kan dit nog veranderen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

brighteyes85

kan dit nog veranderen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-13 08:08

Excuses voor het lange verhaal

Ik zit met een probleem. Ik heb een tuigpaard merrie van 11 (bijna 12) en ik heb haar nu 2 jaar. Bij haar vorige eigenaar heeft ze voor de koets gelopen en niet heel actief. Ik wilde een uitdaging, maar als 'groene' manegeruiter wist ik niets van het opleiden van een paard en ik was verliefd ondanks dat ze nog nooit een zadel had gezien.
Vanaf dag 1 een instructeur gezocht die mij kon helpen. Daarom eerst een tijd in de manegeles gereden bij een goede instructeur die mij over het eerste half jaar heen hielp. Daarna was ik de manegelessen zat en ben ik naar privelessen gegaan. Dit ging okee, maar ik bereikte niet wat ik wilde, dus afscheid genomen van mijn instructeur en een nieuwe gezocht en gevonden. Dit gaat allemaal goed. Binnen gaan we met grote sprongen vooruit, van sterrenkijken in een tuighouding kan ze nu ontspannen en alles spanning loslaten.

Buiten is een heel ander verhaal. Ik ben een buitenruiter, vind het heerlijk om lange buitenritten te maken. Vanaf dat ik een stuur, een rem en een gaspendaal had geleerd in de bak ben ik buiten gaan rijden, zomer winter regen of zonneschijn maakt niet uit. In het begin vond ze alles heel spannend en was ze aan het dribbelen en gingen we in een soort passage door het bos. Dit is wel iets afgezwakt maar ik kan niet doelloos hobbelen, want dan pakt ze alles om op te focussen van te schrikken en te dribbelen. Aan de andere kan is extra aan het werk zetten in het bos ook geen optie, want als je een been aanlegt is ze weg en de voorkant kan ik helemaal niet aanzitten dan maakt ze zich sterk, zet haar kaak vast en gaat dribbelen.
Ik heb van alles geprobeerd wat binnen mijn macht ligt, rijden met een ander paard hielp redelijk, maar lijkt ook niet meer te helpen. Martingaal, ander bit, eerst grondwerk om te focussen en dan opstappen voor een ritje, zelf mediteren voordat ik opstap, longeren en buiten uitstappen, in de bak rijden en buiten uitstappen, buiten warming up en dan in de bak trainen, bitloos.
Mijn instructrices hebben allemaal gezegd dat ik haar aan het werk moet zetten buiten, maar ik kan er niet aankomen, dus hoe moet ik dat doen. Maar daar krijg ik voor mijn gevoel geen eenduidig antwoordt op.

Kan iemand mij wel helpen? Ik weet gewoon niet meer wat ik moet doen. Ik wil super graag naar buiten, maar kom nu bijna huilend van mijn paard omdat ik er niets mee kan. Dit is nu zo ver opgelopen dat ik overweeg om haar te verkopen omdat het mij zoveel energie kost en ik krijg er niets meer van terug. Deze overweging heb ik al eerder gehad, maar toen ben ik overgestapt naar een andere instructeur die mij het vertrouwen gaf dat dit op te lossen was. Ik was zelfs zover dat ze al op mp stond.

Even een korte omschrijving van dagelijkse dingen;
Urlizora (wouterxzakerno)
Gelders tuigpaard
Merrie
11 jr

Vuurpaard/Houtpaard
Rightbrain Extrovert

Dagelijks 3u op de wei met een maatje daarna gaat ze langs het hek heen en weer rennen en raakt ze in paniek (grote ogen, hinneken, stresszweten)
4 keer per dag ongeveer 4-5 kg kuil
3 keer per dag een handje brok, 1 maatschep lucerne, olie
ze krijgt extra magnesium waardoor de extreme randen er af zijn en ze minder last heeft van haar spieren

Kan iemand mij vertellen wat ik hier mee aan moet? Gaat dit ooit nog veranderen? Hoe lang is het opleidingtraject van een paard? Zijn er dingen die ik nog kan doen of veranderen zodat ik weer gelukkig kan worden met dit paard?

edit; zadelmaker is geweest, tandarts is geweest, osteopaat is geweest

aeolusnr1

Re: kan dit nog veranderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 08:30

Ik zou zeggen kom eens af en dan trainen we het paard samen.
Ik ben begeleider (gediplomeerd ) van buitentochten en ben ook instructeur.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 08:42

