Hoelang rijden/ Opbouw training?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Eileeeen

Hoelang rijden/ Opbouw training?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-13 16:48

Hallo allemaal,

Naar aanleiding van het dit topic vroeg ik mij iets af.
[RT-D] Hoelang rijden?? uurtje? halfuurtje?

Hier lees ik vaak dat men een half uurtje traint maar ik vraag me echt af hoe jullie dit lukt.

Ik stap vaak al een tien minuten in, ga dan draven met veel overgangen op beide hand. Dan ben ik al een 20 minuten verder, dan begint hij langzaam te zakken in draf en pak ik de galop erbij. Op beide handen, dan ben ik dan al zeker een half uur aan het rijden. Eigenlijk heb ik dan pas echt los gereden. Dan even stappen en pak ik de draf erbij met ook de zijgangen etc. Dan nog wat intensievere oefeningen in de galop en dan ben ik toch echt zeker 50 minuten al bezig. Inclusief uitstappen zit ik dan al op een uur en dan ben ik voor mijn gevoel nog niet eens overdreven lang bezig geweest.

Hoelang trainen jullie en hoe ziet een training er bij jullie uit? Train ik nou echt zo lang of doen meerdere mensen het zo? Wat vinden jullie van mijn opbouw?

Ababe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 16:51

Het scheelt qua tijd al een hoop als je paard voor en na het rijden in de stapmolen gaat.. Bij mij verschilt het heel erg, de ene dag 50 minuten en de volgende 20 minuten. Ligt eraan wat ik train en hoe goed het gaat, als hij geweldig loopt dan beloon ik hem daar als het ware mee door minder lang te rijden. Daarnaast tel ik losrijden en uitstappen eigenlijk niet mee als iemand vraagt hoelang ik rij...

_Eileeeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-13 16:55

Lauraa90 schreef:
Het scheelt qua tijd al een hoop als je paard voor en na het rijden in de stapmolen gaat.. Bij mij verschilt het heel erg, de ene dag 50 minuten en de volgende 20 minuten. Ligt eraan wat ik train en hoe goed het gaat, als hij geweldig loopt dan beloon ik hem daar als het ware mee door minder lang te rijden. Daarnaast tel ik losrijden en uitstappen eigenlijk niet mee als iemand vraagt hoelang ik rij...

Oke dat verklaart natuurlijk een hoop als men het zonder instappen en uitstappen bedoelt. Dan zit ik inderdaad ook op een dik half uurtje :).
Het gaat me trouwens helemaal niet om de tijd vind het heerlijk maar vroeg me gewoon af hoe men kan trainen in een half uur als je ook nog goed wil losrijden. Zijn er mensen die naar 2 rondjes al beginnen met draven?

XfleurXcob

Re: Hoelang rijden/ Opbouw training?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 16:59

Het ligt natuurlijk ook aan de situatie. Op mijn pony van het land te halen ben ik al dik een kwartier met haar aan het stappen aan de hand, als ik dan 5 minuten heb ingestapt is dat voldoende en kan ik in de draf loswerken. Dan heb je natuurlijk ook nog paarden/pony's die na 5 rondjes draf al staan te hijgen en te zweten, dus denk dat het ook ligt aan de intensiteit van de training.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 17:00

Ik denk omdat de meeste mensen die korter rijden, zo rijden dat ze een paard alleen maar warm hoeven te rijden en niet los. Dat kost veel minder tijd. Mijn paarden zijn al los/soepel, nageeflijk en lopen door het lijf als ik opstap. Ik hoef dus enkel de spieren op te warmen en dan kan ik ermee aan het werk. Meestal ongeveer 10 minuten stappen, enkele minuten drafwerk op beide handen en wat inbuigen links en rechts, galopje links en rechtsom. Wat oefeningen doorrijden, af en toe stappen of rondje hals laten strekken tussendoor natuurlijk. Op het einde rondje links en rechtsom halsstrekken en uitstappen.
Dan ben ik vooral met een jong paard in 30-40 minuten meestal echt klaar.

