Rolletjesbit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

amandananana

Rolletjesbit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-13 22:32

Laatst heb ik een topic aangemaakt over mijn giraffepaard en mijn te strenge handen. Inmiddels hebben we een andere instructrice en gaat het heel langzaam beter. Het blijft nog wel moeilijk, want meneer blijft erg zwaar in mn handen. Ik los dit op door streng te zijn met mijn benen en een halve ophouding te geven en dit werkt inderdaad voor 5 seconden. Daarna wordt hij weer zwaar.

Omdat hij zo zwaar is word ik automatisch sterk in mijn armen. Prum vind het wel prima dat ik zijn hoofd draag en hangt vrolijk verder. We werken elkaar dus tegen.

Nu had ik het net met zijn eigenaresse over het bit. Hij heeft nu een enkelgebroken bustrens. Een best wel dikke, en hij heeft een klein mondje. Ik hrb dus het idee dat hij niet helemaal lekker loopt op dit bit, hij neemt het ook niet heel graag aan. Zijn eigenaresse rijdt hem met een ander, strenger bit dus ik ben de enige die hiermee rijd. Nu zaten we er aan te denken om eens een rolletjesbit te proberen. Misschien wordt hij dan wat zachter in zijn mond en kan ik mijn armen weer ontspannen. Ik ben namelijk zelf altijd erg zacht geweest, maar merk zelf ook dat ik me bij hem erg sterk maak.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 22:34

Of een dun, dubbel gebroken sprenger(achtig)bit.

kleinvosje

Re: Rolletjesbit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 22:37

Gaat hij 'alleen' hangen of pakt hij het bit ook echt vast? Een rolletjesbit is vooral geschikt voor paarden die vast willen pakken. Als ik jouw stukje lees doet hij dat niet, maar hangt hij echt op je hand. Probeer dat voorwaarts op te lossen, geef hem geen kans te gaan hangen. Sowieso is het wel handig als jullie allebei met hetzelfde bit rijden, en als het even kan ook les bij dezelfde instructeur. Zo komen jullie op 1 lijn te zitten wat in het voordeel van het paard is.

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-13 22:40

Hij pakt het niet vast maar is wel moeilijk te sturen. Eigenaresse rijdt alleen buiten, hij is 18 en eigenlijk met pensioen maar ik wil hem wel weer wat meer gaan oppakken.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 22:42

Als hij niet vastpakt, zou ik dit bit niet proberen, maar het vooral rijtechnisch op proberen te lossen. Houd er wel rekening mee dat het paard het werk misschien niet meer zo makkelijk aankan en dit tot uiting komt door het hangen.

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-13 22:44

Hij kan het zeker weten aan. :) daar is geen twijfel over mogelijk. Ik ben trouwens wel bezig het rijtechnisch op te lossen maar ik wil alle opties overwegen.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 22:44

Doorgaan met rijtechnisch verbeteren, je kan altijd nog kijken naar een ander bit!

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 22:46

Als je het idee hebt dat het bit te groot is voor zijn mond, zou ik echt gaan kijken voor een ander, dunner bit. Hij kan hem nu duidelijk niet kwijt. Kijk ook eens naar de dikte van zijn tong en de hoogte van zijn gehemelte. Enkel gebroken is in principe een prima bit, maar teveel druk op beide handen geeft een pijnlijk effect in de mond. Misschien een stangetje met roller? Heeft hij ooit lekker gelopen op een ander bit? Dan zou ik dat eens proberen. Vanuit de westernsport kan ik je een myler snaffle aanraden. Of een billy allen snaffle, maar dat bit ligt vrij vast in de mond. Pb me maar als je daar wat meer info over wil! :j

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-13 22:52

Ik heb er zelf jammer genoeg heel weinig verstand van, ik ben me nu wel aan het inlezen. Ik ga het maandag ook eens met mijn instructrice overleggen. Dit bit en een ongebroken bustrens heb ik nu tot mijn beschikking, vandaar dat ik er meer over wilde weten.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 22:54

Een rolletjesbit is zo anatomisch als een klomp. Niet doen dus als hij zo weinig ruimte in de mond heeft.

