B dressuur met m'n paardje Mario [filmpje] graag tips..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Estherbrink1

B dressuur met m'n paardje Mario [filmpje] graag tips..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-13 15:57

Hoi allemaal,

Zaterdag 18 mei had ik met mijn E pony Mario onze tweede dressuurwedstrijd in de B.
We kregen voor de eerste proef 183 punten en voor de tweede proef 186 punten.
Bij onze eerste wedstrijd kregen we 173 en 170 punten..

Ik zelf heb altijd recreatief gereden en nooit aan wedstrijden gedaan. Wel krijg ik al 10 jaar les op mijn eigen pony's. (dressuur en springen) Begonnen met een shetlander > C pony > D pony > en nu dus E pony Mario.
Ik heb Mario nu bijna 4 jaar en heb hem zelf ingereden (hij was alleen zadelmak). In de tussentijd is er een hoop gebeurt, maar de laatste anderhalf jaar zijn we toch wat serieuzer aan het trainen. Op de ponyclub vroegen ze steeds wanneer ik nu eens ging starten. Ondanks dat dit m'n laatste jaar is bij de pony's (ben net 18 geworden) heb ik besloten nog te gaan starten.
Gelukkig heb ik zijn pollenallergie nu goed onder controle en kunnen we dus ook onbezorgd buiten (wedstrijden) rijden. Hij schud nu veel minder met zijn hoofd en heeft minder stress.
Op het moment ben ik erg bezig om hem wat losser in z'n lijf te krijgen (rechtrichten), hij is vooral links erg stijf. Verder mag hij nog wel wat meer gaan 'zakken' met zijn hoofd/hals. En ik ben erg bezig om mijn houding te verbeteren.
Tussen de trainingen door rijd ik hem op een touwhalstertje lekker buiten, hier genieten we samen erg van.

Nog een klein paspoortje van Mario:
8 jaar
ruin
vos
KWPN x arabisch volbloed
pollenallergie

Nu zou ik graag wat rijtechnische tips krijgen om de proef nog netter te kunnen rijden en hopelijk nog betere punten te rijden.

Wat ikzelf en de jury opviel was:
- veel 'meer' middendraf
- bij het halsstrekken laten dalen tot kniehoogte
- letten op m'n handhouding

Genoeg gekletst hier het filmpje:

Yael_Tdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 16:04

het eerste dat mij opvalt is dat hij niet echt relext loopt en sons zelfs een beetje tegen de hand komt, het lijkt ofdat je erg zaagt want zijn hoofd schud redelijk erg.
je rijd de hoeken bijna niet in en hebt heel weinig stelling.
probeer je handen rechtop te houden, iets je schouders trug houden, tenen naar binnen en niet te veel schoppen.
verder zijn jullie een erg leuke combinatie en neem deze dingetjes niet negatief maar het valt me erg op dat het door de hele proef zo is. ik denk dat je gewoon lekker door moet oefenen en het dan nog eens proberen.
nog een dingetje, neem de tijd bij het halt houden en groeten. tel 1,2 en groet dan pas. dit staat gewoon iets netter, maakt net het verschil tussen een puntje hoger of lager

Estherbrink1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-13 16:13

Bedankt voor je tips.
Klopt hij bouwt (mede door mij denk ik) nog teveel spanning op.
Ik denk niet dat ik aan het zagen ben want daar ben ik zelf ook erg op tegen, ik probeer dat in iedergeval niet te doen. Wel klopt het dat hij soms wat tegen de hand loopt. Hij is erg gevoelig op zijn mond en reageert echt overal op, mede dus door die pollenallergie waardoor hij ook wat kan gaan schudden.
Wat je zegt over mijn houding vind ik helemaal waar, ik denk dat als ik dat zou verbeteren, mario een stuk beter (en misschien rustiger) zal gaan lopen.

We gaan zeker nog vaker starten!

