Manegeles op Plato.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nottinghill

Manegeles op Plato.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-13 20:47

:wave:

Vandaag heb ik weer les gehad op Plato. Ik vind dat het met hem elke les weer wat beter gaat.
Nou heb ik vandaag twee filmpjes en wat foto's laten maken en ik wilde dit even aan jullie laten zien, zodat jullie commentaar kunnen leveren.
Plato is een 15-jarige ruin en staat dus op de manege. Ik rij vast op hem. Ik rij nu bijna een jaar, dus wees lief alsjeblieft. :+

Eigen commentaar:
- Hakken meer uitdrukken
- Knikje in de ellebogen
- Minder hoog uit het zadel komen
- Rechter op zitten

1. Ik val hier te ver naar voren en moet mijn hakken meer uit drukken.
Afbeelding

2. Ik kom te hoog uit het zadel, voeten moeten meer naar binnen en knikje in ellebogen.
Afbeelding

3. Knikje in de ellebogen, rechter op zitten en m'n handen lijken hier volgens mij nogal streng.
Afbeelding

Filmpje 1 Draf.

Het tweede filmpje van de galop plaats ik zo.
Alvast bedankt voor het commentaar!

:evaw:

nambi

Re: Manegeles op Plato.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 20:54

Je kan al leuk rijden, aangezien je pas een jaar rijdt! Je komt inderdaad wat ver uit het zadel en komt hierdoor ook wat hard neer. Misschien je beugels wat langer? Verder zie ik het paard veel met zijn hoofd bewegen. Ik weet niet of hij dit bij iedereen doet? Als jij een goede balans heb gevonden kan je proberen om een constante verbinding aan te gaan, misschien wordt zijn hoofdhouding dan ook wat beter.

Maar vooral ga zo door! Ziet er uit als een fijne les waar je al veel in geleerd hebt!

Nottinghill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-13 21:12

Bedankt voor je reactie! :) Kan het zijn dat ik te ver uit het zadel kom omdat ik echt ga staan? Ik heb laatst namelijk in een topic gevraagd hoe licht rijden nou precies moet en dat is met de beweging mee gaan. Het kan inderdaad zijn dat ik mijn beugels te kort heb omdat ik nog wat bang ben met rijden. Dus dan heb ik wat meer grip. Hij schud zo met z'n hoofd omdat hij heel veel last heeft van de pollen en de vliegen. Normaal gesproken doet hij dit niet. :)

Het 2e filmpje.

nambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 21:28

Galop ziet er prima uit! Wat je kan proberen is de rondjes wat groter te rijden en hem iets harder te laten gaan, nu komen de achterbenen er een beetje achteraan, zeg maar. Over je beugels, probeer iedergeval 1 gaatje langer te gaan zitten. Het is inderdaad mee gaan met de beweging, maar dat is moeilijk als je beugels te kort zitten. Daarnaast als belangrijkste tip: Blijf genieten en zodra je het vertrouwen hebt zal je zien dat het steeds beter gaat. En zoals ik al eerder aangaf: voor 1 jaar les doe je het al heel goed!

Nottinghill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-13 07:39

Hij moet inderdaad wat actiever lopen, hij reageert wel op het been alleen op een gegeven moment gaat hij weer langzamer lopen. Een echte tik in de galop durf ik niet te geven omdat hij nogal gevoelig kan reageren. Ik zal ze volgende les een gaatje langer maken :) heel erg bedankt!

Donnieboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 10:33

Je rijd goed voor 1 jaar les, de tips zijn hierboven eigenlijk al gegeven

Liselottee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 10:47

Mij lijkt het dat je te recht wilt zitten en hierdoor druk je je poep weg naar achteren. (foto 3)
Waardoor je met een holle rug rijdt en naar voren gaat hangen.
Probeer echt te zitten op je zitknobbels :)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 10:50

Ah, die baan komt mij zwaaaaar bekend voor :D Leuk manegepaard heeft Piet! Best netjes hoor! Lekker zo doorgaan :D

Nottinghill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-13 11:27

Gelukkig vinden jullie dat ik wel oke rij voor een jaar :)
@Liselottee_ Ik zit van mezelf al met een holle rug dus dat komt niet perse omdat ik recht op probeer te zitten, dat vergeet ik namelijk vaak :+ ik moet inderdaad meer op mn zitbeenknobbels zitten.
@S_en_Z het is inderdaad een leuk paard ja! :D Heb je daar vroeger gereden?

