Meet Lot!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

moelly

Meet Lot!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-13 17:16

*Een beetje bang om hier een topic aan te maken, maar wil toch graag wat tips*

Hallo allemaal!
Sinds augustus vorig jaar heb ik een hele fijne merrie onder het zadel.
In november 2011 hebben we haar als 2, bijna 3-jarige merrie van het land gehaald.
Het doel was om haar te beleren in een rustig tempo. Eerst heb ik vanaf november tot februari wat geborsteld en haar wat minder angstig proberen te maken, want ze was echt heel schrikkerig(wat er nu overigens wel uit is, nu schrikt ze praktisch nergens meer van).
Vanaf februari zijn we rustig begonnen met wat longeren. Eerst alleen aan het halster, later aan het hoofdstel. Dit pakte ze verrassend goed op, dus op een gegeven moment een longeersingel erom gedaan en ze heeft nooit wat geks gedaan(op de eerste keer na, maar dat schijnt goed te zijn dat ze de eerste keer met longeersingel/zadel bokken)!
Eind maart of begin april ben ik er voorzichtig opgestapt. Ook dit ging redelijk goed! In april heb ik er 2 keer opgezeten en toen ging ze naar de keuring.
Nadat ze bij de keuring was geweest, heeft ze een tijdje stilgestaan omdat ik er toen even geen tijd voor had vanwege school, werk en de wedstrijden met een ander paard.
23 juli 2012 er weer voor het eerst opgestapt en kon zo wegrijden!
Vanaf toen zijn we rustig aan verder gaan trainen. Eerst maar 2x per week, vanwege de leeftijd en zijn we alleen maar bezig geweest met stap en draf. Vanaf ongeveer halverwege september zijn we met een galopje begonnen. Dit pakte ze ontzettend goed op! Binnen no-time kreeg ik een mooi rustig galopje.
Vanaf september ongeveer tot eind november heb ik ook privéles gehad met haar, wat ik eerst met mijn wedstrijdpaard deed(en ik heb helaas geen geldbomen in de tuin staan, anders had ik natuurlijk allang vanaf het begin privélessen gevolgd). Maar mijn wedstrijdpaard was drachtig dus daar stopte ik in september mee. Die mocht vanaf toen lekker op het land dik worden :D
Ik heb vanaf september ongeveer ook vooral geprobeerd haar lang en laag te rijden. Dit vooral omdat ik bij dat andere paard in de wedstrijden er tegenaan liep op de protocol dat ze de rug niet gebruikte etc. Dit werd al wel beter bij haar, maar het leek me dus verstandig om bij Lot ook te beginnen met lang en laag. Dit lukte weer en binnen enkele dagen had ze het halsstrekken en het lang en laag onder de knie(letterlijk :P ).
Op een gegeven moment zag ik dat de Euro Friesian Cup werd gehouden in Warga en heb ik me daar voor opgegeven. Altijd een mooie ervaring en altijd mooi meegenomen!
Toen ik de verplichte onderdelen las, zakte de moed me even in de schoenen, maar we hebben ons best gedaan en alle onderdelen waren voor het gevoel beter dan dat ze thuis deed uitgevoerd. Dus mijn dag kon al niet meer stuk!
De Dag zelf verliep soepel: ze wilde de trailer op en af en was volgens mij het dapperste paard wat daar rondliep: ze keek nergens van op of om, terwijl de andere paarden het liefst met staart tussen de billen met zijn allen in een hoekje stonden.

Afgelopen winter heb ik niet veel kunnen rijden ivm de vorst, en in maart heb ik er een paar keer weer op gereden, voor ze weer naar de keuring ging.
Na de keuring haar weer opgepakt en ze meeste knopjes zaten er nog op, er moesten alleen nog een aantal even worden geolied.
Voor ze naar de keuring ging hebben we dus nog volop lang en laag gereden. En vooral bezig gehouden met de basis. Ik heb met dit paard geen ambitie om in de sport te gaan rijden en bovendien staat ze te koop.
Toen ik er na de keuring weer op stapte, hield ze haar hoofd nog wat hoog, maar ik denk dat als ik haar deze en volgende week nog een paar keer rijd(Als ze dan nog niet weg is), dat ze dan al gauw met het koppie zal zakken.

