Springhouding: hol of bol?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Geryon

Springhouding: hol of bol?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-13 12:53

In de springsport zie ik ruiters met verschillende springhoudingen. De ene houdt zijn rug bol, de ander meer hol. Op bokt wordt heel vaak als advies gegeven om iets holler te gaan zitten. Vroeger toen ik springles had, werd ook aangegeven dat je je rug niet bol moet maken.

Waarom kan je beter wat holler gaan zitten? Het is niet zo dat je dan je paard minder belast oid, toch?

Ik heb zelf best een 'bolle' springhouding en zowel ik als paard hebben daar nooit hinder van ondervonden, voor zover ik dat gevoeld heb. Sterker nog, het paard kan toch beter de rug bol maken als jij dat ook doet?

LoveBodin

Re: Springhouding: hol of bol?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 13:00

Ik ben het met je eens eigenlijk. Ik vind hol er persoonlijk erg krampachtig uitzien, juist omdat het paard ook opbolt, dat je er dan 'tegenin' gaat.
Ik weet niet in hoeverre het in vloed heeft, maar ik vind een ietwat bolle houding er veel soepeler uitzien.
Natuurlijk zijn beide in extreem niet goed.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 13:03

Ik ga ook liever bol dan hol. Met een holle rug lijkt het al snel alsof je in verlichte zit gaat, maar eigenlijk geef je bijna niets mee met de handen.
Maar uiteraard streven we allemaal naar een perfecte rechte rug. :+

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 14:33

Hol of bol, geeft aan het zitten niet zo heel veel verschil, want uiteindelijk sta je toch in verlichtte zit.
Maar persoonlijk zou ik toch aanraden net iets meer hol te kiezen, waarom ik dat zou kiezen is ; als ruiter moet je de richting die je uit wil met heel je lichaam aangeven, en vooral ook kijken waar je heen wil.
Als je dit met een ietwat holle rug gaat proberen zal dit het beste ook lukken, maar indien je als ruiter een bolle houding gaat aannemen dan zal je blik al gauw meer naar beneden gericht zijn, dus eigenlijk meer naar de hindernis toe en dat is verkeerd, je moet er echt overheen kijken naar een imaginair doel ergens ver daar overheen.
Tijdens de sprong verleg je dan je zicht naar een doel voorbij de volgende hindernis.
Met een holle rug druk je als het ware heel je lichaam de hoogte in , en das ook waar het paard tijdens het springen naartoe zou moeten gaan.
Bol is net meer naar beneden , blijf op de grond.
Dat hol en bol mag je natuurlijk niet gaan overdrijven, en is meer enkel vanuit de onderrug, schouders blijven gewoon open en breed, maar tijdens de sprong ga je dus ook met je handen toegeven en versmal je daarbij ook je schouders, bij het na de sprong opvangen ga je weer zitten en open je die schouders weer terug.

Morpheus81

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 14:09

Zoals aeolusnr1 het hierboven aangeeft, is het mij ook altijd uitgelegd. Het klinkt ook heel logisch.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 10:13

Ik vind het spijtig dat topicsteller, gewoon geen enkele reactie geeft.
Op deze manier ben je blijkbaar aan het praten tegen niemand, en is het ook een beetje een gevoel van tips of geen tips wat maakt het uit.
Ook dit geeft een beetje een teken van respect of geen respect weer.

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 10:18

Ik heb zelf hol geleerd en zo leer ik het nu ook aan anderen.

Puur omdat als je met een holle rug zit (en ook je hakken netjes laag houdt) je eerder terug in het zadel valt ipv naar voren op de grond :j

Dit vind ik zelf veiliger en daarom doe ik het zo.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 10:21

aeolusnr1 schreef:
Ik vind het spijtig dat topicsteller, gewoon geen enkele reactie geeft.
Op deze manier ben je blijkbaar aan het praten tegen niemand, en is het ook een beetje een gevoel van tips of geen tips wat maakt het uit.
Ook dit geeft een beetje een teken van respect of geen respect weer.

Het topic is nog maar kort geleden geplaatst en niet iedereen zit dagelijks op bokt. Misschien moet je wat meer geduld hebben.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 10:44

Ik kan me voorstellen dat TS ook op meerdere reacties zit te wachten voordat zij zichzelf weer mengt. Zij heeft de bal opgegooid, dan moet die eerst wat rond gespeeld worden. Op bokt ben je ook zelden alleen tegen TS bezig.
Ik hoop dat je in het dagelijkse leven niet zo snel oordeelt over respectvolle dan wel respectloze personen.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-13 11:27

Ik ben blij met je uitleg, maar vind het erg jammer dat je zo'n reactie neerzet. Zo krijgt het topic een wat negatieve sfeer.

Ik stelde een vraag. Wat de een zegt hoeft niet meteen dé waarheid te zijn, dus ik wachtte zoals Gini al zei, wat meer reacties af.

aeolusnr1 schreef:
Hol of bol, geeft aan het zitten niet zo heel veel verschil, want uiteindelijk sta je toch in verlichtte zit.
Maar persoonlijk zou ik toch aanraden net iets meer hol te kiezen, waarom ik dat zou kiezen is ; als ruiter moet je de richting die je uit wil met heel je lichaam aangeven, en vooral ook kijken waar je heen wil.
Als je dit met een ietwat holle rug gaat proberen zal dit het beste ook lukken, maar indien je als ruiter een bolle houding gaat aannemen dan zal je blik al gauw meer naar beneden gericht zijn, dus eigenlijk meer naar de hindernis toe en dat is verkeerd, je moet er echt overheen kijken naar een imaginair doel ergens ver daar overheen.
Tijdens de sprong verleg je dan je zicht naar een doel voorbij de volgende hindernis.
Met een holle rug druk je als het ware heel je lichaam de hoogte in , en das ook waar het paard tijdens het springen naartoe zou moeten gaan.
Bol is net meer naar beneden , blijf op de grond.
Dat hol en bol mag je natuurlijk niet gaan overdrijven, en is meer enkel vanuit de onderrug, schouders blijven gewoon open en breed, maar tijdens de sprong ga je dus ook met je handen toegeven en versmal je daarbij ook je schouders, bij het na de sprong opvangen ga je weer zitten en open je die schouders weer terug.

