Steigeren...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Shaggy09

Steigeren...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-13 09:05

Hoi Bokkers,

Ik heb mijn nieuwe pony nu een paar maanden, ontzettend lief beestje, voor alles in staat, behalve;
Als ik aan het stappen ben en ik heb de teugels niet helemaal lang, gaat ze best snel steigeren. Vele
mensen zeggen dat het waarschijnlijk zal komen omdat hij bij de vorige eigenaar met teveel druk is
bereden, (ze kennen vorige eigenaar). Maar, hoe moet dit verder? Het werd van kwaad tot erger. Laatst
had ik mijn eerste wedstrijd met haar, dressuur. Ze heeft erg veel potentie voor de dressuursport maar is
altijd springmatig bereden. Wel heeft ze prachtige gangen, etc. Afijn, ik rijd de bak binnen, tijdens het losrijden
was ze al redelijk onrustig. Ik rijd naar de juryauto om me aan te melden. Ze staat heel rustig stil, en ineens uit het
niets begon ze extreem hoog te steigeren, tot ze dwars stond en toen achterover viel. Ik viel natuurlijk ook, gelukkig
kwam ik helemaal onbeschadigd terecht, had nergens pijn. Heb pony nagekeken of ze nog helemaal goed liep. Dat bleek,
dus ik stap weer op, rijd die proef. Gelukkig alsnog tweede..

Maar dit steigeren vind ik niet meer normaal, mijn moeder is er haast bang van geworden en mijn vader
heeft niet zoveel tijd om mee te gaan. Nu mag ik voorlopig alleen maar met hun begeleiding rijden, zo
is mijn trainen van 4 tot 6 x per week naar ongeveer 3 x in de week gedaald. Zelf merk ik dat vaker rijden
veel beter is voor haar..

Tips, trucs, video's? Alles is welkom! :D

marguerite

Re: Steigeren...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 09:12

ze hadden tegen mij gezegd een ei kapot maken tussen de oren als ze omhoog komt,mijn paardje doet het ook als hij in verzet is,en hij krijg nu een tik tussen de oren met een zweep,niet hard,en ik moet zeggen dat het werkt hij gaat niet meer omhoog,wel een poging,maar ik ben sneller met me zweep,omdat ik het aanvoel wanneer hij omhoog kom

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-13 09:15

Tsja, hier hebben ze dat ook al gezegd. Ik voel het ook wel maar zou denk een filmpje of iets moeten zien. Mij leek het nogal moeilijk om je zweep dan eerst goed de pakken etc.

Meile

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 09:23

Voordat je dat soort dingen gaat toepassen, kijk dan eerst of je pony medisch niets mankeert.
Want dit soort dingen toepassen als je pony pijn heeft maakt het van kwaad tot erger

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-13 09:24

Hier zaten ze trouwens te denken aan een slipketting, hoofdstel om, halster erover en dan slipketting vastmaken. Ze zeggen dat het veel effect heeft (net als hengstenketting zegmaar) :)

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 09:31

Zijn haar tanden wel helemaal okee? Zou toch wel even kijken of er niks mis is met haar tanden en lijf voor je het gaat oplossen met extra teugels of eieren en zweepjes.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-13 09:32

Heb dat eieren en zweepjes niet gebruikt, maar er is niks mis met haar gebit. Laatst heeft ze toch nog een controle gehad..

marguerite

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 09:53

dat dacht ik eerst ook misschien zijn tanden of zadel enz. maarna een hoop geld aan de osteopaat,tandarts,verlies aan me zadel om een nieuwe zadel aan te schafen,doet mijn mannetje het nog steeds,hij heeft nu eenmaal mijn angst gevoelt,niet dat ik bang ben dat hij omhoog kom maar dat hij vast zou zitten met zijn benen aan de bakrand,want als we midden in bak gaan rijden en omhoog kom heb ik geen angst,dan is de lol er snel af bij hem en loop hij snel de sterren van de hemel

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 10:01

Lees het boek van monty roberts, mijn trainingsmethoden in woord en beeld.
Hier staan geweldige tips in, die ik ook heb toegepast op mijn steigerende pony.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 11:00

Misschien met een ander bit rijden, ik weet niet met wat voor een bit je nu rijdt? Of een tijdje bitloos?

