Equine literature project - wie doet mee, wie weet meer?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Elanor

Equine literature project - wie doet mee, wie weet meer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-13 20:37

Ik ben momenteel bezig met wat ik zelf mijn 'equine literature project' ben gaan noemen.
Bestaande uit een lijst met vakliteratuur die volgens mij iedereen gelezen zou moeten hebben, maar die ik nog niet had gelezen.
Het gaat mij echt om meer algemene kennis, historisch en/of wetenschappelijk. Ergens gerelateerd aan vragen als: wat maakt een paard tot een paard? Hoe werkt z'n lijf? En z'n hoofd? Hoe ga je daar nu zo ethisch mogelijk mee om? Hoe kun je er eigenlijk bovenop zitten?
Inmiddels ben ik een aardig eind op weg met mijn lijstje (cursief gedrukt).
Ik bedacht dat het misschien wel leuk zou zijn hem hier te delen, voor wie ook eens wat aan zijn basiskennis wil gaan bijspijkeren!

Wiee heeft nog goede tips voor aanvulling van mijn lijst? :)

Equine literature project

Titel - Auteur

Grondwerk met paarden – Inge Teblick
• Natural Horse-Man-Ship – Pat Parelli
• On horsemanship – Xenophon
• Who’s best built to ride? – Deb Bennett, Ph.D.
• De natuur van het paard – Dr. Marthe Kiley-Worthington
• Bem Cavalgar – Dom Duarte
• The Kikkuli Method of Horse Training – Ann Nyland
• Anatomy of dressage – Schusdziarra
• The modern art of taming Wild Horses – John S. Rarey

- My Horses, My Teachers – Aloïs Podhajsky
- Centered Riding – Sally Swift
- Pferdegymnastik – Sadko Solinski (als iemand me aan de Engelse vertaling kan helpen - ik weet dat die bestaat - graag!)
- Biomechanical Rider’s Atlas – Nancy Nicholson
- The Equid Ethogram – Sue McDonnell
- Partnership – Pat Parelli
- The Caprilli Papers – Caprilli
- Reiter, Reiten, Reiterei – Sadko Solinski
- L'Art de Soigner et d'Entrainer les Chevaux, Kikkuli - E. Masson, Caracole

Sammyoo

Re: Equine literature project - wie doet mee, wie weet meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 21:00

Verplichte kost voor iedere recreant die een paard gaat kopen vind ik het boek 'paardentypen' van Eric Laarakker. Als de klik tussen jou en je paard ontbreekt (of er juist wel is), heb je grote kans dat je in dit boek hiervoor de verklaring kan vinden. Een goed toepasbare theorie over types paarden en ruiters.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 06:17

LindaTellington Jones Tellington Touch and Equine Awareness Method
Sally Swift Centered Riding
Ruiters en rechters Ernest van Loon
DR Jim Mc Call Influencing horse behavior

maaike2800

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 06:42

Iets van Hempfling misschien?
of anatomie van het sportpaard -Gillian Higgins?

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 07:40

Ik zou eerder aan 'Denkwerk' dan aan 'Grondwerk' van Inge Teblick denken. Verder 'Hoe beweegt uw paard' van Stephanie Martin en misschien 'Truth about horses' van McLean? Wat rijden betreft zou je nog kunnen denken aan het boek van Heather Moffet, Steinbrecht en er is natuurlijk nog veeeel meer (dat nog op mijn lijstje staat om nog te lezen), maar dit zijn boeken die ik zelf toevallig gelezen heb en waar je wat van bij blijft, vind ik.
Ik hoop dat je je lijst blijft updaten, dan kan ik er ook inspiratie uit opdoen voor goeie boeken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 07:46

Wat een goed streven!
De aard van het paard van Stephan Budinsky mag hier echt niet ontbreken vind ik - veel (wetenschappelijk bewezen) informatie over evoutie/gedrag/leren en intelligentie van paarden en meer.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 09:37

