Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
doe dit aan een los teugeltje zodat hij zich concentreert op jou beenhulp en als hij helemaal goed aan je been is over een paar dagen, de teugels weer oppakken. Zo doe ik het altijd als een pony niet wil luisteren naar beenhulpen
Hannapony schreef:mini springzweepje kopen en een keer een goede mep verkopen als hij niet DIRECT reageert op jouw beenhulpen. Als je dit een paar keer doet, begrijpt hij het wel na een paar keerdoe dit aan een los teugeltje zodat hij zich concentreert op jou beenhulp en als hij helemaal goed aan je been is over een paar dagen, de teugels weer oppakken. Zo doe ik het altijd als een pony niet wil luisteren naar beenhulpen
nwankwo schreef:ik weet niet of dit goed gaat vanwege het meneer de angsthaas is.
van elk dingetje is hij bang en kan hier dan ook dagen bang van blijven.
hij is vroeger waarschijnlijk nogal hard ingereden met 2 zwepen, daarom heeft hij er zo'n schrik van.
maar met een springzweepje kan ik inderdaad wel proberen om er gewoon bij te houden!
nambi schreef:Eerst de angst voor de zweep weg halen, zie ook de games van parelli.
Dus eerst ernaast en gewoon hem met de zweep aanraken etc. Met ze zweep op de grond slaan etc.
Daarna zelf erop, en de zweep weer overal aanleggen aanraken.
Na een paar weken dit geoefend te hebben kan je als hij niet op beenhulp reageert een tikje achter je been geven en dus niet op zijn kont.
nwankwo schreef:ik was ook niet van plan hem te tikken, maar meer ertegen te houden is een goed plan!
meestal als iemand een zweepje wil aangeven is meneer al vertrokken![]()
als ik ga doorzitten wordt hij vaak wat meer wakker, maar dit kan komen omdat mijn benen dan iets of wat klemmen.
hij werd bij de vorige eigenaresse wel meestal doorzittend gereden.
ik merk wel dat als ik ga doorzitten dat het stukken beter gaat dan lichtrijden.
ook de overgangen zijn nogal stug en niet echt netjes.
en met dat zweep er tegen aan houden deden wij altijd bij een eigenwijze fjord als we een dressuur proefje gingen rijden, zodra ze de zweep voelde was ze vlot en voorwaarts
Hannapony schreef:mini springzweepje kopen en een keer een goede mep verkopen als hij niet DIRECT reageert op jouw beenhulpen. Als je dit een paar keer doet, begrijpt hij het wel na een paar keerdoe dit aan een los teugeltje zodat hij zich concentreert op jou beenhulp en als hij helemaal goed aan je been is over een paar dagen, de teugels weer oppakken. Zo doe ik het altijd als een pony niet wil luisteren naar beenhulpen
lotte_horses schreef:Gewoon van het begin van de les cordaat zijn. Vanaf dat je merkt dat hij een miniemste beetje vertraagt (zonder dat je het gevraagt hebt uiteraard) benen eraan. als hij niet versnelt met benen geven, of hij versnelt maar 2stappen om dan terug traag te gaan, dan moet je je beenhulpen versterken. Als hij daarna nog zo traag gaat moet je toch echt wel een tikje geven.
Maar normaalgezien moet het lukken als je gewoon vanaf het begin cordaat bent (als hij weet dat hij kan vertragen zal hij dat zeker doen), maar geef niet op!
succes!