angst voor springen op wedstrijden.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dressuur518

angst voor springen op wedstrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-13 20:41

hoi allemaal,

vandaag had ik weer wedstrijd met o.a. springen. ik was goed voor bereid, ik rijd om de week springles en heb daar laatst ook een parcour met hindernissen van 1,10 gesprongen, thuis spring ik zonder zadel, ik sprong zo over 90 geen angst, alles los en soepel....

maar altijd als ik wedstrij heb, is alles ineens hoog en eng en twijfel ik over de kleinste dingen wat m`n pony er van zou denken en dan nog al die mensen langs de kant. daardoor ga ik mijn pony die trouwens hiervoor L bij de paarden heeft gesprongen heel erg tegen houden ik verkramp helemaal van de spanning en de angst. ik zit hem daardoor erg in de weg, ik kan thuis oefenen met meegeven wat, ik wil met zadel zonder zadel alles gaat prima, tot de wedstrijd. ik wil zo graag maar het lukt niet!

we doen er van alles aan:
-springles op de club in keer per 2 weken
-oefenparcours eens per maand (dan verkramp ik trouwens ook helemaal)
-prive les
-zonder zadel springen, bitloos springen
- op een andere pony springen

alles gaat prima maar voor de wedstrijd help het niets! in de training spring ik veel hoger en als ik het zonder zadel kan moet het op de wedstrijd toch ook lukken zou je zeggen?

ik ga nu dus een tijdje BB starten dat ik lager en levert dus minder spanning op, zo wordt het inieder geval niet erger en verpest ik m`n pony niet nog verder, ik hoop dat we op deze manier vertrouwen in het wedstrijden rijden weer kunnen op bouwen, want ooit ging het goed.

heeft iemand nog tips voor mij?ik wil er graag wat aan doen,maar ik zou niet weten wat?

ik heb ook niet echt last van wedstrijdspanningen,want met dressuur ben ik nooit echt zenuwachtig en rijd ik ook niet echt anders dan thuis?!

amistad

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 10:50

Misschien is het voor jou handiger om de springwedstrijden even op een laag pitje te zetten en veel oefenparcoursen te bezoeken (al zijn die er in de zomer aanzienlijk minder dan in de winter helaas).

Bij de oefenparcoursen zou ik je aanraden laag mee te springen (20/40 of 40/60). Dit omdat je dan je vertrouwen in eigen rijden wat beter terug kunt winnen en bij een laag parcours kun je makkelijk een foutje maken zonder dat dit zwaardere consequenties heeft (denk aan noodsprongen, weigeringen e.d.). De consequenties zijn vaak de reden dat je het vertrouwen in jezelf of de combinatie even verliest.

Ook haal je, door het rijden van oefenparcoursen, de druk die je voelt om wedstrijd te rijden en dus te "moeten" presteren er even af.

assileM

Re: angst voor springen op wedstrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 17:15

Ik ga helemaal mee met amistad! Heb je er met dressuur geen last van?

joeluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 17:19

Probeer thuis bij de training de hindernissen ook 'anders' te maken, zoals door er dingen onder te zetten, of tape op de balken plakken voor een ander gezicht etc. Vraag ook eens bijv. vriendinnen, ouders, ooms, tantes om thuis bij de training te komen kijken, dan wen je aan mensen die naar je kijken. Misschien helpt het? ;)

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-13 17:54

ik heb vandaag weer gesprongen, ging super goed, volgens mijn zusje hield ik hem goed los! (zij is er altijd bij als ik rijd, echt altijd) en toen gebeurde het ik had al 10 x over die hindernis gesprongen en wilde mijn vader laten zien hoe goed het ging ik keek of hij keek reed op de hindernis af en dacht hij doet het vast wel, en boem ik lag er naast!

waarschijnlijk was ik weer zo bezig met mijn omgeving, dat ik aan het rijden van de hindernis te weinig aandacht bestede. daarna klom ik er weer op hield m`n been er goed bij voor de sprong en zijn en nog zo`n 3 keer overheen gesprongen???

nou dit soort raatsel achtig dingen overkomen mij dus! mijn instructice zegt, dat dit het ideale leerpaard voor mij is want als ik iets niet goed doe, (niet goed aanrijden) dan straf hij mij volgens haar. (weigeren in dit geval dus) ze zegt altijd luister daarom naar je pony?!

joeluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 21:21

Een goed leerpaard inderdaad, zoals ik het lees.
Zoals ik al zei: oefenen als meer mensen kijken. En veel oefenspringen ;)