Vuisten 'probleem'

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

puppy1128

Vuisten 'probleem'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-13 18:10

Hallo,

ik heb echt totaal geen idee waar deze topic moet, maar niet plaatsen kom ik ook ver mee :')

Ik rij al een tijdje (5 jaar ofzo) en heb de hele tijd een probleem met me handen, als ik teugels in me handen heb, kan ik ze niet sluiten... Kan wel, maar niet heel lang. Hierdoor heb ik dus van die 'losse' handen.
Ik heb nu voorlopig een andere juf die al jaren werkt op de manege, want me huidige juf is geloof ik ziek, nouja zoiezo afwezig (weet niet precies waarom), de juf die ik nu heb, mag ik vaak op me lievelingspony Magic (haflinger, kan erg sterk zijn als ze dat wilt) en kan der zonder problemen sturen (zoals achter een pony vandaan komen door een volte te maken) en de juf zelf zegt ook, dat ze dat heel knap vind met die losse handen van mij, aangezien de meeste ruiters (zowel minder als meer ervaren) zowat aan de teugels hangen en nog niet voor elkaar krijgen. (ik weet natuurlijk niet of dit echt zo is, ik ben niet dag en nacht op de manege :'))

Ik vind het echt moeilijk om me handen gesloten te houden, maar me juf ziet er niet veel problemen in, want de pony's die ik rij, luisteren wel gewoon (zonder veel moeite te doen bedoel ik hea? en natuurlijk wanneer de pony's niet al te koppig zijn, maar dan is een zachte tik al vaak genoeg, en dan bedoel ik echt zacht) en dus ook Magic luisterd, die toch liever wilt afsnijden om achter een pony te hobbelen. Ook rij ik geen wedstrijdjes (ben geen wedstrijd mens, heb wel 1 keer wedstrijd gereden maar voelde me gewoon te onprettig etc, ik kijk liever gewoon naar mensen die wedstrijden rijden, veel leuker) dus daarvoor hoef ik niet persee me handen gesloten te hebben...
Maar ik vraag me toch af, of het een probleem kan zijn als ik met 'open' vuisten rij?

Wat ik bedoel met me hand:
Afbeelding

Niet de beste foto, maar de camara heeft paar weken geleden pas voor het eerst een niet-wazig foto gemaakt tijdens het stilstaan :') ook heb ik hem wat bijgesneden, de rest was letterlijk 1 en al waas, had geluk dat ie op me hand een beetje focusde (of hoe dat heet :P) en met verkleinen werd het nog onscherper (vreemd genoeg) :=

Equimotion

Re: Vuisten 'probleem'

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 18:19

Je foto is te wazig om er echt iets van te zeggen. Maar wat de meeste mensen doen die hun handen zo dragen is dat ze hun polsen vastzetten. Vaak staat de pols dan wat naar beneden ten opzichte van de hand. Dat werkt door in de rest van je arm en zorgt ervoor dat je niet helemaal soepel contact kunt houden met de mond. De meesten compenseren dat een beetje door met een halfopen hand te gaan rijden.

In het ideale geval maak je je bovenlichaam sterk vanuit je rompspieren, dus je buik- en rugspieren. Als je daar de balans uit haalt kan je je armen heel "los" afhangen waardoor je ze heel nauwkeurig kunt aansturen. Je kunt dan een soepel contact met de mond houden en hele fijne hulpen geven. Een gesloten hand is dus niet per se een strakke hand!

amistad

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 11:09

Ik zie liever een open hand, dan een strenge gesloten hand.

Waar je wel op moet letten, is dat je contact houdt met het paard zijn mond. Een los-vaste verbinding is voor een paard namelijk niet prettig.

Naar mate je verder met een paard in de africhting bent, zul je wat makkelijker vuisten kunnen maken, omdat het paard dan nageeflijk is en fijn contact behoudt op twee teugels.

De vuisten die jij bedoelt, is waarschijnlijk de handen netjes rechtop en de duimen omhoog. Ook hierbij kan de hand open of gesloten zijn.

Hetgeen wat ik nu dus zie, zijn pianohandjes, dat is het enige waar ik 'commentaar' op zou kunnen geven als het echt nodig is, maar nogmaals: ik zie liever pianohandjes met een open en vriendelijke verbinding(!), dan strak gesloten handjes om de 'perfecte ruiterhouding' na te streven.

Je hoeft je hier dus niet druk om te maken, maar let er dus wel op dat je contact houdt met het paard zijn mond.

Succes verder!

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-13 15:25

@amistad
Ik kan amper boos zijn omdat ik behoorlijk zachtaardig kan zijn (kan boos zijn, maar ik bedoel niet gemeen boos... ja hoe leg je het nou uit xD) laat staan dat ik 'expres' nette ruiter handen wil en strak wil hebben, dat zou me niet snel lukken >.<

@equimotion
' Maar wat de meeste mensen doen die hun handen zo dragen is dat ze hun polsen vastzetten. Vaak staat de pols dan wat naar beneden ten opzichte van de hand.'

