Op zoek naar de basis met Lilly

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nirvaantje

Op zoek naar de basis met Lilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-13 15:51

Afbeelding

Hoi!

Afgelopen week heeft Odette_ foto's gemaakt van mij les met Lilly.
Lil is een E pony van 7 jaar oud. Sinds oktober is ze van mij, daarvoor heb ik haar een tijdje verzorgd.

Dit was ons vorige haw topic:
[RT-HAW] Lilly voor het eerst op HAW

Ons niveau is nog beneden basis, maar door de fijne hulp die we krijgen zit er wel een stijgende lijn in het rijden.

Waar ik aan moet werken:
- rechtop zitten, niet naar beneden kijken & schouders ontspannen
- handen op gelijke hoogte en véél stiller houden
- knik in ellebogen houden
- meer met een constante verbinding rijden
- binnenteugel met rust laten!
- buitenteugel er (met name op de linkerhand) meer aan
- wendingen uitrijden en overgangen/figuren beter voorbereiden
- ...

Dingen waar we tegenaan lopen:

- soms loopt ze over haar buitenschouder weg, wat komt doordat ik haar niet voldoende opsluit aan de buitenkant
- tempo is niet gelijkmatig

Lil is heel vlug en gevoelig, wat ontzettend fijn kan zijn maar soms ook wel een beetje lastig. Zo is ze snel afgeleid en wil ze graag over haar tempo lopen. In het begin zijn we alleen maar bezig geweest met tempocontrole en vertrouwen. Nu komen we ondertussen een beetje toe aan echt rijden... waarbij ik vooral tegen mezelf en mijn houding aan loop. Het moet allemaal nog veel kleiner, zachter, stiller en vriendelijker, en ook bewuster. Galop komen we niet elke keer aan toe, maar dat vind ik niet zo erg. Daarnaast is dit niet ons eigen zadel, maar een leenzadel aangezien haar eigen aangepast moet worden.

En nog een paar foto's...

Afbeelding

Afbeelding
binnenteugel... :\

Afbeelding

We hebben dus in ieder geval één keer per week les, maar reacties worden gewaardeerd :)

Chocomelll

Re: Op zoek naar de basis met Lilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 16:49

Ik vind het er vriendelijk uitzien! Wat betreft die constante verbinding noem je zelf ook al, verder zou ik mijn teugels iets korter nemen.

Odette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 19:47

Ik denk dat je je punten al heel goed zelf hebt genoemd.
Jammer dat ik halverwege aan het klooien was met mijn camera waardoor ik niet heb kunnen filmen, daar zaten ook een paar hele mooie stukjes! Ook heb ik gezegd dat ik je echt vriendelijk vindt rijden, soms net die constante verbinding ja.. Maar ik vond dat ook heel erg lastig die keer dat ik op haar heb gereden!
Ik vind jullie samen al heel erg vooruit gegaan en ben er van overtuigd dat jullie er samen komen! :)

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 21:10

Het rijden ziet er zo op de foto's vriendelijk uit.. Kan helaas het filmpje niet openen. Ik schrok alleen erg toen ik je zadel zag.. Jeetje die ligt niet echt fijn op de rug van je paard zo te zien.. Begrijp dat het voor tijdelijk is. Hopelijk is je eigen zadel een grote verbetering straks

Nirvaantje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-13 21:39

Ja ik baal ook van het zadel, heb nu deze inderdaad ter vervanging, maar die gaat er ook niet meer op, want hij ligt inderdaad ook niet goed helaas. Dus je hebt helemaal gelijk!
Bedankt voor jullie reacties :)

Soepkom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 14:11

Ik vind je teugels aan de lange kant.

Voor de rest ziet het er al fijn uit. Een goedpassend zadel zal ook veel verschil maken! Succes

Nirvaantje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-13 17:28

Mijn eigen zadel is ondertussen aangepast, dus dat probleem is opgelost :)
Teugels ga ik op letten!

Juultjeeeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 07:46

Hallo!
Ik vind het er op de foto's netjes uitzien, maar op het filmpje lijkt het er op dat je 'm met je teugels naar beneden wilt rijden... Kan dat ik dit verkeerd gezien heb, als dit inderdaad zo is, trek ik mijn commentaar weer terug. En dan bied ik mijn excuses aan natuurlijk.

Groetjes, Julia.

Nirvaantje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-13 19:22

Nee dat wil ik absoluut niet doen, ik rij ook met open handen, maar het geeft inderdaad helaas wel dat beeld en dat is precies waar ik zo van baal :\
Ik wil zachtheid en vriendelijkheid, dat vind ik echt het aller belangrijkste, en ik weet dat nageeflijkheid niet vanaf je handen en de enkel de voorkant komt.
Toch bedankt voor je reactie, ik waardeer eerlijkheid heel erg.

Juultjeeeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 19:25

Nirvaantje schreef:
Nee dat wil ik absoluut niet doen, ik rij ook met open handen, maar het geeft inderdaad helaas wel dat beeld en dat is precies waar ik zo van baal :\
Ik wil zachtheid en vriendelijkheid, dat vind ik echt het aller belangrijkste, en ik weet dat nageeflijkheid niet vanaf je handen en de enkel de voorkant komt.
Toch bedankt voor je reactie, ik waardeer eerlijkheid heel erg.

Hallo!
Oke, dan vind ik het een heel mooi beeld! :)
Ik ben blij dat ik ongelijk had, haha.
Heel veel succes verder!

Vendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 21:42

Ik vind dat je een mooie lage hand hebt en fijn veel geduld, zeker wanneer ze zo onrustig is met haar hoofd. Ook hebben jullie een mooi tempo. Ik denk dat jullie al gauw gaan rechtrichten en dan krijg je vanzelf meer aanleuning en een rustiger beeld/ hoofd. Rechtrichten doe je door op de tweede of derde hoefslag rechte lijnen te rijden. Dan sluit je haar (in jouw tempo) vriendelijk op tussen je drijvende been en je gevoelige hand. Neem een punt in de verte en rij daar recht op af. Succes, jullie worden vast een mooi team!

Nirvaantje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-13 22:10

Bedankt!
Rechtrichten zijn we inderdaad mee bezig, vind ik wel erg moeilijk..

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 18:27

Ziet er vriendelijk uit!

Je mag wel je teugels wat korter oppakken, zodat je meer contact houdt. Alleen oppassen dat je niet je handen vast gaat zetten. En wat tempocontrole betreft: probeer langzamer licht te rijden in draf, want het ziet er wat gehaast uit.