Lexington, stoere bink trainen voor de B

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

patricia2403

Lexington, stoere bink trainen voor de B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-13 18:15

Na een tijdje afwezig te zijn hier een aantal nieuwe rijfotos
Veel met jullie advies gedaan, met als belangrijkste punt eerst heel voorwaarts en dan pas neerwaarts, een filmpje zal nog volgen maar hier alvast een sneak preview en commentaar is altijd meegenomen.spoortjes (stompe) hebben ook een erg positieve werking!

Afbeelding

Afbeelding
Iets onder de loodlijn

Afbeelding

Afbeelding
Hoge hand maar ik tril op dit moment de binnenkant los (oefening uit de les) omdat hij hem op de volte steeds vastpakte.

Afbeelding
Galop

Afbeelding
En een oefenwedstrijd op de club tot slot, hij vond het allemaal maar spannend 179 puntjes gereden maar toch trots op hem!

FriesWytske

Re: Lexington, stoere bink trainen voor de B

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 18:19

Vind jou teveel met de voorhand bezig en te weinig met de achterhand. Voorwaarts rijden, dan komt die ontspanning vanzelf wel. En de volgende keer een cap op. Je hoeft maar één keer raar te vallen en je kunt het niet navertellen.

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 18:21

leuk paard
je handen wat meer ontspannen en ipv met je binnenhand te trekken je hand enkel van de hals af doen werkt prima en hij laat dan veel makkelijker los, ook loopt hij nu wat in de valse knik zeg maar, hij loopt niet van achter naar voor.(op foto)

suc 6

patricia2403

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-13 18:42

Dit zijn inderdaad momentopnamen, ik trok hem niet naar beneden maar trilde hem los, maar zal een filmpje maken dan is te zien dat ik eerlijk rijd (ook op de achterhand) en zonder cap is eigen keus he.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 18:50

Ook dat hoor je niet te doen. Je hoort licht contact met de mond te hebben. Maar niet trillen of iets anders doen. Daar pakt je paard op beet. Je zult zien dat als jij gewoon licht contact houd en van achter naar voor rijd. Dat je paard dan vanzelf die stelling en buiging aanneemt.

patricia2403

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-13 19:01

Ja en zo is ieder paard verschillend he, een paard uit de Z2 die met scherpere bitten is gereden valt niet heel gemakkelijk in elkaar te rijden met een eenvoudig bitje en een ruiter met vele jaren minder ervaring. Ik doe mijn best en tuurlijk rijd ik niet perfect maar t commentaar mag best wat aardiger frieswytse, anders niet reageren aub. En dat is de manier wat werkt, jij kan daar verder niet over oordelen want ieder paard Is anders.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 19:16

Veel te veel op de hand gereden, is ook duidelijk te zien aan de valse knik op veel foto's. Als hij vastpakt is dat een teken dat hij daar niet los en soepel is, en de rechtgerichtheid dus te wensen over laat. En dat is niet zijn fout maar de jouwe. En dat los je niet op door je paard te willen pakken met een spierballenwedstrijd. Dat is symptoombestrijding, het pakt niet de oorzaak, scheefheid, aan. Ik ben benieuwd in welke mate dit paard op de buitenteugel en zit is gereden. Amper neem ik aan. Daarbij functionneren alle paarden hetzelfde en komen het gros van de problemen simpelweg door scheefheid, gebrek aan kracht. Het vergt van de ruiter finesse en begrip dat duurzaam op te lossen. Je ziet ook hoe de stevige handhaving de rest van het lichaam beïnvloed, gespannen kaak en nek, valse knik en gebrek aan ruggebruik. Kortom; leren loslaten, dat zal het gehele plaatje ten goede komen.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 19:19

Wat bedoel je precies met 'lostrillen'?

