Eerst een beetje voor-informatie, Harvey (tinker, 6,5 jaar, 148 cm)heb ik al sinds hij 3,5 is. We hadden samen een tijdje problemen (ofja ik had problemen) omdat hij heel voorwaarts is. Dankzij goede les en helemaal back to the basics gaat het super!
Nu vind ik springen heel erg leuk, en hij ook, en doen we dat zo af en toe eens. Maar er is een ding waar ik steeds tegenaan loop. Namelijk afstanden schatten en in galop aanrijden. Een tijdje heb ik wat hoger gesprongen met Harvey en ook een aantal oefenparcourtjes ( rond de 80 cm). Dit deed ik eigenlijk altijd vanuit draf, dus na een hindernis terugpakken. Op een gegeven moment begon hij een beetje uit te proberen en af en toe langs de hindernis te schieten (zo sterk als hij is, kon ik hem er niet voor houden). Dit uitproberen lag vooral aan mij, ik had een beetje twijfels voor een sprong en tja dat voelen ze meteen
. Dus de hindernissen zijn wat lager gezet om meer vertrouwen te kweken tussen ons. Daarmee gaat het super, de hindernissen worden langzaam wat hoger. Ik heb al een tijdje geen parcours meer gesprongen met hem.Waar ik nu dus tegenaan loop is dat ik graag in galop aan wil rijden (om later in een parcours hetzelfde tempo aan te houden). Ik heb het al een beetje uitgebouwd door in draf aan te rijden en 1-2 galopsprongen voor de hindernis te maken. Dan kan ik hem wel goed uit laten komen omdat hij dat zelf ook goed kan inschatten.
Maar als ik langere afstanden rij voor de hindernis vind ik het heel moeilijk om in te schatten hoeveel galopsprongen erin passen. Mijn angst is dan ook dat hij verkeerd uitkomt en dat we finaal in de hindernis vallen
(dit is nog niet gebeurd hoor
). Omdat de sprongen niet zo hoog zijn (50-60 cm) haalt hij het wel altijd met gemak, maar je begrijpt wel dat ik dit liever vermijdt...Dus, om een lang verhaal kort te maken, hebben jullie tips om correct aan te rijden/oefeningen om galopsprongen te tellen/ in te schatten?
Bedankt voor het lezen van het verhaal trouwens