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 16:18

Er zit niet zoveel ontspanning in, dat is zonde!
Het zou voor je paard veel fijner zijn als hij rond loopt jij heel stil blijft met je handen, dat is voor het paard een manier om te kunnen ontspannen.
Nu blijf jij te veel doen (misschien onbewust, probeer te ontspannen) met je handen waardoor het voor hem lastig wordt los te worden, jij moet hem dat geven.
Ook merk je dat aan zijn achterhand, die als het ware geremd wordt.
Probeer dus vaker mee te gaan met je hand zodat hij naar beneden gevraagd wordt en hou ze heel stil als hij rond is.
Het is idd beter als je je handen wat meer draagt, zo kun je ze ook beter stil houden. (ze gaan ook de hele tijd ook op en neer met lichtrijden)
En met oefenen overdreven inbuigen en kleine voltes maken en volte openen/sluiten om hem wat soepeler te maken.( als je rechtsom gaat kijkt hij naar links in de proef)
Je rijdt verder netjes!

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 16:45

Leuke combinatie zijn jullie, en toch wel nette punten!

Wat me opvalt is dat je paard niet zo lekker door zijn lijf loopt. Hij neemt zijn achterhand niet genoeg mee, zet die niet genoeg onder. Daardoor lijkt het een beetje houterig.
Je paard lijkt niet alleen van achter, maar ook vanvoren wat stijf. Hij houdt zijn hals en nek erg vast en lijkt niet helemaal juist nageeflijk te lopen. Hij mag in zijn hoofd-hals houding ook nog wat 'ronder' worden bij de schoft wat mij betreft, maar het is natuurlijk nog maar B dus dat is nog niet zo'n drama.

Ik denk dat een deel van deze 'strakheid' ook uit jou voortkomt. Je zit niet echt ontspannen en lijkt je rug wat stijf te houden. Ook je handen zet je nogal vast, waardoor het voor je paard ook niet mogelijk is te ontspannen en nageeflijk te worden. Dat je paard nog niet helemaal na wil geven, zie je goed terug in het halsstrekken; Hij volgt je hand niet direct, steekt enkel zijn hoofd wat naar voren, blijft niet met een juiste aanleuning lopen.

Wat ik wel moet zeggen is dat je je benen keurig stil houdt, da's echt een gave :))

Estherbrink1

Re: B dressuur met m'n paardje Mario [filmpje] graag tips..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-13 19:47

Bedankt allebei! Bedankt voor de tips ik ga er zeker aan werken om meer ontspanning te krijgen! En dat WE losser worden :)

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 19:57

Ook zou je je teugels wat korter mogen nemen. Nu zit je regelmatig met je handen tegen je buik aan.

Estherbrink1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-13 21:07

Maar krijg ik dan niet weer meer spanning/druk op zn mond met kortere teugels?

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 21:13

Niet als jij je handen niet vast zet. Je hebt nu bijna geen contact met de mond. En hij loopt daardoor niet over de rug. Dat is ook de reden waarom alle oefeningen het net niet zijn.

Estherbrink1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-13 07:07

Oke dus ik moet de teugels wel iets korter nemen maar de dan 'losjes' vasthouden. En mn handen goed bij elkaar houden. Ik ga mn best doen ;)

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 08:36

Inderdaad. Gewoon licht contact houden.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 23:08

Als je dat nog moeilijk vindt, wat ik me zeer goed kan indenken, zou ik toch niet direct te teugels korter pakken. Jij moet ook leren je handen los te laten, tot die tijd zou ik niet je teugels korter nemen! Laat hem dan maar even lekker de ruimte nemen van voren, niks ergs aan! Dat teugels precies op maat komt nog wel een keer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 23:25

Ik vind ook dat je je teugels iets aan de lange kant hebt. Je moet ervoor zorgen dat er geen boogjes in de teugels komen. Hoe klein dan ook. Het is geen probleem als je je teugels wat korter pakt (niet te veel natuurlijk) zolang je maar niet constant loopt te trekken. Kwestie van handen ontspannen. Als Mario dan iets omhoog komt geef je even een kneepje (vuist maken, noemt mijn instructrice dat) zodat je paardje weer wat zakt. Dit lukt niet in 1x, moet je even oefenen. Maar dan heb je ook wat! Aan het einde liep je paardje mooi opgericht, zou daar niet te veel proberen om hem dieper te laten lopen.

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 08:08

Teugels niet korter hoor :n Dit paard moet eerst maar eens leren om lekker te zakken en te ontspannen, hij hoeft niet gelijk opgericht in een krulletje. TS; Voor thuis, handen rechtop en voor je, en elke keer bij a opletten of je jezelf of je handen aanspant, want dat gaat waarschijnlijk bij jou ook onbewust :P Die voorkant zou ik even helemaal laten voor wat het is, gewoon lekker veel overgangen rijden en veel voltes verkleinen en vergroten. Dan gaat hij vanzelf lekker naar beneden lopen! Jullie zijn een leuke combi!

