Manegepaard Norman en ik, F9

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Amethyst_

Manegepaard Norman en ik, F9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-13 15:25

Hoi!

19 mei heb ik weer eens een proefje gereden met manegepaard Norman. Dit was mijn 2e proef sinds een jaar, sinds mijn vorige topper Target is overleden.

Ikzelf rijd nu ongeveer 13 a 14 jaar. Al die jaren heb ik 1x in de week een uurtje gereden, met sporadisch een ritje op paarden van vriendinnen, en eens in het jaar een week ponykamp.

Ik was heeeel zenuwachtig voor mijn proef, maar dat bleek nergens voor nodig. Norman vond de opening naar de inrijbak wat spannend, want dat ziet er normaal anders uit, maar hij liep braaf door. Voor mijn proef begon kreeg ik ineens te horen dat ik met jasje MOEST rijden. Deed ik dat niet, mocht de proef wel doorgaan maar ik kreeg ik van de jury een 5 voor uiterlijk. Nou ik in de stress en besloten toch maar door te rijden. Na de proef toch even het protocol er op nagelezen en eigenlijk was het niet helemaal terecht want er staat nergens dat je niet met een vest met capuchon mag rijden :) Maar ik klaag niet, want ik had 220 punten en een eerste prijs!

Punten die op mijn protocol stonden:

1. Meer overgang laten zien
2. Rechtop blijven zitten, vooral in galop.
3. Stiller zitten, meer opvangen in heup en hak (kan iemand mij dit misschien duidelijker verwoorden?)
4. Hakken laag
5. Handen hoger/rechtop/stiller
6. Stiller been.

Dit zijn allemaal punten die ik heel terecht vond, daar loop ik wekelijks tegen aan. Als jullie behalve deze punten nog andere dingen opmerken hoor ik het graag! Wees wel reeel, ik kan maximaal 1 uurtje per week oefenen.

BabetSanRemo

Re: Manegepaard Norman en ik, F9

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 15:34

Wat een leuk paard!

Nog een tip: Handen dragen, hoek in je elleboog en probeer je teugels korter te pakken. En verder de tips die je zelf ook al zei.

Succes verder!

Amethyst_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-13 15:40

Hoi,

dankjewel! Ik merk vaak dat ik onbewust steeds mijn teugels wat laat glijden. Ik heb pasgeleden antislipteugels aangeschaft, en tot nu toe werkt dat goed! Maar we zijn er nog niet ;)

Norman is echt een schat van een paard, hij vind alles goed. Hij is dan ook vaak slachtoffer van mijn uitspattingen. Dekje op zn hoofd, cap over zn oren, haarband met enorme stik op zn hoofd en ga zo maar door. Doet m allemaal niks <3

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 15:42

Nou ziet er goed uit, de punten zijn genoemd!

Ik vind alleen die voorlezer nogal zeurderig voorlezen, sorry -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 15:47

Wat ik denk dat ze bedoelen met: 3. Stiller zitten, meer opvangen in heup en hak (kan iemand mij dit misschien duidelijker verwoorden?)

Is dat je door meer met je heup te bewegen, je je bovenlijf stiller kan houden en dit zul je dan ook terug zien in je armen en handen.

Dus bovenlijf stil, onder meer mee gaan met de bewegingen.

Maar volgende keer kun je beter navragen bij de jury :)

Edit: Trouwens, fijn dat je weer een paardje heb gevonden wat bij je past!

Amethyst_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-13 15:55

Hahaha ik zal het de voorlezer doorgeven dat hij minder moet zeuren :P Wanneer het kan leest hij mij altijd voor, vind het wel fijn :)

Maroescha; ik had al aan de jury gevraagd wat haar beweegreden was om te eisen dat ik met jasje reed, wilde ook weer niet te veel tijd van dr eisen... Maar zoals jij het uitlegd klinkt het al duidelijker haha.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 16:02

:) Weet natuurlijk nooit of ze dat bedoelt, maar dat is wat ik denk bij die zin :)

:') Volgens mij is dat Roy of niet? Zijn stem klinkt op de film net als normaal :P

Amethyst_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-13 16:46

ja is Roy haha. Nee als hij voorleest rekt hij alle woorden wat meer uit dan normaal, dus het is wel IETS anders gelukkig haha...

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 16:49

Mag ik vragen welke manege dit is?