Ik kan me vinden in je uitleg, klinkt heel logisch, maar ik ervaar het plaatje eigenlijk ontzettend anders wat het verschil tussen hol en bol voor mij weer veel minder maakt.

Ik herken niet dat het zicht gauw naar beneden is bij een bolle houding. Niet bij mijzelf, maar ook zeker niet bij de vele springruiters die een bolle houding hebben. Je komt dichter bij het paard, maar het gezicht blijft in dezelfde houding, de kin komt niet ineens meer terug maar profiel blijft verticaal. Behalve als je bol gaat zitten in het hele lichaam, inclusief hals. Maar ik heb het over enkel de rug bollen (en dus iets de schouders)

Wat is het verschil in richting aangeven bij een bolle en holle houding? Doel je daarmee op het blik dat naar beneden is gericht? Ik zie namelijk verder niet in wat het verschil zou zijn.

Als je wat boller zit kom je inderdaad minder de hoogte in. In tegenstelling tot jou zie ik dat juist als een positief punt. Dicht bij het paard blijven. Belast het paard veel minder in de landing.

NiKip schreef:

Puur omdat als je met een holle rug zit (en ook je hakken netjes laag houdt) je eerder terug in het zadel valt ipv naar voren op de grond :j

Kun je dit misschien wat meer uitleggen? Tijdens welke situaties? Boven de sprong neem ik aan?

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 13:27

Toch alvast bedankt voor je antwoordje, ik zie nu dat je er dus over nadenkt en das idd wat er moet gebeuren.
De één zal zich net iets beter voelen bij één techniek, de ander bij een net iets andere techniek, ieder mens doet het net iets anders, en uiteraard ook ieder paard is net iets anders.
Het is nooit een kwestie van welke instructeur er gelijk heeft, nee heel waarschijnlijk hebben ze allemaal gelijk, maar werkt het één beter in een bepaalde situatie.
Je vroeg wat ik bedoelde met het naar boven gevoel "of dat enkel met het zicht te maken had", nee zeker niet enkel het zicht. De ruiter moet als het ware met heel zijn lichaam en geest te lucht inwillen (dit hangt uiteraard ook van de soort sprong en de hoogte ervan af natuurlijk.
Vergelijk het een beetje met wat men zegt als je wil vertragen , het paard opvangen, dan maak je je zwaar, het gewicht blijft net hetzelfde natuurlijk, maar net door jouw manier van zitten op zo'n moment ga je echt het gevoel creëren dat je echt zwaarder geworden bent, dat voelt dus echt zo aan.
Dat kan dus ook in de andere richting, je dus lichter maken, bijna als een engel , je gaat een beetje zweven.
Klinkt mssn heel raar maar dat voelt echt zo aan, kan zelfs ook gevoelt worden door een mens met een kind op de rug die dus net ook die soort van oefeningen gaat uitvoeren, dan voel je echt een verschil.

KayleeJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 14:19

Hol lijkt me slecht?? Je vangt de klap dan tocht niet goed op

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 14:50

...ik zou in principe opteren voor een rechte rug.

Ten eerste: het evenwicht. Gewoon op de grond kun je de houding aanneen, die ik ken onder de naam "de aap": je staat op je volle voet, knieen gebogen, rug lang en recht, je zwaartepunt pal boven je voeten.
Doe nu je hoofd op en buig je armen, dan heb je de verlichte zit. (Nu ja, met je ontspannen onderbenen in de beugels, zullen je hielen wat naar onder zakken, maar dat is secundair.)
In deze "aaphouding" sta je als een huis en kun je uitstekend veren, omkijken, iets meer rechtop komen of juist wat dieper.

2e punt: de meeste mensen tegenwoordig hebben erg weinig buikspieren. (Er was een tijd, dat vele ruiters ook boer waren, die dagelijks -tig uren uitmestten.)
Gaat iemand met weinig buikspieren de rug in de aaphouding hol maken, komt de onderrug vast te zitten. (Eenzijdige aanspaning alleen aan de achterkant.) - Dit gaat ten koste van alle souplesse en dus ook van het kunnen balanceren.

Een bolle rug wordt al gauw een slappe rug (losse rugspieren en weinig buikspieren) en dat moet je niet willen.

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 14:56

Geryon schreef:
NiKip schreef:

Kun je dit misschien wat meer uitleggen? Tijdens welke situaties? Boven de sprong neem ik aan?

Boven de sprong ja :j Vooral ruiters die net beginnen met springen verliezen vaak hun evenwicht boven de sprong.
Dan heb ik liever dat zij terugvallen in het zadel dan dat ze naar voren kiepen.

paulinevld

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 15:01

Ik denk dat aeolusnr1 bedoelt dat als je kijkt waar je naar toe gaat automatisch je gewicht naar die kant waar je naar toe kijkt brengt en dat dat met een bolle rug minder goed gaat als met een holle rug.
Maar weet niet of ze het zo bedoeld :o

Ik ben eigelijk ook wel benieuwd welke toch het " beste" is

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 15:25

Het beste is in mijn ogen een rechte rug.