Altijd de eerste hindernis weigeren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Apple_

Altijd de eerste hindernis weigeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-13 19:40

Hoi!

Sinds kort ben ik actiever met het rijden van wedstrijden, ben begonnen met Dressuur natuurlijk waarbij ik 177 & 182 had gehaald (instructrice was van mening strenge jury in proef 1) en nu spring ik wat meer, dat vind ik wat leuker. Dressuur laat ik zeker niet vallen!
Ik had vorige week wedstrijd in Dalerveen, had daar 2 weigeringen op 1 en 1 op 2. Was dus uitgebeld, maar had hem direct na zijn weigering op 2 nog over 2 en 3 heen gereden, zonder enige fout. Maar daar had ik al niks meer aan. Nu hadden we afgelopen zaterdag dat parcours geoefend en hij sprong alles, geen enkele weigering. Vandaag zijn we dus weer heen geweest, ging stukken beter, 1 weigering en 1 balk, verder hele parcours rond en algemene indruk een 8. Mijn punten waren 56. Maar het probleem ligt hem altijd bij hindernis 1, elke springwedstrijd weer. Wat is een goede oplossing voor hem? Ik denk niet dat hem er met veel geweld overheen slaan gaat helpen. Dus hebben jullie tips?

Verder heb ik altijd springles op woensdag en zal ik dit ook aan mijn instructeur voorleggen, maar ik ben benieuwd of jullie er verder nog tips voor hebben?

Vragen zijn altijd welkom hoor!

KhivkJe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 23:09

Dit heb ik zelf ook vroeger gehad. Het paard vond het raar dat ie van een drukke, kleine inspring-bak naar een hele grote ruime bak moest, waar hij in z'n eentje was. Als ik hem er niet goed aan reed, dan keek hij nog vaak zo verwonderd om zich heen, dat ie bij de eerste hindernis weigerde, omdat hij alles behalve met het springen bezig was.
Ik denk dat je gewoon het paard wat meer ervaring moet laten opdoen op wedstrijden. Rijd er ook even goed aan voordat je groet en in de secondes die je hebt voordat je over de eerste hindernis moet, eventjes draf-galop en een of twee tempowisselingen meenemen in de tijd die je hebt.
Het werkt natuurlijk ook niet mee als je zelf al wat zenuwachtig bent en je nog over die eerste hindernis heen moet. Je gaat nu van zelf denken 'oh als hij maar niet stopt op die eerste'. Je moet er juist even goed aan rijden, let niet al te veel op houding en zit en de netheid van je rijden. Focus je ook niet al teveel op die eerste hindernis, want dan verkramp je al snel. Kijk ook al een beetje naar de tweede hindernis, zodat het paard ook weet dat hij gewoon erover heen moet en er niks aan de hand is.
Meestal zie en voel je ook, dat zodra die eerste hindernis is gedaan, dat je in de flow zit en geen last meer hebt van zenuwachtigheid of iets dergelijks. Dan rijd je al veel stabieler door zo'n parcour, zonder al teveel weigeringen.

Maar meestal zie ik dit bij de wat onervaren combinaties, als je samen wat meer ervaring opdoet en wat zelfverzekerder de springbak inrijdt, heb je al minder kans op een weigering op de eerste hindernis.

Schoentje

Re: Altijd de eerste hindernis weigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 10:00

Vaak komen weigeringen op hindernis 1 door een gebrek aan ritme icm de spanning van de ruiter.

Voordat je de ring in gaat probeer dan jezelf wat af te leiden door bijvoorbeeld de knotjes van je paard te tellen of een moeilijke rekensom te doen, rij dan vervolgens actief in galop de ring in en galoppeer een keer de bak rond voordat je halt gaat houden om te groeten.
Galoppeer weer aan en rij hem een paar keer naar voren en terug voordat je door de start rijdt, zoals de persoon hierboven al vertelde.
Op die manier heb je je paard attent aan je hulpen en heb je een goed ritme te pakken voordat Je naar de 1e hindernis rijdt.
Laat je niet opjagen door de bel, na de bel heb je nog 45 seconden en dat is best lang, rijd altijd een grote volle (Let op dat je de startlijn nog niet passeert) voordat je naar hindernis 1 rijdt.
Ben je bang dat je het ritme niet in orde krijgt na het halt houden, doe het dan de eerste paar keer niet, misschien niet zo netjes en niet goed voor je punten, maar het is het belangrijkste dat je je paard eerst foutloos kunt laten finishen. Succes!

_Apple_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-13 13:55

Dankjewel! Ik denk zelf ook dat wanneer we wat meer wedstrijden hebben gereden het veel beter zal gaan.

Gespannen ben ik nooit, en echt denken van ohh als dit of dat doe ik ook nooit. Mijn pony heeft verder nog nooit wedstrijden gelopen en ook hij zal er wel aan moeten wennen.

Over twee weken ga ik weer heen.

miritie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 09:52

Misschien eerst balken lopen en dan een klein sprongetje er acthter ?

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 10:26

Misschien eerst nog een aantal oefenwedstrijd rijden en als dat zonder te weigeren gaat officieel starten. Het voordeel van oefenwedstrijden/parcoursen is dat je even je tijd kunt nemen en vaker kunt proberen.
Zijn er in je omgeving accommodaties waar je vrij kunt trainen? Voordeel is dat je kunt losrijden en springen in het parcours, zo is het idee van "eerste" hindernis ook weg.

_Apple_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-13 11:47

@ previr : Ja, op dezelfde plek als waar ik dus die 2x concours had gehad, heb daar ook 2x geoefend en hij weigerde eigenlijk helemaal niet. Zelfs een enge gele plaat niet. Dus vandaag gaan we gewoon weer heen, heb eergisteren daar geoefend en vandaag gaan we gewoon heen.
@ miritie : Ik snap je niet echt, het is altijd op concours en daar kan dat niet. Maar het is niet zo dat hij springen niet kent, dat zeker weten wel, maar de wedstrijdhindernissen zijn toch even wat spannender. Met de springles hebben we regelmatig een oxer staan van iets hoger dan een meter. Geen problemen mee, dus springen kent hij zeker weten wel,

elisa_beth

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 19:21

Vroeger had ik dit ook voor. Het hielp veel om haar goed voorwaarts te rijden direct bij het binnenkomen.
Dus ik zou haar ruim laten draven, galopperen etc. alvorens te starten zodat ze weet
dat er gewerkt moet worden. :)

_Apple_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-13 11:58

Ik had 64,5 punt. 1 weigering en niet op een, op acht want hij was afgeleid door een bonkend paard in fe trailer.