makkelijke dressuur uitleg 9 jarig meisje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jwl

makkelijke dressuur uitleg 9 jarig meisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-13 00:15

Ik weet niet precies waar ik dit neer moet zetten maar het verhaal is als volgt:

Het dochtertje van een collega rijd paard en is nu een keer mee geweest naar mijn paarden en is uiteraard helemaal door het dolle dat ze op een 'groot' paard mag rijden en tutten.

Nou leek het mij leuk om haar dressuurmatig wat oefeningen bij te brengen. Dit meisje rijd allen maar western maar wil graag wat bij leren.

Alleen ben ik niet zo soepel wat betreft uitleggen aan een 9 jarig kind hoe ze die enorme tuiger aan het lopen houd :')

Iemand ideetjes voor wat simpele niet te heftige oefeningen voor een klein meisje op een groot paard. Graag stap en draf gericht.

Paard is overigens de goedheid zelve maar het is nou eenmaa. Een tuiger dus er zit een behoorlijke gang in.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 00:27

Kleine oefeningetjes doen....mini voltes zonderteugels aan t been rijden etc.....zo ben ik met mn eigen kinderen begonnen.....ook met een tuiger.....erg leuk om te doen is ook gymnastiek te paard.

jwl

Re: makkelijke dressuur uitleg 9 jarig meisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-13 08:31

Ja zat ik ook al over te denken. ook gelijk goed voor het evenwicht

Saaaash

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 08:33

Gymnastiek te paard, dus longe eraan klikken, teugels in een knoop en zitten. Wat ook leuk is voltes, dan na 15 tellen stap, dan weer 15 tellen draven. Is heel veel met stap en draf te doen!

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 08:41

Slalom rijden (met royale afstand zodat ze die grote er ook doorheen kan sturen ;) ) met pionnen of staanders. Kan zowel in stap als draf wanneer het goed gaat.
Inderdaad gymnastieken: zwaaien met armen als de molen, rondjes maken met de voeten, knieën omhoog en evt. dan ook neus naar de knieën, proberen achter zijn oren te aaien.

DianaWinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 08:56

mijn dochter is juist daarom eerst anderhalf jaar in de manege geweest voor basis kennis. De instructie daar is gewend aan (kleine) kinderen les te geven. Inmiddels is ze 4 jaar verder (bijna 10) en kent ze de meeste termen uit de "dressuurdelarij" om met haar eigen pony te sturen. Denk dat het leuk is om eerst aan de longe met haar te rijden, laten voelen aan de bewegingen van het paard. Kijk maar eens of ze voelt welk been het paard neerzet of juist niet, leer ze overgangen te rijden, terug te nemen alleen met zit en zonder trekken aan het zogenaamde stuur en rem in de mond. Leuk he, van die 9 jarigen op je paard :-)

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-13 09:04

Haha ja het is echt grappig :) helaas kan ze geen lesjes nemen bij de manege want dan word die toch een partij heet :')

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 09:36

Jij hebt een engelse achtergrond? Want op zich zijn de oefeningen in de western niet zo bijster anders, al is het natuurlijk wel afhankelijk van haar instructeur (ieder zijn eigen stijl). Wat natuurlijk voor haar heel gaaf is om op een heel ander type paard te rijden, ik zou haar daar aan laten wennen dmv simpele stuur oefeningen en overgangen maken. Slangenvoltes/cirkels, stap draf galop achterwaarts dat soort dingen. Vermoedelijk zal ze aan een uur amper genoeg hebben om aan het type paard en zijn bewegingen te wennen laat staan dat je aan de ingewikkelder oefeningen toekomt.

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-13 13:18

Ik wil niks ingewikkelds verder :) gewoon wat makkelijke oefeningen. Vandaag helaas niks kunnen doen want de buren waren met een vreemde shet aan het rijden en die was toch wel zeer interessant :')

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 13:21

Eehm gymnastiek ja of letter race is ook heel erg leuk! Slalommen, door balkjes heen sturen? Schrikparcourtje met dingen zoals balonnen en jassen.

XMandylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 17:55

Beetje voltes rijden en leg het uit alsof je zelf ook een kind bent. Zo snappen kinderen je iets sneller ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 17:58

Met pionnen in de bak kan je veel leuke dingen doen, slalommen maar ook een smal poortje neerzetten om tussendoor te sturen, oefenen op halthouden precies tussen het poortje.
Ook met balkjes kan je een poortje of labyrint maken om tussendoor te sturen, of halthouden met de voorbenen al over de balk maar de achterbenen nog niet.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 17:58

Je kan met balken op de grond ook paden creëren waar ze tussen moet komen; van mij part zeg je dat aan de buitenkant van de balken heel veel water ligt en het paard is erg bang om natte voeten te krijgen.