Misschien is het echt veul te simpel bedacht, maar voor hem is het nog moeilijker om het hangen af te leren dan dat het voor jou is om het sterk worden af te leren. Ik zou zeggen: draai het eens om. Stop met sterk worden zodat je het paard weer de kans geeft om zijn eigen hoofd te dragen. Ten slotte kan hij alleen maar hangen als hij iets heeft om op te hangen...

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-13 22:56

Dat is precies waar ik mee bezig ben. Maar is een geleidelijk proces agz ik iets moet afleren dat erin geslopen is.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 23:14

HAR --> RT-P

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 09:36

amandananana schreef:
Ik heb er zelf jammer genoeg heel weinig verstand van, ik ben me nu wel aan het inlezen. Ik ga het maandag ook eens met mijn instructrice overleggen. Dit bit en een ongebroken bustrens heb ik nu tot mijn beschikking, vandaar dat ik er meer over wilde weten.

Ik begrijp het niet helemaal trouwens. Jij rijdt hem nu met een enkelgebroken bustrens en de eigenaresse met een ongebroken bustrens? Heb jij dat al eens geprobeerd? Want als hij daar bij jou ook op hangt is het inderdaad een rijtechnisch verhaal. Een rolletjes bit is mede bedoeld voor een paard ie met z'n tong loopt te spelen. Hij kan dan met de rolletjes gaan spelen. Bij een paard dat zeer onrustig is met z'n hoofd wil dat ook nog wel eens helpen. Schuimt hij tijdens het rijden? En meer/minder als de eigenaresse rijdt? Te veel/te weinig schuim kan ook een indicatie zijn van een slecht passend bit.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 09:43

Ongebroken hangen ze veel makkelijker op, lijkt mij niet echt een optie.
Heb je wel eens dubbel gebroken geprobeerd?

Over het hangen, laat je teugels maar een paar keer ineens los, vaak stopt het dan snel genoeg.
Misschien heeft je instructrice nog wel goede ideeen, maar vooral de tijd zal het nodig hebben.

Jij moet leren loslaten en je paardje ook.

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-13 14:07

Ik ijd met een enkelgebroken bustrens, de eigenaresse met een watertrensje volgens mij met hefboomwerking ofzo. Weet het niet zeker. Hij schuimt bij mij heel erg.

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 14:25

Hangen kan vele oorzaken hebben. Dat kan zitten in de rijstijl, in de bouw van het paard, in bepaalde wervelproblemen danwel spierproblemen, in de balans en inderdaad ook in het verkeerde bit. Misschien eens mailen met www.passendbit.nl wellicht dat zij je kan helpen.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 14:44

amandananana schreef:
Ik ijd met een enkelgebroken bustrens, de eigenaresse met een watertrensje volgens mij met hefboomwerking ofzo. Weet het niet zeker. Hij schuimt bij mij heel erg.

Ja dan denk ik toch dat het bit niet goed is. Paard krijgt moeite met slikken, en kan daardoor het overtollig schuim niet kwijt. Hefboomwerking zou wel goed kunnen zijn (ook om te verkomen dat hij gaat hangen), maar dat zou ik nog even laten als je zelf denk dat je erg streng bent in je handen.

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-13 14:46

Gimme_Spurs schreef:
amandananana schreef:

Ja dan denk ik toch dat het bit niet goed is. Paard krijgt moeite met slikken, en kan daardoor het overtollig schuim niet kwijt. Hefboomwerking zou wel goed kunnen zijn (ook om te verkomen dat hij gaat hangen), maar dat zou ik nog even laten als je zelf denk dat je erg streng bent in je handen.

