuurlijk ook rekening mee.
Ik heb nog nooit gehad dat ik een aanpassing moest doen in mijn schema. Je let natuurlijk wel op de conditie (conditie van alles, niet wat betreft uithoudingsvermogen) van je paard, maar dat is je taak als ruiter ongeacht of je werkt via schema's of niet.

Nu is dat bij een paard in opleiding natuurlijk wel wat anders. De ene keer gaat het goed, de andere keer moet je weer opnieuw beginnen met 'uitleggen'. Heb het in mijn geval over een paard dat enkel wordt 'bijgehouden'.

x_Kimberlyxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-13 18:36

Oké bedankt, een van mijn doelen was eerst onze eerste wedstrijd rijden, maar ik vind mijn 'nieuwe' doel beter: steeds iets sneller fijn nageeflijk en ontspannen lopen (niet telkens wegschieten of gestrest raken), eerst duurde het 3kwartier voordat hij ontspande nu word dat gelukkig al steeds minder lang :).

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 21:34

Luister naar je paard, wat geeft deze aan. Pas daar je training op aan.
Wel kun je een weekplanning in gedachten hebben, en aanpassen als je voelt dat je paard die dag wat anders aanvoelt als anders. Pas het dan aan.

Een plan hebben om te trainen is zeker goed, maar let op dat je niet perse je doel wilt behalen.