00peetje00
Woonplaats: Ik in gouda en Barney op de beijersche hoeve in stolwijk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 19:31

patricia2403 schreef:
Ja en zo is ieder paard verschillend he, een paard uit de Z2 die met scherpere bitten is gereden valt niet heel gemakkelijk in elkaar te rijden met een eenvoudig bitje en een ruiter met vele jaren minder ervaring. Ik doe mijn best en tuurlijk rijd ik niet perfect maar t commentaar mag best wat aardiger frieswytse, anders niet reageren aub. En dat is de manier wat werkt, jij kan daar verder niet over oordelen want ieder paard Is anders.

Uhm. frieswytse geeft alleen maar goed advies en ook op een heel vriendelijke manier. denk dat je het een beetje verkeerd leest......

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 19:32

Heel snel kleine korte ophoudingen geven. Denk ik.
Ik kan niets zeggen over het rijden in zijn geheel op basis van een paar foto's maar ik heb 1 kleine tip. Als je hem van die hand af wil houden, houd je hand dan toch laag in plaats van hem omhoog te brengen. An sich is het niet erg om een keer een wat grovere hulp te gebruiken om hem van je hand af te houden maar probeer hem te allen tijde daar laag in te houden door je hand laag te houden. Hoe mee je hem daar in beeleidt, hoe makkelijker het voor hem wordt om rond in zijn lijf te blijven. Het is een groot paard, dat kan hem wat meer moeite kosten.

patricia2403

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-13 19:37

Ik ben inderdaad nog erg opzoek naar de juiste manier hem te rijden, ik vind al het commentaar duidelijk en fijn maar dat van wytse kwam dan misschien verkeerd over. Dit is ook na een tijdje weinig doen en het los trillen met een hoge hand is mij zo verteld. Ik zal t weekend een filmpje posten, dit is duidelijker te beoordelen.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 08:01

Ik ben ook heeel benieuwd wat lostrillen inhoudt, dus ik kijk uit naar het filmpje.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 21:29

Ik vind onder de loodlijn lopen al heel ingewikkeld, de loodlijn is een lijn van boven naar beneden waar de neus op of voor moet blijven, als dat niet het geval is loopt hij erachter :). Lostrillen begrijp ik wel, plukken aan de kant waar hij vasthoudt ipv losgooien waar ie vastpakt en contact vragen waar ie contact vermijdt, helemaal de omgekeerde wereld, krijg je al lang les van deze persoon?

MerelV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 08:26

Ik snap dat hij voor jou gevoel misschien vastpakt aan de binnenkant, maar ik zou dat juist altijd contact houden met de buitenkant en de binnenkant iets laten vieren, dan heeft hij niks om vast te pakken. Op het moment dat jij terug trekt kan hij alleen nog maar meer vast pakken.

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 08:56

Op het moment dat je paard aan een kant de teugel teveel pakt, is dat een teken dat hij met dat achterbeen niet voldoende beweegt, meet met been komen en vooral je hand ontspannen van de hals doen. Anders zal je paard daar nooit loslaten.

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 08:57

Daarnaast zal je paard het alleen maar fijn vinden dat jij hem vastpakt op die binnenhand. Dus die hand eraf houden en proberen meer het achterbeen te activeren en meer druk te krijgen op je andere hand, zodat de teugeldruk gelijk wordt.

josje4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 09:03

Door met je been naar voren te rijden en contact op beide tegels 50/50 zal het al beter gaan
Iets meer druk op buitenteugel kan maar teveel op binnenteugel geef jij je paard alleen maar de ruimte om er onder uit rijden.
Vergelijk het met fietsen: Stuur jij ineens teveel naar links dan val je naar links omdat rechts er onder uit valt. Zo gaat het ook met rijden. Zoek de balans waardoor je hem goed recht kan houden!
Succes, gaat vast goed komen!

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 09:55

Lostrillen? Hoe meer jij je handen beweegt, hoe onrustiger het bit in de mond ligt, hoe meer je paard het bit vast zal pakken.
Als je gewoon je handen stilhoudt en met je been naar de hand toe rijdt, zul je zien dat hij ook loslaat.