Is het geen optie om een aantal keren buiten te rijden met oogkleppen op?
Als ie voor de koets heeft gelopen lijkt me dat ie gewoon mak is buiten.
Alleen moet ie wennen aan het meer zien dan normaal.
Je zou eens kunnen proberen weer de oogkleppen op te doen, en na een paar ontspannen ritten ze weer af te doen.
Ook belangrijk om een aantal keren met anderen naar buiten te gaan, makke paarden waardoor die van jou leert dat het allemaal niet zo eng is daar buiten.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 08:56

Ik denk dat oogkleppen wel een goed idee is, paard is gewoon niet gewend om zoveel te zien.
Maar ik zou ook de problemen op de weide aanpakken, na 3 uur rent ze als een dolle langs de draad, dat heeft ook een reden.
En 4x 5kg kuil én ook nog op de weide is heel royaal, eet ze dat ook allemaal op? Ik zou dat minderen naar 3x3kg.

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-13 09:28

@aeolusnr1 ik zou graag op je aanbod in gaan, maar ik ben helaas niet in de mogelijkheid naar belgie af te reizen vanaf amsterdam

@CM_ is oogkleppen niet erg gevaarlijk? Ik bedoel ik snap dat ze moet wennen dat ze meer kan zien, maar is dat na bijna 2 jaar ook nog zo?
Ik ben een jaar alleen maar met andere makke paarden op stap geweest en heb daarna geprobeerd een klein rondje van 20 minuten alleen, maar ik was weer terug bij af.

@anneliesdj vertel mij de reden maar, het is een redelijk kale weide en ze staat samen met een maatje. Ze hebben er voordroog en water tot hun beschikking. Ik dacht eerst dat het van de vliegen oid kwam, dus ik heb vliegendekens, spray en alles geprobeerd.
Ze krijgt 4 keer 5kg kuil omdat ze snel mager wordt en als ze het niet lekker vind eet ze haar stal met stro leeg en gebruikt ze het als bodembedekking. Ze eet alles op of eet buiten de deur en dan ligt er een hoop voor de deur van de stal. Als ik dat naar binnen schuif eet ze het ook op. Ze is ook niet dik.

Ik zat het even terug te lezen en vergeet te melden dat ze vorig jaar in Utrecht heeft gestaan vanwege een hartritmestoornis. Daarna moest ze 6 weken met vakantie. Dat heb ik dus op moeten lossen met 2 keer per dag loszetten voor zolang het goed ging en daarna weer binnen halen. Toen ben ik met haar grondwerk gaan doen om haar rustiger te krijgen en wat te doen te geven, want van al het wandelen en losstaan kreeg ze meer energie, zonder dat ze krachtvoer kreeg. Ik ben na die tijd weer rustig op gaan bouwen en ze zou nu weer op conditie moeten zijn. En aan het bakwerk te merken is ze dat ook.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 09:38

Om te beginnen: eerst rijden en/of longeren tot ze echt ontspannen is of moe. Dan een heel klein stukje uitstappen buiten. Heb je daar een rondje van ca 10 minuten? Dat doen. Dat is bekende omgeving, geen reden om te dribbelen. Dat rondje kun je uitbouwen.

Andere vraag: als iemand anders op haar naar buiten gaat, doet ze het dan ook??
Andere oplossing: iemand ernaast mee naar buiten (lopend dus). Wel iemand die weet wat ie doet.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 09:56

Ik raad je ook aan om eerst een met met oogkleppen te proberen.
Heb zelf ook zo'n monster die eerder altijd voor de wagen gelopen heeft.
Zonder oogkleppen in het bos, betekent dribbelen, continu om de heen kijken en hinniken.
Met oogkleppen loopt ze een stuk ontspannender.

Soms kan een ander bitje ook helpen. Dit had ik namelijk bij één van mijn andere Haflingers. Met rijden was ze altijd zo dwars en opstandig, bit vastpakken en rennen. Altijd met een soort van spanning rijden, nooit echt lekker ontspannen te rijden. Lichamelijk mankeerde ze niets, zadel ligt goed.
Om te proberen had ik de Liverpool bit van het paard hierboven in gedaan. Ik wist niet wat me overkwam. Een heerlijk ontspannen en over de rug lopent paard.
Ik heb eigenlijks altijd tegen het bit aan moeten boksen, ze accepteerde dat bit dus eigenlijks niet goed.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 11:11

Leer hem thuis op een vertrouwde plek en stilstaand om te hals te laten dalen tot op of ver onder de verticale lijn, bindt dit aan een commando (bijvoorbeeld "laag").
Als hij dit begrepen heeft ga je heel kleine stukjes met hem stappen en halthouden aan een halster, steeds laag. Soms één of meerdere pasjes achterwaarts.
Alleen oefenen waar hij zich veilig voelt.
Veel belonen als het in de richting van goed gaat.
Doe het voor met jouw lijf.

