Zonder zadel rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lieve_meid

Zonder zadel rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-13 13:31

Ik weet niet of dit wel het juiste Topic is maar goed...

Ik heb een vraag, Kun je op ieder paard zonder zadel rijden? Of eigenlijk ik snap wel dat je bijvoorbeeld niet op een paard zonder zadel gaat rijden die alleen maar loopt te bokken, steigeren, rennen etc. Maar ik bedoel eigenlijk wat als je voor de eerste keer op een paard zonder zadel wil gaan rijden (die dat nog nooit heeft gedaan maar normaal wel gewoon braaf is onder het zadel), hoe reageren de meeste paarden daarop? Wat is jullie ervaring hiermee? Reageerden jullie paarden hier goed op toen je voor de eerste keer zonder zadel ging rijden? Of zijn jullie niet meteen zonder zadel gaan rijden maar hebben jullie eerst iets anders geprobeerd?

Alvast bedankt :)

Jippyhorse

Re: Zonder zadel rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 16:31

Toen ik voor het eerst op mijn pony zonder zadel ging zitten vond ze dat helemaal geen probleem, ze liep gewoon net zo braaf als met zadel.

Mijn vorige pony was echt geen makkelijke pony maar toen hij een keer braaf liep ben ik op hem ook zonder zadel gestapt, dat had hij ook nog nooit meegemaakt maar zette ook geen stap verkeerd.

Mijn ervaring is dus dat ze niet echt raar reageren, maar dat is natuurlijk wel per paard verschillend.

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 16:34

Ik ben heel toevallig een aantal dagen geleden zonder zadel voor de eerste keer op mijn brave merrie gaan zitten. Ze was super braaf, vond het ook niet vervelend en liep lekker ontspannen erbij. Ik denk wel dat ze doorhad dat dit puur voor de 'fun' was en ze niet hoefde te werken waardoor ze met een aardig slakken tempo deed stappen. := aangezien ik niet de super slankste ben ga ik ook niet draven en galoperen zonder zonder, stappen is al belastend genoeg voor de rug.

Win_pin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 21:25

ik geloof niet dat paarden dat anders aanvoelen als met zadel. ik geloof eerder dat ze het fijner zullen vinden.

inderdaad moet je niet zonder zadel op een paard stappen waarvan je weet dat hij gaat bokken o.i.d. ook met nerveuze paardjes zou ik het niet doen, al zijn sommige paarden fijner te rijden zonder zadel of met een bare back pad.

Ashley5

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 21:28

Mijn eerste pony was juist braver als ik zonder zadel ging rijden!
Mijn huidige paard maakt het niet zoveel uit. Ik heb gewoon op een dag het zadel in de kast gelaten en ben opgestapt. Pas toen ik erop zat, bedacht ik me dat dit de eerste keer was dat ik zonder zadel reed. Maar er is helemaal niks geks gebeurd en ik zou het zo nog een keertje doen op deze manier! :)

Sjisi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 21:31

Mijn vorige verzorgpaardje had wel door dat ik minder houvast had dan met zadel.. Mevrouw vond het dan ook leuk om eens even lekker te gaan bokken en er vandoor te gaan :')

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 21:33

die van mij vond het de eerste keer wel raar, maar ging niet gek doen of zo, hij ging eerder voorzichtiger lopen.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 09:12

Denk dat geen enkel paard het eng of erg vind, denk ik eerder dat jezelf onzeker ben en te veel gaat spannen en dat voelt een paard , dus ga gewoon ontspannen zitten en blijf ook ontspannen, ga geen steun zoeken door je benen om de buik van je paard te knijpen of aan de teugel steun te zoekn want dan gaat hij ook spannen en krijg je een gespannen paarden rug en die kun je niet uit zitten zeker in draf niet, pak dan beter een pluk manen vast.

Denk dat de meeste paarden zelfs beter lopen zonder zadel, tenminste als de ruiter in balans zit en los durft te laten

Edisons

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 09:17

Het paardje van een vriendin van mij is (altijd) rustig en ontspannen, maar als je er zonder zadel op gaat zitten flipt ze 'm volledig. Al denk ik dat in de meeste gevallen de paarden er geen problemen mee hebben.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 09:17

Ik reed zo weg met mn oudste merrie. Helaas hebben we er een ongelukje mee gehad waardoor we van beide kanten weer vertrouwen moesten krijgen. Zodra zij voelde dat ik zonder zadel zat, ging ze als een konijntje door de bak. Eenmaal doorgereden en nu kan ik er zelfs zonder zadel buitenritten mee maken :)

canela

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 09:18

mijn paard is onder het zadel niet zo braaf, maar rijd er wel gewoon zonder zadel mee. Hij doet dan juist helemaal niks :) alsof die weet dat hij voorzichtig moet zijn :p met een braaf paard noet dit makkelijk kunnen!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 09:22

Altijd de eerste keer voorzichtig zijn.
Het gevoel is anders voor het paard en dan kan hij daar raar op reageren (hoeft niet uiteraard).
Een kennis van mij had een ex-manege paard. Dood braaf.
Maar toen hij zonder nadenken er zonder zadel op stapte schrok het paard van de nieuwe ervaring en brak de ruiter zijn arm.
Is het een keer goed gegaan dan is het daarna normaal geen probleem meer.