Met dit topic vraag ik om wat bruikbare tips die netjes worden onderbouwd. Ik ben maar een B ruiter en wil alleen maar beter worden en bijleren.
Dat kan alleen als ik tips krijg die goed worden onderbouwd en als jullie ongeveer kunnen uitleggen hoe ik het het beste kan aanpakken :)

Genoeg gekletst! Hier zijn de foto’s!

1. 11e keer dat ik erop zat. Bagger houding.
Afbeelding

2. EFC: begin halsstrekken.
Afbeelding

3. Dit is dus wat ik fout doe: teveel druk + te kort houden = hoofd omhoog, waardoor ik nóg meer druk begin te leggen, waardoor je dit soort beelden krijgt.
Maar ik ben van mening dat ook de foute momenten ertussen moeten zitten!
Afbeelding

4. Nog steeds te kort en te hoog.
Afbeelding

5. Fijn beeld, maar ik stuur met mijn linkerhand(ongelijke druk), waardoor ik mijn rechterhand vergeet.
Afbeelding

6. Fijn beeld! Hier begint ze dus al wat meer te zoeken. Iets waar ik heel blij mee ben, zeker de tweede keer sinds 8 weken dat ik er weer op zat!
Afbeelding

Op alle foto's staan een copyright!

Alvast bedankt voor de tips!

EDIT: Bij foto 4 en 5 moet ik dus mijn hand ontspannen en meer naar voren rijden.

Mijn aandachtspuntjes vergeten :o
- Benen stil houden! Soms heb ik het gevoel dat ik ze helemaal stil houd, maar dan zie ik in de weerspiegeling van de ramen dat ze alweer een eigen leven aan het lijden zijn.
- Mijn handen meer ontspannen en meer van achter naar voor gaan rijden.
- mijn polsen niet vast zetten.

horlynnses

Re: Meet Lot!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 17:25

Leuke fries en ik vind je houding goed wat ik kan zien op de foto's, je ziet wel een vooruitgang in de aanleuning maar naar mijn mening kan het nog een stuk meer ontspannen. Veel succes.

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-13 17:28

Dankjewel!
Ik probeer zelf zo recht mogelijk te zitten. Eerst zat ik altijd zoals je op de eerste foto ziet, maar ben onder behandeling van de fysio en daarom MOET ik nu recht zitten. Wordt het plaatje al wel een stuk mooier van :o
Ja die ontspanning moet inderdaad nog veeeeel meer. Ik hoop dat ik daar nog even de tijd voor krijg, voor ze verkocht wordt :)

Elvirave

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 18:14

Wat een verbetering is er te zien! En wat een leuke fries heb je onder je kont :)
Probeer je polsen wat meer naar boven te knikken zodat je hand verticaal staat, hierdoor kun je ze minder goed vastzetten ;)

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-13 18:23

Dankjewel! :D
Ja, ik snap wat je bedoeld. Ga ik eens proberen!
Is inderdaad erg lastig om goed te ontspannen omdat (waarschijnlijk) sinds mijn aanrijding in 2007 veel spieren in mijn benen en rug niet meer goed hebben kunnen ontspannen. Daar zijn we nu mee aan het werk, zodat die losser worden. Daarom moet ik nu constant denken: ontspannen... ontspannen... ontspannen :P

EDIT:
Anderen nog tips wat betreft het rijden?
Ik kan tegen een stootje, zolang het maar opbouwend is ;)

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 18:29

jullie zijn een leuke combi, ziet er niet eens zo gek uit hoor.
Persoonlijk zou ik hem eerst langer en lager in de hals rijden en als het daar goed bevestigd is pas weer oprichting vragen.
Dus met contact met de mond lager proberen te rijden, de mond moet jouw hand volgen.
Dit doe je dus door druk te nemen in de mond en met je benen naar voren en naar beneden rijden.
Heel veel succes

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 18:37

Leuk dier.

