Galop is de zwakste shakel, hoe beste verbeteren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bienotje

Galop is de zwakste shakel, hoe beste verbeteren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-13 21:38

Toch maar eens een topic openen. Altijd recreatief gereden, relatief onervaren paard maar inmiddels starten we wat B-dressuur. Alleen onze grote zwakke plek is de galop.

Wat zijn nu jullie manieren om aan die galop te werken en te verbeteren.. Ik merk dat ik zelf erg geforceerd word, mijn paard is wat lang en op de voorhand gebouwd. Maakt zich dus erg lang, vooral thuis is de bak wat zwaarder en valt hij naar binnen en is het ponyclub niveau voor mijn idee. :')

Op ander terrein met minder zware bak gaat het fijn beter, maar ook met bv springles merk ik dat sluiten en bij elkaar rijden een groot manco is. Dat begint dus al in de dressuur.

Hoe verbeteren jullie dat? Gewoon een kwestie van meer galopperen en ook al zitten we elkaar in de weg en valt hij naar binnen en maakt zoich lang doorrijden? Of juist korte stukken uitbouwen of....?

Ik ben benieuwd hoe jullie dat zouden aanpakken in de training :)

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 21:41

Rechtrichten rechtrichten rechtrichten. Hou de stukken galop kort en spring juist veel aan. Geen overdreven stelling naar binnen nemen, daarmee gooi je ze in de galop en ontwikkelen ze geen kracht. Bij het aanspringen in contrastelling plaatsen en vanuit een volte aanspringen op het moment dat je de hoefslag weer raakt. De rand remt dan het buitenvoorbeen af waardoor het binnenvoorbeen de plaats heeft als eerste te grijpen en de contrastelling voorkomt het verkeerd aanspringen én bevorderd de kracht omdat ze niet over de buitenschouder weg kunnen lopen.

Sjolvir

Re: Galop is de zwakste shakel, hoe beste verbeteren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 21:47

tempowisselingen, pas weg, terug, 2 weg terug, etc.
Wel uiteraard opletten dat hij recht loopt en niet als een banaan, veel paarden lopen scheef in galop.
Heb je een spiegel in de bak aan einde van een lange zijde, kijk daar dan eens goed in.
Corrigeren doe je dat door de voorhand ervoor te zetten, niet door achterste weg te duwen.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 21:50

Sowieso blijft gymnastiseren in alle gangen is de basis.
Om een lang paard te leren sluiten, is het handig om regelmatig cavaletti-oefeningen mee te nemen.
Met behulp van balken kun je je paard wat soepeler maken. Je daagt het paard uit om zelf mee te denken.
Bijvoorbeeld balken op een volte leggen.... je kunt dan de volte aan de binnen en buitenkant nemen en zowel links- als rechtsom.
Dit kan in stap, draf en galop. (voor galop is in eerste instantie balken rechtuit handiger)
Daarnaast ook regelmatig een lange galoppade rechtuit maken. Goed voor z'n lijfgevoel en vertrouwen. En daar wordt een paard ook sterker van.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 21:52

Ik gebruik vaak juist de gang waarin ze al het sterkst zijn om ze sterker te maken. Dus met een paard dat moeilijk galoppeert, ga ik heel veel schakelen in draf, schakelen in de zijgangen in draf en overgangen rijden draf-stap en draf-halt. Ik train natuurlijk de galop wel, maar zolang het zo enorm lastig is houd ik dat heel simpel. Niet al te lang (max rondje of 2-3). Rechtuit, volte, een keer naar voren en terug maar heel simpel, niet te groot schakelen en ook niet te kort achter elkaar. Zodra je paard moe wordt en hangerig is of terugvalt of scheef wordt, heeft het geen zin om in die galop door te rijden. Zodra je paard sterker wordt in draf, gaat hij makkelijker galopperen en bouw ik het galopwerk uit.

lauxmautink

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 21:53

ik train dit door de bult op te galoperen in het bos ze worden er achter heel sterk van en het is ook nog eens leuk ook! *\o/*

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 07:19

De basis voor de galop leg je in de arbeidsdraf.
Lang, ontspannen neerwaarts en dan voorwaarts rijden op voltes, hierbij je paard proberen te buigen in zijn lijf (niet alleen in de hals).

Overgangen draf stap met het lang en laag blijven van de hals.
NOOIT achter de loodlijn rijden, dan blokker je de rug.
Vergeet voorlopig de galop hij kan hem nog niet aan.