Houdt afstand als je stapt, minstens een 80 cm, hij moet op zijn "eigen benen lopen", laat hem niet voor jou uit gaan maar naast of achter je blijven.
Je kunt een lange, niet te erg zwiepende, licht gekleurde dressuurzweep gebruiken of een dunne stok van een meter, ruim voor zijn borst uit, om duidelijke aanwijzingen te geven, rustig bewegen, omhoog naar haar toe is stop, omlaag van haar af is lopen, houdt afstand met de zweep.
Rust, geduld, rust, vriendelijk. Doe het alleen, geen toeschouwers en concentreer jezelf op wat je doet.
Controleer dat hij goed blijft ademen, zo niet doe dat voor, adem rustig en diep, smak een beetje, geef een half handje brokken.

Neem hier de tijd voor, een weekje of zo en vergroot dan je actieradius, heel klein beetje bij beetje en dan steeds meer.
Blijf binnen zijn tolerantie, dit is héél belangrijk, als je te snel te ver gaat verlies je.
Je gebruikt drie soorten van communicatie tegelijkertijd:
je geeft het voorbeeld met jouw lijf
je stem
gebaren met de zweep
Oefen dat even voor jezelf op het droge.
Wees consequent tot het begrepen is.

Always quit at the right moment.

Het onder de verticale lijn brengen van de hals werkt als een ontspannings trigger. (daarom ook rijdt je een jong paard lang en laag)
Onzekere paarden brengen de hals omhoog, spannen de rug aan en beginnen ingehouden of onregelmatig te ademen, ze kunnen dan alleen nog maar instinctief reageren, ze "denken niet meer na"
Dit moet je eerst doorbreken, daarna kun je je paard leren dingen te doen in ontspanning, na te denken en niet instinctief te handelen.

Nogmaals als je te snel en te ver gaat verlies je, blijf binnen de tolerantie van je paard.
Die tolerantie gaat zich vergroten als hij geleerd heeft om op een andere manier te werken.
Dus eerst de basis installeren.

Kijk ook eens bij TTEAM daar kun je met jouw soort van paard veel baat bij hebben. (heb ik geen belangen in hoor)

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-13 11:27

@Anya, longeren en rijden tot ze echt moe is en dan naar buiten heb ik ook geprobeerd, maar het lijkt alsof er, zodra we het terrein af gaan, een knop om gaat en dan komt er niets meer binnen bij haar. Het makkelijkste rondje (ongev 15-20minuten) hebben we geprobeerd, maar dat was na maanden nog steeds hetzelfde. Iemand anders mee heb ik ook geprobeerd, veranderde ze wel iets en ik kon makkelijk een uur door het bos en had alleen nog op de terugweg problemen, maar ik dacht ik kan wel een klein rondje alleen en nu ben ik weer volledig terug bij af, ook als er een ander paard mee gaat.
Iemand er naast heb ik nog niet geprobeerd. Ik heb er zelf wel naast gelopen en dat gaat goed, maar ze blijft spanning houden.

@myk_en_shant ik hoor ook allemaal horror verhalen van paarden die met oogkleppen op buitenrit werden gereden en ongelukken maakte.
Voor de kar heeft ze ook op een liverpoolstang gelopen, maar onder het zadel liep ze niet met een ongebroken bit.

@simpelman ik ben bezig geweest met grondwerk (parelli en clickeren) dit doet ze goed als ik er naast loop, maar ik heb het idee dat ze me buiten niet vertrouwd als ik erop zit. En die verticale lijn is leuk als je een rijpaard hebt, maar probeer een tuiger maar eens op een verticale lijn te krijgen...
TTeam en TTouch heb ik idd over gelezen, ik ga me daar meer in verdiepen en kijken of er iemand bij mij in de buurt is die me kan helpen hierbij.

Ik ga het overleggen met mijn instructrice, want ik wordt er echt wanhopig van en het maakt me verdrietig omdat ik als enige oplossing nu nog verkopen zie.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 11:38

Misschien een raar vraagje, heeft er ook eens iemand anders op jouw paard buiten gereden. Zo ja, hoe ging dit.
Het kan ook soms zijn dat je onbewust gespannen bent

Kitty1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 11:43

He bah wat vervelend.

Ik snap heel goed dat dit je plezier verknald.

Mijn paard had er ook een handje van om zijn hoofd omhoog te doen en ze nek vast te zetten. Net een blok beton wat je probeert te sturen.

Ik ben gaan oefenen met slof, niet strak getrokken uiteraard. Maar zo dat hij zijn nek niet meer vast kon zetten. Dit heeft wel echt geholpen.