xsael

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 17:10

Ik rij op de Fries die ik verzorg ook vaak een dik half uur, maar inclusief in- en uitstappen. Eerst 10-15 minuten inrijden met losse teugel, beide kanten stap, draf en galop. Daarna ongeveer een kwartier "trainen". Bij haar komt dit gewoon neer op werken aan het tempo, verruimingen, overgangen en basisfiguren. Vaak merk ik dat als ze dus dat half uur alles heeft gegeven, ze echt kapot is. Het heeft ook geen zin om nog verder te lopen vragen. Ze probeert het wel en werkt erg graag maar lichamelijk is ze gewoon op de top van haar kunnen. Dus dan nog vaak 5/10 minuten uitstappen en even laten rollen. We zijn beide dan vaak moe maar voldaan (: Een uur flink rijden zit er vaak niet in. Hoe relaxter ze mag lopen hoe langer ze het volhoudt maar om een goed basistempo te krijgen bij haar, kost het toch heel wat energie.

_Eileeeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-13 18:24

Dus toch wel mensen die het in een half uur krijgen, bij mijn paard is het zo dat ie pas naar een half uur echt lekker los is en alles behalve op. Misschien dat ik daarom in mijn training alles iets langzamer opbouw/langer doe.

canela

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 18:28

ik ben er vaak ook echt een uur mee bezig.. 10 minutjes loslopen, draven overgangen maken rond de 15/20 minuten, klein galopje bijde kanten en dan is hij pas echt los.. rijd dan meestal nog zo'n 20 minuten en dan lekker uitstappen

_Eileeeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-13 20:58

canela schreef:
ik ben er vaak ook echt een uur mee bezig.. 10 minutjes loslopen, draven overgangen maken rond de 15/20 minuten, klein galopje bijde kanten en dan is hij pas echt los.. rijd dan meestal nog zo'n 20 minuten en dan lekker uitstappen

Zo rijd ik dus inderdaad ook! Hoevaak train jij en op welk niveau :)?

amistad

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 10:57

Ook ik ben iemand die lang los stapt, ik vind dat erg belangrijk om een goede basis te maken voor je verdere rit die dag.

Wat betreft het hoelang rijden vind ik aan het type paard liggen, de zwaarte van de training, de leeftijd van het paard en het niveau van africhting en de gehoorzaamheid op dat moment.

Over het algemeen kom ik uit, met een paard met een normale conditie en het goed bezitten van de basis op een minuut of 40.

Jonge paarden rijd ik 15 a 20 minuutjes, dit is dan ook lichte/basis arbeid.

canela

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 15:00

_Eileeeen schreef:
canela schreef:

Zo rijd ik dus inderdaad ook! Hoevaak train jij en op welk niveau :)?

hmm... niveau 0 :D nee ik ben mijn paard zegmaar nog aan het door rijden.. maar hij komt pas na een lange tijd los en de rede dat ik daarna ook nog lekker doorrijd is omdat die anders teveel energie heeft en de dag erna niet te houden is ( ik rijd 6 x per week tensij er stortbuien zijn) :) en jij?

Chessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 15:05

op het moment longeer ik los en ga ik er dan 10-15 min op, maar paard is net een maandje zadelmak :P
M'n vorige paard heb ik ook een tijdje gereden zoals jij, maar eigenlijk is het juist fijn om bij het losrijden voorzichtig de zijgangen erbij te pakken, daarmee kun je ze juist ook goed losmaken

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 09:52

Ik stap met losse teugel minimaal 5 minuten en dan nog zeker 5 (vaak 10) laag en rond.
Dan ook laag en rond draven/galopperen en dan ga ik echt aan het werk. Voor we opgewarmd zijn
zit ik er dus al 20 minuten op. Dan nog 30min oefeningen enz. En dan nog 10 minuutjes uitstappen.
Dat uurtje red ik dus wel. Langer rij ik geen dressuur :n