Doe bovenstaande een paar maanden in rust en ontspanning en je krijgt de galop gratis, je voelt het vanzelf komen.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 07:49

Simpelman schreef:
De basis voor de galop leg je in de arbeidsdraf.
Lang, ontspannen neerwaarts en dan voorwaarts rijden op voltes, hierbij je paard proberen te buigen in zijn lijf (niet alleen in de hals).

Overgangen draf stap met het lang en laag blijven van de hals.
NOOIT achter de loodlijn rijden, dan blokker je de rug.
Vergeet voorlopig de galop hij kan hem nog niet aan.

Doe bovenstaande een paar maanden in rust en ontspanning en je krijgt de galop gratis, je voelt het vanzelf komen.

Hier ben ik het mee eens, werk eerst eens aan de basis en neem les van iemand die jou kan helpen met het gymnastiseren van je paard maar ook van jouzelf,
Ja en leer wat voorwaarts neerwaarts is, want veel ruiters hebben daar eigenlijk geen idee van valt me vaak op , werk ook aan de zijgangen, want die maken je paard soepel in zijn achterhand en dat is juist nodig om je paard jou te kunnen dragen.
Een te zware bak is nooit goed, zeker bij een paard wat al geen kracht in zijn benen heeft, het naar binnen vallen kan aan jou zit liggen , blijf goed aan de binnenkant van je paard zitten als je op de volte rijd, anders duw je hem met je buiten zitbeen knobbel juist naar binnen, ga ook juist niet achter over zitten maar juist mee uit de rug van het paard, stoor het zo min mogelijk in de rug en dat kan niet als je achterover gaat zitten , miss ook eens meer zonder zadel gaan rijden, zodat je kan voelen waar het mis gaat bij jezelf en bij je paard.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 08:12

Ik sluit me aan bij mijn voorgangers. Daarnaast vind ik het zelf ook fijn om de galop te trainen aan de dubbele longe. Zelf heb ik moeite met de galop goed uitzitten wanneer mijn pony niet fijn loopt (ze gaat dan erg hard, waardoor ik voorover ga zitten wat dus niet werkt). Aan de longe heeft ze geen last van mijn gewicht en kan ik haar stelling vragen en toch wat begrenzen. Je moet alleen wel wat ervaring hebben met de dubbele longe, want het is lastig in het begin is mijn ervaring.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-13 22:37

Bedankt voor jullie reacties, interessant hoe ideeën verschillen en hun onderbouwing :j

Dubbele longe nooit gedaan maar wil wel nog binnenkort eens iemand vragen om me daarmee op weg te helpen. Klinkt goed :)

Verkeerd aanspringen is verder geen probleem, maar wel interessant om eens kritisch te denken over het moment van aanspringen zoals hierboven wordt gezegd :j

Betreft sterker maken in de draf, heb altidj gedacht komt wel. De draf is inmiddels best goed voor elkaar, rechtrichten en actief met tempowisselingen en overgangen werken we veel aan. Heb regelmatig les, waar we dus inderdaad niet focussen op die galop. Komt wel, maar hoelang 'mag' een paard hierover doen bij wijze van ;)

Overigens gaat het afgelopen week wel wat fijner. Met als enige verschil dat ik me vooral bedacht heb dat ik zelf wat minder geforceerd hem bij elkaar wil rijden na het aanspringen. Neusje er iets meer uit en vind zijn galop alwel gelijkmatiger/ rustiger. Ik hoop dat snel het geforceerde verder afneemt dat ik er wat meer aan kan rijden zonder dat weer op te bouwen.

Misschien toch juist in de lessen vaker die galop met langere stukken meenemen of zal dat toch nog te vroeg zijn..

Wordt vervolgd! Bedankt nog :)

milja78

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 22:53

ik heb het vooral opgelost door vaker te longeren en daarbij juist wel te laten galopperen, zowel met als zonder hulpteugels, zodat mijn paardje sterker werd en geen last van mij had, tijdens rijden zomaar korte stukken, dus niet 10x de bak rond, heeft bij ons erg geholpen!

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-13 23:07

Bedankt.

Was nog even terug aan het lezen en het advies om op de volte vooral eens voorwaarts te rijden springt er nog even uit. Komt idd overeen met oefening die ik laatst in de les moest uitvoeren, dat viel best tegen ;)

De zwaardere bak is helaas aanwezig, probeer ik ook regelmatig door op andere locaties te rijden te voorkomen. Vanwege voorhistorie wil ik niet zomaar op sleeptouw qua stalling. Heb hier genoeg reden voor, vind het ook geen probleem om hier rekening mee te houden qua oefeningen thuis en tijd voor te geven betreft vooruitgang. :)