Heb je het zadel wel eens na laten kijken? Volgens mij ligt het niet helemaal lekker en bij de laatste foto kom je wel erg ver achterop terecht.

Is het trouwens niet makkelijker voor jullie om op een volte te beginnen? Dan kun jij stelling vragen met je handen en met je binnenbeen buiging. Meestal zakken ze dan ook wel beter in de hand.

Elvirave

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 18:47

Ik ben zelf ook een B ruiter, die het moeilijk vind te ontspannen.
Dit komt vooral omdat in acnes heb (beknelde zenuw in buikwand) waar ik soms wel behoorlijk last van heb. Hierdoor ga ik compenseren, vreemd zitten en de ontspanning is weg. Ik denk ook constant ontspannen maar dat is nog lastig. Vaak doe ik even een rondje lange teugel in draf zodat ik zelf die ontspanning kan vinden en pak hem daarna weer op. Je moet gewoon zelf iets vinden zodat je weer ontspant tijdens het rijden. Ik zie wel dat je onderbenen wat afsteken soms, kan ook aan de foto liggen dus probeer je onderbenen wat meer aan te sluiten , hierdoor kan de beweging verminderen. Ik zou het er verder met je instructrice over hebben! Misschien heeft zij nog een goede oefening die je kan helpen, vind het altijd lastig om zo iets te zeggen maar je bent zeker op de goede weg! :D

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-13 18:50

Knakker schreef:
jullie zijn een leuke combi, ziet er niet eens zo gek uit hoor.
Persoonlijk zou ik hem eerst langer en lager in de hals rijden en als het daar goed bevestigd is pas weer oprichting vragen.
Dus met contact met de mond lager proberen te rijden, de mond moet jouw hand volgen.
Dit doe je dus door druk te nemen in de mond en met je benen naar voren en naar beneden rijden.
Heel veel succes

Heb je de ultralange OP gelezen?
Daar staat inderdaad dat ik haar normaal wel lekker lang en laag kan rijden, maar omdat ik haar al een aantal weken niet had gereden, bleef ze wat hoog.
Met een paar keer rijden moet dit wel weer goed zijn, maar iig ontzettend bedankt voor je tip! Ga ik meenemen in de training!

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-13 18:51

demo_love schreef:
Leuk dier.

Heb je het zadel wel eens na laten kijken? Volgens mij ligt het niet helemaal lekker en bij de laatste foto kom je wel erg ver achterop terecht.

Is het trouwens niet makkelijker voor jullie om op een volte te beginnen? Dan kun jij stelling vragen met je handen en met je binnenbeen buiging. Meestal zakken ze dan ook wel beter in de hand.

Nee. Helaas niet gedaan, vanwege verschillende redenen.
Hoop niet dat ik nu heel Bokt over me heen ga krijgen, maar dat is eigen keuze.
Aankomende zomer ga ik hem wegbrengen en helemaal na laten kijken, dus duurt niet heel lang meer voor ik hij weer helemaal goed is :D

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-13 18:52

Elvirave schreef:
Ik ben zelf ook een B ruiter, die het moeilijk vind te ontspannen.
Dit komt vooral omdat in acnes heb (beknelde zenuw in buikwand) waar ik soms wel behoorlijk last van heb. Hierdoor ga ik compenseren, vreemd zitten en de ontspanning is weg. Ik denk ook constant ontspannen maar dat is nog lastig. Vaak doe ik even een rondje lange teugel in draf zodat ik zelf die ontspanning kan vinden en pak hem daarna weer op. Je moet gewoon zelf iets vinden zodat je weer ontspant tijdens het rijden. Ik zie wel dat je onderbenen wat afsteken soms, kan ook aan de foto liggen dus probeer je onderbenen wat meer aan te sluiten , hierdoor kan de beweging verminderen. Ik zou het er verder met je instructrice over hebben! Misschien heeft zij nog een goede oefening die je kan helpen, vind het altijd lastig om zo iets te zeggen maar je bent zeker op de goede weg! :D

Bedankt voor de tips!