Ga wel eerst oefenen in de bak(liefst met instructeur) dat hij de slof kent.

Voordeel van de slof is dat je hem zelf in handen hebt, dus ook zelf kan instellen hoe strak hij staat.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 11:46

Het kan veranderen en goed komen.

Maar dan wel met een juiste persoon en of ruiter, die niet bang aangelegd is.

In jouw geval is het handig om hulp te zoeken. (dat die van belgie, super hoor alleen jammer dat het ver weg is)

Mijn paard bijvoorbeeld, daar kan niet iedereen zomaar mee wegrijden buiten. Maar ik kan heerlijk met hem buitenrijden en hij gaat overal door en of langs, er moet gewoon een klik zijn en je moet ook niet te bang aangelegd zijn.

Soms durft hij ergens niet langs te komen of naartoe te lopen, en dan gaat het ook echt om grote dingen en of echt enge dingen, dan stijg ik gewoon ff af en neem hem dan aan de hand erheen en dan rustig verderop weer erop. Ik doe daar niet moeilijk over.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 07-06-13 11:56, in het totaal 1 keer bewerkt

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 11:52

Ook een tuiger kan zijn hoofd naar beneden doen hoor, je moet het enkel vragen.
En bij elke training is timing heel belangrijk, dit zal heel waarschijnlijk al een deel van het probleem zijn.
Verander jezelf en je hebt een heel ander paard, echt de fout zit niet bij het paard, klinkt mssn overdreven en zelfs belachelijk, maar toch is dit echt zo.
Zoek hiervoor iemand die echt met probleemgedrag werkt, zo iemand kan al op enkele keren trainen aantonen dat ook jouw paard best braaf kan luisteren.
Een gewone lesgever heeft hier niet altijd kaas van gegeten.

BAStable

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 12:06

Je paard staat 3 uur per dag buiten en daarna schiet ze in de stress?
Je zou eens wat kunnen proberen daar tegen (nervositeit). Tegenwoordig heb je daar allerlei supplementen voor. Ik bedoel geen sedatie ed. maar gewoon voor wat meer rust in het hoofd.
Er zou een link kunnen zitten tussen het stressen in de wei en stressen tijdens een buitenrit!
Als je er in gelooft, zou je een goede(!) paranormaal begaafd persoon kunnen proberen.
Ik vind het namelijk niet 'normaal' dat een paard na 3 uur in de wei zo onrustig is
(wij hebben er op stal ook een gehad) Succes in ieder geval!

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 12:10

Ik zet het idee er nogmaals in....zie verder boven.

De hals als ontspannings trigger.

Het onder de verticale lijn brengen van de hals werkt als een ontspannings trigger. (daarom ook rijdt je een jong paard lang en laag!)
Onzekere, bange paarden brengen de hals omhoog, spannen de rug aan en beginnen ingehouden of onregelmatig te ademen, ze kunnen dan alleen nog maar instinctief reageren, ze "denken niet meer na". Ze zijn klaar voor de vlucht.
Omdat ze bang zijn staan ze de ruiter niet meer toe om ze te dirigeren, ze blokkeren alles.
Geweld met hulpteugels heeft hier geen enkele zin, ze maken het paard alleen nog maar onzekerder door hun pijnlijke inwerking.
Je kunt beter met één kilo hersenen aan het werk gaan dan vechten met 600 kilo spieren.

De instinctieve vluchtreactie moet je eerst doorbreken door het paard te laten zien dat het anders kan, daarna kun je je paard leren dingen te doen in ontspanning en na te denken voordat het begint te vluchten.
Vertrouwen hebben in zijn ruiter speelt uiteraard een essentiële rol. Sloffen helpen hier niet echt bij.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 12:25

Neem eens contact op met www.jannadevries.nl zij zit in Den Haag , miss kan zij jou verder helpen,
De opleiding van een paard duurt een heel paarden leven.

Ik zou ook proberen om het dier echt heel de dag buiten te houden, het feit dat een paard gaat rennen langs de draad is omdat ze weten dat een bepaalde tijd ze naar binnen mogen en daar voer ligt, voer het hooi eens op de wei of de brok, dan zijn ze daar echt zo doorheen.

Kijk ook eens op paardenbegrijpen.nl staan miss herkenbaren dingen voor jou, ik zou bij dit paard miss eens echt helemaal terug naar de basis gaan, maar Janna de Vries kan je daar miss in begeleiden, zij is een geduldige instructrice en bezit over de nodige kennis om met dit soort dieren om te gaan.