Ja inderdaad. Ik heb wel eens met het bitje van de eigenaresse gereden waar zij bij was en toen kreeg ik hem er veel makkelijker doorheen gereden, maar ik ben idd nog wel een beetje bang dat ik te streng ben. Ik ga het maandag eens opnemen met mijn instructrice.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 14:50

Ik heb dat ook hoor. Als ik met een shank rijd heb ik met minder strijd iets sneller en makkelijker bereikt. Begrijp me niet verkeerd, een hefboom werking moet je nóóit gebruiken als dwangmiddel. Vragen/los, correctie/los dat is de beste manier. Maar Veel mensen zijn zich niet bewust van de werking van het bit, de kinketting en nog veel be;langrijker: de werking achter de oren (waardoor het paard naar beneden wordt gedwongen) de kracht die jij geeft kan zo met x2 versterkt worden (dus opnemen teugels is 5 kilo, paard voelt dat als 10 kilo) en dan heb ik het over de zachtere stangen... De stangen met lange scharen (die zie je dus veel in de westernsport) hebben soms een krachtxwerking van 1x4 (dus 5 kilo voelt als 20 kilo!)

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-13 14:56

Inderdaad.. en als ik iets streng ben in mijn handen ben ik bang dat ik hem pijn doe. Hij hangt met longeren met dubbele lijnen trouwens ook in het bit, want dan trekt hij zelfs de longeersingel over zijn schoft. Dit doet hij ook bij de eigenaresse als ze hem met het hoofdstel en bit dat ik gebruik longeert. Maar ik vind het wel moeilijk om het op het bit te gooien haha, omdat ik weet dat het van mij uit ook een rijtechnisch probleem is.

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 15:00

Mijn pony hing ook elke keer aan het bit. Ze vond het bit gewoon niet fijn. We rijden nu bitloos en het is helemaal over. Mischien eens proberen?

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 15:04

Het is goed om je te beseffen dat het niet altijd aan het materiaal of het paard ligt. Maar als hij het met het longeren ook doet (en daar valt de inconsequentie van de ruiter weg) dan moet je het probleem deels buiten jezelf zoeken hoor!

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 15:11

leren loslaten! Een paard kan alleen hangen als jij vasthoudt. Rijden draait om harmonie, balans en ritme. Als 1 van die drie niet klopt dan krijg je onbalans. Die onbalans moet je weer terug zien te krijgen, en dat doe je niet door een sterker bit.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 15:17

Een paard dat bij longeren met dubbele lijnen de longeersingel/schoft naar voren trekt loopt niet op eigen benen maar "hangt" en "trekt" dus in de lijnen. En loopt dus absoluut op de voorhand.
Hoe dat mogelijk is, begrijp ik niet helemaal, want dat zie je dan toch gebeuren? Dat zie je zelfs ook als je aan 1 longeerlijn longeert... met bijzetters... en moet steeds een verend boogje in de bijzetteugels zijn, dus niet dat ze zodanig er op gaan hangen dat de lijntjes strak staan.

Een onder het zadel "hanger" zou ik sowieso geen teugel geven om weerstand TEGEN te kunnen geven.
Maar die zou ik onder ervaren begeleiding eens flink gaan longeren (met balkjes lopen e.d.) om het paard eens wat meer op eigen benen te laten lopen.

Overigens is een "rolletjes" bit helemaal in deze gevallen de oplossing niet... en ook niet zols iemand hierboven schreef dat het voor de tong was, een rolletjes-bit (Waterford trens of iets anders, ik ben er niet zeker van hoe TS dit bedoelt) is er alleen om te zorgen dat het paard het bit niet kan vastpakken tussen de kiezen.
Voor een "hanger" zal dat niet helpen, want die kan daar ook op "hangen".

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-13 15:29

Caira schreef:
leren loslaten! Een paard kan alleen hangen als jij vasthoudt. Rijden draait om harmonie, balans en ritme. Als 1 van die drie niet klopt dan krijg je onbalans. Die onbalans moet je weer terug zien te krijgen, en dat doe je niet door een sterker bit.

Ik heb het nooit gehad over een scherper bit. Ik had het over een ander bit, omdat het op mij overkomt alsof hij het bit ook niet helemaal fijn vindt. En als optie had ik eventueel een rolletjesbit, omdat dit iets is wat de eigenaresse al heeft en ik geen 100 euro ga uitgeven aan een bit voor een paard dat niet van mij is.