Paard reageert niet goed op beenhulpen , TIPS ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xanthos111

Paard reageert niet goed op beenhulpen , TIPS ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-13 17:58

Hoi allemaal !

Sinds vorige week heb ik een bijrijdpaard. Een jonge 4 jarige ruin van 1m72 met veel springbloed.
Hij is vorig jaar zadelmak gemaakt en lichtjes doorgereden geweest maar daarna heeft hij veel stilgestaan wegens te weinig interesse van de eigenaar.
Nu hebben ze hem opgeleerd om te reageren op de zweep en niet op beenhulpen >;)
Iedere keer als je een overgang wilt maken van stap naar draf of van draf naar galop moet je je benen even tegendrukken en een tikje met de zweep geven ( volgens de eigenaar die hem trouwens beleerd heeft ) en hij gaat vooruit. Als je iets teveel beenhulpen geeft bokt of steigert hij.
Ben ik de enige die dit een verkeerde methode vind.. ?
Ik zou toch liever enkel met beenhulpen werken ipv met een zweep. Hij is wel erg leergierig. Heb hem zoveel mogelijk proberen rijden zonder dat ik mijn zweep moet gebruiken maar natuurlijk werd ik er na een tijd afgebokt :')
Ook voor hem vooruit te rijden heb je een zweep nodig , op de beenhulpen reageert hij zo goed als niet..
Heeft er iemand tips hoe je hem dit afleert? Ik heb de toestemming van de eigenaar om er helemaal mijn 'zin' mee te doen omdat hij toch niet meer van zin is om er zelf mee verder te gaan.
Ik zou hem graag uit brengen op jumping eventueel.

Elvirave

Re: Paard reageert niet goed op beenhulpen , TIPS ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 18:55

Ik zou terug naar de basis gaan, eerst longeren en zorgen dat die goed op je stem reageert. Dan longeren met iemand erop en ook weer de stemhulpen gebruiken en kuitdruk bij de overgangen. Geen zweep er meer bij pakken want anders kan die in het oude patroon vallen. Zelf vind ik met een zweep vooruit krijgen zeker niet de manier van inrijden. Ik denk dat je heel erg met stemhulpen moet gaan werken en het dan combineren met kuitdruk zodat die wat die nu doet met de zweep gaat doen met de kuit. (Zoals het hoort) vooral omdat die erg leergierig is kan dit misschien een oplossing zijn :)

Wally_1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 18:03

Begin anders eerst met een klein tikje op de hals voordat je gelijk gaat aansporen en een dikke tik geeft. Zo kan je paard eraan wennen :-)

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 18:05

Les nemen !

Vanaf een pc is het nog altijd moeilijk om je de perfecte tips te geven voor dit probleem op te lossen. Wij kunnen vanaf hier niet het paard beoordelen en jou de juiste aanwijzingen geven die je op het moment dat je aan het rijden bent nodig hebt :)

Wally_1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 18:07

Ja een lesje nemen is altijd goed :P

xanthos111

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-13 22:05

Elvirave : Bedankt voor de tips !
De rest : Ik ga sowieso les nemen hoor. Eigenaars gaan de eerste 5 lessen voor mij betalen. Het zijn lessen van hun privé lesgever die samen met hun zoon het paard heeft zadelmak gemaakt. Maar ergens vraag ik mij dan af , zou die lesgever dan ook zo werken met de zweep netals de eigenaar? :?
Donderdag heb ik normaal mijn eerste les ( als het weer het tenminste toelaat... ) , ik hoop dat het wat meevalt ;)

miranda_147

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 20:54

Ik zou eerst eens gaan kijken, als je de kans hebt, als die lesgever iemand anders lesgeeft dan heb je enig idee of dit inderdaad zo is en hoe diegene lesgeeft.

Ritje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 12:35

xanthos111 schreef:
Elvirave : Bedankt voor de tips !
De rest : Ik ga sowieso les nemen hoor. Eigenaars gaan de eerste 5 lessen voor mij betalen. Het zijn lessen van hun privé lesgever die samen met hun zoon het paard heeft zadelmak gemaakt. Maar ergens vraag ik mij dan af , zou die lesgever dan ook zo werken met de zweep netals de eigenaar? :?
Donderdag heb ik normaal mijn eerste les ( als het weer het tenminste toelaat... ) , ik hoop dat het wat meevalt ;)

ik hoop dat alles goed gaat,
misschien kan hij je meer uitleg geven over hoe je het aanpakt of kun jij zien wat hij eigenlijk kan in lesgeven,
ik duim voor je

Minute

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 14:17

Hoe is de les gegaan vandaag? Hebben jullie nog gewerkt aan het reageren op de beenhulp?

