Pony wilt niet stil staan

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xTesske

Pony wilt niet stil staan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-13 12:48

Ik heb een klein probleempje, ik rijd ook vaak buiten dus hierbij is het ook erg lastig.
Nou eigenlijk heel kort, mijn paard wilt niet stil staan, ze wordt dan altijd heel zenuwachtig en gaat draaien en achteruitlopen trekken.
Ik hoop dat iemand mij hier tips voor kan geven.

dit is met opstappen trouwens ook een probleem, aan de hand niet

lotje1313

Re: Pony wilt niet stil staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 13:03

ik heb dat probleem ook,
als we een pauze hebben gehad met een buitenrit en ik wil weer opstijgen blijft ze ook niet stilstaan,
ze is dan gewoon ongeduldig en dan wil ze verder,
ik blijf dan net zo lang staan totdat ze een keer stilstaat en als ik haast heb ofzo dan stap ik ook wel is op als ze beweegt, dat doe ik nu al een maandje,
ze staat nog niet stil maar het gaat al iets beter

xTesske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-13 13:21

Jup precies mijn probleem, ik sta dan maar meestal op als ze graast, maar het is erg lastig als ik naar het bos moet moet ik een weg over en stil staan voor haar is dan heel moeilijk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 17:13

Ik zou lekker beginnen met grondwerk. In de bak en vanaf de grond aan de slag met het commando "ho". Lijkt mij dat dat nog niet helemaal bevestigd is bij je pony. Ho zou namelijk stilstaan moeten betekenen, en pas als jij het commando geeft mag je paard dan weer vooruit. Vooral omdat dit dus (bijvoorbeeld) langs een weg voor hele gevaarlijke situaties kan zorgen. Vanaf de grond zou je aan de slag kunnen met het commando ho, 10 seconden stilstaan is een beloning, een klopje of een aai. Veel met je stem bezig, dit kan je ook doen terwijl je erop zit.

xTesske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-13 17:43

Ja dat is het probleem, aan de hand doet ze het wel goed maar onder het zadel niet..
Dan ga ik dat maar een onder het zadel proberen, maar dan inderdaad maar belonen met klopjes en stem want anders wordt het lastig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 18:05

Precies, dan verander je vanaf de grond gewoon voor in het zadel. Ook als je buiten rijdt vaak even meenemen, je laat haar stilstaan tot je voelt dat ze wilt gaan draaien, dan geef je haar bewust wat druk met je kuiten zodat ze op "jouw commando" vooruit gaat. Dan altijd belonen omdat ze heeft stilgestaan totdat jij zei dat ze mocht. Het is dus echt een kwestie van je paard voor zijn

xTesske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-13 19:10

Maar ja het is meestal ze staat nog amper een seconden stil en ze begint al moeilijk te doen.

PrimaDonna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 19:18

Dit doet mijn verzorgpaard ook, heel irritant maar ook erg gevaarlijk!
Ik heb al eens gehad dat mijn voet in de beugel bleef en even een klein stukje mee gesleurd werd..

Wat ik vaak doe is dat ik hem met zijn hoofd tegen de bakrand zet, of in de hoek. Loopt hij naar achteren zeg ik HO! reageert hij hier niet op, wacht ik tot hij stil staat, geef ik hem een schouderklopje en probeer het weer opnieuw. Kost een hoop geduld en tijd maar het gaat nu steeds iets beter. Hij loopt wel meteen weg zodra ik zit.. Maar gewoon de tijd en geduld nemen!

xTesske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-13 19:38

Denk inderdaad dat ik gewoon erg consequent moet gaan zijn

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 23:45

Je zegt ze staat een seconde stil en dan begint ze weer moeilijk te doen ?????
Paarden doen nooit moeilijk, je moet leren je paard te begrijpen, je moet je paard ook beleefd vragen om gewoon even stil te staan, dit klinkt mssn heel stom , maar in de praktijk komt het hier wel op neer.
Even er ook op trainen, ook stilstaan is iets dat je je paard moet leren.
Is dit heel lang trainen, nee helemaal niet, in de meeste gevallen lukt zoiets al na amper 15min trainen, bij sommigen net iets langer.
Maar weken duurt het zeker niet.

xTesske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-13 13:29

Ja soms als ik me er een dag mee bezig houd doet ze het op dat moment redelijk maar als ik dan weer een andere keer ga rijden is het er weer helemaal uit.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 17:17

Dan doe je het niet helemaal juist , das het enige wat ik hier op kan zeggen.
Mssn is les nemen dan een goede manier om de juiste techniek zelf ook te leren.
Zomaar zelf wat aanrommelen is mssn wel leuk, maar je leert het paard ook slechte dingen aan, en blijkbaar lukt het jou niet echt.
neem dus les.

xTesske schreef:
Ja soms als ik me er een dag mee bezig houd doet ze het op dat moment redelijk maar als ik dan weer een andere keer ga rijden is het er weer helemaal uit.

PrimaDonna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 17:53

Je moet echt streng zijn; nee is nee!
Anders gaat ze nog meer dingen bij je proberen en loopt ze straks met je weg..