Moeite doen voor lichtrijden.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nottinghill

Moeite doen voor lichtrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-13 15:27

Hallo!

Ik vroeg mij dus net af, of je voor lichtrijden eigenlijk wel moeite moet doen. En hiermee bedoel ik moet je echt gaan staan en zitten zoals je normaal gesproken ook doet. Of moet je, je omhoog laten gooien door het paard en dan je zelf niet laten terug stuiteren en je dus opvangen met je benen. Ik doe namelijk het eerste en ga veelte hoog staan.
Dat vroeg ik me even af. :D

Alvast bedankt.

Sjolvir

Re: Moeite doen voor lichtrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 15:29

Nee, je moet geen moeite doen.
De energie van het paard zorgt ervoor dat je omhoog gaat.
En als je dat doet, stuiter je ook niet terug.

Lichtrijden betekend niet dat je een eind het zadel uit moet.
Bij mijn fjord kan je soms nauwelijk zien dat ik lichtrijdt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 15:29

Ik volg even, ik heb ook het idee dat ik vet hoog ga staan terwijl ik mijn beugels echt niet langer moet doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 15:54

Als je zelf teveel moet doen is dat vaak omdat je paard te langzaam draaft. Als je het tempo iets opvoert gaat het vaak gemakkelijker.

horses_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 15:56

Joolien schreef:
Als je zelf teveel moet doen is dat vaak omdat je paard te langzaam draaft. Als je het tempo iets opvoert gaat het vaak gemakkelijker.

Idd dit merk ik ook heel snel als die echt sjokt dan moet ik uit mezelf omhoog komen maar als die goed actief draft gaat het stukken makkelijker en wordt je echt omhoog 'gegooid'

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 15:58

het is een gevoel

Hanna_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 16:13

Je moet je eigenlijk omhoog laten gooien door het paard zelf, althans, dat zegt mijn lesgeefster altijd.
Ik ging ook altijd zelf omhoog gaan staan, maar ze zei me dat ik niet zoveel moeite moet doen en met omhoog moet laten gaan door de bewegingen van het paard. Ik vond dit in het begin moeiljk, maar door te oefenen lukt het me nu wel beter en voel ik meer harmonie met het paard :)

Nottinghill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-13 16:22

Dan moet ik dat toch maar eens gaan proberen. :) Mijn paard is inderdaad in de draf niet echt actief, dus dat moet ik eerst goed krijgen, als ik het goed begrijp? Ga je als je dit doet dan ook minder hoog staan, of moet je dat wel zelf doen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 16:24

_xrose schreef:
Dan moet ik dat toch maar eens gaan proberen. :) Mijn paard is inderdaad in de draf niet echt actief, dus dat moet ik eerst goed krijgen, als ik het goed begrijp? Ga je als je dit doet dan ook minder hoog staan, of moet je dat wel zelf doen?

Gewoon actiever maken, dan voel je vanzelf wel dat het makkelijker gaat, hoef je weinig voor te doen.

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 16:25

Je moet zelf wel een klein beetje meewerken maar als je door het paard omhoog wordt gewerkt ontstaat er een soort momentum en hoef je bijna niets te doen. Maar dit gaat inderdaad veel beter als ze op tempo lopen, dan zit er veel meer beweging in.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 16:29

_xrose schreef:

Ene paard gooit hoger op dan de andere, qua gangwerk, tempo en activiteit heeft er ook mee te maken.
Maar in principe hoef je er nooit moeite voor te doen, je moet dus ook niet hoger willen gaan staan dan je paard je opgooid.

Maaiike94

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 16:33

Wat ik vaak doe om het mezelf makkelijk te maken:
(Vanuit stap) gaan draven en doorzitten. Dan voel je veel beter wanneer het paard jou omhoog brengt en kun je beter in het ritme komen.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 16:33

Het is wel zo dat je bij het ene paard gewoon omhoog "gegooid" wordt, terwijl het lichtrijden bij een ander paard weer wat "zwaarmoediger" aanvoelt.
Ik rijd zelf een fjord, en ik moet zeggen dat ik erg weinig lichtrijd, want het voelt bij haar echt zo van: staaaa..aaaaaannnnnnnn... - - - - - zit (als je begrijpt wat ik bedoel :P)
Tja, wat is inspanning? Ik heb het idee dat ik wel een beetje inspanning moet leveren om te blijven staan tijdens het lichtrijden eigenlijk.. Maar of je inspanning moet leveren ja of nee ligt denk ik aan het type paard en zn gangen..