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 12:12

Is álles gecontroleerd?
Dus tanden, rug, zadel, alles?
Volledig uitgesloten dat het niets medisch kan zijn? Niet alleen door DA, maar ook door anderen?

Zo ja, dan kan het zijn dat het een patroon is. Daarmee moet je uitkijken, een paard wat van steigeren een gewoonte heeft gemaakt, is levensgevaarlijk. Dat moet je zelf niet willen aanpakken. Bokken is oké, steigeren niet. Veel gevaarlijk.
Ik raad je aan dit niet zelf aan te willen pakken, maar 'm toch door iemand anders door te laten rijden. Iemand met verstand, dus niet iemand van stal die Z rijdt oid, maar iemand die weet wat-ie moet doen met steigerende paarden.

Verder, probeer het zo min mogelijk uit te lokken, als je toch zelf wilt rijden. Niet stilstaan, altijd voorwaarts blijven. Een paard dat loopt, kan niet steigeren.

Los dit in elk geval niet op met rare dingen als eieren, extra teugels e.d. Laat het door iemand met verstand op lossen. Steigerende paarden zijn echt gevaarlijk.

Blubje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 12:28

Zoals hierboven ook al gezegd is kan een paard niet steigeren als ie loopt. Probeer je paard dus vooral goed voorwaarts te houden en zodra je het gevoel heb dat ie stil gaat staan om te gaan steigeren meteen zorgen dat hij gaat lopen, maakt niet uit hoe.

Ook al heeft een paard pijn is steigeren nog steeds te gevaarlijk om te laten gebeuren. En ik kan me ook niet voorstellen dat regelmatig steigeren nou zo goed voor het lichaam is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 17:22

Als je ál het medische hebt uitgesloten kan je pas op zoek naar een effectieve rijtechnische oplossing. Je kan wel een ei kapot slaan tussen de oren van je paard (waar zo'n dier zich helemaal wezeloos van schrikt) of je kan hem een tik geven tussen zijn oren (waar je een kopschuw paard aan kunt overhouden als je het niet voorzichtig doet). Ik zou dus eerst een full-body workup doen. Osteo erbij, DA erbij, tandarts erbij, even laten checken of paard nergens vast zit, of je zadel wel goed ligt, of er wel een goed bit in hangt, of je neusriem niet te strak zit en wat dan ook. Het klinkt als suffe dingen maar paarden die pijn hebben, zelfs al is het maar van een héél minuscuul iets als een te strakke neusriem, gaan zich verzetten.

Pas als je al het fysieke hebt uitgesloten kan je bezig met een rijtechnische oplossing. De bedoeling van zowel het zweepje tussen de oren als het ei kapotslaan is dat het paard het idee krijgt dat hij zijn hoofd stoot, daar zo van schrikt dat hij niet meer omhoog durft te komen onder het zadel. Het zweepje is wat makkelijker, het ei moet voorstellen dat het paard zou bloeden en daar dan weer van schrikt. Je hebt dan alleen wel een paard + hoofdstel wat onder het ei zit.. Ik heb het persoonlijk nog nooit gedaan dus ik heb ook geen idee of het effectief is. Ik heb wel eens een ruin gereden die regelmatig omhoog kwam als het hem niet aanstond wat hij moest doen, beetje een kapsones dier. Bij ons werd aangeraden een tijdje met een kort springzweepje te rijden en als hij omhoog kwam hem een zacht tikje tussen zijn oren te geven. Niet erop los rammen met je zweep, want dan krijg je dus een kopschuw paard.
Als je een iets minder radicale aanpak wilt werkt het zoals hierboven gezegd werd inderdaad om een paard naar voren te rijden. Blijven drijven en je been eraan leggen. Het enige probleem daarmee is wel, dat als een paard echt wilt stilstaan om te steigeren, je druk kan geven met je kuit of tikjes met je zweep zo lang als je maar wilt, maar dat het toch helemaal niet gaat helpen. Als een paard wilt stoppen stopt hij, zelfs al boor je je sporen door zijn flanken bij wijs van spreken. Dat is ook de rede dat wij in de eerste instantie voor de wat radicalere aanpak hebben gekozen. Een springzweepje is makkelijk te hanteren en als hij omhoog komt kan je hem er zo bij pakken om een tik te geven.

