Paard trekt zijn hoofd eruit en trekt zich in eigen richting

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Poenarie

Paard trekt zijn hoofd eruit en trekt zich in eigen richting

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-13 17:55

Hoi,

Wellicht een beetje een wazig titel, maar het gaat om het volgende.
Ik heb een hele leuke haflinger die lekker kan lopen, echter heeft hij (en ik) een klein probleempje.

Sinds kort hebben wij op de pensionstal een nieuw aangelegde rijbaan zonder omheining.
Ik rijd dressuurmatig en hij luistert verder goed. Het probleem is dat hij zijn hoofd er op een moment uit trekt,
zijn hals tegen mij gebruikt en de rijbaan uit rent. Een beetje moeilijk voor te stellen, maar zijn hoofd kan ik
wegdraaien in de richting die IK wil, maar zijn lichaam loopt in de richting die HIJ wilt.

Bij mijn vorige stalling deed hij hetzelfde als het hek (de uitgang) geopend was.

Ik ga nu alleen de rijbak in, zodra ik hem al goed heb gereden, om het op die manier hopelijk op te bouwen.
En zelfs dan probeert hij het, maar dan lukt het mij (in stap en draf) om hem mijn weg op te krijgen.
In galop hoef ik het niet te proberen, met name op de volte, want dan trekt hij zijn eigen kant op.

Als ik het zo schrijf, dan klinkt het heel knullig en dat is het ook eigenlijk wel, maar ik zou toch graag in de rijbaan willen rijden ZONDER omheining.
Er schuilt bij mij alleen wat angst, omdat ik met hem een ongeluk heb gehad waar hij uitgleed op de stenen en ik daaronder lag.

Wie kan mij helpen met tips en-/of trucs?
Tips over instructie heb ik weinig aan, omdat ik het liever eerst zelf wil doen op mijn eigen tempo, voordat ik mijzelf over grenzen heen dwing waar ik eigenlijk nog niet klaar voor ben.. :o

Sadira

Re: Paard trekt zijn hoofd eruit en trekt zich in eigen richting

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 17:59

Welke hulpen geef je hem wanneer je hem de bocht om wil sturen en hij het niet doet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 18:05

Ik vind je redenatie over instructie een beetje gek want als je een goede instructrice hebt zal deze je niet pushen maar alleen maar stimuleren en motiveren. Ik denk dat dit probleem juist het beste vanaf de grond opgelost kan worden omdat we niet goed kunnen zien wat je pony doet en wat jij dan doet.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 07:39

Ja je kan het zelf niet oplossen en je wil geen instructrice omdat je het zelf wil doen??
Ik denk dat het paard erg scheef is in zijn lijf, ga dus gymnastiseren , neem daar les in.
Want al dat getrek aan zijn hoofd maakt het alleen maar erger,
Ga oefeningen doen in stap op de volte werk aan stelling en buiging, maar neem daar wel hulp bij want volgens mij snap je de basis niet, draven op een pony die scheef is vraagt om problemen, het dier kan dan namelijk niet anders dan uitbreken,

Er zullen tips komen hulpteugels te gaan gebruiken, maar doe dat a.u.b niet, want dan ga je er dwang op zetten en dat maakt het dier zijn lichaam alleen nog maar schever,
Zoek een instructrice die jou kan leren dit soort problemen zonder op te lossen, want het probleem ben jij zelf.

Poenarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-13 18:51

Hoi,

Het is niet dat hij uit de volte valt. In een bak met omheining rijdt hij netjes de volte.
Over zijn rug en neusje erdoor heen. Alle gangen.

Bij een volte houd ik mijn rechterhand aan en de linker iets van de hals.
Ik begrens hem met mijn buitenbeen en vraag buiging om mijn binnenbeen.

Hij rent dus uit het niets de rijbaan uit. Het is ondeugd wat hij vertoont.
En mijn redenatie is voor mij goed genoeg. Ik voel mij niet prettig als iemand
In het midden van de bak mij moed in probeert te spreken, terwijl ik het liefst
Direct van mijn paard af spring. Laat mij daarvoor in mijn waarde. Ik vraag slechts om hulp.

Poenarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-13 18:58

Ik begrijp niet de link die gelegd wordt tussen scheef zijn, want hij loopt nageeflijk, op eigen benen en buigt net in.
Kunnen jullie mij dat dan uitleggen? Voor mijn gevoel ligt het daar namelijk niet, want dan zou hij het ook in de omheinde bak moeten doen. Toch? Hij valt daar namelijk niet meer uit elkaar..