Meile

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 14:21

Ik ben ook benieuwd!

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 14:23

Ik zou voor aanvang van de les met de instructeur je probleem bespreken, dan kom je er snel genoeg achter of het zijn standaard methode is of dat hij je ook op een andere manier kan helpen.

Ben je na die vijf lessen verplicht gebruik te blijven maken van hun instructeur? Zo nee, dan kan je altijd op zoek naar een andere instructeur waar je zelf een beter gevoel van hebt.

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 14:26

Ik volg ben wel benieuwd

Jolet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 14:29

Oh wat irritant zeg :( Ik zou ook teruggaan naar longeren en vanaf daar met stemcommando's werken. Dan erop en stem combineren met kuitdruk.... Paarden snappen dit meestal vrij snel maar is natuurlijk moeilijk in te schatten hoe deze er op zal reageren...

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 14:32

je kan ook gewoon iemand bij jou in de bak zetten met een longeerzweep en zelf je zweep wegleggen. Is het ook zo gepiept. Wel goed belonen als hij het goed heeft gedaan.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 14:32

Als hij wel op de zweep reageert, zou ik het eigenlijk vrij simpel aanpakken: kuithulp, geen reactie dan kuit en tikje erbij, voorwaartse reactie belonen en veel overgangen oefenen, verder uiteraard been niet aandrukken als je geen voorwaartse reactie wilt en niet blokkeren met zit of hand. Dan leert hij echt al wel snel dat die kuit steeds vooraf gaat aan het tikje en gaat op dat signaal reageren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 14:36

Ik mis iets in dit verhaal; wat vindt de EIGENAAR er van? Want als die hem deze "methode" geleerd heeft, zal hij dat blijkbaar prettig vinden?

Al leer ik mijn paarden dat "hortsik" sneller betekent, dat ik stuur door aan betreffend oor te trekken en dat 'ie stil moet staan zodra ik Kortjakje fluit, dan is dat mijn keus. Dan zou ik niet blij zijn als een bijrijder ineens heel andere 'knopjes' op het paard gaat monteren :?

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 15:03

Ik mis dat niet hoor. Eigenaar heeft toch aangegeven dat zij het paard naar haar hand mag zetten, omdat er geen intentie is er weer actief mee aan de slag te gaan?

xanthos111 schreef:
Ik heb de toestemming van de eigenaar om er helemaal mijn 'zin' mee te doen omdat hij toch niet meer van zin is om er zelf mee verder te gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 15:27

Dan is het goed :j
Ben benieuwd naar het verhaal van die trainer/instructeur.

xanthos111

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-13 17:30

Hey allemaal !
Ik kan vandaag jammergenoeg (weeral) niet gaan , piste ligt weer onder water en dus mag ik dit weekend gaan. Dan gaat het droog zijn.
Ben ook best benieuwd hoe het zal gaan. Eigenaar zijn uitleg naar het rijden met zweep ipv met beenhulpen was "Ik wil niet schoppen in de buik van m'n paard". Dan denk ik bij mezelf , en slaan met een zweep op zijn poep wel ? :?
Ga dit zeker eens bespreken met de instructeur en vragen om zijn mening ivm het rijden. Hij heeft tenslotte samen met de eigenaar het paard zadelmak gemaakt. Paard zelf luistert wel erg goed op de stemhulpen. Maar zonder zweep krijg ik hem niet vooruit. Tijdens het longeren luistert hij wel naar de stemhulpen , zonder zweep. Maar zou toch persoonlijk graag hebben dat ik gewoon die zweep achterwege kan laten.. Vind het rijden met een zweep sowieso al niet erg handig en het paard heeft zeker geen zweep nodig volgens mij..
Ben al aan het aftellen naar dit weekend :D

xanthos111

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-13 18:22

Hey allemaal ! Vandaag ben ik gaan rijden op Mysterio. Het ging echt veel beter dan de eerste keer. Paardje reageerde direct op beenhulpen en stemhulpen. Ook heeft de lesgever in eerste instantie nooit gepraat over een zweep maar op het einde van de les werd paardje een beetje moe en stelde de instructeur toch voor om een zweepje te gebruiken. Maar eigenlijk nooit het zweepje echt moeten gebruiken. Ook vind ik de lesgever echt super. Geeft erg veel uitleg en de combinatie "paard en ruiter" staat bij hem centraal. Begin nu al meer uit te kijken naar de volgende les :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 00:38

Klinkt goed :j
Heb je het ook nog gehad over het waarom van de manier van rijden van de eigenaar?

