vierkant halthouden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

belle8

vierkant halthouden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-13 11:59

hoe leer je je paard vierkant halthouden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 12:18

Dat leer je een paard niet, dat is een proces van training. Vierkant halthouden is lastig omdat het als het ware verzameld halthouden is, het gewicht moet meer op de achterhand zijn. Dat kan een paard pas als het goed kan sluiten en dragen op de achterhand. Hier moet je denken aan M1 niveau.
Een veelgemaakte fout is dat ruiters die het paard laten halthouden en dan het weggeplaatste been gaan bijtikken met de zweep oid. Dit heeft geen zin omdat het paard dan vaak heel sterk wordt aan de voorkant omdat hij nog niet het gewicht op die achterhand kan plaatsen en in balans kan blijven. Dus gooit je paard het gewicht nog meer op de voorkant.
Het paard moet met een voorwaartse beweging tot halthouden worden gebracht, zodat het paard doorsluit op de achterhand. Maar dit kan pas als het paard in alle gangen kan sluiten op de achterhand en in balans is zonder sterk te worden aan de voorkant.

perfect_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 09:16

Als je de overgang naar het halthouden voorbereid, begin dan bij de stap. Ga iets dieper in het zadel zitten en maak je lang, het paard zal gaan halthouden, wanneer het paard bijna stil staat druk je zijn laatste pasje even aan ( niet te veel anders stapt die weer verder). De laatste pas zorgt ervoor dat die met zijn voorbenen naast elkaar staat.
De achterbenen daarentegen is moeilijker, zoals hierboven al gezegd berust dat vooral op goed op het achterbeen rijden. Na enige tijd zal het vierkant halthouden makkelijker gaan.
Persoonlijk vind ik het halthouden uit draf het makkelijkst :)

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 10:21

Joolien schreef:
Dat leer je een paard niet, dat is een proces van training. Vierkant halthouden is lastig omdat het als het ware verzameld halthouden is, het gewicht moet meer op de achterhand zijn. Dat kan een paard pas als het goed kan sluiten en dragen op de achterhand. Hier moet je denken aan M1 niveau.
Een veelgemaakte fout is dat ruiters die het paard laten halthouden en dan het weggeplaatste been gaan bijtikken met de zweep oid. Dit heeft geen zin omdat het paard dan vaak heel sterk wordt aan de voorkant omdat hij nog niet het gewicht op die achterhand kan plaatsen en in balans kan blijven. Dus gooit je paard het gewicht nog meer op de voorkant.
Het paard moet met een voorwaartse beweging tot halthouden worden gebracht, zodat het paard doorsluit op de achterhand. Maar dit kan pas als het paard in alle gangen kan sluiten op de achterhand en in balans is zonder sterk te worden aan de voorkant.

Voor een groot deel hiermee eens, alleen vind ik het halthouden juist een goede oefening om paarden te leren meer van achteruit te blijven bewegen. Mijn vijfjarige kan (en hoeft!) nog helemaal niet verzameld te kunnen draven maar als ik hem in een overgang netjes bijsluit en in balans kan houden staat ie toch al keurig vierkant stil. Juist omdat je maar een paar passen verzameling vraagt is het imo de manier om het paard sterker te maken en balans te ontwikkelen in de verzameling. Pas later ga ik dan eens een pasje doorrijden in die verzameling en werken aan de draf zelf bijvoorbeeld.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 10:54

...een van de eerste oefeningen die ik een paard leer, is halthouden op de achterhand. (Okee, of ik daarmee meteen op M1 niveau zit, waag ik te betwijfelen...!)
Een paard kan van nature op de achterhand stoppen - en als wij er bovenop gaan zitten, kan het dier dat nog steeds, maar "dat moet hij dan wel weten"...!
Ik heb geen zin in (jonge) paarden die loeihard gaan, omdat ze hun evenwicht kwijt zijn, bang worden, dus gaan vluchten etc.etc.
Dus nadat we het opstappen heeeel rustig hebben opgebouwd, stap ik voorwaarts met een compleet groen dier, met een "touwtje om de hals". (Dat het dier al kent van grondwerk, zowel 'als ding' als de hulpen die je er mee geeft. Linda Tellington noemt het de balansteugel. Een goede naam!)

Ik zit er bij wijze van spreken 5 minuten op. In die 5 minuten geef ik laten we zeggen 3x het signaal 'aanstappen' als stemhulp (braaaaf!! als hij in beweging komt) en dan na een minuut wandelen een ophoudinkje met de balansteugel, terwijl ik "mijn navel wat naar binnen doe". (Braaaaf! als hij stilstaat.)
Doorgaans stopt een paard dan op de achterhand.
Dat spelletje herhalen we dan nog een paar keer, afspringen en naar stal.

En okee, meestal staan ze dus niet vierkant (want alles is nieuw en ze zijn ook scheef) maar het begin van vierkant staan, "achterhand goed onderbrengen" is dus van meet af aan aanwezig.
Daarna geleidelijk aan de teugels eerst combineren met de balansteugel - en daarna afwisselen, waarbij ik dus soms rijd "met een paard met een bloot hoofd" en soms met een gewone teugel zonder "dat touwtje".
Het dier weet dan wat de bedoeling is: als ik een beetje "knijp met mijn navel" is ''langzamer'' de bedoeling (soms aangevuld met een minieme teugelhulp) en houdt halt op een los teugeltje.

Naarmate het paard rechter wordt en steeds sterker in de achterhand, komt het vierkant stilstaan "vanzelf".

J_en_Q

Re: vierkant halthouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 19:07

Ik heb geleerd om mijn paard goed voor tebereiden dat hij weet dat er iets gaat komen, en dit door licht druk met benen, zit verzwaren en loslaten en zo staan die van mij altijd vierkant