paard word sterk en laat zich niet meer rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lovemario

paard word sterk en laat zich niet meer rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-13 21:25

hallo,

ik geef een vrouw les met haar fries.
dit ging altijd erg goed, tot een aantal weken geleden.
het paard liet zich niet meer los, ging in protest, of werd heel sterk. nam hij totaal geen stelling en buiging meer aan.

wat ik nu veel met ze doe is enorm veel figuren ( vooral voltes sluiten en openen, slange voltes etc)

dingen die uitgesloten kunnen worden:

tandarts is er pas geleden bij geweest, en was allemaal super.
het harnachement is goed. dit is aangemeten door tweespan.
eens per half jaar komt de osteopaat, en die is voor 2 maanden geleden net geweest.
het paard ziet er verder goed gezond uit.

wat zouden jullie met zo'n paard doen?
hij word op een enkel gebroken bitje gereden. hier is hij altijd al mee gereden, dus denk niet dat dit het probleem is..

aeolusnr1

Re: paard word sterk en laat zich niet meer rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 08:39

Het is niet voldoende zelf een beetje te kunnen rijden om dan ook les te gaan geven.
Als je les geeft moet je echt weten waar je over praat, het probleem zit niet bij het paard, dus zit het in de manier van rijden, de manier van omgaan met het paard.
Om daar een degelijk antwoord op te geven moet je natuurlijk de combinatie bezig zien.

lovemario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-13 08:53

ik geef inmiddels 4 jaar les, op zowel manege als prive. ruiter die er op zit heeft zelf een aantal paarden in de sport uitgebracht ( tot m2 niveau) en heeft een hele fijne rijstijle. het is niet zo dat ze er maar een beetje op zit niks te doen zegmaar.
zelf heb ik dit paard ook eens gereden, hoe die nu is, en had dit probleem ook. ( niet arrogant bedoel ofzo) maar ik heb vrij veel ervaring met dit soort paarden. ik maak (probleem)paarden zadelmak en rijd ze door.
vrijwel altijd gaat dit goed, alleen er zitten natuurlijk ook wel eens uitzonderingen bij.

ik heb wel gemerkt dat het beter word door de voltes sluiten en openen, en extra stelling te vragen. alleen kom je weer op de hoefslag, is het weer mis. dan doen we gewoon de voltes weer opnieuw, net zolang tot hij zich over geeft. maarja, om nou (bij wijze van) dag in dag uit alleen maar die volte te rijden word je natuurlijk ook niet goed van. dus vandaar mijn vraag of er mensen zijn die hier ook ervaring mee hebben, en hoe zij zoiets oplossen

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 08:55

ik heb naar aanleiding van je weerwoord een vraag.. ?
wat doen jullie als het paard zich sterk maakt?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 08:57

Is dit probleem direct in het begin of na een poosje rijden, sommige paarden verzuren te snel en vertonen dan hetzelfde gedrag, het lijkt alsof ze niet meer willen maar ze staan strak van de spierpijn en zetten alles vast, voelt het paard ook hard aan op het lichaam, komt hij ook stijver uit de stal, je zou een periode vitamine E met seleen bij kunnen voeren om te kijken of het verschil maakt.
Ik vind altijd dat een paard wat na verloop van tijd niet meer wil doen wat hij/zij eerder wel deed dat er dan meestal toch geen onwil is maar er iets aan de hand is.

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 09:02

Hoelang geleden is harnachement aangemeten? Als dit alweer een tijd terug is kan het heel goed dat paard door de lessen/trainingen veranderd is in de rug en het zadel dus net niet helemaal lekker meer ligt. Kan je best makkelijk uitproberen door is zonder zadel te rijden, dan voel je ook beter wat er nou in de rug gebeurd, hóe t paard zich vastzet.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 09:02

Mischien eventjes pauzeren. Naar buiten gaan enzo en na 1 weekje opnieuw. Sommige paarden worden het soms moe en hebben nood aan een kleine break.
Die voltes rijden enzo klinkt behoorlijk saai. Doet de ruiter ook veel andere dingen buiten het dressuur trainen ?
Ik zou in ieder geval eventjes een stapje terug doen qua trainen en zien of die daarvan vrolijker wordt.
Werd dit paard de hele winter getraind of heeft die pas sinds kort de trainingen weer opgevat ?
Sowieso zou ik nog eens een andere tandarts erbij laten komen om zeker te zijn dat de vorige geen stukje is vergeten dat nu in de weg ligt. Hopelijk is er niets anders aan de hand en is het enkel een dipje.

lovemario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-13 09:07

het probleem begint vrijwel meteen. ik weet dat ze 1 maal per week naar buiten gaat, en dat ze af en toe ook eens balkjes draaft.
buiten is hij wel wat sterk, maar omdat je dan niet veel van hem vraagt zal je hier verder geen problemen mee krijgen.

tweespan is in april nog geweest, dus ik denk niet dat het daar aan zal liggen.

misschien inderdaad een second opinion voor het gebit. we hebben nu siem vlaar er bij.. weet iemand nog een goede tandarts in groningen?

willemieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 09:09

Als dit gedrag ineens gekomen is dan zou ik hem nogmaals door je ostheopaat na laten kijken.
Er kan in die 2 mnd best iets gebeurd zijn, vastliggen, uitglijden in de wei bv. Daar zien we niet altijd de sporen van..
En een prd bedenkt niet van de een op de andere dag, hij laat ik nu maar eens mn ruiter gaan pesten!

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 09:13

ik heb nog steeds geen antwoord denk ik, ? wat verstaan jullie onder sterk, en wat doen jullie als ruiter -instruktie als het paard sterk wordt?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 11:34

aeolusnr1 schreef:
Het is niet voldoende zelf een beetje te kunnen rijden om dan ook les te gaan geven.
Als je les geeft moet je echt weten waar je over praat, het probleem zit niet bij het paard, dus zit het in de manier van rijden, de manier van omgaan met het paard.
Om daar een degelijk antwoord op te geven moet je natuurlijk de combinatie bezig zien.

IK ben het hier mee eens, haal er iemand bij die meer kijk heeft op het probleem, het probleem ligt denk ik niet bij het paard, maar bij de ruiter en sorry bij de lesgeefster un dit geval, als jij les geeft zou je nooit op bokt je antwoorden moeten vragen, maar zelf de oplossingen moeten kunnen aandragen,

Van wie krijg je zelf les b.v, want als je les geeft moet je zelf ook ergens je kennis halen zodat je je leerlingen kan helpen , maar ook voor jezelf, je bent tenslotte nooit uit geleerd.

Eveline68987

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 12:40

Ik ben dus ook benieuwd naar wat jullie doen als het paard zich sterkmaakt.

Over second opinion van de tandarts...
Happy Horse, John Kegge, zit tegenwoordig in Duitsland, maar rijdt via Groningen ons land binnen en dat doet hij zeer regelmatig. Misschien kan je hem eens laten kijken.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 17:38

Zou het kunnen zijn dat jullie samen het paard geleerd hebben dat het door zich "sterk te maken" de achterhand minder hoeft te belasten?
Denk hier over na en zo ja ga dan terug naar af, train een tijdje aan de longe, zonder ruiter, met een stootteugel aan het halster om het paard te leren lang en laag te gaan zonder verder ongenoegen.

Het principe, ik vond zo snel geen betere foto:
http://img526.imageshack.us/img526/2222/ikcera3.jpg

Zonder ruiter en aan het halster en niet aan het bit.

eldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 06:54

Zelf handig zijn met rijden wil niet altijd zeggen dat je ook voldoende kennis hebt. Ik denk ook dat het aan de combinatie ligt. Paarden spiegelen bijna altijd, dus als het paard sterk wordt, is de ruiter dat vaak ook. Dan ligt de oplossing dus bij de ruiter. En zoals al eerder gevraagd: wat versta je onder sterk worden en hoe reageren jullie daarop.
Ik denk dat een ruiter van een instructeur moet kunnen verwachten dat deze de antwoorden heeft. Mocht je dit niet kunnen oplossen is een andere instructeur voor de klant misschien beter.