Jong paard loopt achter de teugel en kropt zich op!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

NZ92

Jong paard loopt achter de teugel en kropt zich op!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-13 20:48

Hallo bokkers!

Ik ben in het bezit van een 4 jarige PRE hengst die sinds Januari dit jaar onder het zadel is
we pakken alles rustig op en zijn lekker aan het trainen.
Meneer is ontzettend braaf, lief en heel erg werkwillend pakt dingen onwijs snel op en is
vlot aan het been en aan mijn hulpen.

Wel loop ik nog tegen een aantal dingen aan, doordat hij zo'n gespierde nek heeft wil hij als snel
in zijn eigen houding gaan lopen en kropt zich op. Dit is vaak aan het begin het ergst waar
de spanning nog erg hoog is. Ook als er andere paarden en zeker merries in de baan zijn wil
hij zich nog wel eens snel opkroppen en erg achter de teugel kruipen.

Waar ik nu al mee en is om hem zo laag mogelijk te rijden en veel overgangen. Toch ben ik nog
benieuwd naar de tips van bokt :)

Urielle

Re: Jong paard loopt achter de teugel en kropt zich op!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 21:24

Als hij braaf is en goed aan de hulpen: zoek eens een lekker lang recht bospad uit en laat hem daar draven met een langere teugel, vaak zijn ze dan meer geneigd om de lengte te nemen dan in de bak.
Ook balkjes ruim leggen, zorgt voor veel rek voorwaarts-neerwaarts.
In de bak denk ik bij spannende momenten aan slingerslangers naar onverwachte kanten, dan moet hij op jou letten, hij kan zich minder makkelijk strak maken in het lijf en omdat je zijn aandacht weghaalt van het spannende (of de aantrekkelijke merries :P ) zal hij geestelijk ook weer sneller ontspannen.

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-13 21:28

Ja rijd ook regelmatig buitenritten en dan is hij veel meer ontspannere maar bij enge dingen komt die spanning direct terug.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 08:24

Ik zou zeggen rij met een veel langere teugel, zeker bij zo'n jong dier. das de eerste manier die het paard moet leren, pas nadien komt het opnemen en niet vlak bij het begin al.
Maak er werk van want eens het een gewoonte is geworden is dit vrij moeilijk te veranderen.
succes

Edisons

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 09:07

Met lange teugel rijden en zorgen dat 'ie je hand gaat volgen, goed naar voren rijden. :j

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 14:26

Dit is een moeilijk probleem, dat wil zeggen: ik denk dat hier een paar zaken bij elkaar komen.

De bouw van het paard : het zal de eerste PRE niet zijn die het makkelijker vindt zich (ook met nauwelijks of zelfs GEEN teugelcontact) op te rollen, dan de gevende hand te volgen.
Ook gebeurt dit vaker als ze nog zo jong zijn, en zeker als ze een wat geblokte/barokke bouw en een voor een 4-jarige relatief gespierde hals hebben... de halsbouw van een PRE hengst/ruin is van nature zo.

Ook heeft jouw PRE een medische historie, waardoor deze zich wellicht niet helemaal in de beweging vertrouwt, wat balansproblemen heeft, en zich dus liever opkropt dan uitrolt.... hier zou veel longeerwerk erg veel goeds kunnen bereiken.

Uiteraard kan ELK paard de hals rekken en strekken, anders konden ze niet grazen, onder de ruiter gaan er echter andere factoren meespelen.

Neem vooral de tijd, en bekommer je niet te veel om de "juiste" houding, stevig op de dressuur-tour gaan zou dit nu juist kunnen verergeren.

Zelf heb ik een Tink x Fries (van nu 8,5 jaar) die ook om het minste of geringste achter de teugel kruipt...ook met Western-boogjes teugels.. (en ik rijd helemaal geen Western),is zeer frustrerend, maar de ONLY WAY is: rechte stukken vooruit, veel buiten rijden, zodat daar wat lengte ontstaat..
En maak niet de foute inschatting die ik eerst maakte: de teugels losgooien, dat verhelpt dit niet, het paard moet juist op een licht contact met de ruiterhand kunnen vertrouwen, dus te allen tijde de teugels in zeer lichte verbinding met het bit/paardenmond houden.

Zodra hij er achter kruipt neem je toch de teugels zachtjes op verbindingsmaat en drijf je naar voorwaarts aan... hierdoor moet een vooral nog zo jong paard de neus er weer uitsteken, en jij laat de teugels volgen met de paardenmond mee.
Overigens raad ik aan om gladde lederen teugels te nemen, en niet van die (stoffen)springteugels met stopjes, die glijden niet zo soepel door je vingers, en dat geleidelijk meegaan is nu juist zo belangrijk.