Wat bedoel je hiermee, ik snap hem niet? :P

chikohaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 00:41

Puppy, ik zie bij jouw foto duidelijk een handhouding waarbij je de teugel niet durft aan te nemen. Je ellebogen bij je lijf houden en zoals equimotion al zei, meer stabiliteit vanuit je rom. Als je vanuit je elleboog en schouder blijft meebewegen met een makkelijke pols maar met je vingers die de teugels vasthouden kun je contact onderhouden zonder te trekken.

Jij gaat wat voor de beweging zitten en hebt je elleboog en schouder te stijf, waardoor je hoe dan ook, altijd tegenzit in de beweging.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 10:54

western gaan rijden :p daar moet/mag je de teugels zo losjes vasthouden haha

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-13 16:14

Zo heb ik (meestal) me teugels een beetje, ik concentreerde me dit keer op me zit en niet op me voeten, want op haar 'stuiter' ik vaak in galop zegmaar (terwijl ik met draf gewoon doorzit zonder gestuiter en andere pony's in galop gewoon goed gaat in galop xD) dus niet op me voeten letten :P

Magic (de pony waar ik op rij) die maakt niet effe een volte in galop, want doen ze op me manege bijna nooit, Magic al helemaal niet. Ook 'trek' ik niet, ik bespaar de moeite want weet toch wel dat ze 30X sterker is dan mij xD

Ook heb ik meer het gevoel dat ik 'wijs' met me hand dan dat ik echt stuur of 'trek' (ja, hoe je het wilt noemen xD)

Als je luisterd kun je ook horen wat de juf zegt over mij en pony (en andere xD)

@quarter
Volgens mij geven ze daar geen western les, alleen spring en dresuur les. Op de site zie ik ook niets staan over western en zie ook geen western paardjes... Ja, eigen paarden maar geen manege paarden/pony's :P

LisaDubbe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 17:58

klem je armen tegen de zij van je lichaam. zorg er dan ook voor dat er een knik in je elleboog zit, een hoek van 90 graden. good luck!

Flitsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 17:31

Probeer tijdens het rijden je pinken tegen elkaar te houden.. dan zit je goed.
Zo heb ik het ook geleerd.
Suc6!

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 17:36

Ik heb mijn handen altijd open aangespannen ipv gesloten, kan zo beter begrenzen (ophoudingen zijn voor mijn gevoel milder, soepeler.
Ik kán dan wel sluiten, maar uit automatisme stap ik om met een open hand. Nooit ergens last van gehad trouwens.

N_B_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 17:43

Xslvna zo doe ik het ook.

Ts IK zie dus geen probleem

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-13 17:55

@xslvna
Bedoel je wat ik ook heb zegmaar? Want ik kan ze ook recht houden en sluiten, maar niet 10 min door zegmaar. Als ik andere dingen vast heb kan ik wel gewoon me handen sluiten en doen.

Whild

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 21:41

Voor het basisrijden in de bak, dus voornamelijk hoefslag laten volgen en af en toe afwenden; zul je niet veel last hebben van je open handhouding.
Het lijkt veel vriendelijker, lekker lang teugeltje, open hand, alles behalve strenge handen dus.. MAAR.. wanneer je straks wat meer gaat vragen van de paarden waar je op rijdt, zul je merken dat deze op het eerste gezicht vriendelijke handhouding juist heel veel verwarring veroorzaakt.
Als je bijvoorbeeld meer van de hoefslag af gaat rijden, heeft je paard jouw beide handen nodig om te begrijpen waar je wil dat ie heen wil. Met je buitenteugel houdt je hem op de plek waar je hem wil hebben, met je binnenteugel vraag je stelling. Dat betekent dat je dan wel beide teugels duidelijk vast moet hebben. Niet trekkend hoor, want dat is natuurlijk niet de bedoeling, maar wel duidelijk en net zoveel spanning op beide teugels. Wanneer je geen duidelijk teugelcontact met je paard houdt, kan hij bijvoorbeeld weg gaan lopen over de schouder.
Dus: iedere keer als je op een paard rijdt, probeer je om de zoveel tijd te controleren hoe je je handen hebt. Heb je gelijke spanning op beide teugels, heb je netjes je duimen bovenop, handen netjes gesloten om de teugels en hierbij goed contact met de paardenmond? Je paard moet constant een eventuele ophouding kunnen voelen, maar niet ingehouden worden in het tempo. Vraag je juf maar eens wat de juiste teugellengte is.
Net als bij het controleren of je op het goede been licht rijdt en of je je hakken mooi omlaag houdt; kun je ook controleren of je handen netjes zijn. Op een gegeven ogenblik gaat het gewoon vanzelf! Succes ermee hoor! :)

