Ze werd niet alleen door haar oude eigenaresse omschreven als gevaarlijk, vals en gemeen, maar ook door haar bijrijders. Hoe ze zo geworden is,
laat ik het maar houden dat dit voor mij een raadsel zou blijven... In januari is ze aangekocht door een tussenpersoon die veel tijd en liefde in haar
heeft gestoken, waar ik ze zeer dankbaar voor ben. Helemaal gezien het feit dat de pony anders de eerstvolgende dag een zeer ander lot stond te
wachten.
Vanaf het eerste moment dat ik op haar stapte was er wederzijds vertrouwen, ondanks haar angsten en onzekerheden voelde we beide dat dit goed
was. Ik hoefde dan ook niet lang na te denken, ondanks het feit dat er nog veel werk in haar zat wist ik zeker dat ze bij mij moest komen. Bij tijd en
wijle lijkt het alsof ze nog met haar gedachte terug schiet naar dat wat nu definitief achter haar ligt. Ze sluit zich op dat moment af of legt de oren
plat, gelukkig blijft het hier inmiddels bij en vloeit dit ook zeer gemakkelijk weer af. Ook op stal is ze nu zeer ontspannen en vliegt ze niet tegen de
tralies op zoals ze eerder deed.
Ook sociaal gezien is ze erg onzeker, hierdoor besloot ze in eerste instantie over te gaan tot de aanval, dat is tenslotte veiliger dan zelf aangevallen
worden. Gelukkig hebben wij een gezonde evenwichtige kudde die haar duidelijk heeft kunnen maken dat dit gedrag niet word geaccepteerd. Ze werd
buitengesloten, totdat ze kon bewijzen dat ze de paarden met respect kon benaderen. Inmiddels is ze op het punt dat ze voorzichtig aan, onder toeziend
oog van de Alpha ruin, contact mag leggen met de andere merries uit de kudde. Prachtig om te zien hoe ook de kudde bij kan dragen aan de rehabilitatie
van een pony die zo slecht in haar vel heeft gezeten.
De rust op stal, het onbeperkte ruwvoer, het sociale contact, de liefde en de dagelijkse weidegang doen haar duidelijk goed!
Anyways, qua rijden is er nog een heleboel werk aan de winkel! Het voornaamste probleem is dat ze totaal NIET aan het been is. Dit maakt het ook
lastig om haar fijn te gymnastiseren. Door de hoeken rijden, figuren rijden, wijken, tempowisselingen vergen momenteel nog veel werk. Ze voelt eigenlijk
aan als een groene pony en zo benader ik het ook. We beginnen bij het begin, een goede heldere basis. Werken aan reactie op het been, souplesse en
het opbouwen van de juiste bespiering. Gisteren heb ik voor de derde keer gereden, onder toeziend oog van internationaal dressuuramazone Diana Smolders
in België. De les was superfijn en we hebben ons plan van aanpak inmiddels helder! Zoals gezegd hebben we nog veel werk te verzetten, maar gezien
het verleden ben ik erg trots op wat we vooralsnog hebben bereikt. Ze zit duidelijk goed in haar vel en ze oogt nu echt gelukkig.
Wat vinden jullie van mijn nieuwe meisje? Meet:
Amazing Grace (V. Leuns Veld's Lord)
Welsh K
1,48 M
10 jaar
Eerst met haar vorige eigenaresse:

Met mij:

Eindelijk wat buiging in het lijf.

Ook was ze gevaarlijk en gemeen tegen kleine kinderen, maar mijn dochtertje (3) heeft net zo'n mooie connectie met Grace.
Ze is dan ook ontzettend blij als ze na de les ook even mag uitstappen.

Grace & de kudde: