M'n broer heeft 4 jarig paard die leuke sprongen laat zien. Juiste mentaliteit en zeer goede techniek voor een paard van 1m72. Enkel z'n achterhand wil nog niet altijd meegaan. Veel mensen beschouwen deze ruin als zeer beloftevol. Ik kan dit nog niet beoordelen.
Hoewel z'n galop reeds zeer krachtig is, vraag ik me af of dit een kwestie is van tijd of moet je deze 4jarige helpen.
Zijn er trainingmethodes, supplementen of (legale) inspuitingen?
Ja, kijk de meesten rijden in op 3. Maar dit verschilt per paard de een is klaar op z'n 4 de ander op 6. Een jaar wachten en veel op de wei met al e.v. Basis zal goed doen.
Als zeker is dat het dier niet atactisch is, zou ik in elk geval de training aanpassen met niet te vaak rijden, veel stapritjes buiten op het harde, afgewisseld met longeren , gewoon aan halster zodat paard zijn balans kan verbeteren zonder ruiter. Vaak hebben zulke jonkies zelf al een slechte balans, en wordt dit nog moeilijker met ruiter erop. Mijn ervaring is dat vaak longeren aan een halster hun eigen balans snel kan verbeteren, ze hoeven dan immers niet ook nog eens die ruiter in balans te houden.Maar kunnen werken aan hun eigen balans. Hierdoor ontwikkelen de juiste spieren, en de vervolg training is dan het verbeteren van de balans met ruiter.
ik krijg het idee dat jullie veel te snel willen met het diertje. ik zou hem lekker in de wei zetten en na een jaartje nog eens kijken. dat heb ik met mijn merrie ook gedaan. zij had een hele slappe achterhand en geen lol meer in het rijden, waardoor het een strijd werd en gevaarlijk werd. na een jaartje weer uit het land geplukt, gelongeerd en erop geklommen. ik kan je zeggen ik had een compleet ander paard onder mijn kont.
Wij hebben ook een 4 jarige die flink de maat in is geschoten het laatste jaar en wat slap is. Daarom gekozen om hem nog een jaartje op de wei te zetten.
Lekker nu het weiland in waar ze veel van af kunnen halen en verder alleen stapritten buiten over straat.. Van de winter oppakken en door willen trainen.
wij hebben op stal ook zo'n grote, 4 jarige ruin staan. Hij is slungelig en onbenullig. Ik vind hem er echt nog onvolwassen uitzien. Deze week is hij naar een trainingsstal gegaan om zadelmak en beleerd te worden. Ik ben benieuwd hoe het gaat, ik vind hem er eigenlijk nog te jong voor (terwijl zijn halfzus met drie al veel volwassener was)!
Ik heb een 5jarige van dik 1.77 Deze is nu nog geen jaar onder het zadel. Juist lekker lang laten staan en doorgroeien. Omdat hij zo groot is. Hij begint de laatste maand pas echt sterk te wordwn. Het is ook een springpaard
Cowgirl
Geplaatst: 08-06-13 10:49
Helemaal stil zetten hoeft denk ik niet.
Maar waar word het paard gereden? Alleen in de bak? en hoevaak?. Daar ben ik al geen voorstander van want dan draaien ze alleen maar rondjes. Neem paard eens lekker mee naar het bos ofzo.
Verder niet te veel wilen paard is nog volop in de groei. Pas vanaf en jaar of 6/7 zullen ze wat uitdijen.
Veel buitenrijden, gewoon rechtdoor, en dan liefst zo veel mogelijk over heuvelachtig terrein, daar worden ze sterk van. Balkjes lopen is ook erg goed als training. Zou het springen even terugschroeven, daar doe je meer kwaad dan goed mee als hij echt nog zo slap is.
Ik heb zelf ook een merrie die nog 4 moet worden 2/07, ook zij is slap in de achterhand (springpaard) we rijden met haar niet elke dag maar toch zeker 5 x per week, doet ze het goed in stap en draf dan is het klaar, we rijden vaak nog geen half uur ook als het minder goed gaat, geen druk of spanning. Ik neem haar minimaal 1 maal per week mee naar het bos en ook longeer ik haar, dus 2 van de 5 dagen is de inspanning al niet gericht op de sport. Ze heeft een heerlijk leventje en geeft aan het rijden leuk te vinden. Verder krijgt ze elke dag weidegang en neem ik haar vaak mee uit wandelen over de verharde weg.
Karrimh
Geplaatst: 08-06-13 11:15
mijn 4-jarige heeft een groeispurt achter de rug, maar staat gelukkig ook op de 2G van www.soulmate-nutrition.nl hierdoor krijgt hij oa meer ondersteuning bij de groei en heeft inmiddels een mooi ontwikkelde achterhand, ECHTER doe ik nog niets met hem. we hebben een paar keer gelongeerd met zadel op en slechts 2x gehangen, hij staat nu lekker op de wei en zal vlg maand een keer een weekje terug komen naar stal om "wat" te doen en gaat dan weer lekker de wei op. puppy wezen en verder groeien en ontwikkelen
Iedereen zegt hier buitenrijden, maar mijn instructeur raadde dat juist af, omdat je dan vaak veel gaat stappen en een jonge (nog weke) rug juist de afwisseling stap-draf-galop en wat buiging veel beter aankan..
Gewoon rustig zo'n drie keer per week doortrainen (tenzij paard uiteraard anders aangeeft) en dan komt het vanzelf
Nouvel
Geplaatst: 08-06-13 12:00
Maar die keus heb je toch zelf als je een buitenritje maakt... Als het voor het paard goed is om veel overgangen en tempowisselingen te maken tijdens het rijden kun je dat toch buiten net zo goed doen als in de bak?
Ik zou ook kiezen bij zo'n groot jong paard voor minder werk onder het zadel, meer onbelast werk en als het lukt zo'n 2x per week zoveel mogelijk rechtuit naar buiten, veel overgangen en tempowisselingen rijden en zo sterker te maken.
Een fijn supplement om ze wat steviger in de bespiering te krijgen is Muscle Impuls.
Idd Nouvell maar dat moet wel kunnen in je omgeving (wij moeten eerst heel lang langs een drukke weg, prima om te wandelen, maar niet om te rijden voor een jong paard)
Ad hand werken is idd ook heel goed Bijv schouder voor/binnen of een pasje wijken, kun je zemeteen mooi mee rechtrichten
Nouvel
Geplaatst: 08-06-13 12:49
ja precies, dan moet je wel die mogelijkheid hebben inderdaad... hele einden langs de weg stappen word je ook niet wijzer van...
werken aan de hand, aan de lange teugel, aan de longe, allemaal mooi onbelast...
Longeerwerk, werk aan de hand, recht uit km-ters maken en dat alles in een rustig tempo. Tussendoor genoeg rust geven zodat het lichaam kan herstellen en dus sterker worden. Persoonlijk zou ik m nog een jaartje op de wei gooien, als hij nu zo braaf is is hij dat straks ook heus nog wel, de basis zit er in en die vergeten ze echt niet.
Die van mij is 6 en nu pas merkbaar toe aan werken met een ruiter erop. Sowieso was hij hoog, iel en slap tot ruim 5. Sinds een half jaar heeft hij pas zelf balans gevonden en weet hij waar hij met zijn lange stelten en lichaam heen moet. Sommige paarden zijn laatbloeiers en dan moet je even geduld hebben.