Hoe en wat bij de achterhand?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

006801

Hoe en wat bij de achterhand?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-13 17:50

Ik heb een paar vragen over de achterhand. Ik heb al gezocht in de zoekfunctie maar heb jammer genoeg niet het antwoord gevonden.
Ik ben sinds een paar weken bezig met het trainen van de achterhand.
Ik longeer een paar keer in de week met pessoa (lang en laag) en als ik mijn pony rijd dan maak ik veel overgangen.
Hoe kan je zien/weten of je pony op de achterhand loopt? Kan je dat voelen met rijden?
Heeft iemand daar foto's van?
Alvast bedankt.

Nadine_S

Re: Hoe en wat bij de achterhand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 18:57

Als het goed is wordt je paard minder zwaar in je hand en voel je dat hij als het ware 'gaat zitten.'
Hij komt van voor een beetje meer omhoog en van achter omlaag.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 06:32

Maak je geen zorgen over de achterhand.

Rijdt je paard in gehoorzaamheid, rust en kalmte voorwaarts neerwaarts (vallende hals, ontspannen rug).
Maak voltes naar links en naar rechts, probeer je paard mee te laten buigen.
Vraag stelling op de hoefslag (=heel klein knikje in de nek, je ziet dan net het binnen oog)/
Rijdt regelmatig rustig tempowisselingen, steeds met het gevoel dat je paard voorwaarts stuwt als je drijft (belangrijk).
Leer hem echt voorwaarts te gaan op je kuit. (Vriendelijk uitleggen.)
Als de galop niet "gedragen" is vermijd je deze in de manege maar doet hem alleen op een rechte lijn buiten, in de manege komt dan later, je voelt wel wanneer.
Na een periode van omstreeks een jaar werken zo, zul je gaan voelen dat alles stabieler wordt, je paard gaat de hals steeds meer en hoger dragen (neus altijd voor de loodlijn anders blokkeer je de rug).

Je hebt nu de achterhand ontwikkeld.

006801

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-13 07:38

Simpelman schreef:
Maak je geen zorgen over de achterhand.

Rijdt je paard in gehoorzaamheid, rust en kalmte voorwaarts neerwaarts (vallende hals, ontspannen rug).
Maak voltes naar links en naar rechts, probeer je paard mee te laten buigen.
Vraag stelling op de hoefslag (=heel klein knikje in de nek, je ziet dan net het binnen oog)/
Rijdt regelmatig rustig tempowisselingen, steeds met het gevoel dat je paard voorwaarts stuwt als je drijft (belangrijk).
Leer hem echt voorwaarts te gaan op je kuit. (Vriendelijk uitleggen.)
Als de galop niet "gedragen" is vermijd je deze in de manege maar doet hem alleen op een rechte lijn buiten, in de manege komt dan later, je voelt wel wanneer.
Na een periode van omstreeks een jaar werken zo, zul je gaan voelen dat alles stabieler wordt, je paard gaat de hals steeds meer en hoger dragen (neus altijd voor de loodlijn anders blokkeer je de rug).

Je hebt nu de achterhand ontwikkeld.

Dankjewel, hier kan ik wat mee ! *\o/*
Weet je misschien ook hoe je vanaf de grond kan zie of je paard op de achterhand loopt?