En onthoud dat zodra je paard omhoog komt, je naar voren moet zitten. Als jij je gewicht naar achter legt heb je kans dat je paard achterover klapt. Richting de hals dus, als het ware met je gewicht naar beneden duwen.

Succes!

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 11:52

Ben ik met je eens, Emmaa_, maar ik denk dat een echte steigeraar voor de meeste mensen toch een stapje te veel is. Dus een paard dat echt steigert (hoog) om onder 't werk uit te komen..
Daar moet je een prof bij halen, en niet zelf aanrommelen. Steigeren is nu eenmaal heel erg gevaarlijk.

Bij een incidentiele steiger moet je inderdaad voorwaarst rijden, en als hij al omhoog is geen druk op de teugels en naar voren leunen met je gewicht. Maar als het paard echt een steigeraar is, moet je er gewoon niet meer opklimmen imo.

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 12:01

marguerite schreef:
ze hadden tegen mij gezegd een ei kapot maken tussen de oren als ze omhoog komt,mijn paardje doet het ook als hij in verzet is,en hij krijg nu een tik tussen de oren met een zweep,niet hard,en ik moet zeggen dat het werkt hij gaat niet meer omhoog,wel een poging,maar ik ben sneller met me zweep,omdat ik het aanvoel wanneer hij omhoog kom

warm water zeggen ze ook wel eens,,,

GUSTIxBILL

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 12:08

Wat wij doe als we paard hebben dat steigert:
Het uitlokken (zodat jij voorbereid bent) en met een plastieke fles water waar lauw water inzit tussen de oren tikken. Het geluid van het krakend plastiek en het water laten hem zo "verschieten" dat hij dit normaal niet meer doet.
Alleen doen als je zelf KUNT uitlokken en er voorbereid op bent.

En dit alleen nadat hij volledig medisch nagekeken is (rug, tanden, ...). Of wel een keer bitloos proberen (geen voorstaander van, maar dan ontdek je wel zo of het ligt aan druk in de mond, of dat het een slechte gewoonte is die ze aangeleerd heeft)

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 14:25

Mijn paard had er ook een handje van (een aantal jaren geleden) om te gaan steigeren. En dan echt recht overeind. Ze was gewoon gezond, zadel en tanden waren ook prima. Dus toen volgde één keer een harde aanpak. Toen ze een keer flink omhoog kwam heb ik een ontzettende harde tik met de zweep op haar kont gegeven. Ze schrok zich helemaal te pletter, ging er in galop vandoor. Daarna heeft ze nooit meer zo hoog gesteigerd. Wel wat omhoog komen, maar niet noemenswaardig.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 21:45

Werkelijk jongens waar gaat dit naar toe.
Je moet de oorzaak van het probleem oplossen.
Niet het probleem zelf.
De oplossing die jullie nu geven met het flesje water, zweep en ei helpt echt niet ;)
Zoek een goede trainer die hier ervaring mee heeft,
Het enige wat je nu krijgt is een paard dat steigert,
Weet dat ie dan een klap krijgt en steeds raarder gaat doen...
Dan lig je straks plat achterover met je paard,
En kun je het misschien niet eens na vertellen...

