Te strenge linkerhand

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Letsmini

Te strenge linkerhand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-13 08:45

Tja, ik zit nu mijn pijn in mijn linkerhand dit te typen. Dus dat zegt al genoeg !!

Sinds 2 maanden hebben Wieke en ik priveles. En ze pakt alles onwijs goed op.

Nu heb ik alleen een probleem, mijn linkerhand is extreem streng en sterk. Het zegt al genoeg dat ik na en tijdens het rijden gewoon pijn heb ik mijn linkerhand. Kan ook niet anders dat ik Wieke dus ook pijn doe. Ik probeer er echt bewust over na te denken, dat ik mijn hand ontspan. Maar ik val zo snel terug in mijn oude gewoonte. Tijdens de lessen gaat het wel goed, omdat iemand mij er constant van bewust maakt dat ik te streng ben. Maar zodra ik zelf ga oefenen, dus ga ik vaak de mist in.

Iemand tips ?? Want ik moet het echt afleren !

Boompje1985

Re: Te strenge linkerhand

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 08:52

Piano oefeningen doen je weet wel met je vingerpunten van pink naar duim en weer terug.

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 08:56

Houd je teugels eens alleen tussen wijsvinger en duim. Dan kan je niet sterk zijn. Je paard kan niet sterk zijn als jij hem niets geeft om sterk op te zijn. Dat het dan misschien niet goed zit qua stelling, buiging, nageeflijkheid is iets wat je op een andere manier moet proberen op te lossen. Maar als je door gaat zoals je nu bezig bent gaat je paard alleen maar sterker worden op links.

Letsmini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-13 09:01

Oke, ik snap um !!! Ik ga het vanavond direct uitproberen !! Thanks !!

Ze krijgt inderdaad al meer bespiering in de hals links, dan rechts.. Probeer ook meer rechtsom te rijden, maar daar blijft mijn linkerhand ook erg sterk..

Wat zit een mens toch raar in elkaar he !! Dan denk je dat je al 25 jaar op een paard zit, en dat je prima kan rijden. Maar zo ondertussen leer je jezelf alleen maar verkeerde dingen aan.

3timesmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 09:08

ik volg dit ook even. door een operatie in mn rechterpols heb ik ook minder gevoel in deze hand en merk ik ook dat ik aan die kant strenger ben. Dus kan ook wel tips gebruiken.
Ik had er al aan gedacht om van die teugelhulpjes te kopen.
http://www.ej.nl/products/10000018/2190016/

Mischien een manier om je dr meer bewust van te worden.

Letsmini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-13 09:20

Jeetje, dat dat bestaat.. Wist geeneens dat dat er was.. Wel wat aan de prijs, maar als het echt niet beter wordt bij mij, dan is het een goede investering !!

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 11:28

als je zo extreem streng bent met j ehanden dan zeg ik; teugels losgooien! Want ik vraag me dus af of je wel kunt rijden met een losse teugel. Gebruik je de rest van je lichaam genoeg tijdens het rijden?

3timesmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 13:25

zijn inderdaad prijzig. Heb net gereden en mn teugels een vinger hoger gedaan. En dat helpt wel vond ik. Enkel mn wijsvinger vond ik niets. Maar de teugel onder middelvinger hielp wel.

Letsmini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-13 15:07

Ik draai met mijn lichaam aan linkerkant ook meer naar binnen, waardoor ik dus ook meer kracht kan en ga zetten.. Dus mijn lichaam is ook nog niet goed in balans daarin.. Ik probeer er echt over na te denken tijdens het rijden.. Maar ik val zo snel terug.. Ik ben blij dat ik mij er van bewust ben..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 16:36

Dan zou ik eens een keer zitles proberen zodat je je hele zit gaat aanpakken en bewust wordt van je lichaam. En ik neem aan dat je instructrice er ook wel veel mee bezig is, met andere woorden, 100 keer zeggen in een les? ;)

ninne1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 16:40

Ik heb het zelfde probleem maar dan andersom, ben rechts heel sterk.
Omdat ik rechts heel sterk ben pakt mijn paard rechts het bit vast en heb ik links dan geen contact.
Wat ik nu moet doen van mijn instructrice is alleen op je linker teugel rijden, rechts wel erbij natuurlijk.
Zodat ze links kan gaan aannemen en je ze op 2 teugels kan gaan rijden.
En buigingen op de rechterhand goed op binnenbeen rijden maar wel binnenteugel van de hals.
Vindt het zelf heel erg moeilijk om mijn linkerhand gesloten te houden omdat ik daar bijna geen kracht in heb.

