Topanga en ik, opnieuw vanaf punt nul

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Muronia

Topanga en ik, opnieuw vanaf punt nul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-13 22:51

Na ons vorige topic, tijd voor een kleine update:

[RIJ-ITP] Na een jaar weer te paard! Onze eerste stapjes weer samen

Even in het kort.. Topanga heb ik 10 jaar gehad (vanaf veulen), in die tijd t/m M1 gestart en daarna is ze verkocht aan iemand die meer recreatief wilde rijden. Tot ik haar door omstandigheden een paar weken geleden weer terug heb genomen. Ze blijkt spat te hebben en het was voor de eigenaresse niet mogelijk om haar te houden. Na medisch advies en een goede bekapbeurt loopt ze weer helemaal goed rad en ik mocht langzaam aan weer aan het werk met haar. Eerst alleen in stap en wanneer ze goed bleef lopen, rustig weer opbouwen. Inmiddels hebben we een tijdje alleen gestapt en dat ging goed. Ook los loopt ze prima zelfs, dus we zijn wat aan het opbouwen.

Voor mijzelf was het een jaar geleden dat ik had gereden (mijn andere paard heeft een langdurige blessure), dus ook voor mij een nieuw begin met haar. Na enkele keren stappen viel het me op dat ze nogal paniekig op teugeldruk reageerde en ik wist niet goed wat ik ermee aan moest. Daarom besloten om gewoon echt helemaal bij punt nul te beginnen en ik heb een instuctrice gezocht waarvan ik denk dat het goed bij mijn paard en mij past. Ik ben van plan om het helemaal anders te gaan doen als wat ik vroeger deed (ik reed jaren bij een gerenommeerde dressuurinstructeur, waarbij succes in de wedstrijden eigenlijk altijd verzekerd was, maar waarbij ik regelmatig mijn vraagtekens had of het paard er wel zo blij van werd)

Deze nieuwe instructrice is klassiek opgeleid en dat is voor mij iets geheel nieuws, dus ook wel even wennen. We hebben nu pas 1 les gehad en de volgende komt er aan. Volgens haar heeft het paard echt slechte ervaringen met het bit en harde handhulpen e.d. en moet dit vertrouwen helemaal opnieuw worden opgebouwd. Ik heb nu de opdracht gekregen om ABSOLUUT niks te vragen met teugeldruk, maar alleen licht contact te houden met de mond en mee te gaan in haar beweging. Ik zie nu op de foto's dat ik af en toe zelfs nog iets te weinig contact hou, dat is uit voorzichtigheid, maar daar moet ik dus nog wel aan werken.

Je zult op de foto's geen losgelaten paardje zien dat lekker over de rug loopt en fijn in contact is, dat zou ik wel kunnen laten zien (zoals foto's in de link bovenin het topic), maar dan moet ik het vragen van haar en dat moet ik nu juist niet gaan doen. Het zijn de momenten waarop ze zich (uit zichzelf) durft los te laten en zelf (vaak gepaard met een diepe zucht) naar nagefelijkheid zakt waar ik nu heel erg blij mee ben. Geen dwang, niks van dat. Ik hoop over een tijdje hier wel dat beeld te kunnen laten zien, maar dan wel omdat ZIJ het zelf doet, en niet omdat ik het vraag. :)

Waarom ik dan toch mn foto's hier op bokt wil gooien? Omdat ik hier al ontzettend trots op ben. Mn meisje zet zich erg goed in en dit is nog maar het begin van ons nieuwe wij samen.

Hier zijn we dan!

stappen, voorzichtig contact zoeken en dan maar afwachten en meeliften. De eerste paar keren had ze haar hoofd nog een halve meter hoger zelfs
Afbeelding

en we wachten
Afbeelding

drafje
Afbeelding

Afbeelding

dit is al meer ontspannen (alleen mn teugel hangt los :o )
Afbeelding

en DIT is super *\o/*
Afbeelding

en vandaag zelfs voor het eerst een galopje meegenomen! Lijkt alsof ik best streng ben met mn hand, maar dat is niet zo. Ik had mn teugels te lang en daardoor mn hand te ver bij mn lichaam.
Afbeelding

Ik heb er helemaal zin in om dit uit te gaan werken en ik ben erg benieuwd waar ons schip gaat stranden. Reacties zien we graag natuurlijk :)

miranda_147

Re: Topanga en ik, opnieuw vanaf punt nul

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 10:44

Leuk paardje. Vooral zo doorgaan dan komt t zeker goed. Hoop dat je nog lang van haar kunt genieten.

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 11:08

Ik kan het niet goed zien, maar is deze bak niet wat zwaar voor een paard met blessure?

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-13 13:52

Minou dank je! Dat hoop ik ook!

