Driejarige merrie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Eveline68987

Driejarige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-13 07:37

Laatst bijgewerkt door Urielle op 06-02-16 19:16, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Op verzoek aangepast

Anoniem

Re: Foice, 3 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 07:41

Ik vind dat je, vooral in het eerste filmpje, wel een beetje ver uit je zadel komt en ook weer hard neer 'ploft'. Verder leuke combinatie! En wat een prachtig dier.

Eveline68987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-13 07:43

Mee eens. Ik wacht op van rijs om zadels te passen. Kan nu een passend zadel voor mijn merrie lenen maar is niet mijn type zadel. Geen wrong, beugels moeten onderlangs enndat haat ik, en een niet diepe zit.
Maar is ook mijn eigen balans wat na 2 jaar niet rijden en rugproblemen wat weg is.

Thanks voor je feedback.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 07:45

Leuk beestje idd.
Zoals hierboven gezegd wordt, zit je idd voor de beweging,waardoor je te vroeg en met een plof weer in het zadel komt.
Het zadel is ook veel te klein voor jou, dat werkt ook niet mee, je ziet ook dat paard er moeite mee heeft zo.
Zorg dat je zelf goed werkt aan je balans (op een ander paard) , veel zonder beugels rijden, zodat je meer gaat ontspannen in je onderlichaam.
Paard mag meer voorwaarts, en neus meer eruit om meer kracht te ontwikkelen, loopt nu wat teveel achter de teugel.

Succes ermee.

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 11:05

Ik krijg vooral bij het tweede filmpje het idee dat je meer bezig bent met de krul dan met de motor, daardoor verkort ze ook in haar pas.
Dat zou andersom moeten, eerst looplust ontwikkelen en stimuleren, dat motortje van achteren aan het draaien krijgen, dan de volgende stap.
Nog niet zo vastpakken.

Daarnaast vind ik dat een slecht passend zadel geen excuus is om op de rug van een jong paard neer te mogen ploffen. Als het zadel niet
geschikt is voor het paard of voor jou, dan moet je er niet mee rijden. Het lijkt mij beter om even te wachten op een goed passend zadel
dan dit voort te zetten.

Verder vind ik het een leuk diertje, ik ben benieuwd hoe ze over een paar maanden loopt!

Eveline68987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-13 11:13

In het tweede filmpje ben ik aan het inrijden. Dus wil ikmde rust bewaren en over haar rug laten lopen.
Als je goed kijkt maakt het paard haar passen mooi af en zijn de overgangen van achteren uit. Ik rij nu bewust minder actief. Eerst balans en over de rug, passen afmaken en dan actiever. Het is niet dat ze nu stilvalt of er helemaal geen impuls in zit.
Is ook geen druk opnde teugels.
Tenminste, dat vinden mijn instructrice en ik.
Maar ik zal zo nog eens kijken met jouw commentaar in mijn hoofd. Maar krijg het idee dat we het verschillend zien.

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 11:16

Ja het is heel moeilijk te zeggen natuurlijk van een klein stukje film, maar dat was de indruk die ik kreeg.
Fijn dat jullie er zo bewust mee bezig zijn, ik hoop dat jullie een mooie groeicurve kunnen doorlopen samen!

Eveline68987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-13 11:21

Zie wat je bedoelt. Soms valt ze inderdaad te ver terug in tempo.
Ga erop letten en snel weer een stukje filmen.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 11:25

Maaaar wat ziet die er slecht uit!! Zit vast bom, maar dan ook bom vol met wormen! ...... :') Volgens mij hebben hier mensen net iets minder ervaring met de soms radicale transformaties van jonge paarden dan ze beweren of wensen.... Mooi dier Ts, ziet er goed uit, wat een glimworm is ze op die foto!

Eveline68987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-13 11:26

Hahahaha.... ik dacht dat, maar sprak het voor de goede vrede niet uit

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 11:29

Zo zie je maar hoe een paard er slecht uit kan zien na een groeispurt, en dan maakt het vrij weinig uit hoeveel voer je erin pompt. Als de groeispurt voorbij is, trekt dat weer bij. Hetzelfde had ik met mijn merrie (ging in één jaar tijd zo'n 20 cm de lucht in) met uitstekende ribben en heupen tot gevolg, ondanks dat ze onbeperkt hooi had en ook nog flink bijgevoerd werd. Ieder paard is anders en gaat anders om met een groeispurt en een aparte winter/lente overgang :).