Ik zou inderdaad ook nog The truth about horses van Andrew Mclean toevoegen en The twisted truth of modern dressage van Philippe karl, dat zijn twee fijne en duidelijke boeken :j

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 06:36

Fijn, even alles op een rijtje, maar hoe ga je de selectie maken? Iedereen heeft een eigen manier van omgaan met zijn/haar paard (naturals, dresuurprikkers, springen, endurance, e.d.). Dus iedereen heeft zijn eigen literatuur.

toevoeging;
- een paard is een paard; m. rashid
- paarden liegen nooit; m. rashid
- een goed paard is nooit lelijk; m.rashid
- contact met paarden; margrit coates
- het gedrag van paarden beter begrijpen; gerry m. neugebauer
- trainen tot een goed gaand paard; lammert haanstra

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 07:12

Omtrent het bewustzijn van het harnachement wat je gebruikt, vind ik de volgende boeken een aanrader. Deze heb ik ook gebruikt ter ondersteuning van http://www.paardenbitten.nl.
Het gaat om de volgende boeken:
- Anatomisch
- Harnachement algemeen
- Paardenbitten specifiek (inclusief een geschiedenisboek)
- Discipline gericht
- Van de tegenpartij (hoewel subjectief geschreven toch leuk om te lezen)
- Algemene boeken die interessante hoofdstukken bevatten

"Anatomie van het paard" geschreven door Budras en Röck

"De optoming voor mijn paard" geschreven door Antje Holtappel

"Een paard kennen en mennen" geschreven door A. Kerkhofs

"Equine Dentistry' geschreven door Jack Easley, Padrai M. Dixon en James Schumacher

"Fabels en feiten over bitloos rijden" geschreven door Lisanne Thomas

"Handboek paardrijden" geschreven door Monika Krämer en Jochen Schumacher

"Het Paarden Handboek" geschreven door Judith Draper

"Het Ruiter Handboek" geschreven door Sarah Muir & Debby Sly

"Hoe beweegt uw paard" geschreven door Gillian Heggings en Stephanie Martin

"Longeren met Lammert Haanstra" geschreven door Lammert Haanstra

"Metaal in de mond" geschreven door Robert Cook

"Monden en bitten" geschreven door Toni Webber

"Paardenrassen encyclopedie" geschreven door Susan McBane

"Paardenafrichting" geschreven door Janine Verschure

"Snaffles" geschreven door Carolyn Henderson

"Saddlery The Complete Guide" geschreven door Elwyn Hartley Edwards

"The Ring Bit - History, Form and Function" geschreven door Donald Minzenmayer

"Werk aan de hand" geschreven door Richard Hinrichs

"Het paard, het bit en de ruiter" geschreven door Gertrud Jetten

Nu heb ik in mijn kast meer boeken staan, dus die zal ik later toevoegen.

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-13 21:24

brighteyes85 schreef:
Fijn, even alles op een rijtje, maar hoe ga je de selectie maken?

Gewoon, superautoritair natuurlijk: mijn opleiding dus wat ik wil lezen komt erop. :D Dit het lijstje voor handboogschutters te paard die met 21e eeuwse bio-ethiek hun pijlen in de doelplek willen mikken. :)) De dressuurprikkers, springfanaten, en consorten stellen hun eigen lijstje maar samen. Daar staat vast een hoop op wat ik niet wil lezen. :))

Dank voor alle tips allemaal! *\o/*

Het boek van Laarakker past echt niet in het lijstje. Ik ben geen recreant op zoek naar een paard en bij de woorden 'de klik' krijg ik paarse en groene vlekken. :P

Simpelman, mooie aanraders! Sally Swift staat er al op, aan Ernest van Loon had ik zelf moeten denken. Over Tellington heb ik getwijfeld, ik weet er niets van en de titel van het boek klinkt (excuser le mot) zo zweverig. Anderzijds heeft zij wel een bijzonder goede uitleg van het rijden met de halsring... Voordeel van de twijfel: op de leeslijst.
McCall is een bekende naam. Ik heb de extract van het boek even beken, ziet er interessant uit! Op de lijst ermee!