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 13:34

En een instucteur zoeken die met jou mee naar het bos wilt? Mijn instructeur heeft overlaatst mijn pony gepakt en met mij mee naar het bos geweest, omdat ik in de bak echt niet verder geraakte met mijn middendraf, en dat buiten veel vlotter (iets te vlot) ging. En dan hebben we het gevoel in het bos besproken, en dat gevoel daarna proberen terugzoeken in de bak, en voila: middendraf gelukt. Bij jou zou het net averrechts moeten werken, rustig gevoel in de bak terwijl je instructrie met een ander paard mee rijd, daarna dat rustig gevoel proberen doortrekken terwijl je instructie mee rijd en je begeleid tijdens de buitenrit.

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-13 22:34

Dank allemaal voor de reacties.

@myk_en_shant ik heb verschillende bijrijders gehad in het begin omdat ik het kwa tijd niet helemaal redde, hun gaven dezelfde problemen aan al ik nu nog steeds heb. Ik heb nu sinds augustus vorig jaar geen bijrijders meer gehad. Ik dacht er zelf ook aan dat ik misschien onbewust gespannen zou kunnen zijn. Ik heb dit proberen op te lossen door zelf te mediteren en mijn hoofd leeg te maken voordat ik op stap zodat er geen spanning meer zou kunnen zijn.

@kitty1985 ik snap het idee van de slof, maar ik heb al moeite met 1 set teugels in mijn handen. Ik wordt er heel onzeker van en dat geeft extra spanning wat ik nu liever niet wil.

@ragdolcat ik heb een instructrice die mij erg goed kan helpen. Ze heeft zelf de italiaanse rijschool gedaan en heeft een klassieke manier van lesgeven. Ze heeft meerdere paarden opgeleid en gecorrigeerd. Ze werkt vanuit rust en respect voor zowel paard als ruiter. Ik ben nu vanaf Januari bij haar aan het lessen en ik moet zeggen dat ze me veel nieuwe inzichten heeft gegeven en ook echt eerlijk aangeeft als iets wel of niet goed gaat.

@aeolusnr1 als er iemand is die zichzelf heeft aangepast ten behoeve van zijn paard ben ik dat wel. Ik ben op een zoektocht naar hoe ik het beste om kan gaan en me aan kan passen aan dit paard. Ze kan extreem goed spiegelen, dus ik weet precies de momenten uit te kiezen wanneer ik wel en niet met haar kan werken. Alles gaat op haar tempo en ik neem haar in bescherming tegen mezelf en haarzelf.

@BAStable ik geef nu magnesium bij om de scherpste randen eraf te halen, het gaat op de wei al veel beter dan in het begin toen ze geen ander paard kon verdragen en na 15 minuten al de wei af wilde.

@Simpelman ik snap de redenering achter je oplossing en in mijn bakwerk en grondwerk ben ik er zeker mee bezig, maar alles wat ik binnen heb aangeleerd schijnt buiten niet meer te helpen. De rust en ontspanning die ik in de bak nu na 2 jaar heb bereikt, zijn buiten niet terug te vinden.

@midgie dank voor de tip, ik ben met mijn huidige instructrice terug naar de basis gegaan en begonnen met rust ontspanning en respect wederzijds.

@Seltje heb ik net gedaan idd

Ik heb vanmiddag met mijn instructrice een lang gesprek gehad over deze kwestie. Zij heeft aangeboden om met een van haar paarden een keer mee te gaan naar het bos en te kijken wat ik kan doen om het op te lossen. Over twee weken heb ik een week vrij en dan gaan we naar het bos.
Ze wil eerst weten wat er precies gebeurd en wat ik op dat moment doe, zodat ze op dat moment aan kan geven wat ik kan doen om het op te lossen. Ze zei ook dat ze zelf ook wel mijn paard zou kunnen rijden en corrigeren, maar dat dit mij niet verder gaat helpen met het rijden omdat dit zo specifiek de wisselwerking tussen mij en me paard is en niet tussen haar en mijn paard.

Nogmaals dank voor de tips een aantal zal ik zeker gaan onderzoeken en kijken of dit voor mij en mijn paard iets kan opleveren.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 23:13

En toch heb je dit probleem nog steeds? Dan is er iets niet goed of je moet meer geduld hebben, pas vanaf Januari, het kan zo zijn dat het meer tijd nodig heeft, tussen jou en je paard.

Wel goed dat je al een fijn iemand hebt die je helpt en dat ze eerlijk is.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 07:24

brighteyes85 schreef:
Dank allemaal voor de reacties.

@Simpelman ik snap de redenering achter je oplossing en in mijn bakwerk en grondwerk ben ik er zeker mee bezig, maar alles wat ik binnen heb aangeleerd schijnt buiten niet meer te helpen. De rust en ontspanning die ik in de bak nu na 2 jaar heb bereikt, zijn buiten niet terug te vinden.