Tenslotte: er is wel een verschil tussen "achter de loodlijn gaan" en "achter het bit gaan". dat laatste is het echte oprollen/opkroppen.

LadyFiesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 10:15

Mijn paard doet dit ook snel. Ben hem duidelijk van achter naar voren aan het rijden, sowieso hoe je volgens mij altijd moet rijden, maar met extra nadruk op voorwaartse drang en handen naar voren meegeven zodat de neus eruit kan.

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-13 10:26

Bedankt voor de tips! Heb deze week al met zoveel mogelijk losse teugel gereden en zoveel mogelijk naar voren.. echt als ik de teugel wat langer laat gaaat wel al heel snel dat hoofd omhoog en die nek erop om om zich heen te kijken en op alles te reageren wat daar maar gebeurd. Dus hoe is dit dan het beste op te lossen? Wel lang en laag rijden? 2

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 10:29

Hebben veel paarden met veel zelfhouding. Ik heb een Gelderse met hetzelfde probleem. Constant de hals laten vallen. Voorwaarts/neerwaarts en rechtuit.

Imitador

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 10:32

Ik denk dat je er veel aan kunt hebben als je een les neemt van iemand die ervaring heeft met het ras, want dit is wel een probleem wat bij het ras veel voor komt. Ook heb je het over werkwilligheid: een jonge PRE kun je makkelijk overvragen en ze willen zelfs op heel jonge leeftijd al verzameling aanbieden. Het is dan best wel belangrijk dat je, als ze nog jong zijn, een beetje beperkt. Misschien kun je op het BKR-forum zoeken naar een instructrice of 'gewoon' een eigenaar die veel ervaring heeft met PRE's die jou zou kunnen helpen? Als je niemand weet te vinden in de buurt, pb dan even!

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 10:32

Consequent rijden. Hoe lastig ook, steeds weer naar de basis gaan. Het paard steeds weer toerijden naar ontspanning. Figuren en tempowisselingen helpen om z'n aandacht er bij te houden. Dit zal je paard ook helpen om mentaal meer op de ruiter te gaan vertrouwen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 10:34

Imitador schreef:
Ik denk dat je er veel aan kunt hebben als je een les neemt van iemand die ervaring heeft met het ras, want dit is wel een probleem wat bij het ras veel voor komt. Ook heb je het over werkwilligheid: een jonge PRE kun je makkelijk overvragen en ze willen zelfs op heel jonge leeftijd al verzameling aanbieden. Het is dan best wel belangrijk dat je, als ze nog jong zijn, een beetje beperkt. Misschien kun je op het BKR-forum zoeken naar een instructrice of 'gewoon' een eigenaar die veel ervaring heeft met PRE's die jou zou kunnen helpen? Als je niemand weet te vinden in de buurt, pb dan even!

Hoezo??? Iedere goed opgeleide instructeur die het scala volgt zou dit moeten kunnen begeleiden.

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-13 10:35

Imitador schreef:

Precies in dat verzamelen herken ik hem ook zo ontzettend!! hij zit af en toe haast tegen de piaffe aan ook als ik bijvoorbeeld een volte iets te klein rijd wil hij als snel overgaan in dat pasje.... en dan moet ik hem echt naar voren trappen om gelijk een sprintje te nemen. Over het lessen heb contact gehad met Andele brennikmeijer wil waarschijnlijk bij haar gaan lessen. Ga binnenkort heen voor een proefles. En dan na de zomer het serieus oppakken. Meneer gaat deze zomer eerst nog ff 1 tot 2 maandjes vakantie houden op de wei! :')

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 10:39

Longeren met halsverlenger kan ook werken. Ben nooit zo'n fan van die dingen, maar met de problemen die jij beschrijft lijkt mij dat een goede oplossing.
Verder zou ik met rijden zodra hij zich opkropt: been eraan! Al ga je met 100 km/u door de bak, als je maar vooruit blijft rijden MOET ie uiteindelijk wel contact zoeken. Zodra je contact hebt gaat ie waarschijnlijk meteen weer erachter, nou, dan dus opnieuw gas erop. Uiteindelijk gaat ie het snappen en als je er heel consequent in bent, lost het probleem zich op. Succes! :)

LadyFiesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 10:40

Als hij snel afgeleid is rijd ik niet met lange(re) teugels eigenlijk, lengte geef ik door mijn handen naar voren te zetten. Anders is het inderdaad moeilijk te voorkomen dat het hoofd overal heen gaat. Zodra je meer focus hebt inderdaad voorwaarts/neerwaarts/lang en laag rijden (aan een langere teugel). En primair vanuit been-been-been rijden. Lastig en jouw paard is vast weer heel anders dan de mijne (Tuschinski dus KWPN'er). Succes bij je proefles.

