[RIJ-ITP] Na een jaar weer te paard! Onze eerste stapjes weer samen
Even in het kort.. Topanga heb ik 10 jaar gehad (vanaf veulen), in die tijd t/m M1 gestart en daarna is ze verkocht aan iemand die meer recreatief wilde rijden. Tot ik haar door omstandigheden een paar weken geleden weer terug heb genomen. Ze blijkt spat te hebben en het was voor de eigenaresse niet mogelijk om haar te houden. Na medisch advies en een goede bekapbeurt loopt ze weer helemaal goed rad en ik mocht langzaam aan weer aan het werk met haar. Eerst alleen in stap en wanneer ze goed bleef lopen, rustig weer opbouwen. Inmiddels hebben we een tijdje alleen gestapt en dat ging goed. Ook los loopt ze prima zelfs, dus we zijn wat aan het opbouwen.
Voor mijzelf was het een jaar geleden dat ik had gereden (mijn andere paard heeft een langdurige blessure), dus ook voor mij een nieuw begin met haar. Na enkele keren stappen viel het me op dat ze nogal paniekig op teugeldruk reageerde en ik wist niet goed wat ik ermee aan moest. Daarom besloten om gewoon echt helemaal bij punt nul te beginnen en ik heb een instuctrice gezocht waarvan ik denk dat het goed bij mijn paard en mij past. Ik ben van plan om het helemaal anders te gaan doen als wat ik vroeger deed (ik reed jaren bij een gerenommeerde dressuurinstructeur, waarbij succes in de wedstrijden eigenlijk altijd verzekerd was, maar waarbij ik regelmatig mijn vraagtekens had of het paard er wel zo blij van werd)
Deze nieuwe instructrice is klassiek opgeleid en dat is voor mij iets geheel nieuws, dus ook wel even wennen. We hebben nu pas 1 les gehad en de volgende komt er aan. Volgens haar heeft het paard echt slechte ervaringen met het bit en harde handhulpen e.d. en moet dit vertrouwen helemaal opnieuw worden opgebouwd. Ik heb nu de opdracht gekregen om ABSOLUUT niks te vragen met teugeldruk, maar alleen licht contact te houden met de mond en mee te gaan in haar beweging. Ik zie nu op de foto's dat ik af en toe zelfs nog iets te weinig contact hou, dat is uit voorzichtigheid, maar daar moet ik dus nog wel aan werken.
Je zult op de foto's geen losgelaten paardje zien dat lekker over de rug loopt en fijn in contact is, dat zou ik wel kunnen laten zien (zoals foto's in de link bovenin het topic), maar dan moet ik het vragen van haar en dat moet ik nu juist niet gaan doen. Het zijn de momenten waarop ze zich (uit zichzelf) durft los te laten en zelf (vaak gepaard met een diepe zucht) naar nagefelijkheid zakt waar ik nu heel erg blij mee ben. Geen dwang, niks van dat. Ik hoop over een tijdje hier wel dat beeld te kunnen laten zien, maar dan wel omdat ZIJ het zelf doet, en niet omdat ik het vraag.

Waarom ik dan toch mn foto's hier op bokt wil gooien? Omdat ik hier al ontzettend trots op ben. Mn meisje zet zich erg goed in en dit is nog maar het begin van ons nieuwe wij samen.
Hier zijn we dan!
stappen, voorzichtig contact zoeken en dan maar afwachten en meeliften. De eerste paar keren had ze haar hoofd nog een halve meter hoger zelfs

en we wachten

drafje

dit is al meer ontspannen (alleen mn teugel hangt los

en DIT is super

en vandaag zelfs voor het eerst een galopje meegenomen! Lijkt alsof ik best streng ben met mn hand, maar dat is niet zo. Ik had mn teugels te lang en daardoor mn hand te ver bij mn lichaam.

Ik heb er helemaal zin in om dit uit te gaan werken en ik ben erg benieuwd waar ons schip gaat stranden. Reacties zien we graag natuurlijk