paard wilt niet in galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xclauuu

paard wilt niet in galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-13 09:24

Hallo,
Sinds 2/3 maand ben ik begonnen met een 11 jarig paard die nooit gereden is, ja ingereden daar blijft het bij.
Eerst gelongeerd en daarna rustig opgebouwd. Alleen kom nu bij het volgende probleem: Ze vind de galop veel te moeilijk.
Aan de longeerlijn gaat het nu een stuk beter, maar als ik er op zit doet ze het maar 2 passen en valt ze alweer terug. Zelf wil ik dan niet al te boos worden omdat het waarschijnlijk komt doordat de achterhand nog beter getraind moet worden. iemand tips?
Verder kan ze zich heel goed ontspannen in stap, en in draf ook maar als ze geen zin meer heeft dan draait ze gewoon de andere kant op, niks geen stelling meer, en hoofd in de lucht wat dus veroorzaakt dat ze dan wegdraait.

Buitenrijden gaat heel goed met haar, vind helemaal niks eng. hebben zelfs al gezwommen toen het warm was in een waterplas. alles vind ze goed. alleen zelfde probleem, als we een stukje draven gooit ze haar hoofd omhoog, het begint ontspannen maar daarna..

hopelijk kunnen jullie me een beetje helpen,

thanks!

Zandro

Re: paard wilt niet in galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 12:10

Heb je medisch alles uitgesloten? (rug ed)
Ligt het zadel goed? Ik heb dit ook ooit gehad met mijn merrie, uiteindelijk bleek het zadel te knellen.

tellom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 12:14

Als je alle evt blessures hebt uitgesloten kan je ook natuurlijk recht uit in het bos galopperen, is voor je paard makkelijker :j
Het is natuurlijk ook niet niks voor een paard als je pas op je 11e jaar wordt ingereden, dan heb je al een zeer eigen karakter

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 13:29

Is gewoon een kwestie van balans en kracht. En dan gaat galopperen nou eenmaal lastiger met iemand op je rug. Zoek een instructeur/instructrice die ook het stukje "rechtrichten' meeneemt, dan komt het helemaal goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 17:06

Hier zijn nou echt 100 topics over op praktijkproblemen. Paarden die nog niet gewend zijn om onder de man te galopperen missen vaak heel balans en kracht waardoor het moeilijk is (vooral vanuit stelling en buiging) om aan te galopperen. Ze moeten dan hun achterbenen op een rare manier onder de massa plaatsen in die buiging, en die beweging brengt ze uit balans. Balans en kracht trainen is gewoon een kwestie van blijven vragen en blijven proberen. Veel longeren, oefenen, oefenen en nog eens oefenen. Wat kan helpen is aangalopperen op een recht stuk, daarom vinden paarden het in het bos vaak ook makkelijker om aan te galopperen. Er wordt hier minder van ze gevraagd om stelling en buiging aan te nemen waardoor ze makkelijker aan kunnen galopperen. Lekker blijven oefenen dus, komt vanzelf goed.

xSanneE_98

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 17:13

eerst het medische gedeelte uitsluiten, en dan blijven oefenen. Iedere keer weer, het gaat vanzelf beter. ik spreek uit ervaring. Heb mijn 9 jarige ruin ingereden en had hetzelfde probleem. NIet opgeven, doorgaan! Vooral heel veel longeren! En als het kan, beginnen met buiten de galop te oefenen, het liefst met iemand anders op een paard erbij.

KayleeJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 14:13

Hou je paard lekker bezig. Veel doen en de dingen die hy doet gelijk belonen :)