Op naar het L1 met Ulysses

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bullebeest

Op naar het L1 met Ulysses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-13 20:30

Afgelopen weekend hebben we onze laatste wedstrijd in de B gereden. Hier heb ik mijn 10e wp gehaald in de B. Hierbij ga ik gelijk over naar het L1. In de training zijn ze hier ook naartoe aan het werken. In de training ben ik voornamelijk bezig om Ulysses vw-nw te rijden. Hij vindt dit erg moeilijk en lastig en beschikt over een behoorlijke trukendoos om er onderuit te komen. Hierin ben ik hem steeds sneller af om dit niet toe te staan tenzij hij weer met een nieuw trukje aankomt waar hij dan mee verrast. Met rijden loopt Ulysses graag hoger ingesteld vandaar de grote nadruk op het vw-nw rijden met hem. Ik heb 2 filmpjes van mijn les van vandaag. Ik ben erg benieuwd wat jullie ervan vinden en welke tips jullie mij mee kunnen geven.

http://www.youtube.com/watch?v=MSzvXADFvY8&feature=share&list=FLEoG7J7Exs5C2mNa4Ce_3aQ

http://www.youtube.com/watch?v=u60EPUx7aSY&feature=share&list=FLEoG7J7Exs5C2mNa4Ce_3aQ

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 21:20

De trucendoos haalt hij te voorschijn omdat het paard niet de mogelijkheid krijgt de hals te laten zakken/vallen.je werkt enorm terug met je binnenhand en zet je hand vast.probeer wat subtieler te zijn in je hulpen, je hoort te vragen en uit te nodigen zodat het paard de hals ook durft te laten vallen.wat ik hier zie is een houding proberen af te dwingen.
In galop juist soepel zijn in je binnenhand zodat het binnen achterbeen ook de mogelijkheid krijgt onder te treden.
Steeds zoveel stelling in de hals haalt weinig goeds uit.eens ff doorvragen en weer direct oo t juiste moment loslaten, vast houden werkt niet.
Laatst bijgewerkt door Marus op 21-05-13 21:23, in het totaal 1 keer bewerkt

noahlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 21:23

let erop dat je je bovenlichaam niet scheef houd. Je zit helemaal scheef. Het tweede filmpje, net nadat je in galop aanspringt, zwenkt hij wat uit naar buiten, waardoor jij hem corrigeert met je binnenhand. Je haalt daardoor je binnenhand zover naar je toe, dat hij helemaal over je been heen komt.
Houd hem tegen met je buitenbeen en buitenteugel als hij zo uitzwenkt.

Veel succes alvast met je L1 debuut. Leuk paardje heb je!

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 21:25

Ik zie hem soms ook over zijn buitenschouder wegvallen. Probeer inderdaad meer je buitenhand te gebruiken: binnenbeen, buitenhand. Probeer hem van achter naar voren tegen het bit aan te laten komen en dan je hand iets te openen. Desnoods eerst in stap, dan draf en als dat goed gaat, galop. Succes!

HBZ

Re: Op naar het L1 met Ulysses

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 21:40

Probeer je binnenhand meer te ontspannen, daar ben je te sterk mee. Probeer je paard ook meer tussen twee teugels te laten lopen, nu loopt hij stukken behoorlijk over de buitenschouder weg.
Dus binnenhand vriendelijke, handen stiller en paard rechterhouden. Wanneer jij je hand ontspant kan je paard ook in jou hand ontspannen en krijg je een rustigere constante aanleuding.

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 23:01

Ik vind dat je erg ver met je handen uit elkaar zit, ook zijn jou handen wat onrustig, tenminste zo zie ikndat

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 23:10

Ik zie een paard wat heel erg over de buitenschouder valt en een ruiter wat heel erg met de binnenteugel bezig is. Probeer je paard eens veel rechter te rijden en dan te laten zakken. Ontspan die binnenhand, zodat het paard die kan volgen. Nu kan je paard ook niet naar beneden, want jij houdt hem eigenlijk gewoon tegen :).

Ook valt het me op dat je veel los/vast hebt, dan kan je natuurlijk nooit een constante verbinding krijgen (iets wat wel nodig is voor een goede aanleuning en vervolgens zakken).

Het is wel een leuk paard :j

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-13 23:34

Dank jullie voor jullie commentaar. Je pakken idd mijn zwakke punten eruit waar ik druk mee bezig ben. Het is alleen niet zo makkelijk om (verkeerde) oude gewoontes af te leren. Mede doordat Ulysses door het minste of geringste afgeleid was (naast de bak staat een hok met springmateriaal en daar liep een hond die hij steeds als aanleiding nam, dit is natuurlijk geen excuus. Ik zal mezelf moeten leren aanleren om hier beter op te reageren) Soms houd ik hem bewust even vast. Als ik hem gelijk de ontspanning geef, drukt hij zich er zelf gelijk weer uit. Ook moet ik zeker meer mijn buitenteugel erbij houden, hiermee voorkom ik een hoop. Aan het einde van de les liep hij een stuk beter. Wou hij zijn hals beter laten vallen (hij wil steeds lager en daardoor ronder lopen) en kon ik met veel subtielere hulpen bij hem doorkomen en mijn gewicht beter aan de goede kant houden. Ik weet ik heb nog een lange weg te gaan, maar we gaan zeker met sprongen vooruit.

Ik heb ook bewust hem ook een aantal keren door iemand anders laten rijden die een heel stuk verder is en waarvan ik de rijstijl zeer prettig vind. Ook zij loopt tegen dezelfde problemen aan. Dit gedaan om te zien of het echt alleen bij mij ligt of dat er ook een stuk bij hem ligt. Ik ga nl. altijd vanuit dat de fout voor 99,9% bij de ruiter ligt en niet bij het paard.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 23:42

Ik vind je handen erg onrustig, je lijkt zelfs te zagen op het eerste filmpje? Daardoor vind ik het beeld erg onrustig, er is geen ontspanning bij jullie beiden.

Ik wil jullie wel veel succes wensen in de toekomst :)

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-13 23:52

Klopt, hier was er nog weinig ontspanning. Dit kwam gaande weg.

Bon_charmeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 18:07

Ik vond het geen fijn filmpje , mede omdat je constant trekt met je binnen hand, waardoor het er niet vriendelijk uitvziet, en diegene die je les geeftvzegt daar niks van..?

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 20:42

Probeer telkens een klein beetje te VRAGEN met je binnenhand je bent nu steeds aan het trekken dit is geen vragen dit is eisen. Kort kneepje, los, loopt ie daar ontspan dan ook die hand zo krijgt jou paard ook de kans om binnenstelling aan te nemen

nedermeijer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 19:24

Doordat je handen zo onrustig zijn lijkt het echt op ruk en pluk werk, ookal is het dat misschien helemaal niet. en inderdaad valt hij soms over de buitenschouder weg. Wel een leuke combinatie en met veel oefenen kom je er zeker!