B debuut met Thijs! 1ste en 2de plaats 211 & 200 pnt

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

wonderworst_

B debuut met Thijs! 1ste en 2de plaats 211 & 200 pnt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-13 08:28

hallo allemaal!

Afgelopen zondag heb ik mijn wedstrijd debuut gereden met mijn knappe bijrijdpaard Thijs. Dit was een onderlinge wedstrijd. Met zijn eigenaresse had ik afgesproken dat ik gelijk me startkaart zou aanvragen als deze wedstrijd goed zou gaan (aan gezien ik al zo lang roep dat ik me startkaart ging aanvragen)... tsja en dan ben ik nu toch echt de sjaak, want jeetje wat heeft mijn topper zijn beste beentje voor gezet zeg!! mijn glimlach kan niet meer van mijn gezicht af, want wat was hij braaf zeg. Ik was dus eerste en tweede geworden met 211 en 200 punten!!!!!! *\o/* _/-\o_ :wow:

Thijs loop met zijn eigenaresse ook wedstrijden in de B en ik nu dus ook.
Natuurlijk zijn er nog heel veel verbeterpunten waar we aan moeten werken, die zijn bij mij bekend.
Zijn hoofd-hals houding is vaak nog wat onrustig, de ene keer loopt hij te diep, dan is hij wat tegen de hand. Ook voor mij zijn er nog veel verbeterpunten, soms zit ik naar voren, verlies ik het contact met zijn mond, heb ik me handen te breed en moet ik veel meer naar voren kijken enz. enz.
Waar we vooral veel mee bezig zijn is dat hij meer lengte in zijn hals moet krijgen. hij loopt snel te diep en dat is iets waar we met de lessen ook hard mee bezig zijn.
We moeten beiden nog heeeeel veel leren. Vooral om de rust te bewaren en niet te verstijven van de stress (ik dus :+ ).
Thijs vind een nieuwe omgeving al heel snel spannend en als de afwateringsinstallatie van de buren keihard water gaat spuiten in de sloot naast de bak dan is het onmogelijk om nog normaal door de bak te gaan.. Ik was ook heel erg zenuwachtig voor mijn eerste wedstrijd maarrr, ondanks alles zo gigantisch trots op me toppertje!

ik heb alleen foto's van 1 kant van proeven. kijk, geniet en een berichtje zou leuk zijn :D

de enge kant van de bak waar die enge waterspuit zat :')
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
thuis hebben we altijd zooo veel moeite om hem ook maar één pasje verruimen(normaal versnelt hij alleen ipv te verruimen of schiet hij in galop) en hier laat hij zien dat hij toch wel wat kan (tuurlijk komt hij aan de voorkant te veel omhoog en verlies ik het contact maar, elk kleine stapje is een begin)

Afbeelding

Afbeelding

en klaar!
Afbeelding

suuuper trots!!
Afbeelding

moe maar voldaan <3
Afbeelding

Ik hoop dat jullie niet te hard voor me zijn, maar toch een berichtje achterlaten :D

Marus

Re: B debuut met Thijs! 1ste en 2de plaats 211 & 200 pnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 09:42

Helemaal top!!
Starten met die hap ;-).Ziet er fijn uit hoor.
Denk wel om het contact met de mond, want zie wat losse teugels.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 09:53

Wat is hij toch een knappert!
Ik vind je er echt supernetjes opzitten ook.
Omdat het HAW is toch nog een klein puntje, de spanning af en toe in jou armen en het contact met de mond van thijs.

wonderworst_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-13 10:03

Bedankt beide :D ! inderdaad het contact houden met zijn mond is een groot punt van ons.. denk dat wanneer zijn hoofdhouding ook wat rustiger wordt het makkelijker wordt om het contact constanter te houden. Ik kreeg van de jury inderdaad ook het commentaar dat ze zag dat ik onwijs verstijfde op het moment dat ik me proef in ging. ze was namelijk blijven kijken bij het inrijden en daardoor zag ze inderdaad het verschil met in me proef.

