Help, paard valt om door "stress???"

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

inkidinkidoe

Help, paard valt om door "stress???"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-13 20:38

Ik kon het even geen andere omschrijving geven.

Ik ben voor mensen bezig geweest met n prachtige merrie. Ze heeft aan een kant een slecht oog door een ontsteking. Daardoor erg "lomp" (sorry ik weet geen beter woord). Ze was ingereden, maar heeft daarna vier jaar niets meer gedaan. Ik ben toen heel rustig, twee keer per week gaan werken met haar. Eerst de basis, poetsen, voetjes geven, stilstaan, aan de hand lopen, daarna longeren, eerst aan kaptoom, later met bitje en zadel. Dat ging moeizaam, maar met veel geduld en rust lukte het het wel. Ze was gauw bang en sterk. Nu wilde we gisteren n stapje verder gaan door eerst eens te gaan hangen. Daar is ze zo van geschrokken/in paniek geraakt, dat ze achteruit wilde vluchten en omviel. Daarna leek ze als in trance en is ze nog vier keer omgevallen terwijl wij HELEMAAL NIETS MEER VAN HAAR VROEGEN! de laatste keer zelfs door het hek van de paddock heen, waar we haar eigenlijk wilden afzadelen om te kalmeren... Wonder boven wonder is alles afgelopen met een paar schrammen, maar dit vond ik zo bizar, dat ik niet weet of dit wel zin heeft...

Wat kan dit zijn? Moet ik denken aan trauma, aan een medische afwijking? Karakter? Iemand een idee?

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 20:43

Misschien een idee om haar door een paardenarts helemaal (opnieuw) klinisch te laten keuren?

anoukyrsa

Re: Help, paard valt om door "stress???"

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 20:55

hmm.. ik dacht meteen aan paardenfluistenaar, helderziende enz.

mijn instuctrische vertelde een verhaal laatst dat ze een goed paard had, die ze wou laten inrijden, ze had hem bij een bekende springruiter (ik weet niet wie, maar was internationaale ruiter..) gebracht, nou ehh.. twee dagen belde die dat ze hem moet komen ophalen omdat dat paard gestoord was volgens hem

goed, zij meteen met hem doorgereden naar Gert von den hof, hij zou verder gaan met het beessie... heeft niet lang geduurd: ''kom hem maar halen, dit dier is niet geschikt om te rijden''

tjaa.. paard opgehaald, daar zat ze dan mee, ze ging er van uit dat het door pijn kwam, paard naar kliniek, helemaal onderzocht, niks aan het handje. Daarna kwam ze toevallig op een advertentie van een paardenfluistenaar of iets in die richting. die heeft ze er toen bijgehaald omdat ze het echt niet meer wist... daar kwam uit dat het paard niet door een bekende topiemand gereden wou worden... dus zij is een paar dagen later op het paard gestapt, niks aan het handje :+

ik denk dat jij er zo ook wel eruit kan halen of het paniek, of iets anders is waarom die er zo heftig op reageerd

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 20:57

de ergste angstreactie van een paard:
fight-flight-freeze-faint
Ik denk aan een trauma.

inkidinkidoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-13 21:39

Bedankt Voor jullie reacties. als de dierenarts weer op stal komt (komt geregeld ivm hengsten die er staan) laten ze haar nakijken.

faint klinkt logisch. zo zag het ook uit. Punt is dat ik nu vier/vijf maanden met haar bezig ben. Ik heb echt alle tijd genomen. Als ze iets van stress vertoonde, gelijk stoppen. Veel tijd genomen voor grondwerk. Ze vertrouwt mij. laat zich langs allerlei obstakels leiden. Nu liet ze zich drie weken keurig longeren, stap, draf, halt, galop, t zat er allemaal in. De reactie kwam uit het niets. Ik ga echt niet te snel. Ik doe dit niet met het doel om er gauw op te zitten. Ik ben geen ruiter met lef, dus dat is echt het probleem niet. Daarom na het longeren, gewoon eventjes hangen. klein stapje verder.

Paardenfluisteraar is niet mijn ding. al zou zij zeggen dat wie dan ook er zo op kan, neemt niet weg dat ze dit wel doet. De reactie was mij in ieder geval veel te heftig. K hoop ook dat ze er nog achterkomen wat het nu was...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 06:42

Is ze nog van de eerste eigenaar? Want als die merrie al door een ander gedaan is, joost mag weten wat ze er soms mee uitspoken :o maar dan heb je best kans dat ze juist alleen op dat punt flipt en de rest geen probleem zal zijn.
Mag je wel op een krukje boven haar gaan staan, plastic over haar heen halen zodat ze het ineens achter zich ziet en gewoon naast haar staand met je hand je volle gewicht op de beugel zetten?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 06:53

Als ze slecht oog heeft, kan ik me voorstellen dat bij het hangen een ruiter op je rug van uit een hele andere ooghoek heel beangstigend is. Misschien is het een idee om dit paard met oogkleppen te beleren voor meer rust en concentratie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 07:10

Faint kan ook door pijn komen. Dus misschien niet zo gek om eens te laten nakijken.

