Twee jaar geleden ben ik van stal gewisseld. Van een drukke manege naar een stal bij iemand aan huis. Dit verliep prima. Sinds onze verhuizing ben ik langere ritten gaan maken en andere routes gaan rijden. Vaak alleen soms met iemand op de fiets erbij en soms met iemand van buitenaf. Hij is altijd erg braaf en ik kan dan ook met gemak zonder zadel, in mijn eentje een rondje maken buiten.
Vorige zomer ben ik met iemand van buitenaf buiten gaan rijden. Zij heeft een haflinger en is tegelijkertijd met mij bij de manege weg gegaan. Wij wilden contact blijven houden en maakten af en toe nog ritjes samen. Vorige zomer toen ik met haar buiten wilde rijden werd mijn paard ineens heel vreemd in zijn gedrag. Hij wilde steeds omkeren terug naar stal. Tot steigerend toe (niks gevaarlijks hij komt niet zo hoog maar toch). Ik afgestapt, er even naast gelopen en een stukje verder weer opgestapt. Weer dezelfde ellende. Kreeg hem gelukkig wel steeds mee, maar hij bleef omdraaien. Dit heeft hij echt nooit gehad, dus ik baalde echt aangezien ik een fanatieke voorstander van buiten rijden ben en hij normaal ook. Aantal keren daarna weer alleen gegaan en dat ging prima. Tot ik weer met iemand van buitenaf ging!
Mijn vraag is: iemand enig idee hoe dat er ineens in kan zijn geslopen? En wie heeft tips om het op te lossen? Wil namelijk liever met iemand van buitenaf rijden dan alleen.
Als er iemand mee loopt of fietst gaat het trouwens prima, als ik alleen ga ook en als ik met iemand van mijn stal ga gaat het ook super dan loopt die gewoon voorop en is die super relaxed.
Alvast bedankt
!!!!
)
Maar fijn dat het nu beter gaat!
..
), en gewoon de hele dag er voor uit trekken en zijn vervelende gedrag negeren en mocht er angst zijn, deze vooral niet bevestigen, en vooral vrolijk doorrijden. Paarden zijn helden in associëren en het zou goed kunnen, dat dit paard herrinnerd aan een wellicht vervelende periode... daarom, vooral niet bevestigen en leuk doorrijden. Als hij wil terugkeren; niet toegeven, niet boos worden, alleen rechtdoor willen, eigenlijk gewoon afwachten tot hij zelf vooruit gaat en dan goed belonen!! Het is goed om niet boos te worden, je moet hem eigenlijk een soort van uitlachen om de 'mood' erin te houden. Je laat je toch niet sollen door een dier met de hersengrootte van een sinaasappel!!