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-13 22:06

@whild
Mag ik vragen wat je bedoeld met stelling? :P Want zover ik weet is mijn les 1 van de weinige lessen die nog een beetje gevarrieerd bezig is, zoals rechts en linksom galoperen (meeste lessen is alleen linksom), maar ook voltes in galop rijden, zodat het niet altijd hetzelfde is (want dan gebeurt er iets met die pony's dat ze geen zin meer hebben ofzo geloof ik :'))

Naar mijn gevoel 'wijs' ik meer dan dat ik echt stuur, trekken heeft bij deze pony zoiezo geen nut :P Ook heb ik een filmpje waarbij ik met me lichaam en benen stuur (althans, zegt me moeder, ik let tijdens rijden niet op of me lichaam naar rechts/links gaat zegmaar, maar zelfde als dat ik niet zie of een paard/pony wel of niet onspand, meer dingen zie/voel ik niet >.<)

Ze doet amper grote voltes in galop, en volgens mij was dit de 1ste kleine volte in galop (het verbaasde me al dat Magic van de hoefslag af ging :')), me moeder zegt dat ik dan 'schever' ga zitten, om een volte te maken. Me moeder zegt ook dat ik steeds meer met me lichaam en benen stuur dan echt met me teugels.
Van de juf mag ik gewoon proberen om een volte met haar te maken, de rest (op Wooky na, die is koppig en volgens mij ook behoorlijk jong) moet gewoon de volte rijden zegmaar. Want de juf kent die pony's al jaren.
Zoals je misschien ook kunt zien is dat ik iets meer stuiter, daar ging ik dus vorrige keer heel erg op letten.
http://www.youtube.com/watch?v=gcvFPbo-f-M

En wat bedoel je met 'weglopen over de schouder'? Dat ie schuin gaat lopen ofzo? (Wijk-achtig loopt)

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 22:13

puppy1128 schreef:
@xslvna
Bedoel je wat ik ook heb zegmaar? Want ik kan ze ook recht houden en sluiten, maar niet 10 min door zegmaar. Als ik andere dingen vast heb kan ik wel gewoon me handen sluiten en doen.

Ik kan het ook, maar heb mijn handen vaak zoals die van jou. Ik vind het niet fijn aanvoelen om mijn handen te sluiten, voelt het voor mij zo gespannen.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 12:53

Je hebt geluk, je hebt dus al handen die langzaam sluiten en snel openen ;)
Je handen steeds gesloten houden is helemaal niet al te goed, dus maak je niet druk erom, het is evt corrigeren door te sluiten en gelijk weer loslaten. Want het is de druk die motiveert, maar het loslaten is wat leert.

Zorg voor een goede focus en een duidelijke lichaamshouding, dat werkt erg goed om je paard op lijn te houden.

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-13 16:47

http://www.youtube.com/watch?v=lplgTnXUBVw

Vandaag, let maar niet op me moeder en me nichtje van 2-3 jaar :') Zoiezo ren IK niet, en pony rent ook niet, maar galopeert, goede moeder heb ik, dingen verkeerd aan leren :') Ik was vandaag vooral op me armen en zit aan het letten, niet erg op andere dingen, 2 dingen letten is al te veel voor mij :P

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 19:21

Je kunt beter je benen naar achter leggen dan je handen als vuisten... :)

PandaTerra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 18:23

misschien is het juist een idee om eens op paarden te rijden waarbij het wel nodig is om je handen juist te houden? Dan ben je je er wss wat bewuster van :) succes!

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-13 15:34

Ondertussen is het al een heel poos geleden (denk ik :')) en vorrige week had ik weer paardrijden.

http://www.youtube.com/watch?v=7NCMYmOKHoo

Zelf heb ik het idee dat ze niet volledig rechtop zijn, maar ik weet niet of dit goed is? :')

Het is erg lastig om echt overal op te letten, 9 van de 10 keer hoor ik daardoor de juf al niet eens meer :')

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 15:54

Laat je bovenarmen van uit je schouders afhangen, doe er niets mee.
Houd je onderarmen voor je of je gaat bidden.
Leg je handen recht op in elkaar. (de ene hand in de andere, duimen naar boven)
Beweeg je handen een klein beetje uit elkaar. (3cm)

Sluit nu zacht je handen alsof je in elke hand een klein eitje in vasthoud. (=de teugels)

Doe verder helemaal niets met je armen en je handen.
Laat ze gewoon zo hangen en beweeg ze rustig, afwachtend mee met het hoofd van je paard.
Houdt zacht en teder contact met de mond van je paard.

Dat is alles, minder kun je niet doen.
Alles dat je meer doet is teveel.
Het is een volkomen ongedwongen en natuurlijke houding.

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-13 16:02

Ik zal het morge proberen :) (en hopen dat ik het niet vergeet :'))

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 16:11

Thuis oefenen iedere dag, de hele dag door tot dat het van zelf gaat.