Bestaande uit een lijst met vakliteratuur die volgens mij iedereen gelezen zou moeten hebben, maar die ik nog niet had gelezen.
Het gaat mij echt om meer algemene kennis, historisch en/of wetenschappelijk. Ergens gerelateerd aan vragen als: wat maakt een paard tot een paard? Hoe werkt z'n lijf? En z'n hoofd? Hoe ga je daar nu zo ethisch mogelijk mee om? Hoe kun je er eigenlijk bovenop zitten?
Inmiddels ben ik een aardig eind op weg met mijn lijstje (cursief gedrukt).
Ik bedacht dat het misschien wel leuk zou zijn hem hier te delen, voor wie ook eens wat aan zijn basiskennis wil gaan bijspijkeren!
Wiee heeft nog goede tips voor aanvulling van mijn lijst?

Equine literature project
Titel - Auteur
• Grondwerk met paarden – Inge Teblick
• Natural Horse-Man-Ship – Pat Parelli
• On horsemanship – Xenophon
• Who’s best built to ride? – Deb Bennett, Ph.D.
• De natuur van het paard – Dr. Marthe Kiley-Worthington
• Bem Cavalgar – Dom Duarte
• The Kikkuli Method of Horse Training – Ann Nyland
• Anatomy of dressage – Schusdziarra
• The modern art of taming Wild Horses – John S. Rarey
- My Horses, My Teachers – Aloïs Podhajsky
- Centered Riding – Sally Swift
- Pferdegymnastik – Sadko Solinski (als iemand me aan de Engelse vertaling kan helpen - ik weet dat die bestaat - graag!)
- Biomechanical Rider’s Atlas – Nancy Nicholson
- The Equid Ethogram – Sue McDonnell
- Partnership – Pat Parelli
- The Caprilli Papers – Caprilli
- Reiter, Reiten, Reiterei – Sadko Solinski
- L'Art de Soigner et d'Entrainer les Chevaux, Kikkuli - E. Masson, Caracole
Dit het lijstje voor handboogschutters te paard die
De dressuurprikkers, springfanaten, en consorten stellen hun eigen lijstje maar samen. Daar staat vast een hoop op wat ik niet wil lezen.

). Ik focus nu alleen nog even op hoe paard en ruiter eigenlijk 'in elkaar steken'. 
) maakt de link tussen anatomie en rijden. Idem Schusdziarra: legt de menselijke anatomie uit voor zover interessant voor de spirale zit. Ik kan dat niet allemaal zelf verzinnen aan de hand van een 'droog' anatomieboek waar alleen in staat hoe paard en mens in elkaar steken. Juist de uitleg die je een stap verder helpt vind ik interessant,