Ze ziet er prachtig uit, TS. Nog veel plezier met haar :D.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 11:33

TS: Gewoon doen hoor, je moet je nergens voor schamen, zeker niet voor je eigen gevoel. Jij ziet het paard iedere dag, je ziet haar veranderen. Jou eerste topic is maar weer eens het bewijs dat veel wannabe dierenartsen op bokt zitten, die af gaan op 3 foto's, en je niet eens op je woord geloven als je zegt dat ze er ondertussen veel beter uit ziet. En als je het dan laat zien, dan lees je wonderbaarlijk genoeg opeens niets meer van die mensen. :?

Eveline68987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-13 11:37

Sja ik snap wel dat ze nieuwelingen uitproberen op hun kunde. Iedereen met poetservaring kan wel roepen dat ze ervaring hebben.
Maar... iedereen met poetservaring kon haar zo laten glimmen nu ze door de verharing heen is. Wel is ze hier ook bezweet.

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 11:37

Jonge paarden groeien hard en moeten daarin soms reserves aanspreken. Die fase gaan ze bijna allemaal wel door, gelukkig komen ze daarna fijn op gewicht. Niks van aantrekken, als je weet dat ze voldoende ruwvoer krijgt weet je zelf wel beter.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 11:40

In je andere topic vertelde je al over het zadel, enigste wat ik graag zou willen zien is een hoger tempo, je handen dragen ipv bijna op je bovenbenen en lang en laag.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 11:47

Wat mij opvalt is dat jij vooral in het tweede filmpje vooral met de voorkant bezig bent. Niet doen. Leer een jong paard eerst voorwaarts te lopen. Dan komt het over de rug lopen en de ontspanning vanzelf.
En als het zadel niet past. Er niet op gaan zitten. Dan eerst zorgen voor een zadel wat goed past. En er dan pas weer op gaan zitten.

Vind het wel een heel leuk paard, wat met de juiste opleiding ver zou kunnen komen.

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 11:50

Huh? Kopieerapparaat gevonden? :')

Lottie84 schreef:
Ik krijg vooral bij het tweede filmpje het idee dat je meer bezig bent met de krul dan met de motor, daardoor verkort ze ook in haar pas.
Dat zou andersom moeten, eerst looplust ontwikkelen en stimuleren, dat motortje van achteren aan het draaien krijgen, dan de volgende stap.
Nog niet zo vastpakken.

Daarnaast vind ik dat een slecht passend zadel geen excuus is om op de rug van een jong paard neer te mogen ploffen. Als het zadel niet
geschikt is voor het paard of voor jou, dan moet je er niet mee rijden. Het lijkt mij beter om even te wachten op een goed passend zadel
dan dit voort te zetten.

Verder vind ik het een leuk diertje, ik ben benieuwd hoe ze over een paar maanden loopt!

FriesWytske schreef:
Wat mij opvalt is dat jij vooral in het tweede filmpje vooral met de voorkant bezig bent. Niet doen. Leer een jong paard eerst voorwaarts te lopen. Dan komt het over de rug lopen en de ontspanning vanzelf.
En als het zadel niet past. Er niet op gaan zitten. Dan eerst zorgen voor een zadel wat goed past. En er dan pas weer op gaan zitten.

Vind het wel een heel leuk paard, wat met de juiste opleiding ver zou kunnen komen.

Wat zijn we eensgezind!

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 11:54

Ze zijn trouwens bijna allemaal wel slecht door de rui heen gekomen met dat wisselvallige weer! (om even op je vorige topic terug te komen)

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 11:57

Lottie84 schreef:
Ze zijn trouwens bijna allemaal wel slecht door de rui heen gekomen met dat wisselvallige weer! (om even op je vorige topic terug te komen)

Dit klopt. Zelfs die van mij met zijn 14 jaar komt dit jaar heel langzaam door zijn vacht... Maar wat wil je, niet alleen de lengte van de dagen maar ook de temperatuur geldt, en met deze wisselvallige temperaturen is het geen verassing dat er sommigen moeilijk door hun vacht komen.

IvankBacardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 12:03

k vind haar hier er al een stuk beter uitzien dan in je andere topic met je foto.
ze loopt heel netjes voor een jongpaard, ik zou zelf haar nog wel wat meer lengte geven.
en veel voltes rijden daar word ze sterker van.

en wat het zadel betreft ik zou niet een heel duur nieuw zadel kopen je heb kans dat ze hier nog uit groeit.

Eveline68987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-13 12:15

Van Rijs (Zevenhuizen) heeft het druk, maar daar komt mijn 'nieuwe' zadeltje vandaan. Ik ga voor een goedpassende Grand Gilbert wat iets wordt aangepast aan haar lichaam. En gewoon regelmatig even de zadelmaker laten controleren.

Dit zadel wat nu op ligt, past dus echt wel perfect op haar, maar niet op mij.
Kan je 2 dingen doen... of niet gaan rijden, maar dan kan je straks met zadelpassen ook niet goed testen of het zadel mij ook goed past, of doorrijden omdat je weet dat het zadel haar wel past.

Grote nadeel van mij zit is gewoon dat ik dik 2 jaar niet meer heb gereden. En dan met een te klein zadel voor mij op een paard zonder balans. Terwijl je zelf stukken zwaarder/dikker bent geworden, geen buikspieren meer hebt en niet meer stabiel bent. En dan zwijg ik nog over de rugklachten die ik de laatste jaren heb ontwikkeld.
Maar met goede hulp, goede zitlessen en gezond verstand gaan we er echt wel komen.

Ze mag zeker meer lengte krijgen. MAAR... hoe ga je meer lengte geven? Door haar in balans te hebben en dan van achteren naar voren, dus... dat motortje. En dat heb ik al aangegeven waarom ik die nog op halve kracht laat draaien.

Maar tnx allemaal voor jullie feedback met onderbouwing. Zo kan je er wat mee!

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 13:42

Probeer in draf het zelfde te doen als in stap. In stap zie ik dat je haar wel meer lengte geeft, je verliest wel verbinding maar dat moet je aanvullen vanuit je been.. Wat ze eventueel te hard zou gaan, nu zie ik dat niet, kan je met een ontspannen weerstand biedende hand begrenzen. NIET trekken. Het lijkt of je haar in draf nog te veel wilt begeleiden hierin, te veel vast wilt houden onbewust denk ik. Probeer daar je hand iets naar voren te zetten, te dragen, en dan met je been daar naar toe aanvullen. Dan krijg je vanzelf een aanvulling naar je hand toe! En nu ook al heel consequent zijn, been is naar voren, niet 4 keer vragen en dan reactie, gelijk actie reactie.. Ik zeg niet dat je dat doet trouwens

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 13:44

Ts, die balans vind ze in het voorwaartse rijden, desnoods met het hoofd alle kanten op met een heel licht contact. Dan gaat ze je hand vanzelf opzoeken en op lengte lopen. Zoals je haar nu traint ( op het eerste filmpje) hou jij haar in een houding waarbij ze niet over de rug en dus ook niet die motor aan kan zetten. waarschijnlijk zal het veel beter worden als jij je nieuwe passende zadel hebt. Zo is het ook niet makkelijk om zelf een fijne, ontspannende houding te vinden. Die ontspanning bij haar kun je ook in de stap al opzoeken, daarnaast veel draven, net iets boven haar tempo en als het kan, lange rechte lijnen van de hoefslag af. Buiten op een weiland of bospad is straks een goede optie.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 13:45

@Lottie84 had jou reactie niet eens gezien.

Dan nog zou ik er niet op gaan zitten, TS. Je brengt je jonge paard nu zelf zo uit balans. Ik zou haar dan longeren, totdat je een passend zadel voor jezelf hebt. En er zijn meerdere zadelmakers die goed passende zadels verkopen. Als hij het zo druk heeft, dan zou ik naar een andere zadelmaker gaan.

Eveline68987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-13 13:55

FriesWytske, jij ziet dan duidelijk iets heel anders dan dat mijn instructrice en ik zien.

Maar ik blijf bij deze zadelmaker. Zijn een hoop zadelmakers, maar niet allemaal met dezelfde ervaring en kennis. Zo zou ik bijvoorbeeld al nooit een zadel bij Hyporama laten aanpassen en kopen. Of bij Starho. Want die beweren dat ze vanaf een stand foto al een zadel kunnen aanmeten. Blijf ik apart vinden.