Amethyst_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-13 16:52

Dit is op Hippisch Centrum de Haerst in Zwolle :)

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 16:54

De voorlezer leest inderdaad een beetje ofdat jij achterlijk bent :') Net of hij het tegen een baby heeft zegmaar :+

Maar ziet er harstikke leuk uit! Jullie zijn een mooie combi, let er inderdaad op dat je je bovenlijf en handen stilhoud. :)

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 17:13

Leuk!
Ik vind het paard alleen érg traag. Zo kan jij je benen nooit stil houden, je moet wel elke pas drijven anders staat hij volgens mij stil! Mag je in de F-proeven met zweep rijden? Dan zou ik die er eens bijpakken en hem gebruiken ;).

Amethyst_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-13 20:12

mang, ik vergeet tijdens de proef vaak adem te halen, dus als de voorlezer het zo overduidelijk voorleest is het voor mij makkelijker bij de les blijven :) Maar snap dat het op het filmpje gek over komt :P

44Myrthe44, Dat wilde ik de komende lessen inderdaad toch eens gaan proberen. Tot nu toe werd hij van zweep er bij houden voor mijn gevoel iets té pittig, maar hij is in een maand tijd heeeeel erg afgestompt, dus waarschijnlijk heeft hij het nu gewoon nodig. Ik zal even een filmpje opzoeken van mijn proef vorige maand, ziet er heeeel anders uit.

Amethyst_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-13 20:16

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 20:20

ik vind het paard ontzettend sloom en slecht aan t been ogend... hij mag veel voorwaartser gaan lopen.
dus met t inrijden mag hij veel meer aan t been gezet gaan worden en dus ook met je proef moet hij aan t been zijn zodat je niet bij elke stap hem vooruit moet porren.
waardoor je dus t idee krijgt dat je hem met je hele lichaam voorwaarts probeert te houden en dat ziet er gewoon heel slordig uit.

het meer vanuit de hakken en heupen gaan zitten bedoelen ze mee dat je je bovenlichaam stil moet houden en niet moet mee bewegen met de beweging om hem naar voren te houden en dus meer moet gaan bewegen vanuit je heupen en hakken(misschien eens lesje zonder beugels rijden om je zit te bevorderen)

Amethyst_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-13 20:30

Dankjewel, dit zijn zeker bruikbare tips. Zoals ik aangaf ga ik als ik weer op hem ingedeeld word eens een zweepje er bij pakken, en me richten op het activeren van de motor, dus veel schakelen en overgangen.
Zonder beugels rijden doe ik regelmatig, dan zit ik heel anders, veeeel stiller met mijn been. Zodra ik mijn beugels dan weer aan doe zit ik weer te flapperen..

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 20:42

als je weer een wedstrijd op em gaat rijden zorg dan gewoon dat hij zowel tijdens het losrijden als met je proef wakker is en gewoon met zweepje rijden...dat zou voor jou een stuk makkelijker rijden zijn.
als hij heet word van de zweep kan je dat juist mooi opvangen van voren zodat hij juist goed zijn achterhand er onder gaat zetten en lekker actief gaat lopen zodat hij je hand moet gaan opzoeken van voren zodat hij wat gaat zakken.

wat een goeie is om hem actiever te krijgen is hem flink voorwaarts te rijden daar begint alle dressuur mee eerst voorwaarts en dan de rest..
daarbij kan je dus heel veel overgangen gaan rijden en als hij niet reageert op je been gelijk een tik van de zweep erbij.
ook kan je b.v schijn overgangen gaan rijden naar b.v stap door heel diep te gaan zitten dit kan je zowel doorzittend als lichtrijdend doen en dan moet je paard bijna helemaal terug komen naar de stap en daarna als hij t doet gelijk weer bam naar voren rijden.
of kleine stukjes midden/uitgestrekte stap, draf of gallop en dan weer terug rijden dit kan zowel langs de lange zijde als de korte zijde.

en wat voor je eigen zit heel goed werkt is een uur gewoon rijden zonder beugels dit verbeterd voor jezelf je zit waardoor je beter gaat leren zitten en rijden.

Amethyst_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-13 20:50

Bedankt voor de duidelijke uitleg! Ik had inderdaad al wel ingedachten om de overgangen veel meer te gebruiken, maar nu heb ik nog meer mogelijkheden.