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-13 09:19

Meer mensen die tips hebben?

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 21:23

foto 6 is perfect, neus op de loodlijn, zelfs ietje ervoor, kan ik alleen maar toejuichen, je houding past ook goed bij haar niveau, beetje meezitten is heel goed voor de balans. ziet er allemaal best goed uit, probeer wat vrijer te zijn in je hele rijden als je merkt dat je teveel druk geeft, wendt af draai een volte, rij een slangevolte, maak een overgang naar voren, gewoon lekker blijven rijden en dat hoofd laten voor wat het is.

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-13 07:46

Bedankt voor je reactie!
Heb haar gister weer gereden en had mijn beugels een gaatje korter gedaan, zodat ik mijn benen stiller houd.
Ze was gister echt lastig te rijden, heel vreemd, want ze is eigenlijk altijd fijn. Dus ben eigenlijk alleen maar zachtjes gaan draaien, voltes en veel overgangen rijden.
Ze liep uiteindelijk wel wat fijner over de rug :)
Vandaag komen weer serieuze kopers en als ze vandaag niet verkocht wordt, komen er maandag nog weer serieuze kopers.
Dus ik vrees dat ik niet veel tips meer kan toepassen op haar, maar tips zijn nog steeds welkom, want er komen weer 2 3-jarigen op stal :)

Helene83

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 14:51

Hou er rekening mee dat de nek bij een fries altijd al hoog is ingepland.. het zal dus nooit helemaal lukken om de hals ze te krijgen als bij een bv KWPNer. Zodra zo ontspannen is in haar hals, zal ze hem waarschijnlijk automatisch iets lager dragen. Dus niet te veel getrouwtrek, laat haar af en toe lekker lopen met een gestrekte hals, dan ontspant deze ook meert..
Mooi beestje trouwens!!

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-13 14:57

Bedankt voor je reactie!
Ja dat is inderdaad waar. Als ze ontspant, loopt ze inderdaad heel fijn naar beneden.
Dankjewel! Hoor ik meer, ook van niet Friezen liefhebbers :o

Helene83

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 15:31

Heb zelf heel lang op een echte barokke Fries gereden, was niet altijd makkelijk. Ze lijken wel steeds slanker te worden die Friezen. Dus ik wens je heel veel succes, maar ze kunnen zeker heel hoog komen. Een andere vrouw bij mij op stal reed met haar Fries Z2.. dussss *\o/* En dat hoofd zo hoog op die romp dat heeft toch ook wel wat.. :)
Rij sinds een jaar Belzen bij een boer onder het zadel, mijn ultieme meisjesdroom.. :D

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-13 16:44

Dankjewel! Ja, heb stage gelopen bij Peter Spahn. Was echt fantastisch om te zien!
Dat wilde ik vroeger ook altijd!

Maar nu weer ontopic:
Ontzettend bedankt voor de tips. Heb vanmiddag te horen gekregen dat ze verkocht is, maar tips zijn nog steeds welkom, zodat ik ze op de nieuwe paarden kan toepassen!

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-13 19:41

Nog tips? :o

marieke1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 08:42

wat een leuke fries!
Probeer met inrijden koppie laag. beetje spelen met je vingers, kijken of je ze je hand wil volgen naar beneden.
wel blijven rijden van achteren naar voren.
Zorg dat de basis er goed inzit, anders kom je dat op een gegeven moment weer tegen. zorgen dat je haar tussen twee benen hebt, rechtgericht hebt, stuur er goed opzit, voorwaarts en een rem. als dat allemaal er goed op zit komt de rest vanzelf!!

Sucses verder!

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-13 09:10

Dankjewel! sinds dinsdag loopt ze echt heel fijn! Inderdaad mooi tussen 2 benen.
Ze volgt mijn hand eigenlijk heel goed, maar na een paar minuten begint ze soms wat te duiken. Dan neem ik haar vaak wat korter en rij ik wat tempowisselingen.. Daar wordt ze wel een stuk beter van inderdaad.
dankjewel!