Esther - 5 jarige merrie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Gerdien_

Esther - 5 jarige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-13 03:46

Hoi Bokkers!

Mijn vorige topic is inmiddels alweer een paar maanden geleden.
[RT-HAW] Esther rijden
In dit topic kreeg ik tips over tempocontrole en ontspannen aan de voorkant. Ik had vaak het gevoel dat Esther onder me vandaan liep en moest daardoor continu met de rem erop rijden. Gelukkig kan ik al een stuk meer ontspannen, zonder dat ze deze ruimte neemt in snelheid. Wel missen we nog wat balans en kracht.

Mijn eigen punten:
Rustige hand, daardoor ook rustige aanleuning
Hakken naar beneden
Consequent zijn in wat ik vraag (Been = reactie)

Een filmpje van vorige week:

Het zadel is net aangepast en ik ging voor de ontspanning, tempocontrole en lang-laag. Ik ben er wel erg blij mee dat het 'rennerige' eraf is en ze nu haar passen beter af kan maken.

Halverwege het filmpje kom ik even iets te scherp door aan de voorkant. Door mijn eigen (onvoldoende) rijtechniek, heeft ze de ondeugd aangeleerd op de linker volte wel eens uit te breken. Ik had het gevoel dat ze dit weer wilde gaan doen. Maar op de film zie ik dat ik toch best scherp in kom. ff op letten dus..

Dit is ook een foto van afgelopen weken:
Afbeelding
In de galop heb ik wel eens moeilijk goed rechtop te zitten. Nu het zadel weer aan alle kanten is aangepast, lukt t beter.

Wat vinden jullie ervan? Hebben jullie tips&trics?

ElineCath

Re: Esther - 5 jarige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 13:28

Ik vind dat je alsnog erg veel been geeft, liever dan een keer een tikje. Ook zou ik haar iets voorwaartser laten lopen:). Voor de rest ziet het er goed uit & wat een leuk paardje!

Helene83

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 13:38

Inderdaad ziet het er uit alsof je bijna elke pas je been gebruikt.. hierdoor zal ze juist minder gaan reageren op je been. Probeer iets meer naar voren te kijken in plaats van naar beneden.. ik doe het zelf ook hoor, kijk te veel naar het paard, maar voor het zicht is het mooier als je meer vooruit kijkt.

_Gerdien_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-13 15:48

Bedankt. Been is ook echt een puntje van aandacht..

sofie189

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 17:15

Haha grappig, precies zelfde zadel en pony en aandachtspunten als mij ;) ! Is het een Woodrow?
Maar ziet er netjes uit hij moet inderdaad iets beter op been reageren, verder zit je netjes recht op.

BlijeRuiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 17:19

Ze mag iets voorwaartser lopen!
En inderdaad je benen minder gebruiken. Zelf heb ik ook gehad dat ik bleef 'schoppen'.
Als je goed je hakken uitdrukt help het al enorm! Vanaf het moment dat je erop gaat zitten constant opletten: Als jij been geeft, hij gaat naar voren mag hij niet weer 'minderen' voor dat jij aangeeft dat hij langzamer mag gaan. 1x been moet voldoende zijn, valt hij terug, been. Zo loopt hij altijd op een goed tempo, en als jij je hakken dan uitdrukt, stop je hier als t goed is mee....
Ik weet niet helemaal of t duidelijk is wat ik bedoel maar ik kan t niet zo makkelijk uitleggen! Bij mij lag daar de fout.. Voor de rest vind ik het er netjes uitzien!

SAH1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 18:10

Ik ga met de bovenstaande reacties mee, geef haar eens een tik ipv elke pas been te geven. En misschien je tenen naar binnen doen.?!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 18:13

Gerdien raakt de pony iig niet aan met haar spoortje. :)

Ziet er goed uit. Hebben ook echt heerlijk gereden van de week!!

_Gerdien_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-13 22:17

Hebben jullie het vorige filmpje ook gezien? Persoonlijk ben ik erg blij dat ik aan rijden toekom. Dan maar niet zo voorwaarts, maar wel gehoorzaam en ontspannen

_Gerdien_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-13 22:51

sofie189 schreef:
Haha grappig, precies zelfde zadel en pony en aandachtspunten als mij ;) ! Is het een Woodrow?
Maar ziet er netjes uit hij moet inderdaad iets beter op been reageren, verder zit je netjes recht op.

Ik heb trouwens een kieffer

BlijeRuiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 17:58

@ Gerdien Het vorige filmpje heb ik idd ook bekeken!
Jullie zijn heel erg vooruitgegaan. Onthoud dat het tempo en het tempocontrole heel erg belanrijk is.
Het is gewoon een aandachtspuntje!

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 15:17

Ik denk dat de tempo controle toch verkregen wordt door teveel aan de voorkant te zitten. Wat voor jou misschien als meer ontspannen voelt, omdat ze minder onder je vandaan loopt, is duidelijk meer gespannen en heel erg op de voorhand. Het lagere tempo wordt nu bereikt door een kortere (te korte!) pas ipv door een lager en rustiger bewegingstempo met ruimte. Dit leidt tot spanning in de rug en de gehele bovenlijn. Ook duidelijk te zien doordat je pony de staart tussen de achterbenen knijpt, dit is een duidelijk teken van spanning! In het eerdere filmpje gaat het voor jouw gevoel misschien allemaal te hard, maar heeft je pony toch een ruimere en meer ontspannen pas. Probeer die ruimte terug te vinden. Laat de voorkant maar eens helemaal voor wat het is maar begin met de motor aan de achterkant aan het werk te zetten en je pony daar zijn balans in te laten vinden. Nageeflijkheid komt dan later wel, maar dan heb je tenminste een goede nageeflijkheid.