Wat bij hem lastig is, is dat hij zijn formaat tegen je gebruikt. Misschien zie je het wel op het filmpje, de momenten dat ik moet halthouden, moet ik enorm doorsluiten om dat voor elkaar te krijgen. Hetzelfde met vanuit galop terug naar draf. Ik wil het geen trekken noemen, maar hij doet het niet op 2 pinken. Maar ook daarmee kan ik natuurlijk oefenen. Oefening baart kunst, ook met een manegepaard :)

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 20:58

trekken gaat niet helpen dan gaat hij zijn gewicht enkel in de strijd gooien en dat is iets wat je niet wil...
en oefenen met manege paard is juist lastiger maar moet misschien wel te doen zijn...
mijn eerste pony maakte zich ook altijd sterk en dan ging ik terug trekken en dat was fout...
ik moest zelf rustig in mijn handen blijven en blijven ontspannen, en heel veel werken aan zwaar gaan zitten en heel zwaar gaan rijden(ook in je hoofd gaan denken dat je net zo zwaar bent als je paard en al dat gewicht in je kont om wil zetten), zitten en nog meer zitten en gewoon de ophouding sterker doorgeven.
juist omdat jij in je filmpje wat naar voren zit en met heel je lichaam bezig ben om hem voorwaarts te houden wil hij daardoor ook blijven lopen..

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 23:02

Hee kijk nou wat ik ineens voorbij zie komen voor topic := Leuk dat je een topic gemaakt hebt, Annelotte!

Wat mij bij het terugzien van het filmpje inderdaad nog wel heel erg opvalt is dat Norman heel erg traag is. Ik zou inderdaad toch wel het zweepje erbij gaan houden en als een van je eerste prioriteiten flink aan het gaspedaal gaan werken :j Dus niet per sé dat hij hard loopt, maar dat hij echt attent op je beenhulpen reageert. Ik weet niet hoe hij nu is, maar ik heb de indruk dat hij niet zo van je been onder de indruk is. Daarbij zijn die overgangen inderdaad ook heel nuttig. Moest er van Sha telkens naar streven om er minstens 5 per lange zijde te maken, toen ik daar mee bezig moest ;) Werd 't paard dat ik toen reed ook goed wakker van.

Je zit trouwens ook een beetje op je muts :o Denk dat het je houding ook veel goed doet als je echt wat meer op je kont gaat zitten :j dan val je wat minder voorover.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 17:57

In het reglement kun je nalezen wat er is toegestaan aan kleding. Een vest met capuchon hoort daar niet bij. Wel: witte blouse met lange mouwen of een effen sweater (dus geen vest), of een manegetrui/polo of een compleet wedstrijdtenue.

Amethyst_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-13 00:48

Is wat voor te zeggen. Maar bijvoorbeeld de sweaters die ik ken hebben vrijwel allemaal een capuchon, daar deed de jury moeilijk over. Maar ik hoor wisselende reacties. Een goede vriendin is FNRS jurylid, zij zegt het volgende; een capuchon is ivm veiligheid niet wenselijk, maar ook niet verboden. Een vest is gewoon toegestaan., wanneer het effen gekleurd is. Jury's mogen je niet afkeuren wanneer jij daarbinnen valt. Voor hetzelfde geld heb je geen jasje, om wat voor reden dan ook.

Maarja, dit zou een eeuwige discussie blijven.. In principe hield ik me aan het reglement, maar de tegenargumenten is ook wat voor te zeggen :) Bovendien had ik prachtige punten, 5 extra of niet...

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 06:47

Een vest is niet toegestaan, want het is geen sweater. Heel simpel :) Je vriendin kan het navragen bij de FNRS.
Als je geen jasje hebt kun je een witte blouse met lange mouwen dragen of een effen sweater of een manegetrui/bodywarmer.

Amethyst_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-13 04:04

Het is wel toegestaan want ze vonden alleen de capuchon niet goed ;) Zelfs dat is dus niet eens buiten de regels. Ik wil hier geen welles nietes spelletje van maken.. Vriendin heeft pas nog een cursus gevolgd waar de uitrusting besproken is. Het is niet wenselijk, maar niet verboden. Bovendien heb ik het aan meer dan 1 persoon gevraagd, allen FNRS juryleden. Ook heel simpel.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 10:23

Prima. Ken genoeg juryleden die die mening niet delen. Zal er eens een mailtje richting FNRS aan wagen.
Er is overigens wel een verschil tussen 'niet toegestaan' of een lager cijfer voor verzorging op het protocol.