@brighteyes85
In de jaren heb ik veel weekend workshops gegeven, de deelnemers kwamen hier met hun "probleempaarden", in totaal een paar honderd...
Ik weet waar ik over praat.

Eerst moet je inzien dat het gedrag van je paard eerlijk en serieus is, het is échte angst voortkomend uit zijn aard of door eerdere belevenissen. Hij weet niet hoe hij hier mee om moet gaan.
Je zult die angst beetje bij beetje moeten wegnemen om te beginnen door naar hem te "luisteren" en vervolgens door te gaan nadenken wat je zou kunnen doen om hem vertrouwen te geven. Je moet jouw vaste reactie patroon doorbreken. Wordt stil, laat je doel vallen, luister.
Je moet je paard leren angstige situaties te benaderen zonder in paniek te geraken.
Dit doe je met gevoel, vriendelijkheid , tederheid, geduld, zonder druk. Je nodigt hem uit een héél klein beetje met je mee te gaan in de richting van het gevaar.
Eén pas is al OK, véél waardering tonen en stop dan direct! Morgen verder.
Beschouw je paard als een kleutertje.

Het oefeningetje dat ik je gaf hierboven is in de eerste plaats voor jou zelf. Heb je het begrepen ga je héél klein stapje na stapje verder op die weg, nogmaals dit is in de eerste plaats voor jou zelf. Stop als de spanning oploopt, doe één of een paar passen achterwaarts en probeer dan opnieuw vooruit te gaan, GA NIET VERDER dan dat wat je paard aankan. Het moet niet het kan....
Je doel is niet doen wat jij wilt, maar je paard leren met zijn angst om te gaan en vertrouwen te krijgen in jou. Jouw belangen zijn voor hem van geen belang en zolang als hij geen vertrouwen in je heeft zal hij je niet volgen.
Probeer niet te scoren, het is geen wedstrijd.

Met het te ver opvoeren van druk of het toepassen van pijn zul je het vertrouwen van je paard slechts verder verliezen..

En essentieel is dat je alles dat je doet steeds doet met de hals op of onder de horizontale lijn, tot hier "denkt" je paard, erboven reageert het instinctief.
Komt hij erboven dan moet je terug naar af.
Laatst bijgewerkt door Simpelman op 08-06-13 07:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Chessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 07:35

brighteyes85 schreef:
Ik heb vanmiddag met mijn instructrice een lang gesprek gehad over deze kwestie. Zij heeft aangeboden om met een van haar paarden een keer mee te gaan naar het bos en te kijken wat ik kan doen om het op te lossen. Over twee weken heb ik een week vrij en dan gaan we naar het bos.
Ze wil eerst weten wat er precies gebeurd en wat ik op dat moment doe, zodat ze op dat moment aan kan geven wat ik kan doen om het op te lossen. Ze zei ook dat ze zelf ook wel mijn paard zou kunnen rijden en corrigeren, maar dat dit mij niet verder gaat helpen met het rijden omdat dit zo specifiek de wisselwerking tussen mij en me paard is en niet tussen haar en mijn paard.

Nogmaals dank voor de tips een aantal zal ik zeker gaan onderzoeken en kijken of dit voor mij en mijn paard iets kan opleveren.

Dat was precies wat ik wilde voorstellen, even een keer met je instructrice op pad, dan kan ze zien wat er precies gebeurt en duidelijke aanwijzingen geven (aanpakken is een ruim begrip).
Succes!

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 16:52

Wat simpelman zegt, met het hoofd laag, dat is precies hoe ik het ook aanpak buiten (en binnen en eigenlijk overal)
Zodra mijn paard het hoofd omhoog doet bouwt ze spanning op, ik zorg dus dat ze altijd weer terug gaat naar laag.
Ikzelf ben begonnen aan de hand en ik heb haar geleerd dat ze altijd (zelf) naar het "enge ding" toegaat, dan krijgt ze namelijk een beloning. Mijn paard is juist introvert, ik kan me voorstellen dat dat loperige van een extrovert een probleem is. Ik heb heel veel geinvesteerd in alles wat ik maar tegenkwam. Mensen met honden aangesproken en daarbij stilgestaan, met fietsers, wandelaars, achter trekkers aanlopen, achter menwagens aanlopen, houten bruggetjes, vuilnisbakken, brievenbussen, strepen op de weg, vergeet-me-nietjes :roll: (ja die zijn BLAUW :wow: ) opvliegende eendjes, putdeksels, omgezaagde bomen en het zaagsel wat zomaar op het pad ligt. Pffff ik kwam echt niet vooruit in het begin :') maar uiteindelijk betaalt het zich uit want na een poos zijn er ook dingen die ze nog nooit heeft gezien niet meer eng, toeterende motors en vrachtwagens bijvoorbeeld.