Mijati

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 21:57

Jij en hij hebben duidelijk een probleem, als al het fysieke is uitgesloten, dan zal je de oplossing moeten zoeken in een goede baas-dier verhouding. Hij ziet jouw dan niet als baas en leider, iets wat je wel moet zijn.
Het begint dus bij de basis, toon respect voor je paard en geef hem leiding. Hij zal je respecteren, vertrouwen en voor je willen werken.
Je bent nog niet zo oud, dus een goede trainer kan je daar zeker bij helpen. Een paard die steigert om onder het werk uit te komen, zal je zeker niet in het gareel krijgen met slaan. Hij moet het gevoel krijgen dat hij samen met jou werkt, dus je zult moeten proberen om een met je paard te worden.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 07:41

Wat een onzin! Eieren kapot slaan op het hoofd van je paard tijdens het steigeren, een tik tussen de oren, een hengsten ketting eraan? Ik weet niet waar jullie naartoe gaan, maar duidelijk niet paard vriendelijk, en ik ben echt niet iemand die vind dat je een paard NIET mag aanpakken, of wat dan ook, maar dit gaat echt ver. Als dat paard steigert en je slaat een ei kapot op zn hoofd, dan straalt dat diertje doodsangsten uit, want geen ENKEL dier verwacht zo iets. Dat brengt je enkel verder van huis. Vooral doen hoor. '-_-

Goed, TS, waar ik aan denk is toch echt een zadel dat niet goed ligt, last van het gebit, of wat dan ook, in ieder geval iets medisch. Laat hem eens gronding na kijken, en laat je tuig controleren. Dat beestje steigert niet voor niets. Een paard kan niet praten he, en probeert je zo wat aan te geven. Luister naar je paard. Als jij last van je rug hebt, en je moet zwaar gaan tillen ga jij toch ook in protest, als je er niet onderuit kan komen? Of als jij een ontstoken kies hebt, en je moet een hard snoepje doorbijten, laat je toch ook weten dat dit zeer doet? Dus laat hem eens goed na kijken, anders zou ik het probleem bij jezelf zoeken mocht alles helemaal goed zijn. Hij steigert niet voor niets.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 11:03

Wat komen hier een debiele en ouderwetse oplossing naar voren zeg. Je moet je paard niet gaan overbluffen door hem te laten schrikken als hij steigert, dan wordt het helemaal gevaarlijk. Je moet zorgen dat je paard je respecteert omdat ze je als de leider zien, niet omdat ze bang van je zijn.
Een paard kan niet steigeren als het loopt, dus laten lopen, dan maar even geen wedstijden. Elke keer als ze uit zichzelf te langzaam gaat bij het stappen (en dus wilt gaan stilstaan richting het steigeren), tikje op haar schouder en aandraven. Je moet haar gewoon niet de kans geven om langzamer te gaan stappen. Op deze manier word je zelf steeds iets meer 'de baas' en gaat ze zelf ook inzien dat langzamer lopen alleen maar meer moeite met zich meebrengt.
Met het halthouden langzaam opbouwen, als ze eenmaal niet meer probeert te steigeren tijdens het stappen kun je daar rustig mee beginnen. Eventjes halthouden vanuit een actieve stap, enkele seconden, belonen en weer verder in actieve stap. Op het moment dat je merkt dat ze ophoog wilt komen een tikje op haar schouder en aandraven. En zo net zo lang uitbouwen tot ze ook snapt dat ze gewoon lang kan stilstaan.
Ik zie dit gedrag vaker voorbij komen bij dominante merrie's, misschien is het ook verstandig om na te gaan hoe ze aan de hand is? Is het dan ook dominant gedrag, want dan is het misschien een goed plan om te gaan grondwerken.

Dit alles natuurlijk mits ze helemaal gezond is en alles goed past.

succes!