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 16:45

Ik zou zeggen: Doe je beugels een gaatje (of 2) langer en probeer je voeten iets meer onder je eigen lichaam te plaatsen, dan is het direct al makkelijker om minder hoog uit het zadel te komen met lichtrijden! Verder hoop ik dat je nog veel plezier hebt van de paardjes :)!

Nottinghill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-13 17:06

@S_en_Z haha, ik ga zondag kijken!
@Lollieloes bedankt voor de tip, ik ga het volgende les eens proberen! :) En bedankt, gaat vast wel lukken!

PandaTerra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 08:58

moest je die rondjes rijden? Anders zou ik aanraden de hoefslag wel over te gaan anders gaat het paard steeds afsnijden :) Ziet er netjes uit, rest van het commentaar is al gegeven :)

Nottinghill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-13 09:38

Ik moest de rondjes niet rijden. Het paard had er niet zoveel zin in en ook had ik het probleem dat er mensen op de hoefslag aan het draven waren waardoor ik er niet op kon. Erg vervelend, maar goed. Ik had wel de intenties op om de hoefslag te rijden maar het lukte niet. (: Bedankt voor je commentaar!

Edisons

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 09:51

Ik ben het eens met bovenstaande tips, maar ik zag in het filmpje bij het van hand veranderen, dat je pas na de bocht van been verwisseld. Voor het paard is het makkelijker als je dat voor de bocht doet, maar misschien was het een vergissing?!
In ieder geval vind ik dat je al goed rijdt voor een jaar! +:)+

PandaTerra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 10:23

volgens mij rijd je in een drukke les. Dat kan je ook dwarszitten. Toen ik nog manegeles had nam ik af en toe een privéles, daarbij had ik wel het geluk dat het 'maar' 2,50 duurder was aangezien het een kleine manege was. Als je de gelegenheid hebt, kan je het eens proberen. Na mijn eerste privéles wist ik precies wat anders moest.
Probeer voor jezelf te rijden. Ik weet niet hoe dat paard reageert op andere paarden maar van wat ik zag ben jij degene die je aanpast aan de anderen in de bak. Wees maar eens brutaal en prop je ergens tussen. Al kan je er maar een halve bak lang rijden, je laat dan wel zien dat de anderen je niet kunnen verdrukken.

Manegeles gaat echt heel anders dan met een eigen paard/prive. Wat mij stoorde was dat als we van instructeur A les kregen ik enorm gezeik kreeg over mijn tempo, dat ik veel te langzaam reed enzo, en als B eens lesgaf ik weer in moest houden. Dat is verwarrend. Ik hoop voor jou dat je van 1 goede instructeur les krijgt, ipv 2 of meer die maar doen wat hen het beste lijkt ;)

Nottinghill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-13 11:36

@Hanne98 Dankje! :)
@Edisons ik wist eerlijk gezegd niet dat, dat al in de bocht moest. Zal het in het vervolg eerder doen!
@PandaTerra ik rijd inderdaad niet in een hele rustige les. Maar mijn vorige les was nog drukker dus ben er nu wel aangewend. Privélessen zijn bij ons helaas wel duur, dus geen optie. :( Het paard reageert niet goed op andere en is vrij dominant. Hij word meteen boos als hij tussen twee paarden in zit of er eentje te dicht bij komt. Vandaar dat ik ze ook ontwijk. Maar ik kan inderdaad wel eens proberen om dat te doen, zodat ze ook eens voor mij aan de kant gaan. Wat mij dus heel erg stoort is dat sommige gewoon gaan draven op de hoefslag als er gezegd is dat we in galop moeten. Prima als je wilt draven maar doe dat dan in het midden van de bak.
Ik krijg nu wel les van een goede instructrice, ze is naar mijn mening erg vriendelijk en ze helpt je goed als je hulp nodig hebt. Gelukkig heb ik daar dus geen last van. :)
@Miranda95 ga ik zeker proberen!

