Tong uitsteken bij rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MarloesNatje

Tong uitsteken bij rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-13 16:13

Hoihoi,
Ik rijd nu sinds een tijdje een fjord, hij is nog niet heel lang onder het zadel, maar het gaat heel goed. Hij vind het soms nog wel heel lastig.
Nu heb ik een vraagje, want bij het rijden steekt hij vaak z'n tong uit. Niet de hele tijd, maar gewoon steeds kleine stukjes. Heeft iemand enig idee waarom hij dit doet?
Hij doet het ook gewoon als ik hem lange teugel geef. Eigenlijk bijna altijd, maar de ene dag meer dan de andere.

Alvast bedankt :D

Vereentjex

Re: Tong uitsteken bij rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 16:16

heb je het bit al is na laten kijken en de tanden?
rijd je met ( hoofdstel) sperrriem of alleen met neusriem?
het kan ook zijn dat je fjord zijn tong over het bit doet, dus wellicht is een sperriem in het begin handig?

MarloesNatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-13 16:21

ik rijd met een sperriem, maar hij is verder gewoon makkelijk te sturen, en hij lijkt er geen last van te hebben. Het lijkt soms meer alsof hij het doet uit ontspanning ;p zou dat kunnen? of zeg ik nu iets heel raars?

Vereentjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 16:24

MarloesNatje schreef:
ik rijd met een sperriem, maar hij is verder gewoon makkelijk te sturen, en hij lijkt er geen last van te hebben. Het lijkt soms meer alsof hij het doet uit ontspanning ;p zou dat kunnen? of zeg ik nu iets heel raars?

kun je ook zien *klinkt misschien dom* maar aan welke kant(en) van zijn mond hij zijn mond uitsteekt?
misschien is een tandarts laten komen geen slecht idee, eerlijk gezegd nog nooit meegemaakt dat een paard dat uit ontspanning doet, wel gehoord dat sommige paarden dit gewoon doen (zonder lichamelijke reden)

MarloesNatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-13 16:25

hij steekt het elke keer aan elke kant uit ;p maakt niet uit waar..

beestenfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 16:26

is hij niet gewoon een beetje aan het smakken/ sabbelen op het bit?

Vereentjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 16:27

hmmm en de tandarts? mag ik vragen wat voor bit je gebruikt? misschien is het bit niet helemaal goed, en gaat tie daardoor zo lopen 'gapen' zoals ik dat noem, en zie je bijna zijn hele tong of maar een klein stukje?

MarloesNatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-13 16:29

zou inderdaad ook kunnen. Bedankt voor de antwoorden, zal het de komende tijd eens in de gaten houden, want ik heb zo niet het idee dat hij ergens last van heeft :)
Je ziet een klein stukje van z'n tong, hij heeft een enkel gebroken bit.

Vereentjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 16:31

misschien moet je toch maar is kijken naar het bit, mijn pony had eerst ook enkelgebroken (2 dagen wegens gebrek aan een nieuwe) en ze stak ook haar tong uit, contact gehad met vorige eigenarese en die vertelde dat ze dubbelgebroken bit gebruikte (die had ik dus besteld al)

MarloesNatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-13 16:33

oke, volgens mij hebben ze daar ook nog een dubbelgebroken liggen, dus zal eens kijken of we die een keertje kunnen gebruiken :)

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 08:26

Het bit kan inderdaad teveel ruimte innemen in de mond,
maar de tong uitsteken is vrijwel altijd een teken van ongemak.

dorien1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 15:58

Ik ken ook een paard, en die kreeg altijd eeen beloning voor het uitsteken van zijn tong door zijn oude eigenaren, en nu doet ie dat ook bij het rijden. Dat kan bij jou toch niet zo zijn?

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 16:02

Maar de tong hangt er dus niet echt uit?

MarloesNatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-13 16:08

bij mij kan het inderdaad niet zijn door beloning. Tong hangt er ook niet uit hoor, gewoon af en toe even een klein stukje uitsteken. Heb even zonder sperriempje geprobeerd, maar dan doet hij gewoon hetzelfde. Toch lijkt hij geen last van het bit te hebben, want het is me opgevallen dat hij het ook doet als hij het bit niet in heeft.

lieskehh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 09:47

Ik zal ook even reageren,

Mijn paard van net 5 jaar doet dit ook, maar bij hem was het voornamelijk uit spanning.
Hij is namelijk nagekeken door de tandarts en die zei al dat het een aanwensel kan zijn
maar ik vond het vreemd aangezien hij de ene keer bijna niet deed en zodra die wat vast zat in zijn hals je opeens zijn tong weer zag.
Nu rijden wij de laatste tijd heel veel met ontspanning en komt dat tongentje niet meer tevoorschijn.

het kan natuurlijk bij die vna jou ook een gewenning zijn.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 09:54

Waarom reageer je niet op de tandarts?
Wanneer is hij voor het laatst naar een gecertificeerde tandarts geweest (dus geen handmatig prutsende gebitsverzorger)

lieskehh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 10:47

heb je het over mij?

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 12:56

Nee de ts, aan het bit denkt ze niet dat het ligt en ze denkt dat hij nergens last van heeft.
Laat paarden nou vluchtdieren zijn die erg hard voor zichzelf kunnen zijn..

MarloesNatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-13 15:53

Oh sorry, wilde ik op reageren maar nog niet aan gedacht...
Heb zelf geen flauw idee. Heb de eigenaar nu even een berichtje gestuurd, dus dat wacht ik even af :)

Polderpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 22:49

Mijn paard doet dit ook. Zijn gebit is netjes nagekeken en onderhouden. We hebben de sperriem van het hoofdstel gehaald. Dit vindt hij wel prettiger, voorheen schudde hij vaak met zijn hoofd en dit is nu weg. Ook hebben we een dubbel gebroken appelbitje gekocht, wat ook beter bevalt dan het metalen enkel gebroken bit (ook weer merkbaar aan het niet meer onrustig zijn met het hoofd). De tong komt bij hem naar buiten als we een tijdje aan het rijden zijn en er meer ontspanning komt. Hij gaat dan lager lopen en kauwt en schuimt ook meer. Ik ben dus blij als zijn tongetje te zien is :P Volgens mij is het van sommige paarden gewoon een gewoonte en een teken van ontspanning. Dat neemt niet weg dat ik zeker andere oorzaken uit zou laten sluiten, zodat je zeker weet dat hij nergens last van heeft!

Big_Appie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 11:18

Tong uitsteken kan ook aanduiden op rugproblemen. Mijn paard laat sinds kort een klein beetje tong zien omdat ie zijn tong 'rolt', zodra hij ontspant en alles los laat verdwijnt z'n tong weer netjes naar binnen

MarloesNatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-13 19:50

Heb hem deze week even niet gereden maar gelongeerd, gewoon met halster. Zag dat hij het toen ook deed, en toen was ie gewoon ontspannen . Morgen gaan we even kijken voor een ander bitje, of dat beter gaat.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 22:19

Als hij het aan een halster ook doet zal het inderdaad niet aan het bit liggen maar meer aan de tanden van je paardje.

mbl_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 07:59

Ik zou even naar het bit kijken of de tandarts laten komen :)