thijssie2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 20:05

*\o/* *\o/* *\o/* :D Wat een plaatje en de puntjes op de i moeten we gewoon hard aan gaan werken nu dus samen op naar de top met deze zwarte duivel hihi.....

jaja ik probeer ook iets op bokt!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 14:19

Wat een prachtige outfit!
Super! :D

En je rijd erg netjes!
Leuk om te zien, ik heb nog met je op de manege gereden in zoetermeer.
Wat ben jij enorm verbeterd zeg! :D

Ga zo door!
En het is helemaal niet erg dat het hoofdje wat omhoog komt, rij vooral dat neusje eruit.
En krop 'm niet op.

wonderworst_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-13 07:36

Bedankt allebei! :D

Ohh jolliegirl dan moet je me even helpen hoor! Bij zilverster zeker? Ik heb namelijk geeeen idee wie jij bent hahah

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 10:42

Wat is thijs prachtig zeg!
Kom maar op met die startkaart,
Weet zeker dat we nog veel van jullie gaan horen want wat kan dat beest sjouwen zeg! :)

wonderworst_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-13 17:45

dankjewel wat een mooie complimenten! :D
ik ben ook wel heel erg trots na het zien van de foto's.

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 17:53

Ziet er erg fijn uit!
Je handen zien er rustig uit, neusje niet te diep (wat bij Friezen toch wel heel snel gebeurd), nette zit. Keurig dus! :D Snel officieel starten hoor. Gaat helemaal goed komen!

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 18:33

Dat ziet er hartstikke fijn uit! Let er inderdaad op dat je contact houdt met je paard en af en toe vind ik hem wat kort in zijn hals worden, als is dat natuurlijk fries eigen. Misschien kun je hem op zo'n momenten wat meer naar voren rijden zodat zijn neus er weer fijn uitkomt.

Super gaaf jasje heb je trouwens!

Heel veel succes met de officieële wedstrijden :)

wonderworst_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-13 19:41

bedankt! :o hij heeft inderdaad nog de neiging om zich lekker op te kroppen en te diep te gaan lopen maar daar werken we natuurlijk ook hard aan.

Eveline68987

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 10:15

Fijne foto's. Fijn hoe je hem aan het werk hebt.
Je minpuntjes heb je al gehoord en zelf bevestigd.
Prachtige outfit!
Dus... startkaart aanvragen en ervoor gaan!!!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 11:12

Tja, jij hebt straks een probleem en de eigenaar ook want wie gaat er kampioenschappen mee rijden? Geintje hoor, je rijd echt netjes, kritiekpuntje, kijk naar voren, tussen de oren van je paard door. En je outfit vind ik ook supergaaf.

wonderworst_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-13 20:32

allemaal onwijs bedankt voor de super leuke berichtjes!! :D :o

Jeja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 20:02

Leuke prestatie !

Probeer je hakken wat meer uit te drukken
:j

wonderworst_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-13 10:10

dankje, ja inderdaad me hakken trek ik af en toe op bij het aandrijven... ook een puntje om op te blijven letten

Sica
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 10:27

Heidi95

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 14:56

Wat een knap beest! denk erom dat je wel contact houd en je teugels niet te lang laat.

wonderworst_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-13 19:28

dankjewel! ja dat contact houden met zijn mond is inderdaad echt een puntje om op te blijven letten.
maar ik was al blij dat hij hier normaal door de bak liep, normaal in de training hebben we hier eigenlijk geen last van. door de spanning moet ik gewoon niet vergeten om te blijven paardrijden hahah

DeniiSee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 13:32

Heeee daar hebbe we jamie!
Ik zat de foto's te bekijken en bij de laatste dacht ik heeeh die lijkt veel op jamie, en jahoor :D

Leuk zeg dat je weer een paardje rijd, en wattt een punten kickeee!
Zonde dat je verstijfde maar ach, wat wil je voor een eerste wedstrijd, dat is ook giga spannend gewoon!

Je zit ondanks dat wel goed recht op, ik ga van spanning altijd voorover hangen! :P
Jammer dat je geen filmpje hebt, maar misschien wel wat tips voor je.