Van Hempfling heb ik 'Natuurlijk paardrijden' al gelezen. Dat boek was jaren geleden mijn eerste aanzet om eens verder te gaan kijken dan wat me op de manegelessen werd verteld. Om verschillende redenen spreekt het me nu minder aan en hij staat daarom ook niet op dit lijstje. Maar het boek heb ik dus al gelezen. :)

Over anatomie is het boek van Nicholson wat op mijn lijstje staat volgens mij echt het boek der boeken. De andere anatomieboeken sla ik daarom voorlopig even over.

Grondwerk had ik al gelezen voordat Denkwerk uitkwam. Denkwerk ga ik zeker ook ook nog lezen, ik ben wel min of meer 'fan' van Inge!

De naam McLean heb ik al vaker gehoord in het kader van cognitie en gedrag, The truth about horses gaat ook op het lijstje. Van Rashid zou ik maar met een boek willen beginnen, nog even kijken welke dat wordt.

Stephan Budinsky moet natuurlijk ook WildWings, dank!

Ik heb maar weinig interesse in boeken over harnachement Magda. Als je weet hoe een paard in elkaar zit en hoe hij leert, is de conclusie of je bepaald harnachement wel/niet wilt zo gemaakt. Dan kom ik bijvoorbeeld uit bij principieel bitloos omdat met bit leren door P+ is. Hoe al die bitten dan precies werken is voor mij dus al totaal irrelevant. Maar toch bedankt voor de input! :)

De rijboeken laat ik bewust nog even voor wat ze zijn (tot het volgende project ;) ). Ik focus nu alleen nog even op hoe paard en ruiter eigenlijk 'in elkaar steken'.
Laatst bijgewerkt door Elanor op 29-05-13 21:49, in het totaal 3 keer bewerkt

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 21:31

Hoe bedoel je qua anatomie? Dat boek van mij van Röck, is een diergeneeskundige boek. Diepgaand, maar zeker interessant als je wilt kijken naar wat alle spieren met elkaar verbindt bijvoorbeeld.
Maar ik houd zelf dan ook meer van diepgaande informatie. :o

In ieder geval graag gedaan. :)

Overigens dat ik wellicht een pagina ga maken over boeken maar dan gecategoriseerd naar discipline/onderwerp als daar interesse in is?

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-13 21:44

Het boek van Nicholson (dat ik ik overigens bepaald niet 'oppervlakkig' willen noemen := ) maakt de link tussen anatomie en rijden. Idem Schusdziarra: legt de menselijke anatomie uit voor zover interessant voor de spirale zit. Ik kan dat niet allemaal zelf verzinnen aan de hand van een 'droog' anatomieboek waar alleen in staat hoe paard en mens in elkaar steken. Juist de uitleg die je een stap verder helpt vind ik interessant, hoe doe je dat dan, op een paard zitten. Niet dat de rest geen interessante informatie kan zijn, maar hoe bij wijze van spreken elk piezelig peesje heet is niet wat ik nu zoek. :)

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 21:54

Elanor schreef:
Het boek van Laarakker past echt niet in het lijstje. Ik ben geen recreant op zoek naar een paard en bij de woorden 'de klik' krijg ik paarse en groene vlekken. :P

Jammer dat je het niet wilt lezen. Mijn boekenkast staat vol met uiteenlopende paardenboeken (ook boeken die door anderen in dit topic worden genoemd), maar ik vond deze vooral het noemen waard.
Voor mij is iedereen die niet in de paarden werkt een recreant en die 'klik' is slechts een van de hoofdstukken in het boek (hoewel ik niet begrijp waarom je van dat woord paarse vlekken zou moeten krijgen). Als je professional bent, kan het desbetreffende hoofdstuk helpen met eventuele klanten.
Misschien dan je vraag anders definieren en uitleggen dat je op zoek bent naar boeken die jouw interesse hebben. Dan had ik mij de moeite kunnen besparen om te reageren op je vraag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 22:08