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 09:36

Op mijn eerste pony kon ik zonder problemen zonder zadel rijden. Die maakte daar niets uit.
De pony die ik nu heb, maakte er vroeger geen problemen van, maar sinds hij een aantal rugblokkades heeft gehad (die nu hélemaal weg zijn), kan hij het gewoon niet meer verdragen en begint hij te bokken helaas. Stilletjes aan wil ik het toch terug proberen, beetje bij beetje, desnoods in het begin een kussentje onder mijn kont ofzo :+
Met mijn paard wil ik het niet doen :') Die heeft zo'n harde rug, dat is niet zo goed voor mij en ook niet voor hem :P

Lieve_meid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-13 14:15

Midgie ik ben zelf niet gespannen ofzo, totaal niet eigenlijk. En heb op zich wel een goede zit dus een paar bokken kan ik wel verdragen alleen ik ben gewoon nieuwsgierig wat ervaringen van andere waren. && iedereen bedankt voor jullie verhaaltjes

Filoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 14:18

Je kan op elk paard zonder zadel rijden, als je het paard vertrouwt en geen gekke dingen doet.
Ik rijd mijn pony (heel braaf, 10 jaar, en heb 'm al 3 jaar) zonder zadel, bitloos zowel dressuur als springen. Dat gaat dus prima.

Als hij rugproblemen heeft of een wonde ofzo zou ik dit niet doen.

Donnieboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 17:10

Toen ik voor de eerste keer zonder zadel ging rijden vond mijne het ook geen probleem. Ik heb dit bij het uitstappen gedaan had mijn paard niet meer volle energie :')

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 19:58

ik heb mijn paard zonder zadel (met barebackpad) ingereden. is eigenlijk zowat hetzelfde als zonder zadel. dus ze keek ook niet raar op. toen ik voor het eerst met een zadel reed overigens ook niet.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 16:20

Filoetje schreef:
Je kan op elk paard zonder zadel rijden, als je het paard vertrouwt en geen gekke dingen doet.

Niet mee eens. Sommige paarden vinden het niet prettig en bij sommige paarden vindt vooral de ruiter het niet prettig (hoog liggende ruggengraad :P ).
Mijn oude merrie is zo'n paard dat het niet prettig vindt, ze doet niets geks, ze zorgt ook wel dat je boven blijft, maar ze vindt het duidelijk niet prettig. Dan vind ik het ongepast om er zonder zadel op te willen rijden.

BenteMaxime

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 16:54

Ik heb altijd het idee dat je paard er juist ontspanneder van word. Als ik zonder zadel rij zit ik ook veel relaxter dan met zadel. Als ik zonder zadel rij merk ik dat het paard ook losser is. Weet niet wat jullie ervaring hiermee is?

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 23:32

Ik had altijd het gevoel als ik zonder zadel reed dat mijn paard last zou hebben van mijn zitbeenknobbels. Die voelt iedereen wel als die zit. Ben daarom erg blij met een heerlijk lamswollen bbp

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 00:51

de eerste keer dat ik op mn vorige verzorg/bijrijdpaard zonder zadel ging rijden was ze in eerste juist wat onzeker en voorzichtig. Toen ze begreep dat stappen prima ging was ze gewoon zichzelf. Ze werd dus extra voorzichtig in t begin.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 00:54

Bij mijn vorige paard spande hij even zijn spieren aan toen ik voor het eerst zonder zadel ging, maar verder was hij braaf. De merrie die ik nu rijdt deed helemaal niks en was enorm braaf.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 08:31

BenteMaxime schreef:
Ik heb altijd het idee dat je paard er juist ontspanneder van word. Als ik zonder zadel rij zit ik ook veel relaxter dan met zadel. Als ik zonder zadel rij merk ik dat het paard ook losser is. Weet niet wat jullie ervaring hiermee is?

Klinkt alsof je dan meer aandacht moet hebben voor het ontspannen zitten met zadel. Mijn merrie houdt haar rug in ieder geval meer vast als ik zonder zadel zit, zij ontspant dus juist niet zonder zadel.

fjordie333

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 08:34

Mijne vond het de eerste keer wel gek...bleef naar mijn benen kijken.
Nu rij ik met een barebackpad en ik moet zeggen..dat gaat super, beter als met zadel !

BAStable

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 08:39

Toch vraag ik me af of het goed is? Een zadel is er toch juist om de druk te verdelen?
Ik ben benieuwd naar jullie mening daarover :)