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 01:04

Heb je er tussendoor nog op gereden? Anders ga je wel ineens met een enorme sprong vooruit.. :j

Mag ik vragen waar aan/ hoe jullie gewerkt hebben? Naar mijn idee mist dit paard héél veel basis. En iets aanleren is makkelijker dan afleren. Dit klinkt bij mij in de oren als een paard dat gewoon niet snapt wat er bedoeld word als jij kuit geeft. Dit paard heeft de link: zweep -> voorwaards, been -> ???
Ik denk ook dat het beter is als je terug naar de basis gaat. Werken met longeren, stemhulpen. Eerst met zweep, dit koppelen aan een stemhulp. Dan zweep neerleggen en oefenen met stemhulp. Volledig op stemhulpen laten lopen. Dan pas weer erop stappen. Aan een longeerlijn. Longeur geeft stemhulp, jij geeft been. Pas als dit goed gaat (en dan ook echt goed) pas gaan uitbouwen naar meer. Heb je misschien een foto/ filmpje van dit paard? Diertje is pas 4 lees ik. Ik zou eerst even goed achter de oren krabben hoe het zit met dit paard. Hoe is het paard lichamelijk? Misschien is het paard nog gewoon heel jong qua bouw/ karakter. Zo via internet beoordelen zonder iets van een beeld van het paard is erg lastig. En vooral voor een jong paard kan het lastig zijn, denk aan bespiering enz. Ik zou graag een foto (liefst) een filmpje van het paard willen zien. Liefst ohz. En dan hoe hij reageerd op de zweep maar ook op het been. Dat maakt het net wat makkelijker om jou goede tips te geven.

xanthos111

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-13 19:31

Heb het er niet over gehad met de lesgever. Heb enkel gezegd dat ik een zweep eigenlijk meestal overbodig vind. En hierop gaf hij me gelijk. Eigenaar kwam in het begin van de les al meteen met een zweep aangelopen maar lesgever heeft deze keurig weggelegd.
Paardje reageert erg goed op stemhulpen eerlijk gezegd. We hebben vooral gewerkt aan het voorwaards rijden , aan de teugel , figuren en veel overgangen van stap naar draf. Wil vooral eerst deze 2 gangen onder de knie krijgen met hem voordat ik aan de galop begin want hij zit ook goed vast in zijn nek. Hij reageert beter op de zweep dan op beenhulpen maar ik weiger om een zweep te gebruiken. We zijn gestart met het rijden aan de longe en wat gewerkt aan mijn eigen houding. Daarna zoveel mogelijk overgangen van stap naar draf gereden. Dit allemaal met stem- en beenhulpen en dit ging vrij goed! Soms durft hij nog wel eens terug vallen maar dit heeft ook wel deels te maken met zijn conditie denk ik. Paardje had intussen weeral 2 weken stil gestaan maar wel best erg braaf. Begon wel even gek te doen omdat een paard naast de piste ook wat gek begon te doen maar voor de rest deed hij erg kalm.
Heb tussendoor niet meer gereden dus vond het echt een hele grote verbetering. Grotendeels kwam dit door de tips van de lesgever vermoed ik.
Ik vind het erg vriendelijk van je LoveUggs , om zoveel tips te geven ivm het longeren. Maar dit moet sowieso eerst in overleg met de lesgever gebeuren want de 4 komen de keren dat ik ga rijden gebeurd met de lesgever. Foto zal ik straks even uploaden :)

xanthos111

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-13 19:33

Afbeelding
Hier is een foto van gisteren. Heb jammergenoeg geen filmpje of andere rijfoto.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 19:45

Klinkt alsof jij en instructeur best goed op een lijn zitten. Gaat helemaal goed komen dan!
Veel succes en plezier met het paardje!