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-13 10:45

Hmm ja herkenbaar! Heb hem wel goed aan het been dus dat ik opzich geen probleem. Zet hem vanavond weer eens tussen mn longeerlijnen kijiken of hij het daar ook doet.. eignelijk nog niet heel erg op gelet ook omdat we beide longeren ontzettend saai vinden.

room10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 10:45

Veeeel schakelen, contact houden , voorwaartse stukken afgewisseld met duidelijke overgangen terug, zodat je paard goed "op het achterbeen komt" ook voorwaarts bepaal "jij" het tempo, dus niet dat je paardje het lekker op een lopen zet en jij lift maar mee. een duidelijke overgang terug zal misch lastig zijn in het begin, dit betekend dat de achterkant er nog niet voldoende onder-treedt achter zit immers de motor en dus tevens ook de rem, hoe fijner je overgang terug hoe beter de achterkant er onder zit, dit is tenminste voor mijn paard een graad-meter. Hiermee train je ook de buikspieren en dus kan de rug omhoog komen en werkt weer door in de hals-houding/oprichting, tussen door hand toesteken naar hals verlenging en voelen of hij je hand volgt/meeneemt, dus wel contact houden ! Heeft tijd nodig hoor : ) consequent zijn, gaat vast goed komen !! Ook ik ploeter nog iedere dag, voor een correcte aanleuning, deze moet vanuit het lijf komen, ik vond het fijn dat mijn paard licht in de hand was maar eigenlijk verbrak hij gewoon de verbinding door te diep te lopen, ach aldoende leert men *D
Laatst bijgewerkt door room10 op 15-06-13 10:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 10:48

NienkeNiels schreef:
Hmm ja herkenbaar! Heb hem wel goed aan het been dus dat ik opzich geen probleem. Zet hem vanavond weer eens tussen mn longeerlijnen kijiken of hij het daar ook doet.. eignelijk nog niet heel erg op gelet ook omdat we beide longeren ontzettend saai vinden.

Zonde zeg! Zeker met zo'n PRE kun je met de dubbele longe veel bereiken..
Halsverlenger kun je trouwens ook gebruiken met balkjes draven.

En goed aan het been??: als je paard goed aan het been is kruipt ie niet achter de teugel. Wat jij ws bedoelt is dat ie naar voren gaat als je aandrijft. Nou super! Dan kun je dus zodra hij opkrult naar voren rijden, steeds meer tot ie zelf aanleuning zoekt

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-13 10:53

Dorine92 schreef:
NienkeNiels schreef:

Zonde zeg! Zeker met zo'n PRE kun je met de dubbele longe veel bereiken..
Halsverlenger kun je trouwens ook gebruiken met balkjes draven.

En goed aan het been??: als je paard goed aan het been is kruipt ie niet achter de teugel. Wat jij ws bedoelt is dat ie naar voren gaat als je aandrijft. Nou super! Dan kun je dus zodra hij opkrult naar voren rijden, steeds meer tot ie zelf aanleuning zoekt

Dat bedoel ik idd hij reageert gelijk op mn been en gaat naar voren. Ik zet hem vanavond weer aan de dubbele longe