Het voelt in het begin echt heel onnatuurlijk, maar het werkt nu wel bij ons.
Misschien heb je er iets aan.
Laatst bijgewerkt door ninne1 op 27-05-13 16:43, in het totaal 1 keer bewerkt

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 16:43

nog een tip : tijdens het rijden je pink uitsteken proberen die continu in contact met het bontje/onderlegger/schoft te laten.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 16:44

Loslaten is de enige optie inderdaad :P En niet losgooien, wel gewoon even veel contact houden als je andere teugel. Wil je buiging, dan je binnenbeen ertegen aan en je buitenteugel tegen de hals aan net zoals je afwend maar je blijft wel rechtzitten.

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 18:56

En als je stelling vraagt links (maar eigenlijk altijd) zorgen dat je niet terug werkt met je hand m.a.w. niet je hand naar je navel toe bewegen maar naar binnen en soms zelfs een beetje naar voren. Kleine hulpen geven en zo nodig de hulp herhalen. Maar realiseer je dat een probleem als dit niet 1,2,3 op gelost is. Het sluipt er in en is er ook heel lastig weer uit te krijgen. Maar dat je het probleem onderkent is al een grote stap in de goede richting.

Letsmini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-13 21:38

Vanavond gereden, en geen pijn meer in mijn hand. Dus het gaat de goede kant op..Heb echt met hele lichte hand geprobeerd te rijden. Morgenavond les, hopen dat het snel de goede kant op gaat.

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 10:17

Ik heb de neiging om als het paard soms te hoog komt in tempo, dit op te vangen met mijn linkerhand, links is volgens mijn instructrice mijn controle hand :+ .
Wat bij mij heel erg geholpen heeft is rijden met een lange teugel en vervolgens oppakken en goed kijken of je paard recht is, zit je recht, evenveel druk, dus heel bewust worden van wat je doet. En af en toe met je linkerhand een kriebel op de schoft geven, dan moet je op dat moment weer los laten :j

Letsmini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-13 22:13

Vanavond les gehad, en ik heb hopelijk het licht gezien.. Begin me er steeds meer bewust van te worden.. Nu vasthouden!! Iedereen bedankt voor de tips

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 22:32

Fijn dat het tijdens de les nu al goed ging, maar niet vasthouden maar loslaten. ;) :D
Je moet jezelf er echt bewust van worden los te laten, hier ook een paard die erg op links vast houd doordat ze daar altijd vastgehouden is nu rijd ik haar zelf en betrapte mezelf er ook op dat ik soms automatisch vast ging houden, ik bleef steeds tegen mezelf zeggen los laten los laten los laten en dat werkte toch wel ze gaat nu steeds en steeds beter lopen.

Maar even wat anders weet je wel heel zeker dat je pijn in je hand heb doordat je te veel inwerk?
Kan het geen CTS zijn?
Niet om iets goed te praten hoor, maar ik ben er aan geopereerd en bij mij is de pijn minder geworden, helaas de kracht ook niet dat je die met paardrijden nodig heb, maar soms is het wel handig. :+

Letsmini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-13 12:39

Oh oei, nog niet aan gedacht.. Net even Dokter Google geraadpleegd, en even bekeken wat CTS nou is... En ik heb inderdaad soms ook tintelingen in mijn ringvinger..

3timesmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 20:04

ik had dat ook aan beide handen. Rechts ben ik er aan geopereerd maar daardoor wel een stijvere pols overgehouden. Links is nog te doen dus zolang het niet hoeft laat ik dr niets aan doen.

Neff

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 20:56

Weet je wat ook helpt? In een stressballetje knijpen! Tenminste, dat hielp bij mij. Omdat je dan meer met je handen bezig bent, voel je ook meer. Paar keer per week oefenen en je bent je al veel bewuster. Probeer maar eens.

Letsmini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-13 09:22

Nou, volgens mij hebben Wieke en ik ineens het licht gezien.. Ze liep gisteren als een veertje, waardoor ik ook geen kracht meer hoef te zetten.. Zo fijn !!

3timesmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 09:24

Wat fijn. Mischien is het al voldoende dat je er zelf gewoon erg bewust van bent dat je strenger bent links.

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 11:23

Letsmini schreef:
Oh oei, nog niet aan gedacht.. Net even Dokter Google geraadpleegd, en even bekeken wat CTS nou is... En ik heb inderdaad soms ook tintelingen in mijn ringvinger..

Dat kan ook komen doordat je die teugel te strak vast houd, gewoon even in de gaten houden of het nog zo is nu je zeg dat het beter gaat.

Letsmini schreef:
Nou, volgens mij hebben Wieke en ik ineens het licht gezien.. Ze liep gisteren als een veertje, waardoor ik ook geen kracht meer hoef te zetten.. Zo fijn !!

Kracht zetten moet je nooit doen dan word het een trekspelletje en jij tegen misschien 500 kg gaat het nooit winnen, ze gaan er alleen maar harder van trekken of hangen.
Gewoon goed van achter naar voren rijden.

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 12:15

Fijn TS!