En wat een onzin van die paardenfluisteraar sorry :')

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 07:29

Het klinkt wel vreemd. Bijna alsof ze een heel erg trauma heeft.

Ik ken een dergelijke reactie alleen van twee van onze geiten. Die zakken letterlijk door hun poten van angst als je ze beetpakte of vastzette (voor bijvoorbeeld hoeven bijwerken). De rest had er geen last van. Deze twee waren moeder en dochter. Misschien ook iets in de erfelijkheid?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 07:57

Ik vind dit wel een interessant probleem (sorry... is natuurlijk erg vervelend voor de eigenaars van het paard), maar het is idd gewoon een echt probleem, anders dan vele andere 'problemen' die je hier ziet.
Ik weet dat een paard letterlijk in elkaar kan zakken van angst/stress. Ik heb het ook bij mijn merrie gezien. Ze heeft een lichamelijk probleem en met het minder 'snel en adequaat worden' is ze ook stressgevoeliger geworden. Een volkomen normaal verschijnsel voor een prooidier.
In de wei gaat het meestal goed, maar op straat kreeg ze meer en meer stress. Toen ze een keer letterlijk in elkaar zakte bij het voorbij rijden van een vrachtauto, heb ik besloten dat ze lekker in de wei mag blijven totdat de problemen te heftig worden.

Bij haar is het dus angst door een lichamelijk probleem. Dat laatste is dus ook het eerste wat je idd bij deze merrie moet uitsluiten. Paniek/angst/angstige opwinding zijn symptomen van pijn.
En niet iedere pijnklacht ligt voor de hand. Vaak zit het op een onverwachte plek, tot en met in de organen.
Lijkt mij dus een hele klus om daarachter te komen.

Heel misschien zou een correct gemaakte thermografie (er zijn veel die dat doen, maar het gebeurt niet altijd goed ... een kliniek die daarmee werkt is denk ik dan een aanrader) in ieder geval een aanknopingspunt kunnen vinden waar je moet gaan zoeken?

Ik blijf dit graag volgen

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 08:34

Hevonen schreef:

Ik ken een dergelijke reactie alleen van twee van onze geiten. Die zakken letterlijk door hun poten van angst als je ze beetpakte of vastzette (voor bijvoorbeeld hoeven bijwerken). De rest had er geen last van. Deze twee waren moeder en dochter. Misschien ook iets in de erfelijkheid?

Bij geiten is dit een erfelijke afwijking myotonia congenita. Vorig jaar ook bij een lijn inhet nederlndse new forest stamboek geconstareerd. Het verhaal staat hier ook op bokt, maar die pony, s doen het ook als ze vrij lopen en gestresst raken

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 08:40

Is ze bij de eerste keer ook op haar hoofd beland?
Kan zijn dat ze flink haar hoofd heeft gestoten, en daar de aanvallen van kreeg?
Het kan ook zijn dat er een probleem in de rug zit, waardoor bij hangen de zenuwen bekneld zijn geraakt en dier dergelijke aanvallen heeft gekregen.
Al met al genoeg reden om paard eerst goed na te laten kijken door een goed arts.

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 08:46

Misschien heb ik het gemist , maar hoe oud is de merrie nu?

Het klinkt een beetje als
[MD] Graag input over paard met insult-achtige aanval

Heeft het paard nog controle over zijn lichaam? of lijkt het alsof ze loopt te vechten om niet om te vallen , alsof ze een narcose heeft gehad?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 08:51

Het zou natuurlijk ook zomaar eens kunnen dat die ontsteking aan het oog naar binnen geslagen is (geweest) en een gebied in de hersenen heeft aangetast.

Hersenen worden niet standaard onderzocht door een dierenarts, maar is misschien de moeite waard.

Ik heb zowel een halfblinde pony als bijna blind paard gehad en hoewel de halfblinde eerst wat schrikachtig was, heeft het nooit absurde stress veroorzaakt.

