Paard op been & zit rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

cllaudia

Paard op been & zit rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-13 10:06

Hoe zorg ik ervoor dat ik mijn paardje met beenhulpen bijv. een volte kan laten maken in plaats van het sturen met de teugels?

Ik ben ook benieuwd hoe het zit met terugrijden en voorwaarts rijden op mijn zit. Ik rijd hem nu vooral op stemhulp namelijk..

jst_lyske

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 10:09

Als je een paard voorwaarts wilt laten rijden dan kun je bijv. in de draf sneller licht gaan rijden, als je sneller licht gaat rijden, zul je merken dat je paard harder gaat draven. Hetzelfde werkt anders om, als je langzamer wilt ga je langzamer lichtrijden. Heel zwaar gaan zitten zorgt ervoor dat je overgang maakt naar de stap.

Volte rijden met been en zonder teugel kan alleen als je paard goed aan het been is, dan moet je je binnenbeen op de singel en buitenbeen erachter houden, eigenlijk net zoals je een volte rijd. In het begin gaat het misschien nog wat vierkant, maar door veel te oefenen gaat dit steeds beter.

Bij mij werkt het zo, maar niet ieder paard is gelijk... Succes!

Edit: je kunt natuurlijk veel meer rijden dan alleen voltes, gebroken lijnen, rechtsomkeert, etc. gewoon veel oefenen en uitproberen.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 10:23

Om een paard op je been en zit te gaan rijden is het belangrijk dat je zelf goed gaat zitten. In balans en zorgt dat je je paard in niets hindert in zijn beweging.
Sommige paarden zijn niet meer gevoelig voor been en of zithulpen, omdat er vaak onbewust en onbedoeld hulpen worden gegeven aan hem. Helaas zie je vaak dat in dat soort gevallen het paard reageert maar eigenlijk "afgestraft" wordt voor zijn reactie op de onbedoelde en onbewuste hulpen van zijn ruiter. Dus begin ik altijd met zitlessen, eerst de ruiter bewust maken van zijn lijf en de hulpen die hij geeft aan het paard.
Een paard is heel gevoelig en merk dat als een ruiter beter gaat zitten en bewuster wordt van wat hij/zijn doet op de rug van het paard het paard eigenlijk al gevoeliger wordt en fijner te rijden wordt op been en zit.

Het is best een complex iets. Voorbeeld: Ik had een nieuwe klant, ze vertelde mij dat haar paard niet voorwaarts was. Toen ik daar kwam zag ik gelijk waar dat aan lag, ze zat net iets te veel naar voren en haar manier van ademhalen was belemmerend voor het paard. Na een paar aanwijzingen en minuten oefenen liep haar paard ineens heerlijk voorwaarts en was makkelijker te sturen.

cllaudia

Re: Paard op been & zit rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-13 10:28

Gelukkig is hij nog jong. Hij is vorig jaar pas beleerd en heeft de hele winter stilgestaan. Ik ben in februari weer met hem begonnen. Voornamelijk veel overgangen rijden en hem laten reageren op mijn stemhulp. Dit gaat vrij goed, waardoor hij al aardig voorwaarts is alleen al op mijn kuit.

Mijn zit is zeker wel een verbeterpunt. Ik ben ook best wel kritisch naar mezelf en er zelf ook een aantal jaar tussenuit geweest. Ik merk dat ik nog te weinig balans heb, waardoor ik ook vaak mijn beugels verlies etc.

Zijn er oefeningen die ik kan doen zonder instructrice? Ik heb ook les dus kan haar dan eventueel vragen of ze mij bij mijn zit kan helpen. Daarnaast is het zadel dat erop ligt ook verschrikkelijk, ik zit helemaal in de lepel gedrukt ;) niet optimaal dus.

cllaudia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-13 10:29

jst_lyske schreef:
Als je een paard voorwaarts wilt laten rijden dan kun je bijv. in de draf sneller licht gaan rijden, als je sneller licht gaat rijden, zul je merken dat je paard harder gaat draven. Hetzelfde werkt anders om, als je langzamer wilt ga je langzamer lichtrijden. Heel zwaar gaan zitten zorgt ervoor dat je overgang maakt naar de stap.

Volte rijden met been en zonder teugel kan alleen als je paard goed aan het been is, dan moet je je binnenbeen op de singel en buitenbeen erachter houden, eigenlijk net zoals je een volte rijd. In het begin gaat het misschien nog wat vierkant, maar door veel te oefenen gaat dit steeds beter.

Bij mij werkt het zo, maar niet ieder paard is gelijk... Succes!