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 16:37

Het gaat inderdaad vanzelf en je hoeft je ook niet op te vangen als het goed is. Bij het ene paard ga je makkelijker hoger lichtrijden en bij het andere paard kom je van nature maar een heel klein stukje uit het zadel. :) Dat is een kwestie van aanvoelen.

Nottinghill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-13 17:57

Bedankt allemaal voor de reacties! :D
Ik ga het morgen proberen, met rijden! Kijken of het beter gaat :)

Edisons

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 19:14

Als het allemaal goed gaat hoef je er geen 'moeite' voor te doen. Als het paard lekker doordraaft gaat het een soort van vanzelf.
Succes!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 19:17

Het ene paard is ook het andere niet, mijn paard heeft lekkere vlakke gangen en dat geeft dan het beeld van een klein kind op een shetlander zo snel en klein (kom amper uit het zadel) rijd ik licht als we in een fikse draf rond vliegen.

Hanna_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 20:00

Het klopt inderdaad ook wel dat het sterk afhangt van het paard zelf.
Ik rijd zowel een sporttype D-pony als een fors gebouwde fries. Bij de D-pony moet ik ook nog moeite doen om het juiste ritme in draf te vinden, omdat ik ook het gevoel krijg dat ik te hoog uit het zadel wordt gesmeten. Bij de fries daarentegen heb ik het gevoel dat ik amper omhoog ga, dit gaat dan ook écht wel vanzelf :)

xnaomivdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 07:55

Meegaan met de bewegingen van je paard :j

Cocodox

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 08:48

Maar als je echt totaal geen moeite doet plof je toch terug in hetr zadel?

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 09:56

Lichtrijden is in feite het meegaan in de bewegingen van je paard, dit doe je ook vanuit je middelpunt, dus je heupen zeg maar..
Als jij te hoog gaat staan heb je grote kans dat je achter de beweging aan komt..
Neem eens een goede zitles, dan kunnen ze je alles goed laten voelen :) .
Probeer eens of je kunt sta-sta-zitten. Dus 2x staan-1x zitten en wissel eens af met 3x staan-1x zitten, 2x zitten-1x staan. Je balans moet namelijk goed zijn en als die niet goed is kun je deze oefening niet :)
Bij deze oefening moet je je benen ook op de goede plek houden, want anders kun je de druk niet laag op je beugels houden en krijg je wiebelbenen + zit je niet in balans. Misschien dat je houding + balans op deze manier beter worden en dat wordt het lichtrijden ook makkelijker :)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 13:35

In principe moet je zo min mogelijk uit het zadel komen maar wel even met je bips los komen uit het zadel. Dat kost het jou de minste energie en is voor je paard ook het meest comfortabel want dan bonk je veel minder.

x_Friesje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 13:41

Als je stijgbeugels niet de juiste lengte hebben kan het ook moeilijker zijn. Dus misschien moet je ze eens een gaatje langer doen en dan kijken of het beter gaat. Eens je het gevoel te pakken hebt gaat het van zelf :) Succes!

LotteEnRypke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 13:50

Mijn fries gooide hoog op en om te voorkomen dat ik uit de het zadel 'geslinderd' werd, ging ik ook overdreven lichtrijden. (sta-moment was helemaal gestrekt := )
Nu helpt het als ik niet meer aan lichtrijden denk (sta-zit-sta-zit) maar meer vanuit mijn heupen mijn navel 'ietsjes naar voren breng'. Het is maar een instelling in je hoofd, maar heeft mij goed geholpen.

Hoe makkelijk je lichtrijdt, kan trouwens ook in grote mate afhangen van je zadel heb ik gemerkt. Succes!