De eerste maanden verliepen zoals het normaal gesproken gaat met een paard dat maanden stil heeft gestaan. Het ging vaak goed maar we hadden ook wel eens een minder dagje. We namen hem ook mee naar buiten om lekker wat anders te doen en niet alleen maar in de bak te hoeven rijden.
Nu even wat informatie vooraf. Dit paard staat bekent als een 'bad' boy. Zo word hij door iedereen hier in de paardenwereld ook genoemd. Hij heeft verschillende mensen echt hard gebeten en was als hengst 'onhandelbaar' hij is tot 6 jarige leeftijd hengst gebleven en is eigenlijk gewoon verwend omdat zijn eigenaresse niet dominant genoeg is om met een dominante hengst om te gaan. Zelfs toen ik met hem begon kwam ze niet bij hem in de buurt. Dus ik ben vanzelfsprekend ook met hem met normaal grondwerk bezig geweest. Stilstaan en blijven staan als ik het zeg. Niet in mijn ruimte komen. niet bijten, happen of slaan. Na een aantal weken liep hij als een mak lammetje achter me aan. waar hij eerst over je heen stormde om lekker naar buiten te gaan blijft hij nu gewoon los in zijn stal staan totdat ik hem mee neem. Consequent en af en toe een corrigerende tik hebben hem ver gebracht. Hij volgt me nu na het rijden over balkjes en sprongetjes en zeiltjes en gewoon los.
Het is begonnen met af en toe staken maar wel gewoon voorwaarts blijven reageren. Na een paar keer kende ik zijn trukje dus dus konden we weer normaal rijden zonder dat af en toe staken. Dat staken gebeurde wel altijd op de rechterhand. 6 april hebben we hem mee genomen naar een clinic waar ik heb gereden heb. Het leek wel een totaal ander paard.
https://www.facebook.com/photo.php?v=10 ... =2&theater
(ik hoop dat hij het doet) Jammer genoeg is er niet langer gefilmd.
Alles wat hij deed is dat huppelen in het filmpje en steigeren omdraaien en proberen naar de uitgang te rennen (waar de mensen stonden) uiteindelijk kon ik hem laten draven/ galopperen maar rust was er niet. Maar het was een nieuwe omgeving met paarden om hem heen wat hij niet gewend is en dan ook nog eens veel mensen. Totdat we thuis kwamen en het nog erger was als daar. Zo erg dat ik er van af gesprongen ben omdat hij te hoog kwam. (Nou moet ik er bij vertellen dat ik al een keer mijn rug heb gebroken doordat ik met een paard achterover gevallen ben dus misschien spring ik er redelijk snel af, maar ik weet wel het verschil tussen verzet en om hoog springen en steigeren
) Dit is 2 keer gebeurd en ik ben er wel gewoon weer opgestapt en een paar minuten gereden. Nou kom je natuurlijk op het punt dat je je gaat afvragen wat er is gebeurd en waar dit vandaan komt. We hebben en bijna iedereen wel bij gehad. Pijn is het in ieder geval niet. Na 2 maanden zijn we er toch zeker van dat het gedrag is. Van de VA hebben we Acepromazine gekregen om te proberen of hij daar mee te rijden is. Ik had het gevoel dat het niet werkte maar hij was wel braaf. Ik had hem dan ook al een maand lang alleen gelongeerd en niet gereden. Dus 3 dagen later heb ik hem zonder geprobeert. Ook voor de afwisseling ben ik sprongetjes met hem gaan maken. Hij is erg slim en verveelt zich snel en het springen bleek hij erg leuk te vinden en na een paar sprongen was hij geweldig goed te rijden. Zelf beter als die maanden daarvoor!
https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/ ... 3837_n.jpg
https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/ ... 4265_n.jpg
(geen idee wat ik met m'n handen doe
)Maar wat nou als ik hem weer van het terrein af zou nemen? Dus afgesproken om hem weer eens mee te nemen naar een andere stal en daar een paar sprongetjes te doen. Niet geheel onverwacht gebeurde daar exact het zelfde. Steigeren, bokken en vooral niet naar rechts willen. Gewoon compleet blokkeren. Wat ik daar te horen kreeg is dat hij daar vorig jaar ook geweest is om hem verder door te rijden maar waar hij dus na 2 weken een soortgelijk gedrag vertoonde. Wat ik mij afvraag hoe hij daar behandeld is. Ik zal geen slechte dingen over mensen zeggen maar wat ik daar voor een stukken ijzer aan de hoofdstellen zag hangen..
Om het even duidelijk te maken ik zag bij de 15 hoofdstellen geen een met een normaal trensje. Daarbij weet ik met dit paard dat vechten het alleen maar erger maakt. Al met al is dit een erg slim en dominant paard en ik weet het even niet meer.
Als julie iedeen hebben ze zijn welkom!
Het verhaal is misschien een beetje verwarrend hier en daar maar ik ben niet zo erg goed in dingen beschrijven.
Sorry