Estherbrink1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-13 09:05

Bedankt voor jullie reacties. Mijn voorkeur gaat ook uit hem eerst te gaan laten ontspannen. Maar zeker wel op mn handhouding gaan letten. Alleen denk ik dat als ik nu meer contact met zn mond ga maken hij alleen maar meer in een krulletje gaat lopen. En niet losser word in zn lijf en achterhand.
Ik ga denk idd eerst oefenen met veel overgangen en voltes. En zal dan langzamerhand wat meer contact gaan maken ;)

josje4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 09:09

Op het eerste gezicht ziet het er al erg goed uit.

Alleen krijg ik het gevoel dat jij hem teveel bij je wilt houden.
Je handen rusten bijna op je bovenbenen.
Probeer actiever te rijden en hem wat meer ruimte van voren te geven
Edit: Met ruimte geven bedoel: Hand wat losser/wat meer meegeven maar de teugels niet langer maken. Als jij je handen beter gaat dragen zul je de teugels wat korter kunnen nemen en zal hij zijn hoofd beter te gaan dragen. Maar ga er niet tegen in rijden

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 09:12

Estherbrink1 schreef:
Bedankt voor jullie reacties. Mijn voorkeur gaat ook uit hem eerst te gaan laten ontspannen. Maar zeker wel op mn handhouding gaan letten. Alleen denk ik dat als ik nu meer contact met zn mond ga maken hij alleen maar meer in een krulletje gaat lopen. En niet losser word in zn lijf en achterhand.
Ik ga denk idd eerst oefenen met veel overgangen en voltes. En zal dan langzamerhand wat meer contact gaan maken ;)

Altijd contact houden! Anders kan hij nooit je hand volgen :P

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 09:23

Idd alles wat hierboven gezegd is over je handen, en ik zou echt wat meer gaan oefenen op het halsstrekken.

josje4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 09:28

liekec schreef:
Idd alles wat hierboven gezegd is over je handen, en ik zou echt wat meer gaan oefenen op het halsstrekken.

Als het paard zijn hoofd beter gaat dragen en de hand gaat volgen komt het halsstrekken vanzelf

Estherbrink1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-13 10:03

Ja idd hij moet mn hand gaan volgen. Ik merkte van de week ook wel dat als ik mn handen wat meer boven zijn schoft houd hij wel makkelijker nageeft. Ik ga hard oefenen en hopelijk gaat het dan beter.

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 20:39

Ik denk dat de spanning voornamelijk bij jezelf vandaan komt. Je paard zal het volgens mij wel een dikke worst wezen dat hij dit proefje loopt. Ik vind dat er goed commentaar is gegeven. Ik zou thuis lekker gaan verder oefenen en als je denkt jah, ik ben lekker ontspannen en me paardje ook dan ga ik het weer proberen. Vind je dat moeilijk bevestig dit alles dan eerst eens lekker in stap. Gewoon rustig aan en als je dat goed kan draaf je aan en ga je daarin verder. Telkens kleine stukjes en probeer ook in de hoeken en de wendingen meer je binnenbeen te gebruiken je vraagt daarmee ook weer een klein stukje stelling en met een klein beetje meer binnenteugel heb je 2 vliegen in 1 klap. Je zult zien dat wanneer je uitbouwt met kleine stukjes dat veel beter gaat. Je ziet ook dat je paard af en toe terug komt. Je hoeft niet meteen de echte diepe stelling te vragen maar als je paard wat zakt ontspan jij rij je rustig verder en probeer je later wat meer te vragen. Wil niet teveel doen. Kost gewoon tijd maar als je straks complimentjes krijgt op bv. middendraf en onstpanning dan denk je toch wel goh dat heb ik toch weer even bereikt :) Succes!

Estherbrink1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-13 21:07

Bedankt voor je reactie! Ja ik denk dat ik het idd rustig aan moet opbouwen. Tis een gevoelig paardje dus hij neemt elk beetje spanning van mij over. Ik ga eraan werken en dan denk over 2 maandjes weer een keer een proefje rijden ;)