Fijn dat je instructrice je kan helpen, het zit hem soms in hele kleine dingen.

Belangrijk is dat je je paard niet "kwijtraakt" voor mij is het dat moment als ik te lang wacht als zij iets "ziet" dan gaat inderdaad dat hoofd omhoog en dan raak ik haar kwijt als ik niet op tijd op wat voor manier actie onderneem.
Maar er zijn altijd tekenen vooraf, eerst draait ze altijd een oor en een oog naar me toe als ze iets niet vertrouwd. Dat duurt maar een seconde maar het is een soort "overlegmomentje" waarop ik haar richting geef. Doe ik dat niet dan moet ze haar eigen beslissing nemen.

Als je dat leert lezen en een manier vindt om spanning af te vloeien ben je al een heel eind. Ik denk dat je of met je instructrice op pad moet of heel dicht bij huis moet beginnen en dan weer opbouwen.

Eventueel weet ik ook iemand die je daarmee heel goed kan helpen.

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-13 09:31

Even een update;

@simpelman ik denk dat ik zelf af en toe nog doof ben voor wat mijn paard mij wil vertellen, omdat ik niet alle kennis in pacht heb om een paard te kunnen lezen. Ik ben inmiddels door clickeren het commando 'laag' aan het installeren aan de hand. Dit doe ik ook op de wei als ze gestressd is en als ze dan ontspant en haar hoofd laag doet krijgt ze een stukje wortel en mag ze mee terug naar stal. Ik denk ook dat ze zo leert om te ontspannen voordat ze naar stal gaat. Ze krijgt ook niet direct eten op dat moment, maar echt een half uurtje later.
Ze pakt het goed op, dus ik wil kijken hoe ik dit ga omtoveren naar onder het zadel.

@justkid het loperige van een extrovert maakt het eigenlijk moeilijker omdat ik zelf moet leren met rust en geduld alles op te lossen. Het kwijtraken bij mijn paard is zo kort op de reactie dat ik het zelf vaak nog niet eens door heb. Stilzetten werkt anti, dan gaat ze nog meer trillen en wordt het erger, doorrijden dan krijg ik een blind galopperend paard onder me en tsja wat moet je dan?
Leren hoe ik haar spanning kan afvloeien is op dit moment voor mij het belangrijkste.

Over een week ga ik met mijn instructrice het bos in om te kijken waar het em in zit.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 10:54

brighteyes85 schreef:
Even een update;

@simpelman ik denk dat ik zelf af en toe nog doof ben voor wat mijn paard mij wil vertellen, omdat ik niet alle kennis in pacht heb om een paard te kunnen lezen. Ik ben inmiddels door clickeren het commando 'laag' aan het installeren aan de hand. Dit doe ik ook op de wei als ze gestressd is en als ze dan ontspant en haar hoofd laag doet krijgt ze een stukje wortel en mag ze mee terug naar stal. Ik denk ook dat ze zo leert om te ontspannen voordat ze naar stal gaat. Ze krijgt ook niet direct eten op dat moment, maar echt een half uurtje later.
Ze pakt het goed op, dus ik wil kijken hoe ik dit ga omtoveren naar onder het zadel.

Om te voelen heb je een goede zit zijn nodig: evenwicht en ontspanning.
Probeer maar.

Een goede zit bereik je niet door te doen.
Alles dat je doet wekt spanning op bij jezelf én bij je paard.
Spanning, hoe gering ook blokkeert/verduistert jouw voelen en dat van je paard.
Een volmaakte zit is: volmaakt niets doen en 100% geconcentreerd voelen.
Als je dit bereikt is geen enkele zichtbare hulp meer nodig, slechts de intentie van een hulp is voldoende om je paard te besturen, paarden kunnen ongelooflijk goed “luisteren”.

Laat iemand je paard aan de teugel voor je begeleiden op de hoefslag, in stap, relaxed.
Vergeet je paard te rijden voor dit moment, je hoeft niets te doen, niet drijven, niet sturen, niets. Kijk rustig voor je uit, voel.