Ik weet niet hoeveel je van het verleden van het paard weet, maar als het een aangeboren afwijking is, moeten vorige eigenaren er ook wat van gemerkt hebben.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 11:18

janouk schreef:
Hevonen schreef:

Bij geiten is dit een erfelijke afwijking myotonia congenita. Vorig jaar ook bij een lijn inhet nederlndse new forest stamboek geconstareerd. Het verhaal staat hier ook op bokt, maar die pony, s doen het ook als ze vrij lopen en gestresst raken

Nee, dat is heel anders. Die flauwvallende geiten zijn van een heel andere orde. Dit lijkt meer alsof ze zo bang zijn dat ze niet meer in staat zijn om adequaat te reageren (vluchten lijkt me voor een vluchtdier logisch) en zich daarom overgeven aan de 'aanvaller' (ik dus). Zo van 'maak me maar dood, ik kan er niks tegen doen.' Ze laten zich op de grond vallen alsof hun poten gewoon te slap zijn. Zijn wel helemaal bij.

N_jumping

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 09:24

Mijn paard doet ditik ook als hij heel erg schrikt zo probeerde een passeren paard hem te trappen trapte mis ik liep verder met mijn paard en opeens laat hi zich vallen. Ik heb het aan meerdere dierenartsen en therapeuten gevraagd maar niemand weet iets

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 09:31

zoek maar eens op zadel/singel dwang. daar kom je stukken tegen met uitleg over dit onderwerp.
paarden die door stress een afsluiting van zuurstof naar de hersenen krijgen en ''out'' gaan.
heb er zelf 1 gehad die dat ook had. oorzaak trauma en achteraf ook lichamelijk gebrek [veel pijn]

inkidinkidoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-13 15:45

Dank jullie wel voor het meedenken. De dierenarts heeft haar vluchtig nagekeken, maar behalve een dikke knie heeft ze niks. Loopt zelfs niet kreupel van al dat vallen. De meesten van jullie komen inderdaad met de beredenatie die ik ook al had...

Of ze heeft pijn, of ze heeft stress... Maar waarschijnlijk beide. Een stoornis of afwijking lijkt me niet, en aanvallen waren het volgens mij ook niet. aangezien ze verder volkomen normaal functioneert. Ze deed het echt als reactie op het hangen. In de wei en aan de longe heeft ze nog nooit een 'dronken' stap gezet. Dus ook daar ga ik niet vanuit.

Ze is nu geloof ik 8 of 9 jaar. Ze is van de eerste eigenaar en zij gaven aan dat ze al ingereden was. Dat ze zelfs een van de braafste paarden was die ze hadden staan... 8)7 zij hadden in eerste instantie het idee dat haar lompigheid en schrikkerigheid iets was van na de oogontsteking. En ook al ziet ze minder aan die kant, ze ziet wel nog want ze reageert op mijn hulpen met longeren. Nu begreep ik wel dat een ander paard daar op stal ook zware stress problemen had en laat die nou net op dezelfde stal zijn ingereden... :+

Hevonen schreef:
Nee, dat is heel anders. Die flauwvallende geiten zijn van een heel andere orde. Dit lijkt meer alsof ze zo bang zijn dat ze niet meer in staat zijn om adequaat te reageren (vluchten lijkt me voor een vluchtdier logisch) en zich daarom overgeven aan de 'aanvaller' (ik dus). Zo van 'maak me maar dood, ik kan er niks tegen doen.' Ze laten zich op de grond vallen alsof hun poten gewoon te slap zijn. Zijn wel helemaal bij

Dit is precies wat er gebeurde! De eerste keer dacht ik zelfs dat ze wilde steigeren, maar de 'kracht' miste om omhoog te komen. Ze zakte gewoon weg... Terwijl ze dondersgoed kan steigeren, dat heeft ze in het begin meermalen laten zien. (als ik haar in de paddock of stal afzonderde van haar kudde was het echt drama...)

Alles bij elkaar is dit voor mij genoeg om te besluiten niet verder te gaan met dit paard. Te weinig tijd, te weinig ervaring, te veel risico's.... Ik heb kinderen en het lef is met de jaren behoorlijk geslonken... Eigenaren zullen zelf wel beslissen wat ze met haar doen. Ik verwacht dat ze na een keuring door de dierenarts volgend jaar opnieuw gedekt wordt. Ze zullen haar niet wegdoen. Paarden naar de slacht brengen doen ze niet en voor de handel is ze niet geschikt. Dat ze daar staat is haar redding op dit moment.

Toch bedankt voor jullie reacties!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 16:27

Een heel verstandige beslissing. Kan niet anders zeggen. Wellicht is dit paard door de stressproblemen gewoon geen geschikt rijpaard (meer) en dan is de fok een aardige optie. (na keuring, zoals je zelf al zegt) Fijn voor het paard dat ze eigenaars heeft, die haar toch aanhouden.

