Hallo allemaal!
Sinds augustus vorig jaar heb ik een hele fijne merrie onder het zadel.
In november 2011 hebben we haar als 2, bijna 3-jarige merrie van het land gehaald.
Het doel was om haar te beleren in een rustig tempo. Eerst heb ik vanaf november tot februari wat geborsteld en haar wat minder angstig proberen te maken, want ze was echt heel schrikkerig(wat er nu overigens wel uit is, nu schrikt ze praktisch nergens meer van).
Vanaf februari zijn we rustig begonnen met wat longeren. Eerst alleen aan het halster, later aan het hoofdstel. Dit pakte ze verrassend goed op, dus op een gegeven moment een longeersingel erom gedaan en ze heeft nooit wat geks gedaan(op de eerste keer na, maar dat schijnt goed te zijn dat ze de eerste keer met longeersingel/zadel bokken)!
Eind maart of begin april ben ik er voorzichtig opgestapt. Ook dit ging redelijk goed! In april heb ik er 2 keer opgezeten en toen ging ze naar de keuring.
Nadat ze bij de keuring was geweest, heeft ze een tijdje stilgestaan omdat ik er toen even geen tijd voor had vanwege school, werk en de wedstrijden met een ander paard.
23 juli 2012 er weer voor het eerst opgestapt en kon zo wegrijden!
Vanaf toen zijn we rustig aan verder gaan trainen. Eerst maar 2x per week, vanwege de leeftijd en zijn we alleen maar bezig geweest met stap en draf. Vanaf ongeveer halverwege september zijn we met een galopje begonnen. Dit pakte ze ontzettend goed op! Binnen no-time kreeg ik een mooi rustig galopje.
Vanaf september ongeveer tot eind november heb ik ook privéles gehad met haar, wat ik eerst met mijn wedstrijdpaard deed(en ik heb helaas geen geldbomen in de tuin staan, anders had ik natuurlijk allang vanaf het begin privélessen gevolgd). Maar mijn wedstrijdpaard was drachtig dus daar stopte ik in september mee. Die mocht vanaf toen lekker op het land dik worden

Ik heb vanaf september ongeveer ook vooral geprobeerd haar lang en laag te rijden. Dit vooral omdat ik bij dat andere paard in de wedstrijden er tegenaan liep op de protocol dat ze de rug niet gebruikte etc. Dit werd al wel beter bij haar, maar het leek me dus verstandig om bij Lot ook te beginnen met lang en laag. Dit lukte weer en binnen enkele dagen had ze het halsstrekken en het lang en laag onder de knie(letterlijk
).Op een gegeven moment zag ik dat de Euro Friesian Cup werd gehouden in Warga en heb ik me daar voor opgegeven. Altijd een mooie ervaring en altijd mooi meegenomen!
Toen ik de verplichte onderdelen las, zakte de moed me even in de schoenen, maar we hebben ons best gedaan en alle onderdelen waren voor het gevoel beter dan dat ze thuis deed uitgevoerd. Dus mijn dag kon al niet meer stuk!
De Dag zelf verliep soepel: ze wilde de trailer op en af en was volgens mij het dapperste paard wat daar rondliep: ze keek nergens van op of om, terwijl de andere paarden het liefst met staart tussen de billen met zijn allen in een hoekje stonden.
Afgelopen winter heb ik niet veel kunnen rijden ivm de vorst, en in maart heb ik er een paar keer weer op gereden, voor ze weer naar de keuring ging.
Na de keuring haar weer opgepakt en ze meeste knopjes zaten er nog op, er moesten alleen nog een aantal even worden geolied.
Voor ze naar de keuring ging hebben we dus nog volop lang en laag gereden. En vooral bezig gehouden met de basis. Ik heb met dit paard geen ambitie om in de sport te gaan rijden en bovendien staat ze te koop.
Toen ik er na de keuring weer op stapte, hield ze haar hoofd nog wat hoog, maar ik denk dat als ik haar deze en volgende week nog een paar keer rijd(Als ze dan nog niet weg is), dat ze dan al gauw met het koppie zal zakken.
Met dit topic vraag ik om wat bruikbare tips die netjes worden onderbouwd. Ik ben maar een B ruiter en wil alleen maar beter worden en bijleren.
Dat kan alleen als ik tips krijg die goed worden onderbouwd en als jullie ongeveer kunnen uitleggen hoe ik het het beste kan aanpakken

Genoeg gekletst! Hier zijn de foto’s!
1. 11e keer dat ik erop zat. Bagger houding.

2. EFC: begin halsstrekken.

3. Dit is dus wat ik fout doe: teveel druk + te kort houden = hoofd omhoog, waardoor ik nóg meer druk begin te leggen, waardoor je dit soort beelden krijgt.
Maar ik ben van mening dat ook de foute momenten ertussen moeten zitten!

4. Nog steeds te kort en te hoog.

5. Fijn beeld, maar ik stuur met mijn linkerhand(ongelijke druk), waardoor ik mijn rechterhand vergeet.

6. Fijn beeld! Hier begint ze dus al wat meer te zoeken. Iets waar ik heel blij mee ben, zeker de tweede keer sinds 8 weken dat ik er weer op zat!

Op alle foto's staan een copyright!
Alvast bedankt voor de tips!
EDIT: Bij foto 4 en 5 moet ik dus mijn hand ontspannen en meer naar voren rijden.
Mijn aandachtspuntjes vergeten

- Benen stil houden! Soms heb ik het gevoel dat ik ze helemaal stil houd, maar dan zie ik in de weerspiegeling van de ramen dat ze alweer een eigen leven aan het lijden zijn.
- Mijn handen meer ontspannen en meer van achter naar voor gaan rijden.
- mijn polsen niet vast zetten.
En dat hoofd zo hoog op die romp dat heeft toch ook wel wat..