Vind het wel een mooi topic dit, zie zelf stiekem ook boeken waarvan ik denk dat ik ze ook maar eens aanschaf :D

Als je van Rashid nog een boekt zoekt om te beginnen: zelf zou ik daar 'Horses never lie' erg mooi voor vinden. Geen praktisch infoboek hoor, erg verhalend, maar toch mooie subtiele eye-openers tussen de regels door (vond ik).

Van McLean heb ik btw zelf een ander boek; Academic Horse Training en dat vind ik ook wel een prettig boek, zowel achterliggende 'denkstof' en onderzoeken als praktische oefeningen, maar misschien is dat weer iets te trainingsgericht hoor, dat kan ook :)

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 22:21

Een boek dat niet heel makkelijk leest, maar voor de mensen die lezen leuk vinden absoluut interessante kost; gedrag van het paard van daniel mills.

Mooi boek, fijne opbouw over de evolutie van het paard, het gedrag van het paard en hoe dit te koppelen is bij het gewoon omgaan met je paard. Het biedt vooral inzicht, er zitten geen trainingsmethoden in of iets. Zit geloof ik ook iets over de anatomie in, maar dat weet ik dan niet meer zeker, want ik heb toen meerdere boeken tegelijkertijd gelezen!

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 11:28

Het boek van mclean dat ik noemde biedt misschien niet veel nieuws qua theorie als je je al een beetje hebt verdiept in leer theorie maar geeft desalniettemin interessante inzichten en praktijk toepassingen.

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 11:34

"Teaching Horses in Hand" van Richard Hinrichs. Over werken aan de hand, aan de longe, tussen de dubbele lijnen en een stukje over ohz. Vooral fijn omdat er theoretisch diep in wordt gegaan op techniek en biomechaniek van de zijgangen en op schoolsprongen. :)

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 11:37

Gymnasium des Pferdes

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 11:51

Henry Blake, 'praten met paarden' en 'denken met paarden'

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 11:54

Penny- De zwarte wilde hengst getemd.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 12:08

Ik mis ook nog absoluut Steinbrecht - das Gymnasium des Pferdes :) hij is tegenwoordig in het Nederlands verkrijgbaar! Hier nog een Inge-fan :D

Laptosoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 12:15

Tug of war: Classical versus "modern" dressage - Dr. Gerd Heuschmann
Equitation Science - McGreevy & McLean
Meerdere boeken uitgegeven door Wu Wei Verlag o.a. Die Natur der Deutschen Reitlere
ABC of the Horse (=anatomieboek voor spieren/botten, gebruikt bij o.a. fysiotherapie)

Edit: toevoeging

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 11:10

Elanor schreef:
De rijboeken laat ik bewust nog even voor wat ze zijn (tot het volgende project ;) ). Ik focus nu alleen nog even op hoe paard en ruiter eigenlijk 'in elkaar steken'.

Waarom plaats je het dan in een rijtechnisch discussieforum???

neapolitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 20:09

het is mij wat onduidelijk mag het wel rijboeken zijn over algemene boeken?
het dressuurpaard van dirk willem rosie
better riding through exercise, linda Pearce gaat over oefeningen die de ruiter moet doen om goed te kunnen paardrijden

boeken van de The britisch horse society
ik heb stable management maar er zijn meer boeken
wat ik persoonlijk een goed boek vind is het boek vind is het boek Go west western rijden van antje holtappel. ook al ben je geen westernruiter hier staan bijzonder leuke en goede paardenmanieren in

luchtwegziekten bij paarden van annemiek selter wil ik ook noemen want daar staan leerzame dingen in

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 00:55

Paard Natuurlijk... Frans Veldman en Ilona Kooistra
anatomie: boek van Rock, dé atlas :)