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 16:37

anoukyrsa schreef:
hmm.. ik dacht meteen aan paardenfluistenaar, helderziende enz.

mijn instuctrische vertelde een verhaal laatst dat ze een goed paard had, die ze wou laten inrijden, ze had hem bij een bekende springruiter (ik weet niet wie, maar was internationaale ruiter..) gebracht, nou ehh.. twee dagen belde die dat ze hem moet komen ophalen omdat dat paard gestoord was volgens hem

goed, zij meteen met hem doorgereden naar Gert von den hof, hij zou verder gaan met het beessie... heeft niet lang geduurd: ''kom hem maar halen, dit dier is niet geschikt om te rijden''

tjaa.. paard opgehaald, daar zat ze dan mee, ze ging er van uit dat het door pijn kwam, paard naar kliniek, helemaal onderzocht, niks aan het handje. Daarna kwam ze toevallig op een advertentie van een paardenfluistenaar of iets in die richting. die heeft ze er toen bijgehaald omdat ze het echt niet meer wist... daar kwam uit dat het paard niet door een bekende topiemand gereden wou worden... dus zij is een paar dagen later op het paard gestapt, niks aan het handje :+

ik denk dat jij er zo ook wel eruit kan halen of het paniek, of iets anders is waarom die er zo heftig op reageerd

Hoe weet dat paard dan of het een bekende topruiter is of niet?! Ben ik toch wel nieuwsgierig naar!
Ik heb nog nooit een paard een tijdschrift zien lezen :D

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 09:45

Off topic, maar wat betreft "paardenfluisteraar en in die richting" , veel van dit soort mensen (inclusief ikzelf maar op een andere manier) gebruiken een placebo effect. Ruiter denkt dat dingen opgelost zijn en gaat met veel meer rust en vertrouwen op zijn paard en DAT op zich voorkomt een hoop verzet en ellende, waardoor meer vertrouwen en rust, waardoor betere resultaten waardoor... enfin, je snapt het. (opwaartse spiraal)

willemieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 10:06

Ik heb dit ook weleens vaker meegemaakt met beleren. Paarden die puur van de stress 'out' gaan.

Heel erg lastig en komt niet altijd goed.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 10:12

Je schreef: het paard heeft een ontsteking aan het oog.

Enig idee hoeveel pijn dat doet?
Ik zou dat eerst maar eens laten bekijken c.q. genezen voordat je wat anders doet.

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 10:32

Mijn 1e criollo had een soortgelijke reactie toen ik voor het eerst op hem ging rijden. Let wel, hij was beleerd en ik had bij de vorige eigenaar al een paar keer proefgereden zonder enige problemen. De eerste keer dat ik hem thuis opzadelde en opstapte, wilde hij geen voet verzetten. Bij wat aandringen/been geven ging hij heel langzaam door zijn benen zakken. Ik ben er toen snel afgesprongen en kreeg hem weer in de benen. Vervolgens ben ik een eind met hem gaan wandelen en ben toen weer opgestapt. Die rit verliep goed, maar zoiets is daarna nog een paar keer gebeurt. Zelfs dat hij bij het opzadelen al ging liggen. En helemaal geen paniek, maar in een soort van trance, berusting. Wel een btje griezelig, alsof hij zich helemaal overgaf. Uiteindelijk heb ik een verband kunnen leggen tussen een bepaalde singel ik gebruikte en het gaan liggen. Dit was een touwsingel met een heel breed stuk midden onder die vrij veel rek erin had, waardoor ik hem waarschijnlijk te strak aantrok bij het zadelen. Met andere singels gebeurde dit helemaal niet. Singeldwang dacht ik. Als ik mijn criollo nu opzadel en de singel niet al te strak doe, loop ik eerst een stukje met hem, singel dan nog een gaatje bij, loop weer een stukje en dan gaat het goed. Logisch eigenlijk, maar ja, ervaring leert :o . Dus misschien is mijn ervaring ook iets om in jouw verhaal te bekijken. Misschien heeft jouw paard ook last van singeldwang. Want kun je zonder zadel wel op je paard hangen/zitten? Succes ermee.

inkidinkidoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-13 11:01

Jannepauli schreef:
Je schreef: het paard heeft een ontsteking aan het oog.

Enig idee hoeveel pijn dat doet?
Ik zou dat eerst maar eens laten bekijken c.q. genezen voordat je wat anders doet.

Sorry ik had er niet bijgeschreven dat ze deze ontsteking twee jaar geleden heeft GEHAD!!! Maar dat leek me logisch... Tuurlijk is dat genezen... Ik ben geen dierenbeul...