Mayniac de bak is wel droog, maar niet loeizwaar. Tis ook een beetje dubbel, voor spat is een harde bodem beter maar voor haar voeten juist niet (ze is in stand nogal gecorrigeerd recent, zie linkje)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 14:02

Fijn dat je de mogelijk had om haar terug te nemen en wat is het dan altijd jammer dat een dier zo slecht is bereden dat je weer helemaal overnieuw moet beginnen. Is bitloos rijden voor haar tijdelijk geen optie?

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 14:09

Leorah schreef:
Ik ben van plan om het helemaal anders te gaan doen als wat ik vroeger deed (ik reed jaren bij een gerenommeerde dressuurinstructeur, waarbij succes in de wedstrijden eigenlijk altijd verzekerd was, maar waarbij ik regelmatig mijn vraagtekens had of het paard er wel zo blij van werd)

Grappig... Dat is waar ik de laatst jaren ook steeds meer mee bezig ben. Mijn gevoel paste niet bij wat ik deed, wat er van mij verwacht werd, hoe mijn paard liep (en voor mijn gevoel zou kunnen lopen) en hoe dat beoordeeld werd.

Hoewel ik om me heen nog steeds heel veel mensen op de 'oude' manier zie rijden, zijn er gelukkig ook steeds meer mensen die het anders aanpakken. Mijn kleine ga ik ook meer richting klassiek opleiden straks en met de grote volg ik nu veel meer mijn gevoel. Voelt zo veel beter!

Veel succes met jouw paard! Geduld is een schone zaak (en een blij paard ook! :-) )

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-13 17:58

Bedankt voor de leuke reacties! Ik ben erg benieuwd hoe deze nieuwe methode ons op de lange duur gaat bevallen, over het begin ben ik al erg te spreken nu.

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 10:19

Knap dat je het roer omgooit, en aan de andere kant, jammer dat het nodig is. Ik kan alleen maar zeggen; volg je gevoel. Als je voorheen je vraagtekens had bij de manier van trainen/trainingsopbouw dan is het tijd voor wat anders (en voor je paard wellicht ook).

Hier een tip:
Op de foto's komt het nu een beetje over alsof er haast niets gedaan wordt, behalve stap, draf, galop over de hoefslag zonder aan de voorkant te komen. Ik weet niet of je er tijdens je les mee bezig bent geweest maar je kan ook op een grote volte aan het werk gaan, lekker wat buiging meepakken linksom en rechtsom. Zonder af te dwingen aan de voorkant, puur stelling en als het al lukt lengtebuiging vragen. Let daarbij op dat jij ook meedraait met je schouders, nu zit je op sommige foto's tegen. Als het paard dan wat meer in evenwicht gaat lopen en de rug los durft te laten dan komt dat koppie vanzelf omlaag. Dus niet per se daarop 'wachten' maar wel wat 'doen' in de zin van losmakende figuren/oefeningen rijden ipv vooral de hoefslag volgen en wachten tot ze los laat. Zo ziet het er nu een beetje uit op de foto's. Maar ik neem aan dat jouw instructrice daar ook wel mee aan de gang gaat komende tijd. Succes!!

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-13 10:26

Ansie dank je voor je reactie, maar ik ben juist wat voorzichtig met veel bochten en krappere wendingen ivm spat bij dit paard. Ze loopt wel rad, maar het is nog niet helemaal dichtgegroeid en daarom probeer ik zoveel mogelijk rechte lijnen te rijden. Ik neem wel wat grote voltes mee, maar niet te veel en niet te vaak zeg maar.

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 10:36

Ok, misschien kan je ook wat rechte lijnen met buiging meepakken.

Of zonder ruitergewicht wat soepel makende oefeningen voor de rugspieren doen, zodat je haar niet te veel belast en je toch kan werken aan verbetering (soepeler en sterker maken) van spieren. Dat kan ook heel leerzaam en nuttig zijn. Zeker met een paard met blessureverleden.

TrIjNiE__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 10:37

Leuk dat je de klassieke methode gebruikt. Ik wens jullie nog veel plezier met het rijden :D

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-13 21:57

Ansie dank je, ik zal kijken hoe ik dat kan gebruiken. We zijn inmiddels alweer wat stapjes verder en als het goed is morgen een foto update ervan :)

dank je Trijnie!

Jeja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 20:46

Probeer ook wat buiging mee te pakken ipv recht toe recht aan draf stap galop

Goodluck jullie

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 21:44

ik zie liever dat boogje in je teugels en dat t paard zelf na gaat geven ( zoals op foto 5) dan getrek hoor. Lekker rustig aan laten wennen, komt vast weer goed! Ken ook een paardje met spat. en die loopt nog heel erg fijn!

JNFotografie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 21:46

Goed te zien dat je haar zo opnieuw weer oppakt. Als je dit doorzet en rustig met haar doorgaat zal het zeker goed komen!