Stel je voor dat je hoofd op een stokje staat, je hals.
Het doel is om met zo min mogelijk spierspanning je hoofd te balanceren op het stokje.
Beweeg je hoofd naar voren en voel dat de spieren in de achterzijde van je hals zich aanspannen om te voorkomen dat je hoofd op je borst valt.
Beweeg je hoofd nu terug naar het balanspunt op het stokje, zoek het punt waarop je hoofd in balans staat en je hier nagenoeg geen spierspanning voor nodig hebt.
Herhaal het een paar keer.
Doe hetzelfde maar nu laat je je hoofd naar achteren bewegen en terug.
Hetzelfde naar links en naar rechts.

Je zult je er nu bewust van geworden zijn hoe je je hoofd met de minste inspanning kunt balanceren op je hals.
Je hals is nu volledig ontspannen.
Dit is het principe.

Doe hetzelfde met de bovenkant van je romp, je borst en je schouders, laat je bovenarmen helemaal los afhangen, leg je handen voor je in je schoot alsof je bid. Je kunt de teugels erdoorheen laten lopen, doe er niets mee.
Dit is een volstrekt natuurlijke houding, volledig ontspannen, in balans en rechtop.

Zoek nu in gedachten je zitbeenknobbels in het zadel.
Doe hetzelfde als hierboven vanuit je zitbeenknobbels.
Ontspan je volledig maar alert mét handhaving van je evenwicht, dus geen zoutzak.
“Geef je aan je paard”.
Alle spanning die je opwekt anders dan om je evenwicht te bewaren is fout.

Een juiste zit is een driehoekszit.
Je zit op je zitbeenknobbels én de binnenzijde van je knieën die als scharnier functioneren al je licht rijdt.

Leg opnieuw je benen aan aan het zadel door je voor te stellen dat je zoveel mogelijk de bovenkant van je dijen naar je zadel laat wijzen.
Laat je onderbenen afhangen, ze liggen nu vanzelf goed.

Stel je voor dat iemand je paard in een flits onder vandaan haalt, je zult dan op je voeten willen landen, deze moeten zich dan dus onder je zwaartepunt bevinden.
Daar ligt je been dan goed of je nu met lange beugelriemen rijdt of met korte, je hoeft er niets voor te doen.

Zo rijdt je paard, het “kan niet makkelijker”, tijdens het licht rijden hoef je slechts je evenwicht te bewaren in dezelfde volledige ontspanning.
Ontspanning en voelen.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 13:21

brighteyes85 schreef:
@simpelman ik ben bezig geweest met grondwerk (parelli en clickeren) dit doet ze goed als ik er naast loop, maar ik heb het idee dat ze me buiten niet vertrouwd als ik erop zit.

Waar loop je ernaast? Loop je ook weleens in zone 3 of zelfs verder terug naar zone 4 of 5?

Hoe is ze met wandelen buiten? Als ze daar wel (redelijk) ok mee is kan je beginnen met wandelen en dan aan het werk zetten, zodat ze begint te begrijpen wat de bedoeling is buiten en daar aan het werk zetten meer gaat accepteren. Loop ook veel in zone 3(mits dat veilig kan!), dan ben je op dezelfde hoogte als wanneer je in het zadel zit, dan raakt ze meer gewend aan jij die vanuit die positie sturing geeft/aan het werk zet. Probeer ook de manieren waarop je in het zadel dingen doet te simuleren terwijl je ernaast loopt, evt met dubbele lijnen werken e.d.

Maar buiten wandelen en daar "werkwandelingen" van maken kan je helpen, maak daarin gebruik van je omgeving, sideways langs strepen op de weg, touch it met allerlei zaken onderweg(dat leert haar nieuwschierig naar dingen te zijn ipv ervan weg te willen) enz enz enz enz. Leer haar dat de omgeving niet haar vijand is, leer haar zaken waarop ze terug kan vallen, die haar veiligheid bieden en die jou controle geven.
Werk altijd aan ontspanning en let op de tresholds, als ze die al heeft terwijl je grondwerkend gaat wandelen gaat het zeker niet goed onder het zadel. Ga niet zomaar over tresholds heen, werk daar aan ontspanning en ga alleen verder als het maar een lichte reactie was, maar vooral, ga terug als er ontspanning is.
Pas ook op met die lichte reactie's, want 3 lichte reactie's geeft bij het volgende iets een grote reactie, probeer daar niet te komen, niet te snel vooruit te willen gaan omdat je zo graag die ronde wil maken.

Werk ook in het land, daar zou ze ontspannen moeten kunnen zijn en meer tijd op het land zou heel veel schelen. Naar mijn idee kan je beter eerst dat aanpakken dan het buiten rijden. Ook daar geld werk aan ontspanning en vergeet de undemanding time niet!

Zeker met een fikse rbe kan het best wel even duren voordat je echt verder komt, maar heb dat geduld, er nu een x aantal weken/maanden insteken geeft jaren plezier.