Imitador

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 10:54

Omdat een PRE anders is dan andere paarden. Dat zeg ik niet uit snobisme ofzo, maar omdat dat mijn (en ik denk van velen) ervaring is. Ze hebben typische problemen, die eigenaren van een PRE zelf al heel vaak bij de hand hebben gehad en die een oplossing kunnen verzinnen die bij het karakter van een PRE passen. Waarom met een instructrice die dit niet kent, het wiel opnieuw gaan uitvinden, als veel PRE-eigenaren je al zijn voorgegaan??
Ik denk te zien/te weten (en nogmaals, dat is mijn mening, mijn advies, dat mogen anderen onzin vinden, maar dat is mijn advies aan de TS) dat mensen die niet zoveel ervaring hebben met een PRE dat oplossen als bij een KWPN'er of ander ras dat hier veel voorkomt en ik denk dat dat minder goed werkt.
Voorbeeldje (kan ik het makkelijker uitleggen): jonge PRE's bieden makkelijk verzameling aan en snappen dingen heel snel. Om dit te voorkomen zal je instructrice (die PRE's misschien niet kent) je bijvoorbeeld aanraden om veel met een lange teugel te rijden. Mijn ervaring: PRE's zijn snel verveeld, snappen alles snel, dus aan lange teugel wat meer rechtuit rijden, werkt averechts. De oplossing die wél werkte was veeeeel oefeningen doen, je paard voor zijn, nooit een lange zijde gewoon rechtuit rijden, bij de les houden.
Andere heel typische problemen zijn: letterlijk aanSPRINGEN in galop, dus fanatiek met twee benen de lucht in en daarna doorgalopperen. Maar gewoon aanspringen zoals het hoort lukt niet. En hoe vaker je het oefent, hoe heter ze worden, hoe hoger ze springen. Of als je 'streng aanpakt' een blok beton worden. Het zijn eerlijke paarden, maar hebben ook wel een beetje een ego. Dus als je onterecht hard bent, gaan ze stil staan en komen ze niet meer vooruit. Nog een is zoals de TS beschrijft, opkroppen, in een valse krul lopen of niet echt over de rug gaan. En het zijn zulke lenige elastiekjes, dat een gewone oefening (grote voltes) echt geen uitdaging is of lossigheid teweegbrengt.

Daarom zou ik iemand vragen die ervaring heeft met PRE's, zodat je niet zelf een oplossing hoeft te gaan verzinnen, die een ander al klaar heeft liggen. En natuurlijk zal een GOEDE instructeur je prima kunnen helpen, maar die zijn toch wel schaars is mijn mening?

Edit: Aan Andele zal je dan zeker een hele goede hebben :) Veel succes hoor!

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 10:58

NienkeNiels schreef:
Dorine92 schreef:

Dat bedoel ik idd hij reageert gelijk op mn been en gaat naar voren. Ik zet hem vanavond weer aan de dubbele longe

Ja dat is heel goed :) want met je been kun je dus de aanleuningsproblemen oplossen. Maar dan moet je dus echt doorgaan met naar voren totdat ie aanleuning gaat zoeken (het kan dus best zijn dat je 4 rondjes in uitgestrekte draf door de bak gaat). En dus meteen zodra ie erachter kruipt weer hetzelfde doen. Na een tijdje weet ie het en hoef je maar 2 passen naar voren te rijden om hetzelfde effect te krijgen :)

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-13 10:58

Haha herken mijn PRE ontzettend in je verhaal ook idd dat enthousiaste aanspringen in galop. Soms lijkt het wel of we over een sloot gaan. Heb contact gehad met Andele zij is in bezit van meerdere PRE's die ze op hoog niveau uitbrengt en geeft hierin ook les.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 11:04

Mijn PRE kropt zich op in groepslessen. Hij vindt grote paarden nogal spannend. Ik werk ook met langere teugel en ik rijd hem vooral naar de hand toe. Dus van achter uit. Dat werkt bij een PRE prima.
Hij was hengst toen we hem beleerden, hij is ruin, omdat we jonge kids hadden en we dan een hengst bij de ponymerrie te riskant vonden. Die merrie werd zo vervelend. Mijn ervaring is dat je een PRE niet op de hand moet willen rijden.
Deze PRE is overigens de eerste die we hebben en ik heb tot nu toe geen speciale lesjes gevolgd om hem te rijden. Je hebt gevoel voor een paard of niet, dus ik ben het op dit vlak niet helemaal eens met Imitador. Een PRE is ook gewoon een paard.

En eerlijk is eerlijk: Ik ben het over het algemeen ook niet eens met hoe je een WPN zou moeten rijden. Ik heb hier Z-ruiters zien stuiteren op mijn WPN, omdat hij ook absoluut niet op druk wil worden gereden. Dat is niet iets wat alleen voor de PRE geldt. Als je eerlijk en consequent bent kan je elk paard op dezelfde wijze rijden. Wat ik wel heb ervaren is dat een hengst wel een uitdaging kan zijn. Ze zijn toch anders dan een gemoedelijk ruintje of een pismerrie.

jaravwamel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 09:10

Laag gaan rijden en veel overgangen maken helpt inderdaad.
Probeer ook eens verruimingen en verzamelingen te rijden.

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 11:08

Je ben bij Andele in goede handen ! Ik zou geen echte dressuuroefeningen rijden voordat je met hem bij Andele geweest bent, zij zal je daarin helpen als je paard er aan toe is. Doe gewoon wat leuke dingetjes met hem aan de hand of ga lekker wat balkjes rijden of aan een lang teugeltje op zithulpen oefenen. Heel veel succes !