Paard blokkeert op linkerhand, steigert en gaat de bak uit.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Marleen

Paard blokkeert op linkerhand, steigert en gaat de bak uit.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-13 16:03

Ik heb een vier jarig paard, nu bijna een jaartje onder het zadel.

Ik loop tegen het volgende probleem aan. Als het paard echt aan het werk moet weet hij precies waar de uitgang zit. Als ik les heb van mijn instructrice en ik rij op de linkerhand, gaat hij bij de uitgang rechtsom draaien en steigeren. Dit gaat inmiddels wel een stukje beter. Zweep in m'n rechterhand en op het juiste moment een tik geven.

Nu reed ik vandaag in de bak thuis en de andere paarden stonden nog in het land. Nu heb ik hier hetzelfde probleem. Echter, omdat het paard het terrein kent, is hij helemaal niet meer te handhaven. Als niemand in de hoek staat naar het land springt hij gerust over het draad. Ik heb vandaag met rust geprobeerd, dus rustig blijven en alsnog linksom maar dit gaat gepaard met een hoop gesteiger en paard blokkeert. Slof of andere hulpteugel werkt niet. Paard gaat er dan helemaal tegenin. Als laatst hebben we geprobeerd te longeren, maar paard ging over de kop.. Het paard is niet angstig als hij niet meer wil. Hij raakt wel in paniek van de slof of een andere hulpteugel omdat hij dan niet verder kan.

Dit is een probleem wat gelukkig maar sporadisch voorkomt. Echter om ongevallen te voorkomen (ik vloog laatst bijna het publiek in tijdens springwedstrijd) wil ik graag advies wat te doen. Ik heb dus al een goede instructrice die mij hiermee helpt maar die vind het ook lastig op te lossen.

Iemand nog een idee wat hier mee te doen?

aeolusnr1

Re: Paard blokkeert op linkerhand, steigert en gaat de bak uit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 18:35

Als jouw instructie het lastig vind om zoiets te gaan oplossen , tjaaa dan is het gewoon geen goede instructie hé.
Echt daar zijn die mensen voor, niet enkel voor een paard die altijd netjes zijn rondjes loopt, want dan zou idd iedereen wel instructie kunnen geven toch.
Ik ben zelf instructeur, en na het lezen van de helft van jouw topic wist ik eigenlijk al genoeg dit paard heeft een slechte basis instructie meegekregen, en dit heeft niets te maken met mijn paard is hevig, het heeft een eigen willetje, is soms dwars, ...... Nee dit ligt enkel aan een onvolledige of onjuiste basis opleiding, zeker voor zo'n jong dier is dat soms het begin van einde, een paard waar geen mens nog goed mee kan rijden, en echt dit is nooit of bijna nooit het paard die hier de fout in gaat.
Het paard hoort echt niet te gaan steigeren, het hoort echt niet te gaan bokken, stuur en rem moeten als het ware als iets vanzelf gaan, .... werkt er iets niet naar behoren dan moet hier specifiek training ingestoken worden, meestal is dit dan een flinke stap terug in de opleiding, het is net daarom dat die basis zo belangrijk is, dat geeft het paard steun, en bij problemen kan je van daaruit weer opnieuw gaan opbouwen.
Ik zou zeggen zoek even een andere lesgever/trainer.
Zoiets kan natuurlijk nooit in een groepsles aangepakt worden, das duidelijk.

_Marleen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-13 07:33

Ik snap wat je bedoelt maar ik denk niet dat het daar aan ligt. Het is meer kudde gedrag wat het paard vertoont. Als zijn vriendjes lekker in het land staan wil hij liever daar heen.. En ik geef hem groot gelijk. Maar dit is natuurlijk niet de bedoeling.

Bedankt voor je antwoord in ieder geval.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 07:54

Je hebt groot gelijk kudde gedrag en dat moet je dan ook gaan gebruiken , maar dan in jouw voordeel.
Als jij met je paard bezig bent heb je een heel kleine kudde (jij en jouw paard) , en in die kleine kudde moet jij dan de "Alfa" zijn, jij moet de leider zijn, het paard moet als het ware al zijn aandacht bij jou hebben, en constant de vraag stellen wat gaan we nu doen.
In de beginfase is dat even zoeken en zelfs uitdagen, paard wil naar links, jij zegt neeeeee het is nu naar rechts, en zo een hele tijd even door, na korte tijd zal het paard meer op jou gaan letten, en net wachten op wat je hem gaat vragen.

_Marleen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-13 08:37

Oke bedankt voor het antwoord! Hier kan ik wat mee! Zelf de rust bewaren en dan komt het hopelijk goed. Het is ook lastig om met mijn instructrice eraan te werken omdat het haast niet voorkomt. Ik zal even zoeken op internet wat ik er nog meer op kuddegedrag

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 08:46

aeolusnr1 schreef:
Als jouw instructie het lastig vind om zoiets te gaan oplossen , tjaaa dan is het gewoon geen goede instructie hé.
Wat is dat nou voor belachelijke opmerking. Je kent de situatie niet persoonlijk en hebt dus geen idee van het niveau van de instructeur maar vind het wel nodig om die persoon af te kraken.

On topic, heb je in je dagelijks rijden het idee dat er een verschil tussen links en rechts is?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 08:52

Zijn er ook momenten dat jouw paard wel doet wat jij wilt of is het elke keer op dezelfde hand een probleem? Alles goed in de rug en spieren, ligt het zadel nog goed want na een jaar rijden kan dat nu helemaal verkeerd liggen en kunnen paarden soms blokkeren.
Wanneer is zijn gebit nagekeken?

_Marleen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-13 09:18

@ Katja, normaal gesproken is links ook nog mijn makkelijkere kant. Ik ben zelf wel sterker met links. Moet er dus goed om denken dat ik links niet vast blijf houden.
En mijn instructrice heb ik geen twijfel over. Ze helpt mij altijd supergoed. Bedankt dat je het nog wel even opmerkt :)

@Bigone
Zadelpasser en tandarts zijn er drie maand geleden nog bijgeweest. Het paard doet het wel elke keer op dezelfde hand omdat hij dat een keer gewonnen heeft maar paard doet het niet altijd hoor! Alleen gister en als ik bijvoorbeeld op wedstrijd ben. Even voorbeeld van binnenwedstrijd, hier in de buurt moet je voor de ring inrijden en dan de ring in. Paard wil dan niet goed weg bij andere paarden en gaat (voornamelijk op de volte) omdraaien en naar rechts. Ik rijd nu driekwart jaar ongeveer en ik denk het dat zo'n 5x is voorgekomen nu. Alleen was gister wel het hoogtepunt.

Paard reageert sowieso erg heftig op andere paarden. Als ik een buitenrit maak en andere paarden draven door het land heen, mijne staart erop en showen maar. Als een ander paard vluchtgedrag vertoont gaat de mijne mee.. Ik denk dan ook echt kuddegedrag.