Edit: je kunt natuurlijk veel meer rijden dan alleen voltes, gebroken lijnen, rechtsomkeert, etc. gewoon veel oefenen en uitproberen.

Ik ga vanavond eens proberen om sneller en langzamer te gaan lichtrijden! Ik ga wel op een buitenritje, maar kan het dan alsnog wel even oefenen.

Luz_ElenaE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 10:35

Als je bijvoorbeeld een gebrokenlijn wil rijden moet je mikken op de letter waar je heen wilt rijden. Probeer het maar eens op de fiets. Kijk naar bijv. Een lantaarnpaal en je wilt er recht op af gaan. Je zal zien dat je onbewust je gewicht verplaatst (als je paardrijd veranderd ook onbewust je beenhouding) en recht op de lantaarnpaal af gaat, natuurlijk wel op tijd uitwijken :P
Je handhouding zou vaak ook wat veranderen maar dat maakt niet uit dat is net genoeg om stelling bij het paard te vragen. In draf zo rijden is vind ik makkelijker als ik doorzit omdat hè dan beter het paard aanvoelt.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 12:05

Wendingen maak je door kruis eenzijdig licht en rustig aan te spannen en te kijken in de richting waarin je wilt gaan.
Dit is alles dat je moet "doen".
De rest volgt dan vanzelf.
Er komt zo iets meer gewicht op je binnen zitbeenknobbel, je binnenkuit drukt iets steviger, je buitenkuit gaat iets naar achteren.
Een niet verreden paard reageert volledig vanzelfsprekend op deze hulp en gaat die kant op, probeer maar.

Voorwaarts rijden doe je mét beenhulp en niet met wat dan ook.
En wel om soortgelijke redenen als hierboven.
Het drukken met de kuit laat als reactie het paard de buikspieren aanspannen waardoor het grotere passen gaat maken en meer afdrukt met het achterbeen.
Het volstaat dan om de voorwaarts stuwende kracht door te laten vloeien over de rug naar het bit en dan na te geven, je voelt dit alles onder je gebeuren als je stil bent en "luistert" naar je paard.

cllaudia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-13 17:19

Simpelman schreef:
Wendingen maak je door kruis eenzijdig licht en rustig aan te spannen en te kijken in de richting waarin je wilt gaan.
Er komt zo iets meer gewicht op je binnen zitbeenknobbel, je binnenkuit drukt iets steviger, je buitenkuit gaat iets naar achteren.
Een niet verreden paard reageert volledig vanzelfsprekend op deze hulp en gaat die kant op, probeer maar.

Het drukken met de kuit laat als reactie het paard de buikspieren aanspannen waardoor het grotere passen gaat maken en meer afdrukt met het achterbeen.
Het volstaat dan om de voorwaarts stuwende kracht door te laten vloeien over de rug naar het bit en dan na te geven, je voelt dit alles onder je gebeuren als je stil bent en "luistert" naar je paard.

Bedoel je met eenzijdig de 'binnenkant' aanspannen waar ik een wending wil maken? Ga ik eens proberen! Een korte tijd geleden snapte hij echt alleen nog maar de stemhulp. Een paar weken geleden ben ik er kuitdruk bij gaan geven. Stap - draf gaat al goed zonder stem, de galop is iets lastiger..

cllaudia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-13 17:20

Luz_ElenaE schreef:
Als je bijvoorbeeld een gebrokenlijn wil rijden moet je mikken op de letter waar je heen wilt rijden. Probeer het maar eens op de fiets. Kijk naar bijv. Een lantaarnpaal en je wilt er recht op af gaan. Je zal zien dat je onbewust je gewicht verplaatst (als je paardrijd veranderd ook onbewust je beenhouding) en recht op de lantaarnpaal af gaat, natuurlijk wel op tijd uitwijken :P
Je handhouding zou vaak ook wat veranderen maar dat maakt niet uit dat is net genoeg om stelling bij het paard te vragen. In draf zo rijden is vind ik makkelijker als ik doorzit omdat hè dan beter het paard aanvoelt.

Ga ik ook oefenen. Dit is denk ik ook een goede oefening om het paard een rechte lijn te laten lopen!

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 19:19

cllaudia schreef:
Simpelman schreef:

De binnenkantr ja.

Bedoel je met eenzijdig de 'binnenkant' aanspannen waar ik een wending wil maken? Ga ik eens proberen! Een korte tijd geleden snapte hij echt alleen nog maar de stemhulp. Een paar weken geleden ben ik er kuitdruk bij gaan geven. Stap - draf gaat al goed zonder stem, de galop is iets lastiger..