Jeja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 20:01

Heb jeje beugels al gaatje langer geprobeerd te maken meid???

Succes met de lesjes

Nottinghill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-13 20:31

@Jeja heb vorige keer een buitenrit gemaakt, dus had ze daar nog niet korter gedaan. Ga het dinsdag wel doen, dan hebben we weer echte les zegmaar. (: En bedankt!

louiisaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 15:11

*\o/* ga gewoon lekker zo door ! pas kort rij je maar dis wel goed!

Kieffertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 15:16

Wisselen van been kun je beter vóór de bocht doen (Wat Edisons ook aangaf, maar in je reactie schreef je in de bocht). Het maakt voor het paard namelijk alleen in de bochten uit dat je op een bepaald been lichtrijdt.

Je gaf zelf al aan dat je het allemaal nog een beetje spannend vindt, dat is ook wel een beetje te zien aan de foto's. Ik heb het idee dat je nog iets te veel op je bovenbeen zit, en wat meer naar je zitknobbels moet verplaatsen.

Als je paard niet goed doorloopt: Probeer ervoor te zorgen dat je niet constant bezig blijft hem naar voren te krijgen (zachte heelmeesters..). Op een gegeven moment negeert hij dan gewoon jouw gedrijf en heeft het feitelijk dus weinig zin. Dan kan je echt beter een keer een tik of por geven als een reactie uitblijft, zodat je daarna weer meer kan ontspannen.

Ex_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 23:19

Je rijdt echt al goed voor maar 1 jaar les! Ook mijn tip is beugels een gaatje langer. Door de bewegingen van het paard 'gooit' hij je bij wijze van spreken een beetje omhoog hierin moet jij mee gaan maar niet helemaal gaan staan. Het nadeel als je helemaal gaat staan is dat je ook weer dat stuk naar beneden moet en dan 'plof' je sneller neer dan normaal. Maar nogmaals je doet het super voor dat jaartje, lekker veel bij leren en ga zo door! :)

Sica
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 10:38

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 22:40

Wat leuk om eens een topic van de manege te zien, ik rij er ook altijd op vrijdag bij Linda in de les. Ik rij meestal op Tango en Cicero. Ik heb 2 jaar terug ongeveer ook een hele poos op Plato gereden, leuk paard is het hé. Zoals de andere ook zeggen, je rijd inderdaad echt al prima voor maar 1 jaar. Wat mij ook opviel is dat je inderdaad eerder van been moet verwisselen na het van hand veranderen. Ook druk je je handen wat naar beneden. Ik weet dat Plato wat wisselvallig kan zijn met zijn hoofd, maar probeer je handen iets hoger en rechterop te houden. Verder gewoon lekker door oefenen! Rianca geeft fijn les dus dat komt wel goed! Ik weet niet in welke les je rijdt op dinsdag maar aankomende dinsdag ga ik ook een les inhalen om 20.30 dus wie weet zie ik je nog wel :)

Nottinghill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-13 23:45

Wat leuk inderdaad iemand van de manege te vinden haha :) Plato is inderdaad een leuk paard. Wil ook graag een keer op Tango en Cicero rijden maar die zijn nog wat te moeilijk voor me. Ik zal op je tips letten volgende les! Het ging vorige les iniedergeval al een stuk beter, ook met de langere beugels en ook met het wisselen van been. :) Ik rij dinsdag om 19:30 dus ik kom je vast nog wel tegen! Ik rij iniedergeval weer op Plato :)

Heidi95

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 14:29

Ziet er goed uit voor dat je nog maar een jaar lest ! verder ga ik mee met de mensen boven mij, beugels een beetje langer dan ziet het er al anders uit.
Ga zo door !