Probeer echt te blijven rijden, zie het niet als een wedstrijd maar gewoon als oefening, gewoon lekker ergens anders rijden, en rij zoals je thuis rijd. alstie zn koppie terug trekt, rij m eruit, 'wip' hem omhoog met je handen, beter dat hij het neusje dan even tever eruit doet dan het op kroppen.
Goed vanuit je been naar je hand toe blijven rijden, helpt ook al tegen het achter de teugel willen kruipen. Zijn hoofdhals houding is niet uit zichzelf onrustig, jij geeft hem dandaar de mogelijkheid om onrustig te kunnen doen. Paard doet wat jij van hem vraag. Hou je handen er goed aan, en rij hem goed vanuit je been naar je hand toe, je eigen handen goed stil houden in een stille constante aanleuning. Niet hem de schuldgeven, hij profiteerd waar hij kan, wij moeten zo slim en zo snel mogelijk zijn zodat hij niet kan profiteren.
met halsstrekken strekt hij moooi, maar hou je handen boven in gewoon, naast elkaar. Stel hem de eerste paar passen net wat dieper en ronder in, en dan neus laten uitschuiven. Probeer het halsstrekken gewoon elke dag aan het einde van het rijden mee te nemen, lekker lang laag en rond uitdraven. en dan daarin ook overgangen rijden. Dat ze daarin gewoon ontspannen en hem ook daarin kan blijven rijden.
Met middendraf, vind mijn jonkie ook nog erg moeilijk maar wij oefenen het nu gewoon heel veel op de volte. Daarop kan je ze fijn los werken en echt naar boven rijden. Op zo een diagonaal is het heel makkelijk om vol gas te versnellen en op die voorhand te duiken voor ze. Op een volte moeten ze sneller meer gaan dragen. Probeer hem op de volte 3-4 passen wat te verruimen, wip hem wat omhoog met je hand, maak m lekker los, zorg dat hij naar boven blijft lopen en rij hem vanuit je been naar je hand naar boven toe. Dat je voelt dat hij niet harder gaat en versnelt, maar meer zichzelf opdrukt en grotere passen gaat leren maken onder je.
Wanneer dat beter gaat ga je vanuit de volte paar passe rechtuit, rij hem toe, en daarna opvangen en de volte doordraaien, zo uitbouwen tot een normale diagonaal middendraf die je echt zelf kan rijden en niet gas erop en versnellen.
Ohja, je hakken dan inderdaad meer uitdrukken, maar wanneer je gaat lichtrijden niet je voeten afsteken. Je onderbenen moet je apart kunnen bedienen. Je bovenbeen licht op het zadel, vanuit daar lichtrijden, zodat je je benen gewoon eraan kan houden, geen been geven, maar wel op de plaats dat wanneer het nodig is je ze gelijk kan aandrukken.

Misschien voor je eigen spanning, voordat je je paard op gaat even staan springen en wapperen met je handen. Omdat je lichaam dan zich inspant kan je je adrenaline kwijt en neemt de spanning ook meer af. Dan gewoon goed in en uit ademen, opstappen, en lekker rijden. zie het als een oefening, de punten komen van zelf wel als je maar lekker kan rijden daar! :D

Ik hoop dat je er iets aan hebt, succes :D
Erggg leuk paard, misschien tot binnenkort in de ring :D

Marijn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 14:10

Wat een leuke combi en wat zien jullie er supernetjes uit! Die wedstrijden gaan vast goed komen zo. Wel loopt hij af en toe wat opgekropt, misschien dat je daar nog wat op kunt trainen, wat naar voren rijden maar het tempo is volgensmij wel oke, dus let erop dat hij dan niet te hard gaat lopen.
Succes met de wedstrijden, ben benieuwd naar fotos daarvan! :)

wonderworst_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-13 16:24

bedankt voor de tips allemaal.
helaas heeft de eigenaresse besloten om thijs te verkopen, dus moet ik afscheid nemen van mijn maatje