Sinds +- 2 maanden heb ik mijn eigen Friese merrie: Famke Elvira. Hiervoor had ik haar dik anderhalfjaar verzorgd bij haar vorige eigenaar. Toen we met haar begonnen kon ze echt niks, alleen bokken en rennen. (door verwaarlozing enz, maar dat doet er even niet toe
) We zijn heel erg vooruit gegaan, ze kan nu normaal lopen, en ze kan galopperen als je erom vraagt.
Helaas gaat de galop nu nogsteeds niet echt perfect. Ze springt snel aan in de verkeerde galop (wat vreselijk zit! En overspringen naar de goede galop? Nee hoor!
). Ook wil ze weleens overkruist aanspringen (wat ook vaak met longeren gebeurd). Hoe krijg ik het voor elkaar om meteen in de goede galop aan te springen? Is dat gewoon een kwestie van blijven oefenen en oefenen en oefenen of kan ik er nog meer aan doen?
Nu moet ik wel zeggen dat haar achterhand spieren nog niet top zijn, ze loopt graag op haar voorhand en we zijn hier druk mee bezig. (ik krijg ook les!)
Morgen krijg ik les in longeren met een pessoa. Hopelijk gaat dat ook wat helpen! Verder rijd ik veel overgangen (ook met longeren) en als ik aangaloppeer laat ik duidelijk weten welke galop ik wil. Als ze goed aanspringt beloon ik haar uitbundig.
Hebben jullie nog bruikbare tips? ^^